Uuusiutuva hiivatulehdus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mkkiu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mkkiu

Vieras
Mistä johtuu että hiivatulehdus tulee melkein kerran kuukaudessa? voiko kuukuppi aiheuttaa hiivatulehduksen? pitäisikö se vaihtaa? vai mistä muusta se voi johtua.

Hiivaa on jokaisella ihmisellä elimistössä, terveelläkin. Ja se ei oireile mitenkään ja se on täysin normaalia. Kun jokin ulkoinen tekijä (kuukautiset, antibiootit/jotkut muut lääkkeet, stressi, auringon valo, seksi yms) aiheuttaa elimistön ns normaaliflooran heikkenemisen esim. juuri siellä emättimessä, niin hiivan kasvu päsee valloilleen ja hiivatulehdus on valmis.

Kierre tulee, kun: hiiva -> lääkkeet -> normaalifloora heikkenee mutta hiiva paranee -> koska normaalifloora heikkenee, tulee hiiva -> lääkeet jne jne jne

Käytä maitohappobakteereita, vaihda alusvaatteet puuvillaisiin ja löysiin, ole alasti yöllä, anna tarvittaessa piimäkylpyjä alapäällesi, jätä minimiin sokerit ja hiivat ruokavalioista (makaronit, pullat, vaalea leipä, vehnä, sokerit, makeat, olut, alkoholi ylipäätään)

mulla aiheutti pillerit aikoinaan moisen vaivan. oli ihan krooninen. kuukauden pääst ei mitään. kannattaa olla todella tarkka käsihygieniasta kun käytätä kuppia. itse olen sen ainoan tulehduksen joka ollut viimeiseen 7vuoteen saanut kun en ollut pessyt käsiä kunnolla.

Paitsi että sitä hiivaa on siellä emättimessä terveelläkin, joten se desinfiointi tuskin auttaa. Veikkaisin että riittävän puhtaaksi saa pelkällä pesemisellä.

No, ihan vain omalla kokemuksella sanon että mulla tuli yhteen aikaan aina menkkojen aikaan hiiva kunnes tajusin keittää kupin, jonka jälkeen ei enää tullut. Eli kupissa oli joku pöpö (tai sitten se peseminen ei vain poista sitä "pahaa hiivaa" kupista kokonaan vaan se jää muhimaan siihen, tarttuuhan hiivatulehdus ihmisestä toiseenkin...) mikä sai sen hiivan aina tulemaan uudestaan ja uudestaan, aina kun sitä käytin. Desinfioin keittämällä sen ja hiiva katosi.