Uusperheen raha-asiat, taas..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja todellista?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

todellista?

Vieras
Uusperheissä elävät, voisitteko vielä kertoa, miten jaatte perheen raha-asiat? Erityisesti sellaisissa tapauksissa, joissa vain toisella on lapsi/lapsia.

Minulle itsestäänselvä toimintapa olisi, että aikuiset maksavat asumis- ja elämiskulut puoliksi (tai tulojen suhteessa, jos toisen tulot selvästi pienemmät) ja lisäksi jotenkin oletan, että myös perheen "uudella aikuisella" olisi kiinnostusta osallistua myös lapsen kuluihin (itselläni ainakin olisi, jos tilanne olisi niin päin) vaikkei tämä biologisesti hänen olekaan.

Koko yön olen asiaa itkenyt, koska nyt näyttää oikeasti siltä, että uusperheemme kaatuu tähän asiaan. :(

En ole uusperheellinen, mutta minusta lapsen kulut on ensisijaisesti sen vanhemman, jonka biooginen lapsi hän on. Todennäköisesti saa kuitenkin elatustukea vielä lisäksi. Mutta jos joka jätski ja tikkari ja hampurilaisella käyminen pitää vain äidin maksaa, jos siis yhdessä siellä käydään, niin tuskin katselisin sitä tilannetta loputtomiin.

[QUOTE="vieras";22634376]En ole uusperheellinen, mutta minusta lapsen kulut on ensisijaisesti sen vanhemman, jonka biooginen lapsi hän on. Todennäköisesti saa kuitenkin elatustukea vielä lisäksi. Mutta jos joka jätski ja tikkari ja hampurilaisella käyminen pitää vain äidin maksaa, jos siis yhdessä siellä käydään, niin tuskin katselisin sitä tilannetta loputtomiin.[/QUOTE]

No TIETENKIN ensisijaisesti biologisen vanhemman. Mutta oikeasti teidän mielestänne on normaalia erotella perheen sisällä lapset "minun lapsiin" ja "meidän lapsiin", myös taloudellisesti?

No näemmä jo ihan pelkästään asumisesta, mies kokee olevansa valtava hyväntekijä kun maksamme asumisen puoliksi eikä hän laita minua maksamaan myös lapseni osuutta. Hänen tulonsa merkittävästi paremmat kuin minulla.

Eikö asuminen maksaisi ihan sen saman vaikka asuisitte miehen kanssa kahdestaan? En mä tuollaista ymmärrä. Asumisen kulut puoliksi, ruokakulut puoliksi ja lapsen vanhempi maksaa lapsen vaatteet, harrastukset, koulutarvikkeet jne jne.

Meillä maksetaan vuokra, ruoka ja yhteiset laskut puoliksi.
Minä vastaan lapsen päivähoitomaksusta, vaatehankinnoista yms. Jos ja kun miehen opinnot päättyvät jossain vaiheessa, noussee tytön päivähoitokulut. Tähän olemme sitten sopineet miehen jollain tapaa osallistuvan.

Ihan tyytyväinen olen, saanhan mä tytön isältä elarit.

Meillä uusioperhe jossa on sekä yhteinen lapsi että lapsi mun edellisestä suhteesta. Meillä raha-asiat menee niin että mies maksaa asumisen (miehen asunto) ja osan ruuasta, mä maksan asumiskuluista sähkön ja osan ruuasta sekä oman lapseni bussikortit yms. Saan lapsestani lapsilisän ja elatusmaksut. Isompia ostoksia tukee lähinnä isovanhemmat, koska tytön isä on työkyvyttömyyseläkkeellä eikä näin ollen pysty auttamaan vaikka haluaisikin.

Meillä maksetaan vuokra, ruoka ja yhteiset laskut puoliksi.
Minä vastaan lapsen päivähoitomaksusta, vaatehankinnoista yms. Jos ja kun miehen opinnot päättyvät jossain vaiheessa, noussee tytön päivähoitokulut. Tähän olemme sitten sopineet miehen jollain tapaa osallistuvan.

Ihan tyytyväinen olen, saanhan mä tytön isältä elarit.

No tätä minä juuri ajan takaa, että uusi aikuinen maksaisi edes sen hänen tuloistaan koituvan lisäyksen päivähoitomaksussa, joka esim meidän tapauksessamme on noin 50 euroa.

Kerrotko vähän tarkemmin tilanteesta?
Siis onko niin, että sulla on pienemmät tulot, miehellä isommat, sulla lapsi ja hänellä ei?
Oletteko naimisissa vai avoliitossa? Kauanko olette asuneet yhdessä?

