V*tt* p*rk*l* en ennää ikinä yritä sinne ircciin kirjautua..

Alkuperäinen kirjoittaja Kannanottaja:
Siinäpä se..
Pakko oli korjata yksi ISO väärinkäsitys, joo joo tiedän ettei sillä ole väliä mutta irc-galleria siis ei ole sama kuin IRC.

IRC-galleria itseasiassa perustettiin aikoinaan että IRC käyttäjät voisivat antaa nimelleen myös "kasvot", IRC kun on teksipohjainen monen käyttäjän keskustelu, vähän kun joku messengeri tuhansien käyttäjien ja huoneiden kera.

Jotenkin vaan useat ihmiset luulevat että irc galleria on sama kun irc.

Knoppitietoa on muuten että tuo IRC on suomalaisten keksimä juttu.
 
hh
Olen itse monesti miettinyt, miksi irc- galleria on nimetty irc- galleriaksi? IRC oli kuitenkin ensiksi olemassa, eikö niin? Vai onko näillä joku yhdistävä tekijä? Vai olenko vaan idiootti, joka miettii ihan hassuja?
 
Alkuperäinen kirjoittaja hh:
Olen itse monesti miettinyt, miksi irc- galleria on nimetty irc- galleriaksi? IRC oli kuitenkin ensiksi olemassa, eikö niin? Vai onko näillä joku yhdistävä tekijä? Vai olenko vaan idiootti, joka miettii ihan hassuja?
Galtsu oli aluksi irccaajien tapa tutustua toisiinsa ja jakaa valokuvia. Sit sinne tuli kaikkia muitankin porukoita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hh:
Olen itse monesti miettinyt, miksi irc- galleria on nimetty irc- galleriaksi? IRC oli kuitenkin ensiksi olemassa, eikö niin? Vai onko näillä joku yhdistävä tekijä? Vai olenko vaan idiootti, joka miettii ihan hassuja?
Enkös vastannut juuri tähän?

IRC-galleria itseasiassa perustettiin aikoinaan että IRC käyttäjät voisivat antaa nimelleen myös "kasvot", IRC kun on teksipohjainen monen käyttäjän keskustelu, vähän kun joku messengeri tuhansien käyttäjien ja huoneiden kera.
Ihan ensimmäiseksi ihmiset kommunikoivat netissä sähköpostin avulla, sitten keksittiin ryhmä keskustelut eli "ns. uutiset" ("usenet news" joka sitten lyhennettiin usenetiksi tai ihan vain news). "uutisten" ongelma oli kuitenkin hitaus, eli ihmisten välinen kommunikointi oli kuitenkin hidasta tämän avulla ... joten Jarkko Oikarinen keksi tuollaisen IRC asian :)

Tämän idea oli että oli eri ryhmiä (huoneita, tai siis "kanavia" joissa oli joukko ihmisiä), kun joku kirjoitti jotain välitettiin tuo tieto kaikille muille samalla kanavalla. Täten siis saatiin reali-aikainen keskusteluyhteys monen ihmisen välille.

Lisätietoa: http://fi.wikipedia.org/wiki/IRC

IRC on kuitenkin AINA ollut vain tekstipohjaista, tästä johtuen siis joukko henkilöitä keksi perustaa tuollaisen kuvagallerian johon IRC käyttäjät voisivat lähettää kuvan itsestään, jolloin IRC:ssä näkyvät nimimerkit saisivat myös "kasvot".

Eli vähän sama kun täällä jokainen "nimimerkki" lähettäisi kuvan ja infoa itsestään. Ja koska se lähti tuosta IRC:n "tarpeesta", siitä tuli loogisesti IRC-galleria

... No, tämä varmaan selvensi PALJON asiaa :D

(joo, olen "VANHA" nörtti ja tuota oikeaa IRC:iä käyttänyt jo vuonna 1990 ... Muistanpa tapauksen kun satoja ihmisiä tungeksi aikoinaan samalle kanavalle kun O.J.Simpsonin tuomio luettiin... Meinasi vetää palvelimet tukkoon :).. Silloin tehtiin kyllä sen aikainen ennätys).
 
hh
Semi: Vastasit, sori... Toinen silmä kattoo kattoon ja toinen... Luin siis pikkasen harpaten tuon sinun tekstin. Itse en koskaan irccaillut, mutta kaverit sitä harrastivat (mä en ollut nörtti, mutta ne olivat ;)) Tuo nuorison heruttelu galtsussa on vaan niin kaukana ircistä.. tai sitten aika vaan kultaa muistot ;)
Kiitos vielä selventävämmästä infosta!
 

Yhteistyössä