V-KÄYRÄ NOUSEEEE!!!! (kela)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karvapallo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Karvapallo

Aktiivinen jäsen
27.06.2008
4 377
0
36
Kotihoidontukihan maksetaan aina 30 päivä. Ihmettelin, ku ei ollut eilen tullut rahaa tilille. Kävin sitten kelan sivuilta katsomassa ja siellä oli merkattu, että en saa kesäkuun tukea nyt vaan vasta 30.7 yhdessä heinäkuun tuen kanssa! :headwall: :headwall: Ja mikähän mahtaa olla syynä! Enpä tiedä, ku puhelimeen vastaavatkaan eivät mistään mitään tiedä. Sanoi vaan, kun soitin, että hän laittaa toimistolle tietoa, että jos on jääty plussalle niin ne maksaa mulle tän tuen ennemmin. Annoin sit asian olla mut nyt hetken kypsyteltyä asiaa mielessä, tuli mieleen, että voisin soittaa uudelleen ja sanoa, että älkää vaan missään nimessä maksako sitä tukea ajoissa mutta mä tahdon tältä käsittelijältä puhelun tai kirjallisena tiedon siitä mikä syy sille on, että mun kesäkuun tuki ei tuu ajallaan vaan vasta kuukauden päästä!? Kyllä nyt tekis mieli käydä vähä hakkaamassa päätä seinään :kieh:

:o Kela on kyllä niin .... :x

Mulla on ollut ongelmia, kun ne ei usko, että mä en ole töissä. :D Olen ollut siis kotihoidontuella, mutta tulothan mulla jää niin pieniksi, että olisin esim. ollut oikeutettu toimeentulotukeen koko kotihoidontuen ajan. No, marraskuussa ne päättivät, että muiduhan käy jossain töissä, että palkkalaskelmat pitää tuoda tai sitten se toimeentulotukilaskelma. :D No, ei mulla ole kumpaakaan kun en käy töissä enkä hakenut toimeentulotukea. :xmas: Mutta ei ne vaan usko. :laugh: Kokoajan tulee kirjettä, että hakija ei ole toimittanut palkkalaskelmia, asumistukipäätös hylätty. :whistle:

Me saatiin kelalta eilen 320? lasku, eli takaisinperintä.

Mies jäi isyyslomalle 15.3 ja oli 3 viikkoa putkeen. Sai siis tältä ajalta KELAN rahaa...nyt sieltä tuli lappu, että miehelle on maksettu palkka ajalta 15-19.3 ja että haluavat 320? takas. Muuten hyvä, mutta palkkanauhan mukaan miehelle EI ole maksettu 3 viikon ajalta senttiäkään :headwall:

Jotta niiiiin tuttua.

Oliko eka kuukausi kun sait kh-tukea? Kela ajaa maksunsa todella ajoissa sisään, joten jos päätöstä ei ole ajossa tehty (tyyliin kuukauden alkupuolella), niin maksavat seuraavassa kuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
:o Kela on kyllä niin .... :x

Mulla on ollut ongelmia, kun ne ei usko, että mä en ole töissä. :D Olen ollut siis kotihoidontuella, mutta tulothan mulla jää niin pieniksi, että olisin esim. ollut oikeutettu toimeentulotukeen koko kotihoidontuen ajan. No, marraskuussa ne päättivät, että muiduhan käy jossain töissä, että palkkalaskelmat pitää tuoda tai sitten se toimeentulotukilaskelma. :D No, ei mulla ole kumpaakaan kun en käy töissä enkä hakenut toimeentulotukea. :xmas: Mutta ei ne vaan usko. :laugh: Kokoajan tulee kirjettä, että hakija ei ole toimittanut palkkalaskelmia, asumistukipäätös hylätty. :whistle:

Tuosta ny sais tehä jo valitusta johonki isommalle taholle! Uskomatonta shittiä. Pidät sit kans huolen, että saat kaikki rahat mitä sulle kuuluukin ja käsittelijät saa kuulla kunniansa! :headwall:

Ei hyvänen aika mitä ootte käyneet läpi :D Mulle tuli kirje että vanhin täytti 7v. ja minun pitää nyt ilmoittaa se heille kotihoidontuen tarkistusta varten - eivät sitten voineet ihan itse tarkistaa sitä kotihoidontukea samalla kun lähettivät kirjeen?

Paras oli kun siirryin äippärahalta kotihoidontuelle, lähettivät kirjeen että tulot nousevat ja asumistukea pitää tarkistaa. No, lähetin hakemukset. Päätös: tulot eivät ole nousseet tarpeeksi jotta muutoksia tarvitsisi tehdä :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Oliko eka kuukausi kun sait kh-tukea? Kela ajaa maksunsa todella ajoissa sisään, joten jos päätöstä ei ole ajossa tehty (tyyliin kuukauden alkupuolella), niin maksavat seuraavassa kuussa.

Ei ollu eka kuukaus mutta välitarkistusta tehtiin kyllä kesäkuussa, ku miehen tulot nousi.

