Vaaditteko, että teininne protujuhla on yhtä hieno

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
42566
Luulisin, ettei sukulaisista suurin osa oikein ymmärtäisi että mikä tämä Protu oikein onkaan, eikä osaisi pitää sitä kovin suuressa arvossa.. Valitettavasti. Mutta kyllä haluaisin että siitä tulisi lapselle miellyttävä ja mukava juhla jos hän haluaa sitä juhlistaa. Itse en omaa Protuani aikoinaan juhlistanut, vanhemmat ei edes välittäneet koko asiasta, heille se oli "pelkkä leiri millä mut sai viikoksi pois jaloista"..
 
[QUOTE="vieras";28427431]niillä eroa kuin yöllä ja päivällä joten ei juhlatkaan voi olla samanarvoisia[/QUOTE]

Toisessa pyritään tekemään laumaksi lampaita ja toisessa pyritään tekemään nuorista eettisesti ajattelevia, rationaalisia ihmisiä? :xmas:
 
  • Tykkää
Reactions: Rockwood
"mitvit"
''Samanarvoisia''? ''Vaaditaan''?

Kai nyt normalit ihmiset järjestää just sellaiset juhlat kui itse sankarin kanssa haluavat, ja sukulaiset sitten oman ahdasmielisyytensä mukaan lukevat ne arvokkaisiin tai vähemmän merkityksellisiin tai hienoihin?

Vai onks tässä kyse jostain että pitää olla just se tietynlainen voileipäkakku ja valkonen pöytäliina, tai ei oo yhtä arvokas? Tai vielä pahempaa, niitä ei voi laittaa, ettei joku nyt luule, että me vaadimme häntä ottamaan tilanteen yhtä fiininä kuin Mirjami-serkun rippijuhlan? Häh?
 
"hmm"
Meillä rippi-tai protujuhla ei ole vielä ajankohtainen 10 vuoteen, mutta toivon että suku arvostaa molempia yhtä paljon, kumman lapsi sitten valitseekaan. Meillä ei tosin ole kovin uskonnollista väkeä suvussa joten en usko että protujuhlasta tulisi mikään ongelma :)

En ainakaan haluaisi että teini valitsisi riparin vain juhlien takia. Itse en aikanaan edes tiennyt mistään protuleireistä ja kävin rippikoulun vain koska halusin lahjoja. Mitään en saanut irti koko leiristä.
 
42566
[QUOTE="hmm";28427658]Meillä rippi-tai protujuhla ei ole vielä ajankohtainen 10 vuoteen, mutta toivon että suku arvostaa molempia yhtä paljon, kumman lapsi sitten valitseekaan. Meillä ei tosin ole kovin uskonnollista väkeä suvussa joten en usko että protujuhlasta tulisi mikään ongelma :)

En ainakaan haluaisi että teini valitsisi riparin vain juhlien takia. Itse en aikanaan edes tiennyt mistään protuleireistä ja kävin rippikoulun vain koska halusin lahjoja. Mitään en saanut irti koko leiristä.[/QUOTE]

Itse kävin aikoinaan riparin, sekä protun. Ripari lähinnä uskissukulaisten painostuksesta. Riparista en saanut irti mitään, emme lähentyneet ihmisten kanssa, oltiin kaikki tuttuja jo vuosien varrelta, tosin minä olin ujo, hiljainen, masentunut, ilman kavereita, koulussa oli kiusattu, haukuttu rumaksi yms monta vuotta.

Menin sydän kauhusta hakaten protulle, 500km päähän, täysin tuntemattomaan paikkaan tuntemattomien ihmisten sekaan, ajattelin että mitähän on tullut tehtyä ja mitä viikosta tulee? Kun astuin autosta ulos, 25 ihmistä juoksi minua halaamaan, ihastelemaan että olenpa sievä, että olivat jo odottaneet minua (tulin vähän myöhässä paikalle koska tulin pisimmän matkan päästä), ja viikosta tuli aivan mielettömän upea, silmät avautuivat, sain elinikäisiä ystäviä, käsitykseni itsestäni muuttui pelkästään viikossa täysin.. Tajusin että olin arvokas, ainutlaatuinen, oma ihana yksilöllinen ihminen.