Jos olette naimisissa, puolisoilla on keksinäinen elatusvelvollisuus. (selitän tätä tarekmin, jos olette naimisissa)
Periaatteessa taas lapsen kluista ei ole vastuussa uusi mies vaan sinä ja hänen toinen vanhempansa.

Meillä taas uusperheessämme.. meillä on molemmilla lapsia edellisestä liitosta (vaikkakin eri määrä :) ) ja olemme naimisissa. Kaikki jaetaan, kaikki tulot ovat "yhteisiä" - se maksaa, jolla on, ja useinmiten se on puolisoni, koska minulla on tällä hetkellä tosi pienet tulot. Emme katso, mistä kulu nyt on aiheutunut - sun vai mun lapsesta vai mistä. Ei tämä toimisi muuten mitenkään. Olemme yhdessä ja jaamme kaiken, tulot ja menot myös.. :)

Kerrotko vähän tarkemmin tilanteesta?
Siis onko niin, että sulla on pienemmät tulot, miehellä isommat, sulla lapsi ja hänellä ei?
Oletteko naimisissa vai avoliitossa? Kauanko olette asuneet yhdessä?

Jos olette naimisissa, puolisoilla on keksinäinen elatusvelvollisuus. (selitän tätä tarekmin, jos olette naimisissa)
Periaatteessa taas lapsen kluista ei ole vastuussa uusi mies vaan sinä ja hänen toinen vanhempansa.

Meillä taas uusperheessämme.. meillä on molemmilla lapsia edellisestä liitosta (vaikkakin eri määrä :) ) ja olemme naimisissa. Kaikki jaetaan, kaikki tulot ovat "yhteisiä" - se maksaa, jolla on, ja useinmiten se on puolisoni, koska minulla on tällä hetkellä tosi pienet tulot. Emme katso, mistä kulu nyt on aiheutunut - sun vai mun lapsesta vai mistä. Ei tämä toimisi muuten mitenkään. Olemme yhdessä ja jaamme kaiken, tulot ja menot myös.. :)

Avoliitossa, yhteinen lapsi tulossa, minulla ennestään alle kouluikäinen lapsi.

Tiedän kyllä ettei hänellä ole mitään velvoitetta minun lapseni elättämisen suhteen, olin kuitenkin siinä uskossa, että myös hänen ajattelumallinsa on sama kuin teillä (ja minulla).

Maksatko myös hänen asumisensa? Kompensoiko uusi puolisosi mitenkään esim päivähoitomaksujen nousua?

Ai lapsen? Asuminen maksetaan "puoleksi" tai miten nyt sattuu, sama vuokra me maksettais ilman noita lapsiakin.. Meillä ei ole päivähoitomaksuja, mutta kyllä tää nykyinen ostaa "mun lapselle" leluja/vaatteita/lääkkeitä/mitä milloinkin eikä ainakaan vielä ole vaatinut multa rahoja takaisin :D

Kun aletaan elämään yhdessä, perheenä, on selvää että kun toisella puolisolla on lapsi, se kuuluu myös siihen perheeseen. Mä en edes muuttais saman katon alle äijän kanssa joka pitäis mun lapsia jotenkin vähempi arvoisena.

nääkkin asiat kannattaa sopia ennenkun muuttaa yhteen.
mutta jos mulla on lapsia ja jonkun miehen löytäisin niin kyllä me ihan yhteinen paketti silloin ollaan. jos ruokaa ostetaan se kuuluu kaikille eikä niihin kirjoteta nimiä. kun ollaan perhe on rahat yhteisiä,jos se ei miehelle sovi niin silloin se ei ole mun mies.
mulla on lapsi edellisestä suhteesta. lapsi oli vuoden kun tapasin mieheni. mies halusi olla osa meidän perhettä just niinkun mielessäni aattelinkin sen kuuluvan mennä.
nyt meillä on jo yhteisiäkin lapsia ja kaikki on yhteistä.

Meillä asuu mies, minä ja minun kaksi lastani. Meillä maksetaan laskuja ja kaikkia mahdollisia menoja sen mukaan miten rahaa on. Ei erotella mitenkään sitä että mies ei voisi muka maksaa tyttöni ratsastustuntia vaikka. Koskaan ei ole raha-asiat tuottanut perheessämme ongelmia. Mihelläni on kolme lasta mutta he asuvat äitinsä luona ja käyvät täällä noin kerran kk ja heidän maksut hoitaa äiti, paitsi silloin tietty kun ovat täälllä.

Ok.. no, avoliitossa ei sinänsä ole _velvoitetta_ vastata toisen osapuolen kuluista. Mutta kyllä minusta olisi vähintäänkin reilua, että miehesi osallistuisi ihan _minimissään_ vaikkapa juuri siihen päivähoitomaksun nousuun.