Ilmeisesti maksu ei ole ehtinyt kesäkuun maksuihin? Kotihoidon tuki on noita etuuksia mitkä maksetaan tiettynä päivänä, ei joka päivä (kuten esim. äitiyspäivärahat) niin noin voi käydä.

Muistathan, että Kelan virkailijan antama vastaus ei sido Kelaa kun päätökset kuitenkin tehdään asetusten mukaan, joten ihan tarpeetonta vaatia kirjallisena jotain virkailijan lausuntoa.

Kela ei itse päätä noita maksupäiviä ja maksuperusteita, ne tulee valtiolta.

Jos haluat keskustella asiasta virkailijan kanssa soita sinne puhelinpalveluun, numero on 020 692 206. Puhelu maksaa tavallisen matka/paikallispuhelun verran.

siis kyllä kela voi olla ihan uskomaton :headwall:

karvapallo: en tajua miten ne voi tommosen päätöksen tehdä? ootko laittanu hakemuksen ajoissa siitä kotihoidontuesta (siis oletko jääny vasta kesäkuun alusta kht:lle)? mie kyllä kanssa vaatisin siltä päätöksen tekijältä henkilökohtasen selvityksen (mieluummin vielä naamatusten) siitä, miksi se sen päätöksen on noin tehny.

Pesky: eli siis Kelan mielestä sulla täytyy olla palkkatuloja koska et nosta toimeentulotukea? no joo, ymmärrän sen vuoksi että kun he tietää paljon kahen lapsen lapsilisät on yh-korotuksineen ja paljon se kht on niin eivät voi uskoa että sillä summalla kukaan maksaa täyttä vuokraa ite ja vielä elääkin. eli jostainhan sitä rahaa on sillon tultava, joko säästöistä, vanhemmilta tai palkasta. siksi ne sitä vaatii.

chef: toimittakaa palkkanauhat kelalle niin se selviää sillä. niin meilläkin aikoinaan kävi.

Alkuperäinen kirjoittaja Karvapallo:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Ei ollu eka kuukaus mutta välitarkistusta tehtiin kyllä kesäkuussa, ku miehen tulot nousi.

eli ne ei oo ehtineet tehdä sitä kesäkuun välitarkistuspäätöstä ennen 17. päivää.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs aspa (mutta ei Kelasta):
Ilmeisesti maksu ei ole ehtinyt kesäkuun maksuihin? Kotihoidon tuki on noita etuuksia mitkä maksetaan tiettynä päivänä, ei joka päivä (kuten esim. äitiyspäivärahat) niin noin voi käydä.

Muistathan, että Kelan virkailijan antama vastaus ei sido Kelaa kun päätökset kuitenkin tehdään asetusten mukaan, joten ihan tarpeetonta vaatia kirjallisena jotain virkailijan lausuntoa.

Kela ei itse päätä noita maksupäiviä ja maksuperusteita, ne tulee valtiolta.

Jos haluat keskustella asiasta virkailijan kanssa soita sinne puhelinpalveluun, numero on 020 692 206. Puhelu maksaa tavallisen matka/paikallispuhelun verran.

Joo soitin tuonne jo ja ne sano siellä tuon mitä alotuksessa jo kerroin. Tiedän, että säännöt tulee valtiolta. Opiskelen ite alaa ja tulevaisuudessa toivottavasti oon kelassa töissä. Mutta kyllähän tuommonen ottaa päähän, ku kukaan ei osaa edes selittää miksi näin on tehty! Olis heti puhelimeen vastannut ottanut selvää kun kysyn miksi tää menee näin. Ei tarttis sit turhaa kiukkuilla ku kukaan ei tiedä mistään mitään.
Nyt ku tiedän mistä johtuu niin on jo vähä parempi olo. puh.

Sitä ihmettelen kyllä vieläkin, että miten tää tyyppi puhelimessa sano että jos kela on jääny plussalle niin sit ne laittaa sen kht:n mulle maksuun aiemmin. Mut ei kai ne sit voi tehä niin jos kht:tä ei laiteta ees maksuun ku vaan kerran kuussa?

Johan on.

Meillä mies soitteli eilen kelaan kun ei kuulunut päätöstä työttömyyspäivärahasta. Hakemuksen toimitti kesäkuun alussa.
No oli sinne tietoihin merkitty että liitteet n saapuneet mutta siihen oli homma jäänyt :saint: Täti kyllälupasi kovasti että laittaa virkeilijalle tietoa menemään että päätös pitää tehdänopeeta. Saa nähdä millon päätös tehdään....

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Pesky: eli siis Kelan mielestä sulla täytyy olla palkkatuloja koska et nosta toimeentulotukea? no joo, ymmärrän sen vuoksi että kun he tietää paljon kahen lapsen lapsilisät on yh-korotuksineen ja paljon se kht on niin eivät voi uskoa että sillä summalla kukaan maksaa täyttä vuokraa ite ja vielä elääkin. eli jostainhan sitä rahaa on sillon tultava, joko säästöistä, vanhemmilta tai palkasta. siksi ne sitä vaatii.

