Uusivuosi ja juomisen lopettanut ystävä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turhaakin turhempi ihminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turhaakin turhempi ihminen

Vieras
Ystäväni haluaisi tulla meille viettään uutta vuotta. Meillä on rauhallinen meininki, ammutaan raketit taivaan tuuliin 8 aikaan, katsellaan ikkunoista muiden paukuttelua, syödään kaikkea hyvää ja laitetaan lapset nukkuun poikkeuksellisesti vasta 10 aikaan. Sitten korkataan skumppapullo ja otetaan pikkuiset hiprakat.

Mun ystävä on lopettanut juomisen, ei ole ollut koskaan alkoholisti, mutta päätti vaan ryhtyä absolutistiksi. Hän siis haluaisi tulla meille lapsiensa kanssa viettään uutta vuotta, kuten useana aiempanakin vuonna. Hän esitti toivomuksen, että jättäisimme skumppapullon hankkimatta. Koska hänkin on absolutisti.

Ja minä mieheni kanssa haluaisin sen skumppapullon poksauttaa... ja ottaa ne parin lasin pikkuhiprakat. Meillä ei yleensä käytetä alkoholia, kun lapset on kotona ja nytkin tämä jäisi niihin muutamiin lasillisiin.

Pitäisikö minun sanoa tylysti ystävälleni, että meillä nyt on se perinteinen skumppapullo hankittuna, hän voi tulla tai jättää tulematta vai pitäiskö jättää se skumppa hankkimatta?

Talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan. Miun mielestä voit hyvällä omalla tunnolla sen skumppapullon hankkia, teiän koti, teiän tavat varsinkin kun kyseessä ei tosiaan ole toipuva alkoholisti.

Alkuperäinen kirjoittaja Pauna:
Talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan. Miun mielestä voit hyvällä omalla tunnolla sen skumppapullon hankkia, teiän koti, teiän tavat varsinkin kun kyseessä ei tosiaan ole toipuva alkoholisti.

Eikä toipuvaa alkoholistiakaan tarvi alkaa paapomaan.

No kiitos, ajattelin, että olisin aika itsekäs, jos hankin sen skumpan... Ja joo, tää mun ystävä ei ole toipuva alkoholisti, ei vaan tykkää itsestään eikä muistakaan humalassa ja siksi lopetti juomisen kokonaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Eikä toipuvaa alkoholistiakaan tarvi alkaa paapomaan.

No ei paapomaan, mut kyl mie saattaisin jättää kohteliaisuussyistä tuossa tapauksessa sit hankkimatta :)

No kyllä mä ostaisin pullon, jos kerta haluaisin sitä juoda.
Kaverihan voi sitten olla juomatta. Ja jos ne parit skumppalasit estää kaverin saapumisen paikalle, niin voi kyynel.
Musta on aika naurettavaa ruveta tollasta vaatimaan.

Minä kyllä keskustelisin asiasta vähän pitempään, kuin että kaveri esittää pyynnön ja sitten itsekseen pähkääilen kuinka toimin. Absolutistiksi ryhtyvällä on lähes poikkeuksetta päätökselleen painavat syyt, vaikkei se olisikaan alkoholismi. oiseksi miks kutsua ketään kylään jos ei halua ottaa vierasta ollenkaan huomioon. Keskustelua ja jonkinlainen kompromissi olisi minusta paras ratkaisu.

Pauna sen sanoikin, talossa talon tavoilla.
Saa tulla kylään -jos siis olette sitä mieltä, että hän on toivottu vieras, mutta te ostatte skumpan ja juhlistatte sillä uuttavuotta, ja niin se menee.
Jos tämä ei kaverille sovi, hän voi viettää juhlansa omalla tavallaan.
Mutta ei kai vieraaksi itsensä kutsuva voi samalla vielä ehtoja asettaa?

Ei mulle tulisi itselle mieleenkään kävellä kenenkään kotiin jakamaan sääntöjä kun ollaan kylään menossa. Kyllä sun ystävän tarvii sitten juhlia juhlansa muualla eikä teitä hyppyyttää oman pillinsä mukaan!!

Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
Minä kyllä keskustelisin asiasta vähän pitempään, kuin että kaveri esittää pyynnön ja sitten itsekseen pähkääilen kuinka toimin. Absolutistiksi ryhtyvällä on lähes poikkeuksetta päätökselleen painavat syyt, vaikkei se olisikaan alkoholismi. oiseksi miks kutsua ketään kylään jos ei halua ottaa vierasta ollenkaan huomioon. Keskustelua ja jonkinlainen kompromissi olisi minusta paras ratkaisu.

Miun mielestä tuolla luki, että ap:n kaveri olis ite kutsunut itsensä...

Joo siis näin, kaveri kysyi, että saako tulla perinteisesti meille. Ja samalla pyysi, että voitaisko jättää se skumppa ostamatta.

pystytte varmasti keskustelemaan tällaisestakin asiasta. Jos ei ole kysymys vakavasta alkoholismista, asian ei luulisi edes olevan erityisen arka. Sinä voit perustella oman näkemyksesi huolellisesti ja kertoa sitten, ettet tee päätöksiäsi loukataksesi ystävääsi.

