Vaahtokarkin makuinen kaulintamassa, kysymyksiä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "massa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"massa"

Vieras
Onko yhtä äkkimakea kuin sokerimassa? Mitä eroa ylipäätään on sokerimassalla ja kaulintamassalla?

Kuinka ison kakun päällystämiseen 250 g paketti kaulintamassaa riittää? Jos tekee puolen pellillisen kokoisen 3-kerroksisen kakun, niin riittäkö puoli kiloa eli 2 pakettia?
Paketin kyljessä lukee, että valkoisen massan voi värjätä pastaväreillä, onko se kuinka vaikeaa?

Ja lopuksi: kuinka vaikeaa on saada kaulintamassa asetettua sileäksi pinnaksi kakun päälle? Olen aina tehnyt kermapäällysteisiä kakkuja, mutta nyt tekisi mieli kokeilla kaulintamassaa juuri sen siistin ja sileän pinnan takia. Lapsen synttärikakusta on kyse.

minusta maku ei niin öklö kuin sokerimassalla (tai kaikkihan ne sokerilta maistuu..), kuitenkin vaahtokarkkimainen. Tein vasta 3-kerroksisen kakun ja käytin siihen 2 pakettia massaa, oli kyllä melko tiukilla että riitti. Värjäystä en ole kokeillut. Massan levittäminen suht helppoa, mutta tasaiseksi saaminen hankalampaa.. Kakun täytyy olla todella sileä! Muista käyttää massan alla (kakun päällä) esim. kreemiä tai ylijäänyttä täytettä saadaksesi sen tasaiseksi ja massan tarttumaan.

Kaikki kaulintamassat maistuu kamalilta, koska niissä on etikkaa. Jos on aikaa, tee kuorrutemassa itse vaahtokarkeista. On makeaa, mutta ei sentään maistu kummalliselta. Ohjeita löytyy netistä haulla mmf (marshmallow fondant) tai vaahtokarkkimassa. Käytetään ihan kuin noita kaulintamassojakin, hiukan hankalampi kaulita, mutta maku korvaa vaivan.

minusta maku ei niin öklö kuin sokerimassalla (tai kaikkihan ne sokerilta maistuu..), kuitenkin vaahtokarkkimainen. Tein vasta 3-kerroksisen kakun ja käytin siihen 2 pakettia massaa, oli kyllä melko tiukilla että riitti. Värjäystä en ole kokeillut. Massan levittäminen suht helppoa, mutta tasaiseksi saaminen hankalampaa.. Kakun täytyy olla todella sileä! Muista käyttää massan alla (kakun päällä) esim. kreemiä tai ylijäänyttä täytettä saadaksesi sen tasaiseksi ja massan tarttumaan.

Kiitos. Joku yksittäinen ryppy tai kurttu ei kakkua pilaa; voin sitten peittää sen koristeilla mutta olisi kiva kuitenkin saada suurinpiirtein sileä kakku. Huh kun meinaa usko loppua heti alkuunsa!

Kaikki kaulintamassat maistuu kamalilta, koska niissä on etikkaa. Jos on aikaa, tee kuorrutemassa itse vaahtokarkeista. On makeaa, mutta ei sentään maistu kummalliselta. Ohjeita löytyy netistä haulla mmf (marshmallow fondant) tai vaahtokarkkimassa. Käytetään ihan kuin noita kaulintamassojakin, hiukan hankalampi kaulita, mutta maku korvaa vaivan.

Mulla ei taida paukut riittää sellaiseen askarteluun, mutta kiitos vinkistä kuitenkin :)

Se on siinä ja siinä, itse varaisin ehkä 750g jos kokeilet ensimmäistä kertaa. Kaulitse massa 3-4mm paksuiseksi, käytä tomusokeria ehkäisemään kiinnitarttumista alustaan. Tarkista kaulitsemisen aikana useasti ettei tartu kiinni. Nosta kaulimen avulla tai käsillä kannatellen kakun päälle ja "venytä" massa kakun reunoille, esim.pizzaleikkuri on hyvä apuväline leikata ylijäämämassa pois kun olet asetellut massan huolella kakun päälle. Pullasudilla voit poistaa liian tomusokerin. Nämä tulee itsellä mieleen.