Siis tietenkään mä en ilman asumistukea pärjää ja saa maksettua vuokraa, ja sitten kun sitä asumistukea ei ole tullut, olenkin hakenut toimeentulotukea, ja niistä on heillä todistukset. Mutta jos mä saan asumistukea, niin mä pärjään ihan kivasti meidän tuloilla, mutta ne on siellä nyt päättäneet, että asumistuki+kht+lapsilisät+elatustuki ei ole mulle riittävästi vaan mulla täytyy olla muitakin tuloja. :p No ei ole. Tammikuussa sain vielä takautuvia elatustukia, niin pärjäsin niillä pari kuukautta ilman toimaria.

Alkuperäinen kirjoittaja Liptoni:
Meiltä lopetettiin lapsilisien maksu ilman ilmoitusta.. :D

Peukut sille... :headwall:

Mikäs oli syy?

Aikoja sitten ilmoitin sinne, että mies siirtyy toiseen valtioon tekemään töitä, että pitääkö mun nyt sit tehdä jotain.. Vastaus oli, että ei tarvi.
PArikuukautta sitten olin menossa kauppaan, eikä tilillä näy mitään..
Selvis, että mun ois pitäny ilmoittaa kelan kansainväliselle osastolle miehen työpaikasta.. Mistä tavallinen pulliainen tietää, että ei riitä kelaan soitto, vaan pitää ilmoittaa kv-osastolle :D. TOinen maa kuuluu eta-maihin ja sieltä toisesta maasta 'voi' olla meijän oikeus saada lapsilisät, jos toinen maa tekee hylkypäätöksen, niin sitten suomi jatkaa lapsilisien maksua..
Päätöksen teossa tuolla toisella maalla voi mennä jopa vuosi

Sitä ihmettelen kyllä vieläkin, että miten tää tyyppi puhelimessa sano että jos kela on jääny plussalle niin sit ne laittaa sen kht:n mulle maksuun aiemmin. Mut ei kai ne sit voi tehä niin jos kht:tä ei laiteta ees maksuun ku vaan kerran kuussa?

erikoistapauksissa ne voi laittaa maksuun ne myös muulloin kun sillon maksupäivänä. mutta yleensä näin tehään semmosissa tilanteissa kun tosiaan sitä rahaa ei muualta tule ja asiakkaan on saatava maksettua esim. vuokra.

riippuu paljon myös virkailijasta.

Joo, Kela on. Mulla tuli juuri postissa kolmas kysely puolen vuoden sisään hoitolisään vaikuttavista tuloista, kun erehdyin ekaan rutiinikyselyyn vastaamaan että miehellä saattaa olla lomautuksia jatkossakin. Ei siinä mitäänm mutta kun joka kerta vastaus on sama, että tulot ei ole muuttuneet niin paljoa että vaikuttaisi hoitolisään, niin tarviiko sitä jatkuvasti kysellä??? Ekat kaksi kyselyä tuli kuukauden sisään, nyt on ollut sentään muutaman kuukauden tauko.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

Siis tietenkään mä en ilman asumistukea pärjää ja saa maksettua vuokraa, ja sitten kun sitä asumistukea ei ole tullut, olenkin hakenut toimeentulotukea, ja niistä on heillä todistukset. Mutta jos mä saan asumistukea, niin mä pärjään ihan kivasti meidän tuloilla, mutta ne on siellä nyt päättäneet, että asumistuki+kht+lapsilisät+elatustuki ei ole mulle riittävästi vaan mulla täytyy olla muitakin tuloja. :p No ei ole. Tammikuussa sain vielä takautuvia elatustukia, niin pärjäsin niillä pari kuukautta ilman toimaria.

ai se oli näin, mie jo luulin että et oo ollenkaan saanu asumistukea ja ihmettelin että miten pärjäät :D

minun mielestä tuossa ei ole kyllä mitään ongelmaa sitten. tai siis ei ainakaan pitäis olla. mutta kelallahan on kyllä ihan täsmälleen samanlaisia salapoliisi-salateoria-sherlokkeja kun täälläki :D ainaki se touhu on ihan yhtä sekoa välillä.

Meiltä lopetettiin lapsilisien maksu ilman ilmoitusta.. :D

Peukut sille... :headwall:

Mikäs oli syy?

Aikoja sitten ilmoitin sinne, että mies siirtyy toiseen valtioon tekemään töitä, että pitääkö mun nyt sit tehdä jotain.. Vastaus oli, että ei tarvi.
PArikuukautta sitten olin menossa kauppaan, eikä tilillä näy mitään..
Selvis, että mun ois pitäny ilmoittaa kelan kansainväliselle osastolle miehen työpaikasta.. Mistä tavallinen pulliainen tietää, että ei riitä kelaan soitto, vaan pitää ilmoittaa kv-osastolle :D. TOinen maa kuuluu eta-maihin ja sieltä toisesta maasta 'voi' olla meijän oikeus saada lapsilisät, jos toinen maa tekee hylkypäätöksen, niin sitten suomi jatkaa lapsilisien maksua..
Päätöksen teossa tuolla toisella maalla voi mennä jopa vuosi

mutta ettekste asu kuitenki suomessa? siis lapset ja sie? eikös sillon ole kela joka sen maksaa, riippumatta missä se mies töissä on?

Yhteistyössä