Uuteen päiväkotiin tutustuminen.. Montako kertaa ootte käyneet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä vaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä vaan"

Vieras
Eli siinäpä se jo otsikossa tulikin. Monesti ootte käyny tutustumassa uuteen päikkyyn lapsen kanssa? Montako kertaa on liikaa?

Riippuu tietenkin paljon lapsestakin, mutta mitä ootte mieltä? Itellä on kolme vuotias lapsi, joka ollu aiemmin jo päiväkodissa, mutta vaihtaa nyt kesälomien jälkeen toiseen paikkaan. Ollaan käyty tutustumassa pari kertaa tällä viikolla, ja meinasin, että ens viikolla käytäs vielä pari kolme kertaa.. Hitaasti lämpeevä lapsi kyseessä, ois varmaan hoitotädeillekin helpompaa, jos ehtii tutustua paikkaan ennenkö jää sinne itekseen.. Vähän vaan tuntuu, ettei meitä ehkä haluttas sinne niin "usein" :D. Ei olla jääty sinne kuitenkaan asumaan, oltu aina noin tunti kerrallaan..

Kaikkien lasten kohdalla toimittu niin, että minä olen ollut muksun kanssa yhden kerran leikkimässä sisällä ja pihalla, kerran olleet parin tunnin päivän yksin ja sit alkanut hoito. Minusta lapselle annetaan väärä viesti jos äiti on pitkään mukana. Tarkoitus on, että lapsi olisi hoidossa ilman vanhempaa.

Itse päiväkodissa työskentelen eikä kukaan ole vielä noin montaa päivää 3v:n kanssa tutustunut. Yleensä eka kerta vanhempien kanssa ja joku ryhmän tädeistä kiertää ja esittelee tilat yms. Sitten yksi tai kaksi kertaa 1-2tuntia kerrallaan käy vänhemman kanssa. Sitten jää lapset jo yksin. Siihen on hyvä käyttää useampi päivä, että lapsi on lyhyitä päiviä alkuun.

Jos teillä on jo voimassaoleva hoitosuhde eli maksut jo pyörivät, jätä vaan jo ensi kerralla yksin vähäksi aikaa tutustumaan.

meillä on 2v aloittamassa hoidon parin viikon päästä. Eilen käytiin tutustumassa päiväkodin toimintatapoihin (mukana minä, mies ja tyttö). Ensi viikolla tyttö menee 2-3 kertaa ilman vanhempia pariksi tunniksi harjoittelemaan ja se tutustuminen on siinä.

Meillä 2,5 vee kotihoidossa ollut kävi ensin yhtenä päivänä äidin kanssa sisätiloissa noin 1,5 tunnin ajan (rankkasade, joten lapset eivät ulkoilleet). Seuraavana päivänä jäi yksin pihalle noin reiluksi tunniksi (toisen lapsen aloituskeskustelun ajaksi). Kolmantena jäi yksin ulos noin pariksi tunniksi ja hain sisältä. Olisi halunnut jäädä syömäänkin, mutta ei vielä jääty.

Seuraavalla viikolla jäi ekana päivään ulos ja syömään ja seuraavana ulos, syömään ja päiväunille, hain päiväunien jälkeen ja syötiin yhdessä välipala. Siitä lähtien sama suunnitelma parin päivän ajan ja seuraavasta viikosta varmaan haetaan vasta ulkoa välipalan jälkeen.

Meidän poika kun aloitti niin mua vaadittiin päiväkodin puolesra hengailemaan ekat kaks viikkoa lapsen kanssa siellä. Toki tuoltakin ajalta meni täys päivähoitomaksu mikä musta oli aika persiistä.

Isompien lasten kohdalla päiväkodilla oli mielekäs 2 viikon tutustumisjakso. Tyyliin kaksi kertaa jotain 1-2h sillä lailla että vanhempi on kokoajan mukana, sitten 1-2 sellaista päivää että vanhempi tulee mukana mutta hyvästelee lapsen ja menee henkilökunnan taukotilaan niin että on tarvittaessa paikalle haettavissa mutta muuten lapsi on tuolla yksin ryhmän mukana. Sen jälkeen vanhempi vie ja hakee lapsen normaalisti, aloitetaan lyhyistä päivistä ja pidennetään pikkuhiljaa.

Nyt kun kolmonen tällä viikolla aloitti olin maanantain ja tiistain hänen kanssaan päiväkodilla 9.30-14, keskiviikko oli vapaapäivä ja tänään mies meni tytön kanssa. Päivän pituus yhä 9.30-14, mies on alkuun mukana mutta jossain vaiheessa lähtee pois ja palaa sitten hakemaan lapsen. Jos päivä menee hyvin niin huomenna saa olla normaalin 9-15 hoitopäivän.

Niin ja 2v8kk ikäisestä lapsesta kysymys, ensimmäistä kertaa menee päiväkotiin. Maanantaina oli myös tutustumassa 5v päiväkodin vaihtaja, äitinsä oli ensimmäisen päivän mukana ja tiistaina jo normaalisti jätti lapsen tuonne.

Viimeksi muokattu:
Meillä ei ole kukaan vielä tarvinnut noin useasti tutustumiskäyntejä. Yleensä kerta vanhempien kanssa riittää,vaikka olisi hitaasti lämpenevä lapsi. Joskus jos on jo maksullinen kk. Saattavat lapset aloittaa ns. Pehmeästi ja jäädä vaikka ulkoilun ajaksi ilman vanhempia.

Kuopuksen kanssa taidettiin käydä pari kolme kertaa, keskimmäisen kanssa kerran.
Kuopuksen kanssa oltiin muutamaan kertaan ulkoiluissa mukana ja kerran varmaan oltiin sisällä tutustumassa paikkoinhin.

Ollaan käyty nyt 3,5v. kanssa tutustumassa lyhyesti 2 kertaa. Siitä on kyllä aikaa jo useampi kuukausi. Ensi viikolla käydään sitten 3päivää niin että ollaan jokunen tunti ja kokeillaan olla myös ilman äitiä. Seuraavalla viikolla normisti hoitoon.

Yhteistyössä