Ai niin ja pastaväreillä värjääminen ei ole vaikeaa, käytä hammastikkua jota kastat pastavärissä ja vaivaat taikinan tasaväriseksi, aina saat lisättyä väriä mutta et poisotettua:). You Tubesta löytyy massan käsittelyyn hyviä ohjeita hakusanalla fondant" tai "sugar paste".

jos haluat sielän pinnan niin laita alle voikreemi ja tee siitä siitä sileä. Annna olla jääkaapissa sen aika,että voikreemi kovettuu. Kauli massa ja nosta kakun päälle. Venytä reunoista ja kämmensyrjällä painele kakun sivut alustaan. Leikkaa ylimääräinen pois,mutta varo,että et leikkaa liikaa.
Silitä pinta vielä massatyökalulla,muuten et saa siitä ikinä sileää.
Kaulintamassa on ehdottomasti paras kuorrute massoista. Kestää hyvin sitä venytystä. Maku on parempi kuin muissa massoissa. Älä jätä massalevyä liian paksuksi,mutta älä kauli liian ohkaiseksikaan.

Olen jo kuvitellut tuon etikan maun olevan korvieni välissä, kun kukaan muu ei tunnu maistavan sitä. Minulle se tulee esim. Dr Oetkerin sokerimassasta ensimmäisenä läpi. Vika ei siis olekaan suussani.

Kun käyttää tomusokeria kaulinta-apuna, voi sen varovasti pyyhkäistä kostealla talouspaperillakin pois, jos sudilla pyyhiminen ei auta. Muista poistaa tarkoin muruset kakun pinnalta. Sitten vasta kreemi päälle. Kolmea pakettia minäkin suosittelisin ostamaan. Ei ainakaan iske paniikki massan loppumisen kanssa.

Kaulisin kolme pakettia, etenkin jos et ole aiemmin tuollaisella kuorrutteella päällystänyt kakkua. Kuorrutteen pitää mennä tosi reilusti yli, ettei alareunaan tule ryppyjä. Sitten, kun olet painellut massan kakun reunoihin paikoilleen, leikkaat ylimääräiset pois.

Kiitos paljon neuvoista! Pitäisköhän ostaa yksi paketti ihan vain harjoittelua ja koevärjäämistä ( ja maistamista) varten, ettei mene paniikiksi juhlapäivänä...mitähän mä voisin päällystää kokeeksi?! :D Olen oikeasti kauhea sähläri enkä lainkaan kätevä käsistäni tai näppärä, joten harjoitella pitäisi.

[QUOTE="massa";28787448]Kiitos paljon neuvoista! Pitäisköhän ostaa yksi paketti ihan vain harjoittelua ja koevärjäämistä ( ja maistamista) varten, ettei mene paniikiksi juhlapäivänä...mitähän mä voisin päällystää kokeeksi?! :D Olen oikeasti kauhea sähläri enkä lainkaan kätevä käsistäni tai näppärä, joten harjoitella pitäisi.[/QUOTE]

Vaikka kääretortun.

[QUOTE="massa";28787448]Kiitos paljon neuvoista! Pitäisköhän ostaa yksi paketti ihan vain harjoittelua ja koevärjäämistä ( ja maistamista) varten, ettei mene paniikiksi juhlapäivänä...mitähän mä voisin päällystää kokeeksi?! :D Olen oikeasti kauhea sähläri enkä lainkaan kätevä käsistäni tai näppärä, joten harjoitella pitäisi.[/QUOTE]
No nythän sulla on hyvä syy tehdä itselle pieni kakku. :p Saat herkutella rauhassa. Testaa sitä sinisessä paketissa olevaa kaulintamassaa, on vaahtokarkin makuinen. Kaupoissa myytävistä mun mielestäni paras vaihtoehto. Myydään ainakin Prismoissa ja S-marketeissa.

Alkuperäinen kirjoittaja kantojäärä;28787406:
Olen jo kuvitellut tuon etikan maun olevan korvieni välissä, kun kukaan muu ei tunnu maistavan sitä. Minulle se tulee esim. Dr Oetkerin sokerimassasta ensimmäisenä läpi. Vika ei siis olekaan suussani.

Kun käyttää tomusokeria kaulinta-apuna, voi sen varovasti pyyhkäistä kostealla talouspaperillakin pois, jos sudilla pyyhiminen ei auta. Muista poistaa tarkoin muruset kakun pinnalta. Sitten vasta kreemi päälle. Kolmea pakettia minäkin suosittelisin ostamaan. Ei ainakaan iske paniikki massan loppumisen kanssa.

