V**un penikka!

  • Viestiketjun aloittaja En jaksa
  • Ensimmäinen viesti
En jaksa
Ostin tuolle 12-v eilen kirpparilta tosi siistin ja nätin HM:n toppatakin ja siihen kuuluvat toppahousut sekä pitkävartiset talvisaappaat. Tuolla kun on ollut rikkinäinen talvitakki ja kenkinä kumisaappaat kun talvisaappaista on vetoketju mennyt rikki.

Ja mitä tekee se kiittämätön apina?!

"En mä voi laittaa tuota uutta takkia kun siinä ei oo huppua! En mä voi laittaa noita uusia saappaita kun niissä on tuommoset pohjat!"

Puki sitten päälleen rikkinäisen takin ja kumisaappaat. Ulkona on pakkasta ja lunta melkein metrin!

Mä en jaksa. Mua itkettää.. viimeiset rahani laitoin eilen kirpparille kun ostin noille talvivaatteet. Ja sitten ei edes kelpaa!! :(
 
ems
Normaali ongelma tuon ikäisellä jo. Mulla 4 lasta joista nuorin 14v. Joo.... jatkossa parempi että annat tytön ite valita (suurinpiirtein) mitä päällensä laittaa. Ei ne enää huoli mitä äiti ostaa. Mä lopetin aikaa sitten itse ostamisen kun kävi usein niin että lapset sanoo mulle että "äiti ooksä vähän vanhanaikainen... eihän tollasia kukaan enää käytä". Siinä vain haaskaa rahaa kun ne jää kaappiin. Tämä nuorin poika kulki koulussa pitkään ilman takkia ja sillä 3 takkia kaapissa. Kysyin syytä, niin vastaus oli että ala-asteen poja käyttää tuollaisia takkeja. Joten ostettiin uusi ja sitä se nyt käyttää. Nyt sun tytöllä alkaa olla jo sitä ikää että aletaan jo kattoa peilistä miltä näyttää... sehän on ihan normaalia. Ja halutaan olla sellaisia omia persoonia. En mäkään vaikka olen 41 v halua pitää sellaisia vaatteita joita joskus vieläkin minun äiti antaa... me ollaan niin erinlaisia, heh ! Voi jee !!!!
 
ck
Ymmärrän harmisi :(
Täytyy sanoa, etten itsekään olisi 12-vuotiaana laittanut päälleni äitini valitsemia vaatteita. Ei se pointti ole se että uutta pitäisi olla ja "hienoa" mutta tuossa iässä haluaa olla itse mukana tekemässä valinnat.
Toivottavasti tyttösi lämpenisi uusiin vaatteisiin kun on sulatellut asiaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
onpas nykylapset hienoja!? ei siitä ole kun reilu kymmennen vuotta kun olin 12 vee kyllä mulle kelpas äitin ostamat vaatteet.
On sitä ennenkin osattu olla ranttuja. Meillä esim hyvin on näkynyt kotona lasten makuerot. Minä puin aina äidin tuomat vaatteet siinä ku sisko oli tarkka asiassa ja on edelleen. Ei meitä hienoiksi kasvatettu eikä kasvatuksella kaikkea voi muokata ja päättää. Keskimmäinen meistä on jotain siitä välistä, ei niin tarkka mutta tarkempi kun minä.
 
Meidän 6v sai syntymäpäivälahjaksi vaatteita, joita ei meinaa käyttää, kun ei tykkää. Ja ollessaan 3-4v kieltäytyi täysin pitämästä ruskeapohjaista villakangastakkia, jossa kyllä oli pinkkia yms, josta neiti piti. Muutaman kerran sen takin päälle pakotin, kun se on mun mielestä mielettömän nätii ja oli menoa johonkin, minne se takki sopi pukua paremmin ja itkuksihan se joka kerta meni.

Olenkin nyt opetellut vähän katsomaan, jotta minkämoisia vaatteita likalle ostan, jottei nyt aivan hukkaan sitten rahan mene. Mutta helpommalla pääsen, kun otan neidin itse mukaan valitsemaan mitä ostetaan.

