Vääntäkää rautalangasta, miksi raskaana ei saa laihduttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Kun sanotaan et vauva kuitenkin ottaa siitä vähästäkin ravinnosta kaiken tarvitsemansa. Niin miksei saisi laihduttaa? Etenkin jos vaan lisää liikuntaa eikä niinkään vähennä ruokaa. Eihän liikunta ole pahaksi vauvalle.

Kyllähän liikkumalla saa laihduttaa raskaanakin. Luultavasti kyse on vaan siitä että huolehditaan että äiti saa kaikki ravintoaineet jne, monethan laihtuu esim. kun pistetään dietille sokeriarvojen takia. Eli terveellisestisyöden saa laihduttaa, mutta itsensä rääkkäminen ja liian vähillä kaloreilla meneminen on äidin jaksamisen kannalta vaarallista.

koska ympäristömyrkyt kerääntyy juuri rasvasoluihin. Laihtuessa keho käyttää rasvavarastoja, jolloin myrkyt kulkeutuvat verenkiertoon ja sitä kautta mahdollisesti myös siihen lapseen.

Riittikö vai pitääkö vääntää lisää?

varmaan varotoimenpide ettei jotku äidit alkais paastoamaan ja tinkimään ruuasta ja sen laadusta. kyllä liikkua saa ja jos ylipainoa on reilusti jo ennestään (vaikka parikymmentä kilua) niin onhan se terveydelle edullisempaa liikkua ja katsoa mitä syö.

Minä olen näiden kahden viimeisen raskauden aikana laihtunut ihan reippaasti laihduttamatta. Alkuraskaus on paras laihduttaja ja sitten ihan viimeiset viikot. En meinaa saada syötyä mitään, joutuu miettimällä miettimään mikä maistuisi jo nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vinks:
koska ympäristömyrkyt kerääntyy juuri rasvasoluihin. Laihtuessa keho käyttää rasvavarastoja, jolloin myrkyt kulkeutuvat verenkiertoon ja sitä kautta mahdollisesti myös siihen lapseen.

onko laihat äidit sitten ympäristöystävällisempiä eli luomu äitejä ja lihavat sitten myrkkytynnyreitä?

Ensin mua kiinnostaisi tietää, että miksi juuri raskausaikana ihminen haluaa laihduttaa? Miksei ennen sitä tai sen jälkeen?

Normaalista liikunnasta ja terveellisestä ruokavaliosta ei koskaan ole vauvalle eikä äidillekään haittaa, mutta selkeää ja tahallista laihduttamista on kyllä hyvä välttää. Vaikka vauva saakin yleensä tarvitsemansa ravinnon, niin vauva saa sen äidin elimistön kustannuksella. Ainakin äidin rauta- ja kalsiumvarastot ovat vaarassa. Uusien liikuntalajien aloittaminen raskausaikana on ongelmallista siksi, että naisen fysiikka muuttuu hyvin paljon silloin muutenkin ja keho toimii ns. äärirajoilla, ei ole mitään järkeä lisätä sitä kehon taakkaa lisäämällä liikuntaharrastuksia sellaisissa lajeissa, mitä ei ennen harrastanut. Uudet lajit ovat usein myös tapaturmariski, riippuen tietenkin lajista. Kyllä mä keksin noita syitä vaikka kuinka paljon.

Näin juuri, on erittäin haitallista laihduttaa raskausaikana!!
Tämä ei toki tarkoita sitä etteikö kannata syödä mahdollisimman terveellisesti ja liikkua :D

Alkuperäinen kirjoittaja o:

onko laihat äidit sitten ympäristöystävällisempiä eli luomu äitejä ja lihavat sitten myrkkytynnyreitä?

ööh? mä en nyt tajunnu. kyse oli nyt laihduttamisesta, ei valmiiksi laihasta ihmisestä.

Kaikilla ihmisillä on rasvasoluja, lihavilla enemmän.

Lue ajatuksella toi viks-nikin juttu: ympäristömyrkyt kertyy rasvakudokseen ja lihavilla sitä rasvakudosta on enemmän.

ööh? mä en nyt tajunnu. kyse oli nyt laihduttamisesta, ei valmiiksi laihasta ihmisestä.

Kaikilla ihmisillä on rasvasoluja, lihavilla enemmän.

luulin että sama määrä rasvasoluja mutta lihavilla täydempiä. niin sitä minä vaan että eikö ne laihat äidit elä samassa ympäristössä ja syö samoja myrkkyjä, mutta heidän elimistönsä on vain kulutuksen suhteen toisenlaisessa balanssissa. en oikein ymmärtänyt tota "lihavat äidit myrkyttää lapsensa laihduttamalla"-teoriaa. mullekin saa vääntää rautalangasta. :)

varmaan varotoimenpide ettei jotku äidit alkais paastoamaan ja tinkimään ruuasta ja sen laadusta. kyllä liikkua saa ja jos ylipainoa on reilusti jo ennestään (vaikka parikymmentä kilua) niin onhan se terveydelle edullisempaa liikkua ja katsoa mitä syö.

Näin just.
Normaali syöminen ja liikunta on ok, mutta yleensä lihavathan syövätkin epänormaalisti (VALTAVIA annoksia ja herkkuja yms.) ja liikkuvatkin liian vähän, joten he voivat laihtua ihan vaan siitä syystä, että alkavat syödä ravitsemussuositusten mukaan, vaikkei millään ihmedietillä oliskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:

Lue ajatuksella toi viks-nikin juttu: ympäristömyrkyt kertyy rasvakudokseen ja lihavilla sitä rasvakudosta on enemmän.

mutta eihän lihavakaan kuluta rasvaa yhtään nopeammin kuin laiha. siinä vain menee enemmän aikaa kun sitä on enemmän. laihalla kierto on nopeampaa. miks mä en nyt ymmärrä?

Yhteistyössä