Ehkä hänkin on vain innoissaan omista terveistä elämäntavoistaan ja haluaisi levittää hyvää mieltään ympärilleenkin. Toisaalta hän voi myös olla huolissaan omasta mahdollisesta repsahtamisestaan, jos seurassa nautitaan alkoholia. Tässä tapauksessa voit muistuttaa, että suomalainen yhteiskunta on pullollaan tilaisuuksia, joissa tarjotaan alkoholia. Siten ystävien luona olisi turvallinen ympäristö harjoitella uutta elämäntapaa ja sen tuomaa kohteliaan kieltäytymisen tarvetta.

Jos noin hyvin perusteltu ystävällinen puhe ei auta, tilanne on jo mutkikkaampi. Mielestäni voit silti toimia oman pääsi mukaan, varsinkin kun kyse ei ole hillittömästä ryyppäämisestä. Silloin ystävälläsi olisi varmasti seurassanne tylsää tai ankeaa, mutta pieni hiprakka tuskin haittaa kamalasti aikuista ihmistä, joka on joskus ilmeisesti itsekin naukkaillut hieman.

Omaan lähipiiriini kuuluu ihminen, joka ei ole koskaan nauttinut kerralla sormustimellista enempää alkoholia, mutta hän lähtee mielellään mukaan baariinkin, koska tietää että seurue mitä todennäköisimmin ei juo itseään ihan pöydän alle. Hän ei pidä alkoholin mausta, joten tilanne on hänelle varmasti sikäli helpompi: ei tule minkäänlaista kiusausta ottaa itse drinkkiä.

Jos tilanne on se, että henkilö on itse vieläpä tarjoutunut kylään, sinulla on täysi oikeus käyttäytyä juuri niin kuin haluat. Hän tietää aikuisena ihmisenä vallitsevat olosuhteet, ja hänen pitäisi kaiken järjen mukaan osata tehdä omat valintansa niiden valossa. Jos sellaista kykyä ei löydy, on pienoisen oppimisen paikka edessä ennen pitkää: Ilman kompromisseihin tyytymisen taitoa elämässä ei kovin pitkälle pääse.

Kannattaa silti puhua rakentavassa hengessä, etteivät välit mene ihan täysin kuralle.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Joo siis näin, kaveri kysyi, että saako tulla perinteisesti meille. Ja samalla pyysi, että voitaisko jättää se skumppa ostamatta.

Samaa mieltä kun valtaosa ketjun kommentoijista. Varsin tökeröä tarjoutua tulemaan ja samalla ruveta esittelemään toiveita, että muutatte perinteitänne. Pitäis tajuta, että jos teillä on tällainen malli viettää uutta vuotta ja jos se ei hänelle sovi, niin hakeutukoot sellaiseen paikkaan tai pysykööt kotona, jossa ei ole tätä ongelmaa. Huhhuijaa mikä kaveri, kieltäytyisin jo periaateessakin - vaikka sinänsä ei olisi ongelma. Vietänhän tätäkin uutta vuotta itse selvinpäin - muut saa puolestani juoda alkolliset kuohuvat ja vähän muutakin, mut en tosiaan lähde toista kertaa sellaiseen kyläpaikkaan, joiden perinteitä en ymmärrä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jos olette oikeasti ystäviä:
pystytte varmasti keskustelemaan tällaisestakin asiasta. Jos ei ole kysymys vakavasta alkoholismista, asian ei luulisi edes olevan erityisen arka. Sinä voit perustella oman näkemyksesi huolellisesti ja kertoa sitten, ettet tee päätöksiäsi loukataksesi ystävääsi.

Ehkä hänkin on vain innoissaan omista terveistä elämäntavoistaan ja haluaisi levittää hyvää mieltään ympärilleenkin. Toisaalta hän voi myös olla huolissaan omasta mahdollisesta repsahtamisestaan, jos seurassa nautitaan alkoholia. Tässä tapauksessa voit muistuttaa, että suomalainen yhteiskunta on pullollaan tilaisuuksia, joissa tarjotaan alkoholia. Siten ystävien luona olisi turvallinen ympäristö harjoitella uutta elämäntapaa ja sen tuomaa kohteliaan kieltäytymisen tarvetta.

Jos noin hyvin perusteltu ystävällinen puhe ei auta, tilanne on jo mutkikkaampi. Mielestäni voit silti toimia oman pääsi mukaan, varsinkin kun kyse ei ole hillittömästä ryyppäämisestä. Silloin ystävälläsi olisi varmasti seurassanne tylsää tai ankeaa, mutta pieni hiprakka tuskin haittaa kamalasti aikuista ihmistä, joka on joskus ilmeisesti itsekin naukkaillut hieman.

Omaan lähipiiriini kuuluu ihminen, joka ei ole koskaan nauttinut kerralla sormustimellista enempää alkoholia, mutta hän lähtee mielellään mukaan baariinkin, koska tietää että seurue mitä todennäköisimmin ei juo itseään ihan pöydän alle. Hän ei pidä alkoholin mausta, joten tilanne on hänelle varmasti sikäli helpompi: ei tule minkäänlaista kiusausta ottaa itse drinkkiä.

Kiitos sinulle ja kaikille muillekkin vastauksista. Juttelen ystäväni kanssa. Hän tosiaan on hyvä ystäväni, eikä meidän sosiaaliseen kanssakäymiseen yleensä liity alkoholi - tosin aiemmin, silloin nuorena :) liittyi.

Yhteistyössä