V*tun päiväkoti.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hoitakaa lapset kotona. taas tämäkin todistaa sen ettei lapsen parhaaksi ole viedä niitä ylisuuriin päiväkotiryhmiin

Joo, mä lopetan koulun ja mies lopettaa työt....tuossa "ylisuuressa" ryhmässä on tällä hetkellä 15 lasta.

no eikai niitä molempia vanhempia kotona tarvita. vai etkö sä yksin pärjää lastesi kanssa? opiskella ehtii kun lapset on isompia.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Ei kaikkia kuhmuja ja naarmuja ja mustelmia mitenkään muista kertoa.

mutta kun jotkut kuhmut ei välttämättä ole päältäpäin kovin kummoinen juttu,mutta sisäpuolella on voinut jotain vaurioituakkin. eiköhän se ole vanhemman oikeus saada tietää asiasta ja lapsen oikeus siihen että huoltaja tietää miten edetä jos jotain tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
vaihtuuko henkilökunta usein? yksikössä mättää joku jos ei homma toimi. johtaja vois ehkä katsoa peiliin. toi on vaan kiva jos jotain tulee ja päiväkodissa "salaillaan" asiaa :(

Joulukuussa lähti yllättäen kaksi työntekijää pois. Muuten on suht samat naamat vuodesta toiseen, nyt tuli uusi lto ja juuri nyt on myös kaksi sijaista kun yksi täti lomailee ja toinen sairastaa. Ne sijaisetkin on tosin aina samat.

Johtaja on loistava tyyppi. Mutta jokin tuossa ilmapiirissä vissiin mättää, sen eräs työntekijä myönsikin mulle kun asioita ihmettelin.

Mä ostan vaikka niille sen tiimarivihon johon voivat kirjoittaa asioita tyyliin "Kello 10:30 Joni kaatui, nenästä tuli verta, rauhoittui kuitenkin nopeasti sylissä ja verenvuoto lakkasi". Sellainen oli pojan vanhassa ryhmässä. Helpottaisi varmaan informaatiota, jos eivät jaksa keskustella.

Kyllähän lapsille aina sattuu ja tapahtuu, mutta kyllä niistä TÄYTYY rehellisesti kertoa vanhemmille. Meillä lapsi oli pph:lla ja kun lasta meni hakemaan, niin ekaksi kerrottiin heti jos jotain oli sattunut. Kerran yksi poika oli purrut lastamme ja hoitaja sanoi heti ja oli pahoillaan tapahtuneesta. Itse sanoin heti että lapsille väliilä sattuu kaikkea. Hoitaja kertoi että vaikka on tehnyt hommia yli 30v niin hänestä on aina yhtä kamalaa ja kurjaa kertoa vanhemmille jos lapsi on loukannut, hänellä kun on vastuu lapsista.

no eikai niitä molempia vanhempia kotona tarvita. vai etkö sä yksin pärjää lastesi kanssa? opiskella ehtii kun lapset on isompia.

En todellakaan lopeta koulua. Mulla on 4 v ja 6 v lapset, ei mitään vauvoja.

Se, että jäädään kotiin lapsia hoitamaan, ei voi olla ratkaisu. Vaan se, että päiväkoti yrittää muistaa informoida vanhempia asioista.

mutta kun jotkut kuhmut ei välttämättä ole päältäpäin kovin kummoinen juttu,mutta sisäpuolella on voinut jotain vaurioituakkin. eiköhän se ole vanhemman oikeus saada tietää asiasta ja lapsen oikeus siihen että huoltaja tietää miten edetä jos jotain tulee.

Onhan se, mutta ihmisiä siellä pk:ssakin ollaan, ja unohduksia ja erehdyksiä sattuu kaikille. Paitsi palstamammoilla.

meidän pojalla (2v) myös tämän tästä kauheita jälkiä ties missä ja ikinä niistä ei minulle sanota. Aina joudun seuraavana päivänä kysymään, kun kotona vasta jäljet usein huomaan. Ja vastaus on aina että "ei me olla mitään huomattu eikä poika ainakaan ole itkenyt". Ottaa niin päähän ja tässä samaisessa ryhmässä myös lasten rankaisukeinot ovat kyseenalaisia ja ilmapiiri mielestäni välillä oikein "hitlermäinen". Harkitsen vakavissani päiväkodin vaihtoa!

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
Kyllähän lapsille aina sattuu ja tapahtuu, mutta kyllä niistä TÄYTYY rehellisesti kertoa vanhemmille. Meillä lapsi oli pph:lla ja kun lasta meni hakemaan, niin ekaksi kerrottiin heti jos jotain oli sattunut. Kerran yksi poika oli purrut lastamme ja hoitaja sanoi heti ja oli pahoillaan tapahtuneesta. Itse sanoin heti että lapsille väliilä sattuu kaikkea. Hoitaja kertoi että vaikka on tehnyt hommia yli 30v niin hänestä on aina yhtä kamalaa ja kurjaa kertoa vanhemmille jos lapsi on loukannut, hänellä kun on vastuu lapsista.