Riparilla vaan haukoteltiin ja kuunneltiin päät nuokkuen saarnaa Jeesuksesta ja leivänpaloista ja opeteltiin ulkoa Isä meidän-rukouksia.
 
Itse kävin aikoinaan riparin, sekä protun. Ripari lähinnä uskissukulaisten painostuksesta. Riparista en saanut irti mitään, emme lähentyneet ihmisten kanssa, oltiin kaikki tuttuja jo vuosien varrelta, tosin minä olin ujo, hiljainen, masentunut, ilman kavereita, koulussa oli kiusattu, haukuttu rumaksi yms monta vuotta.

Menin sydän kauhusta hakaten protulle, 500km päähän, täysin tuntemattomaan paikkaan tuntemattomien ihmisten sekaan, ajattelin että mitähän on tullut tehtyä ja mitä viikosta tulee? Kun astuin autosta ulos, 25 ihmistä juoksi minua halaamaan, ihastelemaan että olenpa sievä, että olivat jo odottaneet minua (tulin vähän myöhässä paikalle koska tulin pisimmän matkan päästä), ja viikosta tuli aivan mielettömän upea, silmät avautuivat, sain elinikäisiä ystäviä, käsitykseni itsestäni muuttui pelkästään viikossa täysin.. Tajusin että olin arvokas, ainutlaatuinen, oma ihana yksilöllinen ihminen.

Riparilla vaan haukoteltiin ja kuunneltiin päät nuokkuen saarnaa Jeesuksesta ja leivänpaloista ja opeteltiin ulkoa Isä meidän-rukouksia.

Toi protu-leirille saapuminen kuulostaa näin väsyneen lukijan korvissa vähän lahkomaiselta hippitouhulta... :D juostaan halaamaan ja kehumaan sieväksi.. Jotenkn epäaitoa..

Ja kyllä, meillä lapset saavat ihan yhtä kivat juhlat käyvät kumman version tahansa.
 
En vaadi, en aio moisia järjestää lainkaan. Esikoinen saa rippijuhlat jos haluaa ja muut lapset kastetaan jos itse haluavat ja jos rippikouluun menevät niin silloin rippijuhlat myös saavat. Itse en kuulu kirkkoon, mutta kunnioitan lapseni halua kuulua ja näin ollen järjestäisin hänelle rippijuhlat.
 
"vieras"
Tässä syy miksi protuleirit on kehitelty. Eli on oltu kateellisia rippijuhlista vaikka itse ei haluta mennä rippikouluun.

Ensimmäinen Prometheus-leiri pidettiin vuonna 1989, kun yläasteen elämänkatsomustiedon oppilaat kehittivät ajatuksen kristittyjen rippikoulua vastaavasta aikuistumismenosta. Ensimmäisen leirin järjesti Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat FETO ry, ja Prometheus-leirin tuki ry perustettiin seuraavana vuonna. (wikipedia)
 
[QUOTE="vieras";28428345]Tässä syy miksi protuleirit on kehitelty. Eli on oltu kateellisia rippijuhlista vaikka itse ei haluta mennä rippikouluun.

Ensimmäinen Prometheus-leiri pidettiin vuonna 1989, kun yläasteen elämänkatsomustiedon oppilaat kehittivät ajatuksen kristittyjen rippikoulua vastaavasta aikuistumismenosta. Ensimmäisen leirin järjesti Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat FETO ry, ja Prometheus-leirin tuki ry perustettiin seuraavana vuonna. (wikipedia)[/QUOTE]

Kateellisia rippijuhlista? :O Samalla logiikalla elämänkatsomustieto aineena on syntynyt uskontokuntiin kuulumattomien kateudesta uskonnonopetusta kohtaan :xmas:
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04

Yhteistyössä