(V?)L ajoivat minut perheineni kodistamme pois kun emme kääntyneet heidän uskoona

Se on tuo lähetyskäsky. Muutenkin tuumivat, että parasta mitä toiselle ihmiselle voi tehdä, on johdattaa hänet oikeaan uskoon. Lestat tapaavat korostaa voimakkaasti, että vain heillä on oikea usko. Vain he ovat uskomassa. Kaikki muut ovat pakanoita.
 
Jos on aidosti ja täydestä sydämestään lessu niin en usko, että sellainen seurustelee/menee naimisiin ei-lessun kanssa. Jos tällaisia pariskuntia on niin yleensä toinen on kieltänyt uskonsa vasta naimisiinmenon jälkeen. Arvo- ja ajatusmaailmat on kuitenkin niin erilaiset, että suhde ei voi olla kovin toimiva lessun ja ei-lessun välillä.
Jos lessu seurustelee ei-lessun kanssa niin lähes poikkeuksetta siinä on kieltänyt sydämensä uskon. Usko ei ole enää niin vahvasti läsnä ja ehkä etsii itseään ja sitä mitä elämältään haluaa.
Vielä itse aiheesta. Kyllähän useita vuosia (kymmeniä vuosia) sitten lestadiolaiset ovat olleet useimmiten paljon jyrkempiä mitä nyt ovat. Meitä on moneksi, toiset voivat tuputtaa uskoaan (harvemmin ainakaan nykyään) ja voin kuvitella että joskus aikoinaan on voinut tämä asunnosta savustaminenkin tapahtua. Voi olla perheitä jotka paheksuvat uskonsa kieltänyttä lastaan, mutta ex vanhoillislessuna en tunne yhtäkään tällasta perhettä ja tunnen heitä kuitenkin aikamoisen lauman. Ikinä en ole kuullut lapsen hylkäämisestä uskon takia, mutta enhän kaikkia lessuja tunne, joten voihan se olla mahdollista. Yleisesti ottaen tämä ei uskoon kuitenkaan kuulu.
Vielä tuosta kiusaamisesta. Itse olen lähtöisin pieneltä paikkakunnalta ja kaikki tiesivät ketkä ovat lessuja. Siinä sanomisen määrässä ei ollut mitään tolkkua mitä itsekin sain uskoni takia kuulla. Mitään muuta aihetta kiusaamiseen ei ollut kuin se, että olin lessu. Kyllä nämä ei-lessutkin saavat elämisen tukalaksi etenkin kouluaikoina.
 

Yhteistyössä