Tismalleen samaa mieltä! Ja näin pojan entisessä yksikössä toimittiinkin.

Eikä ongelmana ole se että poika loukkasi vaan tämä ns. salailu, eikä tämä ole ensimmäinen kerta. Mä olen vihainen siksi ettei asioista kerrota, en siksi että pk olisi tehnyt jotain muuta väärää.

Todella kummaa kyllä :o Kyllä jumankauta pitää kertoa jos toisella tulee tyyliin päästä verta :o
Huhheijaa :/ Tosiaan palautetta sinne maanantaina ja sellaista että alkaa asiat rullaamaan niinkuin pitäisi!

Teeppä kuten mun yks tuttava. Niiden lapsi aloitti hoidossa ja tällä lapsella oli suunnilleen joka päivä raapismisjälkiä naamassa. No eka ne neuvotteli nätisti, että mitä on käyny jne. ja tädit aina totes että ei ne voi olla aina paikalla, et jos ryhmässä on joku joka raapii niin kyllä ne yrittää mut ei repee joka tilanteeseen. No ok näin varmasti onki, mut ei sais olla. Kaikilla lapsilla pitää olla perusturvallisuus ja fyysinen koskemattomuus taattu, eikö vaan =)
No sitte kun ei millään loppunu se raapuminen, niin näiden iskä sai ison huutohepuliraivarin siellä päiväkodissa ja kerto, että jos vielä yksikin naarmu tulee niiden lapseen niin tekee rikosilmoituksen ja että on tosissaan.
Ja muuten tämä tehosi, lapseen ei ole senjälkeen tullut koskaan enää yhtään naarmua tai mustelmaa ja tästä on jo pari vuotta =)
Ja tämä tarina on tosi =)

Alkuperäinen kirjoittaja gt:

Onhan se, mutta ihmisiä siellä pk:ssakin ollaan, ja unohduksia ja erehdyksiä sattuu kaikille. Paitsi palstamammoilla.

mä satun oleen muutakin kuin joku h..tin palstamamma ja lapsen asiat ei oo mikään pikkujuttu!!! ja mitä ap:n tapaukseen tulee, niin toi nyt ei ollut mikään pikkunaarmu tai tikku sormessa josta tuskin tarvii kertoa ellei se ollut lapselle rankka juttu tai vaikkapa ylpeyden aihe. Tiimarivihko olis kyllä hyvä ja useissa päiväkodeissa onkin käytössä se vihko mistä voi katsoa mitä merkittävää on päivänmittaan sattunut.

Alkuperäinen kirjoittaja pulla:
Teeppä kuten mun yks tuttava. Niiden lapsi aloitti hoidossa ja tällä lapsella oli suunnilleen joka päivä raapismisjälkiä naamassa. No eka ne neuvotteli nätisti, että mitä on käyny jne. ja tädit aina totes että ei ne voi olla aina paikalla, et jos ryhmässä on joku joka raapii niin kyllä ne yrittää mut ei repee joka tilanteeseen. No ok näin varmasti onki, mut ei sais olla. Kaikilla lapsilla pitää olla perusturvallisuus ja fyysinen koskemattomuus taattu, eikö vaan =)
No sitte kun ei millään loppunu se raapuminen, niin näiden iskä sai ison huutohepuliraivarin siellä päiväkodissa ja kerto, että jos vielä yksikin naarmu tulee niiden lapseen niin tekee rikosilmoituksen ja että on tosissaan.
Ja muuten tämä tehosi, lapseen ei ole senjälkeen tullut koskaan enää yhtään naarmua tai mustelmaa ja tästä on jo pari vuotta =)

En näe mitään syytä tehdä noin.

Naarmuja ja mustelmia saa tulla, se ei ollut jutun pointti.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:

En näe mitään syytä tehdä noin.

Naarmuja ja mustelmia saa tulla, se ei ollut jutun pointti.

Ai sehän on kiva että se Eemeli saa hakata sun lasta ja kivelläki täräyttää =) oot aika joviaali mamma =)

Ai sehän on kiva että se Eemeli saa hakata sun lasta ja kivelläki täräyttää =) oot aika joviaali mamma =)

Lapset on lapsia. Kyllä ne tädit lyömiseen puuttuu, mutta ei ne voi ennaltaehkäisyn nimissä eristää lapsia toisistaan eikä kuulukaan. Enimmäkseen leikit sujuu hienosti.