Toki joskus käy niin, ettei äidin ostama miellytä, mutta aina ollaan joku kompromissi löydetty.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:
Juup.. heität roskiin ja jos ei kelpaa niin sanot että mene sitten kokonaan ilman vaatteita jos ei kelpaa ja voip olla että ihan vapaa ehtosesti pukee ne päälle.
No tuo uhkailu ja uhooominen ei nyt taida olla oikea tapa toimia varhaisteini-iässä olevan kanssa.. Sinulla itselläsi ei taida olla vanhempia lapsia?
Eikä se ole hienostelustakaan kiinni, nykyaikana nuorilla on uskomattoman suuret ulkoiset paineet koulumaailmassa, tuon ikäiset voivat olla todella julmia toisia kohtaan! Jos et sulaudu joukkoon merkkifarkkuinesi jäät auttamattomasti ulkopuolelle ja siitä selvitäkseen nuoren pitäisi olla käsittämättömän vahva. Ei, se ei ole kasvatuksestakaan kiinni, niinkuin me vanhemmat toivottaisiin lapsistamme vaatimattomia ja vahvoja toisessa vaakakupissa painaa ulkomaailma ja sen asettamat paineet, joilta me haluaisimme lapsemme säästää mutta kun se ei ole meistä kiinni.
Ap:lle tämä kaikki on vielä uutta kun lapsi onvasta tulossa siihen ikään, mutta keskustelemalla ja luovimalla näistä asioista selviää.
 
kolmen äiti
Kannattais varmaan opettaa, et mikään tässä maailmassa ei oo ilmasta. Kyllä ne mukulat viimeistään sitten oppii kun ite menevät töihin... Meil on ainakin kunnioitus yks asia mitä koitetaan opettaa lapsille, oli kyse sitten ihmisistä tai tavaroista..tai mistä vaan... Vaan eiköhän toi oo vaan ikäkauden oikkuja...
 
niin ja näin
niinpä,kyllä olen huomannut että jotkut lapset osaavat nykyaikana vaatia aina vaan nuorempana,aina vaan kalliimpaa ja aina vaan enemmän.mutta...ostan lasteni vaatteet lapsilta kysymättäkin,vanhin 10v.kyllä kelpaa,tosin yritän ostaa mieluista mutta yleensä kirpparilta.ja vanhempihan se sanoo sen viimeisen sanan.meillä olis menny tuo niin,että olisin vaan sanonut että nuo vaatteet päälle ja piste.nykyaikana ollaan kyllä koulumaailmassakin aina vain tarkempia vaatteiden suhteen,mutta olen sitä mieltä että tässä on myös kasvatuksesta kyse.lopuksi...ilmaisusi ei ollut kovin kaunis lapsestasi...
 
Hei kuuluu ikään !
Meillä 13v poika suostu laittaan talvikengät vasta kun heitin rikkinäiset lenkkarit roskiin! Ja siihen saakka kulki tuulipuvun takilla kunnes pistin jemmaan!
Muista kolme hyvää kasvatus vinkkiä, lahjonta uhkailu kiristys.... Sano että rikkinäiset lentää roskiin! :hug:
 
kiki
Minäkin odotan et millon alkaa toi kranttuilu vaatteiden kanssa, toistaseksi on vielä kelvannu kaikki mitä olen ostanu, ikää noilla vanhimmilla 11 ja 9v. mut kyllä kai se viimeistään ylä-asteella alkaa.
 
Kyllähän se tuon ikäisillä on jo sitä, ettei mikään meinaa kelvata.
Älähän liikaa kuluta energiaa tuon asian murehtimiseen.
Tuskin rahat hukkaan meni, eiköhän ostoksesi vielä käyttöön pääse piakkoin.

=)
 
niin ja näin
Alkuperäinen kirjoittaja Ninni:
Sun täytyy vaan nyt uskoa että lapsesi osaa itse tehdä valinnat.Menette vaikka kirpparille yhdessä.Mutta joskus kyllä saa edullisesti myös alesta.
kannatan kirppareita ja sitä että lapsi saa sanoa mielipiteensä mutta esim.kun on kyse suomen talvesta,on viisaampaa aikuisen päättää,mitä päälle laitetaan.tuon ikäinen lapsi voi ajatella mieluummin kavereiden mielipidettä kuin terveysvaikutuksia.ja sen vanhemman ikävä tehtävä on kestää lapsen pettymys ja rajoittaa vapautta,jos ei itse omaa parastaan ymmärrä.
 

Yhteistyössä