Oon eri kotileipuri kuin tuo toinen ( iso-K) :D, mutta tossa sulle linkkiä siitä etikasta:

Leivontafoorumi • katso viestiketjua - Dr. Oetkeriltä sokerimassaa??

Alkuperäinen kirjoittaja kantojäärä;28787475:
No nythän sulla on hyvä syy tehdä itselle pieni kakku. :p Saat herkutella rauhassa. Testaa sitä sinisessä paketissa olevaa kaulintamassaa, on vaahtokarkin makuinen. Kaupoissa myytävistä mun mielestäni paras vaihtoehto. Myydään ainakin Prismoissa ja S-marketeissa.

Tätäkö meinaat:

kaulintamassa.jpg

Vaikka kääretortun.

Hyvä idea! Ja sekin kyllä, ettei tekisin itselleni pienen kakun koristeltavaksi, mutta kääretorttu on vaivattomampi vaihtoehto.

Mulla on kaapissa Sallisen vaniljakreemijauhetta. Käykö se kaulintamassan "alusmateriaaliksi" jos teen kreemijauheesta ja vedestä ohjeen mukaisen seoksen ja levitän sen kakun pinnalle? Ja pitääkö sen siis kovettua kunnolla ennenkuin kaulintamassan voi levitää päälle? Miten kaulintamassa sitten tarttuu jos pinta on kova?

[QUOTE="massa";28787525]Hyvä idea! Ja sekin kyllä, ettei tekisin itselleni pienen kakun koristeltavaksi, mutta kääretorttu on vaivattomampi vaihtoehto.

Mulla on kaapissa Sallisen vaniljakreemijauhetta. Käykö se kaulintamassan "alusmateriaaliksi" jos teen kreemijauheesta ja vedestä ohjeen mukaisen seoksen ja levitän sen kakun pinnalle? Ja pitääkö sen siis kovettua kunnolla ennenkuin kaulintamassan voi levitää päälle? Miten kaulintamassa sitten tarttuu jos pinta on kova?[/QUOTE]

Oiskohan tästä linkistä sulle jotain apuja?

Kaulittavat kuorrutteet | Kinuskikissa - Suomen suosituin leivontayhteisö

Kas, kermavaahtoakin voi käyttää kuorrutteen alla! Sepä hyvä uutinen :) Vai ymärsinkö lukemani oikein (päässä vilisee nämä termit, kun on valmista vaahtokarkkimassaa, kaulintamassaa, sokerimassaa, marsipaania...)

"Kreemi eristää kosteuden parhaiten, mutta kermavaahtokin käy. Sokerimassan ja vaahtokarkkitaikinan alla käytän enimmäkseen kermavaahtoa (tai täytettä, mikäli sitä jää yli). Marsipaanin kanssa sokerikreemiä kannattaa käyttää, kun kakun tarjoilu tapahtuu vasta seuraavana päivänä"

Nyt on kokeiltu yhdellä paketilla kaulintamassaa. Maku ei mielestäni ollut yhtä ällö kuin sokerimassassa, toki makea silti.

Väjääminenkin geelimäisellä pastavärillä onnistui hienosti. Keksin vielä sävyttää värjättyä massaa parilla tipalla eriväristä nestemäistä elintervikeväriä; sain kauniimman värisävyn aikaiseksi :) (Sitä en tiedä, saisiko niin "oikeasti" tehdä vai olisiko sävyttäminenkin pitänyt tehdä pastavärillä)

Tuntui vaan tuo massan värjääminen olevan aika raskasta veivaamista jo 250 grammankin erän kanssa. Jos tarvitsen kakkua varten 750 tai jopa 1000 g massaa (mielummin reilusti liikaa kuin yhtään liian vähän) niin pitäisikö värjääminen tehdä suosiolla paketti kerrallaan tai korkeintaan 500 g kerrallaan ja sitten lopuksi veivaisi ne värjätyt massapallot yhdeksi massaksi.

Toinen ongelma on kakun suuri koko. Alan jo epäillä osaanko/pystynkö päällystämään niin isoa kakkua yhdellä massalevyllä vai pitääkö suosiolla laittaa kaksi ja sitten vaan jotenkin yrittää peittää raja. Kuinka isoja kakkuja olette saaneet yhdellä kaulintamassalevyllä päällystettyä?

Yhteistyössä