V-KÄYRÄ NOUSEEEE!!!! (kela)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karvapallo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja Liptoni:
Alkuperäinen kirjoittaja Karvapallo:
Meiltä lopetettiin lapsilisien maksu ilman ilmoitusta.. :D

Peukut sille... :headwall:

Mikäs oli syy?

Aikoja sitten ilmoitin sinne, että mies siirtyy toiseen valtioon tekemään töitä, että pitääkö mun nyt sit tehdä jotain.. Vastaus oli, että ei tarvi.
PArikuukautta sitten olin menossa kauppaan, eikä tilillä näy mitään..
Selvis, että mun ois pitäny ilmoittaa kelan kansainväliselle osastolle miehen työpaikasta.. Mistä tavallinen pulliainen tietää, että ei riitä kelaan soitto, vaan pitää ilmoittaa kv-osastolle :D. TOinen maa kuuluu eta-maihin ja sieltä toisesta maasta 'voi' olla meijän oikeus saada lapsilisät, jos toinen maa tekee hylkypäätöksen, niin sitten suomi jatkaa lapsilisien maksua..
Päätöksen teossa tuolla toisella maalla voi mennä jopa vuosi

mutta ettekste asu kuitenki suomessa? siis lapset ja sie? eikös sillon ole kela joka sen maksaa, riippumatta missä se mies töissä on?

Juu, kaikki me ollaan suomen kansalaisia, oltu aina. Lapset ja minä asutaan suomessa ja lapset käy koulua suomessa. Mies on etamaassa töissä,mutta kirjat on tänne suomeen.
Puola kuuluu kans etamaihin ja jos sieltä tulee puolalainen suomeen töihin, niin sen lapsille puolaan maksetaan suomalainen lapsilisä, näin mulle selitettiin.
Ja kun päätöksen teossa voi mennä vuosi ja sieltä voi tulla hylkypäätöskin. Ja ennenkaikkea mun mielestä oli väärin katkaista ilmoittamatta

Älä suotta soittele Kelaan vaan mene paikan päälle. Minä olen kerran mennyt tiskille ja virkailija ylimielisesti totesi ettei hän tiedä missä vaiheessa asian käsittely on tai milloin sitä edes käsitellään, vastasin jotta ole hyvä ja mene hakemaan joku sellainen paikalle joka osaa vastata kysymykseen, koska en aio poistua täältä ennenkuin saan tarvitsemani tiedon.
Virkailija poistui muutamaksi minuutiksi, ja tuli naama punaisena takaisin ja vastasi asiallisesti kysymykseen.

Mikäs oli syy?

Aikoja sitten ilmoitin sinne, että mies siirtyy toiseen valtioon tekemään töitä, että pitääkö mun nyt sit tehdä jotain.. Vastaus oli, että ei tarvi.
Selvis, että mun ois pitäny ilmoittaa kelan kansainväliselle osastolle miehen työpaikasta.. Mistä tavallinen pulliainen tietää, että ei riitä kelaan soitto, vaan pitää ilmoittaa kv-osastolle :D. TOinen maa kuuluu eta-maihin ja sieltä toisesta maasta 'voi' olla meijän oikeus saada lapsilisät, jos toinen maa tekee hylkypäätöksen, niin sitten suomi jatkaa lapsilisien maksua..

mutta ettekste asu kuitenki suomessa? siis lapset ja sie? eikös sillon ole kela joka sen maksaa, riippumatta missä se mies töissä on?

Juu, kaikki me ollaan suomen kansalaisia, oltu aina. Lapset ja minä asutaan suomessa ja lapset käy koulua suomessa. Mies on etamaassa töissä,mutta kirjat on tänne suomeen.
Puola kuuluu kans etamaihin ja jos sieltä tulee puolalainen suomeen töihin, niin sen lapsille puolaan maksetaan suomalainen lapsilisä, näin mulle selitettiin.
Ja kun päätöksen teossa voi mennä vuosi ja sieltä voi tulla hylkypäätöskin. Ja ennenkaikkea mun mielestä oli väärin katkaista ilmoittamatta

Miksi sä ilmoitit että mies työskentelee eri maassa?
He tietty luulevat että koko perhe on muuttanut.

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:

Mikäs oli syy?

Miksi sä ilmoitit että mies työskentelee eri maassa?
He tietty luulevat että koko perhe on muuttanut.

Ne on ilmoitusluontosia asioita. Ja kun me asutaan suomessa, miedän kirjat on suomessa. Ei ne luule, vaan etamaitten välinen sopimus sanelee sitten nuo sosiaalietuuksien maksamisen. He tietää kyllä, että suomessa asutaan, jopa mies

Liptoni: joo, oikeessa muuten olet. hitto mie en muistanu tätä. kaverini nimittäin tekee hommia justiinsa noiden inpattien kanssa (eli laskee niille palkkoja ja hoitaa niiden kela-asiat ym.) niin kyllä se tosiaan on niin että suomesta maksetaan sinne toiseen eta-maahan se lapsilisä ja toisinpäin.

tosi harmittava juttu :/

Liptoni: olis tosta kyllä munkin mielestä pitäny tulla ilmoitus jos lakkauttavat lapsilisän. Ja jos kelassa sanotaan, ettei tartte tehä mitään niin ei sillon se pitäis olla niin!

Aivan, mutta mun ois pitäny tajuta kysyä kelan kv-osastolta :D
Ja sitten saman puhelun yhteydessä puhuttiin työvoiman vapaasta liikkuvuudesta :D onhan se toki vapaata, mutta turhan työlästä byrokratioineen ja kun tavis kela ei tiedä kv asioista.

eikö tuotaki lapsilisä-asiaa vois muuttaa hallinnossa siten että kela maksaa ne mutta perii ne siltä toiselta eta-maalta? siinäpä oiski päättäjille vähän purtavaa...

Liptoni: olis tosta kyllä munkin mielestä pitäny tulla ilmoitus jos lakkauttavat lapsilisän. Ja jos kelassa sanotaan, ettei tartte tehä mitään niin ei sillon se pitäis olla niin!

Aivan, mutta mun ois pitäny tajuta kysyä kelan kv-osastolta :D
Ja sitten saman puhelun yhteydessä puhuttiin työvoiman vapaasta liikkuvuudesta :D onhan se toki vapaata, mutta turhan työlästä byrokratioineen ja kun tavis kela ei tiedä kv asioista.

Tässä tilanteessa niiden pitäis ymmärtää tietämättömyytensa ja ohjeistaa, että tällainen kv-osastokin on olemassa, kysypäs sieltä.
Sehän siinä just on. Ku ne ei kelassa tiedosta sitä jos ne ei jotain juttua tiedä tai jos tiedostaakin niin ei voi ohjata oikealle ihmiselle tai lähtee ite selvittämään.

eikö tuotaki lapsilisä-asiaa vois muuttaa hallinnossa siten että kela maksaa ne mutta perii ne siltä toiselta eta-maalta? siinäpä oiski päättäjille vähän purtavaa...

Kysyin tuotakin, mutta se kuulemma vaatii oikaisuja tms, että aika vaikeaa. Ja että kela ei voi tehdä suoraa perintää eta-maahan.

Yhteistyössä