Vaahtokarkki kuorrute asiantuntijat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Afrikannorsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Afrikannorsu

Aktiivinen jäsen
01.09.2009
1 449
0
36
Kerkeekö jos tuossa parin tunnin päästä lähen kauppaan niin tehä aamuksi kakun? googlettelin ohjeita niin joku sano että pitää levätä seuraavaan päivään toiset että laita suoraan kakun päälle? tahtotila olis tehdä valkoinen kakku johon sokeria ja hopekuulia tms. päälle että saa "talvikakun". Kuinka monella on menny ekät erä ns. v**ks? ristiriitaista tietoa tullu, joku sanoo että hypervaikee toiset että helppo?

no mulla ainakin onnistui eka ihan hyvin. kyllä kai se jonkun verran voi kutistua, mutta jos sä parin tunnin päästä teet ja huomenna vasta laitat kakun päälle, niin se on varmaan ok.

vai ajattelitko samantien kuorruttaa?

Ei oo hypervaikea mutta tuosta massasta tulee helposti sellaista harmahtavaa, ei puhtaanvalkoista. Eri asia jos laittais valkoista elintarvikeväriä mutta minä en oo sellaista raaskinut koskaan ostaa.

Ja se on muuten kuumaa, kannattaa varoa ettei työnnä käsiään "taikinaan" enneku vähän jäähtynyt.

Ajattelin että jospa tekis sen taikinan kohtpuoleen ja esim. ilta myöhään laittas kakulle, jos jättäis reunat leikkaamatta vielä niin kutistuminen ei niin haittais, vai kuinka? Pitänee katsoa sitä väriä jos jää muuten harmaaks, aika ikävä olis jos "lumiteos" olis sen näkönen että koirat kerenny käymään B) . Pitänee muistaa varoa sitä taikinan kuumutta, muistuu mieleen kerta piparkakkutaikinan teossa,,,auts.

Me tehtiin vaaleanpunaisista vaahtokarkeita ja taikinasta tuli ihanan vaaleanpunainen.

Mutta siis, se kutsituu kuulemma hieman, eli jos meinaat heti kakun päälle laittaa niin en tiedä mitä siitä tulee. Tosin mitä nyt netistä olen lukenut, mitään haittaa ei kellekään ole aiheutunut kakun kuorrutuksessa aikinan kutistumisesta, vaan ongelmia tulee lähinnä jos meinaa taikinasta tehdä jotain koristeita.

Mun mielestä taikinan tekeminen ei ole vaikeaa,mut ärsyttävää. Tomusokeria meni ainakin meillä paljon enemmän kun mitä ohjeen mukaan menisi. Mutta lopputulos oli niin hyvä!

Alkuperäinen kirjoittaja rr:
Kertokaa mikä on vaahtokarkki kuorrute. En oo koskaan kuullutkaan ennenkuin nyt ja mielenkiintoiselta kuullostaa...

sulatettua vaahtokarkkia+tomusokeria. ilmeisesti saasellaisen marsipaanikuorrutuksen näköisen tasamaton ilman marsipaanin ällöämakua,,,

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Me tehtiin vaaleanpunaisista vaahtokarkeita ja taikinasta tuli ihanan vaaleanpunainen.

Mutta siis, se kutsituu kuulemma hieman, eli jos meinaat heti kakun päälle laittaa niin en tiedä mitä siitä tulee. Tosin mitä nyt netistä olen lukenut, mitään haittaa ei kellekään ole aiheutunut kakun kuorrutuksessa aikinan kutistumisesta, vaan ongelmia tulee lähinnä jos meinaa taikinasta tehdä jotain koristeita.

Mun mielestä taikinan tekeminen ei ole vaikeaa,mut ärsyttävää. Tomusokeria meni ainakin meillä paljon enemmän kun mitä ohjeen mukaan menisi. Mutta lopputulos oli niin hyvä!

Kutistuu?? En ole kuullutkaan moisesta. Ei mulla se taikina kutistu mihinkään suuntaan. Kun kaulin sen niin se pysyy siinä mihin oon kaulinu ja kaikki kukat jne ei ole kutistunu minnekään.

Alkuperäinen kirjoittaja outoa:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:

Kutistuu?? En ole kuullutkaan moisesta. Ei mulla se taikina kutistu mihinkään suuntaan. Kun kaulin sen niin se pysyy siinä mihin oon kaulinu ja kaikki kukat jne ei ole kutistunu minnekään.

Ei kutistunut meilläkään suuntaan eikä toiseen, mutta joillain se on kutistunut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ohjetta edelleen ootan :)
Tässä on minun mielestä hyvä ohje, tulee tasainen massa, siinä on käytety enempi vettä kuin monissa ohjeissa ja koostumus on mun mielestä parempi.
Ei jää sellaista epätasasiuutta kuin joissakin massoissa.
http://blogit.perhe.fi/kakkukatrilla/vaahtokarkkimassa-eli-mmf/

Alkuperäinen kirjoittaja katjuza:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ohjetta edelleen ootan :)
Tässä on minun mielestä hyvä ohje, tulee tasainen massa, siinä on käytety enempi vettä kuin monissa ohjeissa ja koostumus on mun mielestä parempi.
Ei jää sellaista epätasasiuutta kuin joissakin massoissa.
http://blogit.perhe.fi/kakkukatrilla/vaahtokarkkimassa-eli-mmf/

Kyllä ainakin näyttää tasaselta tuossa kakussa, joskus katoin jotain kinuskikissan kakkua ja siinä se massa oli jotenkin epäsainen ihan kuin halkeillu.

Yhteistyössä