Eikä esim. asumiskulujen jakaminen puoliksi ole minusta reilua silloin, kun toisella on huomattavasti iommat tulot kuin toisella. Reilu jako olisi suhteessa tuloihin, ei puoliksi. sama koskee muitakin menoja!

Oletteko keskustelleet siitä, mikä on tilanne, kun lapsenne syntyy? Miten menot silloin jaetaan? entä kun olet (oletettevasti pienellä) äitiypäivärahalla kotona yhteisen vauvanne kanssa? Olettaako mies silloikin sinun maksavan esim. puolet vuokrasta?

Eihän tuolle asialle oikein muuta voi kuin yrittää keskustella ja perustella.. mutta tuollainen "hyväntekijäasenne" on kyllä musta tosi vastenmielinen ja ennustaa huonoa. Perheen kun kuitenkin pitäisi olla "yhteisyritys" ihan riippumatta siitä, mistä se jälkikasvu on peräisin.. sinusta en tiedä, itse en jaksaisi tuollaisessa suhteessa olla. Tsemppiä kuitenkin :)

Meillä on tehty niin että kaikki laskut ja asumiseen liittyvät kustannukset on aina maksettu puoliksi. Miehen lapsi siis asuu meillä ja vaatehankinnat, kännykät ja mitä hankintoja sitten on tullutkin niin mies on maksanut ne tai sitten lapsen äiti (keskenään sopivat näistä maksuista). Ruokaostokset maksaa meistä kumpi tahansa, en todellakaan ala laskemaan että nämä lapsen jogurtit nyt kuuluu miehen maksettavaksi..

Kuulostaa nyt siltä että ap elää tosi tiukoilla ja mies paremmalla palkallaan ei suostu antamaan yhtään omistaan vaikka saman katon alla asutaan? Mun mielestä kannattaa miettiä että tuleeko taloudellisesti paremmin toimeen ilman miestä (esim. päiväkotimaksu pienenee kun miehen tuloja ei huomioida) ja kertoa tämä miehelle ettei ole mitään järkeä asua yhdessä jos homma menee niin että toinen laskee niitä senttejään kun toisella on varaa elää vähän leveämmin.

nääkkin asiat kannattaa sopia ennenkun muuttaa yhteen.
mutta jos mulla on lapsia ja jonkun miehen löytäisin niin kyllä me ihan yhteinen paketti silloin ollaan. jos ruokaa ostetaan se kuuluu kaikille eikä niihin kirjoteta nimiä. kun ollaan perhe on rahat yhteisiä,jos se ei miehelle sovi niin silloin se ei ole mun mies.
mulla on lapsi edellisestä suhteesta. lapsi oli vuoden kun tapasin mieheni. mies halusi olla osa meidän perhettä just niinkun mielessäni aattelinkin sen kuuluvan mennä.
nyt meillä on jo yhteisiäkin lapsia ja kaikki on yhteistä.

Näitä asioita jauhettiin lähes vuosi ennen muuttoa ja olin vakaasti siinä uskossa, että ajatusmaailma on sama. Jotenkin minulle olisi esimerkiksi itsestäänselvää, että hänen asemassaan ostaisin olemassaolevalle lapselle tarvikkeita (esim jotain leluja, edes joskus, edes jotain), koska ne päätyvät todennäköisesti yhteisen lapsemme käyttöön myöhemmin. Samalla tavoin toimitaan lapseni toisen biologisen vanhemman perheessä. En mitenkään voinut tietää, että hänen "perhe" ja "oikeudenmukainen kulujen jakaminen" tarkoittaa sitä, että hän (tulotasoista riippumatta) maksaa maksimissaan puolet (minun ja hänen yhteisistä) kuluista aina.

Asumiskulut puoliksi (no autopaikka ja lapsen vesimaksu menee mun pussista)
Mies maksaa netin, molemmat omat kännykkälaskunsa, minä maksan pääosin ruuat kun olen se joka siellä kaupassakin käy, mutta palkkapäivänä yleensä mies sitten jonkin verran maksaa takaisin.

Ulkonasyömiset, leffat, yms maksetaan vuorotellen. Ja esim. se kumman vuoro on niin maksaa tietysti myös lapsen ruuat jne..

Mun miehellä paremmat tulot kuin mulla, hän kyllä osallistuu noihin lapseni hankintoihin ihan kiitettävsti, joskus tuntuu että liikaakin.:ashamed:

Mutta koska lapseni on hänelle yksi maailman tärkein asia niin tekee tytön puolesta lähes mitä vain...

Yhteistyössä