Meillekään ei kerrottu mitään, kun lapsemme oli tippunut tosi korkeasta kiipeilytelineestä. Lapsi alkoi vasta kotona valittaa päätään ja aloin sitten kysellä ja lapsi kertoi tippuneensa ja lyöneensä päänsä. Palasin heti takaisin päiväkodille kyselemään, mutta kukaan ei kuulemma ollut nähnyt mitään. Lapsen mukaan (ja päiväkodinkin!) kiipeilytelineen lähellä ei ollut kukaan valvomassa. Onneksi ei sentään aivotäräystä tainnut tulla. Silloin sentään oli meillekin kerrottava, kun lapsi joutui tikattavaksi, kun hoitokaveri aiheutti hänelle ison haavan.

hmm, J on myös sanonut välistä että ei halua päiväkotiin, koska isot kiusaa. en tiedä että onko leikit rajuja, vai kiusaako joku vai mitä.
pitääkin udella ensikerralla kun mainitsee asiasta jotain, tarkemmin että kuka kiusaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
hmm, J on myös sanonut välistä että ei halua päiväkotiin, koska isot kiusaa. en tiedä että onko leikit rajuja, vai kiusaako joku vai mitä.
pitääkin udella ensikerralla kun mainitsee asiasta jotain, tarkemmin että kuka kiusaa..

N on maininnut nimeltä kolme jotka kiusaa, yksi niistä lähtikin just pois koko päiväkodista. En mä sitä kovin vakavasti ota, jotain nahinaa tulee varmaan aina kun on lapsia koolla, ja kyllä ne siellä tilanteet selvittää...mutta tiedottaminen takkuaa ja mulla menee hermot.

Pph:lla on pieni ryhmä, joten näkee kyllä aika paljon mitä ympärillä tapahtuu. Ainahan noita lasten kesken sattuukin: joku raapaisee tai puree tms. Itse "raportoin" pienestäkin asiasta vanhemmille sekä tekijälle että "uhrille". No, onneksi ei ole koskaan mitään pahempaa sattunut kuin pientä kompurointia tai pikku nujakoita ja alalla olen sentään ollut jo 10 vuotta.

Mikähän siinä on, etti päiväkoti 'uskalla' tai haluaisi kertoa haavereista. Lapsille nyt sattuu ja pääasiahan on hoitaa asiat kuntoon. Meillä poika tipahti tuolista hoitopaikassa, hampaista tuli verta niin, että soittivat töihin. Käytiin pojan kanssa hammaslääkärissä ja onneksi kaikki oli hyvin. Mitä nyt oli naama turvoksissa pari päivää. Tästä tapauksesta mulle ei jäänyt yhtään paha mieli, koska asia selvitettiin.

Toisella kerralla näin itse kotona syvät hampaanjäljet pojan kädessä. Lapsi itse ja isovelikin kertoivat miten ja kuka oli purrut. Seuraavana aamuna ihmettelin asiaa, kukaan ei muistanut mitään kunnes eräs hoitajista puuskahti, että poika itse kerjäsi sitä. Niinkun mitä? Toinen poika oli purrut, mutta miksi ihmeessä sitä ei voitu edes kysellessä suoraan kertoa?? Lipsahduksen jälkeen hoitajat luikkivat jokainen eri suuntaan. Tästä tapauksesta mulle taas jäi paha mieli, mitä ei olisi tapahtunut, jos asia olisi selvitetty hoitopaikan toimesta avoimesti.

Mikähän siinä on, etti päiväkoti 'uskalla' tai haluaisi kertoa haavereista. Lapsille nyt sattuu ja pääasiahan on hoitaa asiat kuntoon. Meillä poika tipahti tuolista hoitopaikassa, hampaista tuli verta niin, että soittivat töihin. Käytiin pojan kanssa hammaslääkärissä ja onneksi kaikki oli hyvin. Mitä nyt oli naama turvoksissa pari päivää. Tästä tapauksesta mulle ei jäänyt yhtään paha mieli, koska asia selvitettiin.

Toisella kerralla näin itse kotona syvät hampaanjäljet pojan kädessä. Lapsi itse ja isovelikin kertoivat miten ja kuka oli purrut. Seuraavana aamuna ihmettelin asiaa, kukaan ei muistanut mitään kunnes eräs hoitajista puuskahti, että poika itse kerjäsi sitä. Niinkun mitä? Toinen poika oli purrut, mutta miksi ihmeessä sitä ei voitu edes kysellessä suoraan kertoa?? Lipsahduksen jälkeen hoitajat luikkivat jokainen eri suuntaan. Tästä tapauksesta mulle taas jäi paha mieli, mitä ei olisi tapahtunut, jos asia olisi selvitetty hoitopaikan toimesta avoimesti.

Tismalleen samanlaisia kokemuksia...Kun asia selvitetään avoimesti, ei jää yhtään paha mieli. Mutta kiertely ja kaartelu, ja unohdukset asioissa joita ei saisi unohtaa...se vihastuttaa ja tulee sellainen olo ettei tee mieli viedä lasta hoitoon.

Yhteistyössä