Uusista lastensuojelun määrittelyista tietävät? ja päiväkodeista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Kuulin että nyt on tullut uuden säännöt että mite määritellään esim päiväkodeissa lastensuojelullisia juttuja. Ne on jotenkin luokiteltu 1-3 huolenasteisiin. Ja kuulemma ykköseen kuuluu pieni huolenaihe (pienet kengät,likaset vaattee yms.) Mutta tietääkö kukaan tästä enempi.

Ei lain tarkoituksena ole kytätä suurennuslasin kanssa onko sukan pohjat puhtaat ja kaikilla Reimatekkiä päällä, vaan rohkaista henkilökuntaa puuttumaan asiaan jos lapsella on jatkuvasti likaiset tai epäasianmukaiset vaatteet, hänen hygieniasta ei olla huolehdittu jne. Tarkoitus ei ole missään nimessä kiusata perheitä, vaan lastensuojelun tarkoitus on tarjota apua sitä tarvitseville. Usein kynnys ulkopuolisen avun pyytämiseen on kovin korkea, joten mielestäni on hyvä jos tätä kautta perheet saisivat paremmin tarvitsemaansa tukea.

mutta edesllenkinjää ne perhee tjotkaapa tarvitsee huomaamatta. minä en ainkaan uskallailmoittaa, vaikka tiedän yhden ongelmaperheen. tietävät vielä että minä lmoitin niin ollaan "kusessa" :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuulin, että saattavat kysellä lapsilta onko esim tukistettu kotona ja jos on niin soittavat kotiin.

No hmmm. toivottavasti eivät sitten ihan kaikkea usko mitä lapset sepostaa. Meidän 4vee on kyllä sellanen satusetä että koskaan ei tiiä mikä on totta ja mikä ei.

Tuli tästä mieleen kun sukulaistyttö 3,5v-iässä kailotti kaupassa kovaan ääneen jollekin mummulle, että kun hänen isänsä hakkaa joka päivä... :whistle: Ja todellakaan tälläistä ei siis ole tapahtunut =)

Alkuperäinen kirjoittaja Pupu T:
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
No voi herranjumala taas! Uusi lastensuojelulaki on tosiaan tullut voimaan, mutta ei se mitään tollaista tarkoita. Uuden lastensuojelulain tarkoituksena on alentaa lastensuojeluilmoituksen tekokynnystä, eli lapsen ei todellakaan tarvitse olla välittömässä vaarassa ja selkeässä lastensuojelun tarpeessa vaan riittää, että esim. päiväkodissa nähdään, että jonkun lapsen lastensuojelun tarve olisi selvitettävä.
Ihan samallalailla työtä edelleen tehdään päiväkodeissa kun on aiemminkin tehty! Toivottavasti siis kuitenkin ottaen erityisesti huomioon lapset joilla on erityisen tuen tarvetta ja tarvittaessa otetaan yhteys lastensuojeluun ettei käy niin, että lastensuojelussa tiedetään lapsen/ perheen ongelmista kun on liian myöhäistä.

mutta eihön lasten erityiset tuet tarkoita että kuuluu lastensuojeuun :o , vai minunko vika on että meidän poika ei osaa kirjaimia ja puhuu huonosti ja kun ei toiset ymmärrä, suuttuu. näissä asioissa apuna puhe ja toimintaterapeutit apuna. siis ollaanko me nyt jonkun " tarkkailun " alla vai? ja vanhimmalal pojalal hahmottamisvaikeuksia, nämä lapet tarvitsevat erityistä tukea, muta muten se liittyyy lastensuojeluun :o

Ei se,että lapsenne tarvitsee erityisiä tukitoimia,tee teistä lastensuojelun asiakkaita mutta jos kieltäytyisitte antamasta näitä aputoimia,niin sitten periaatteessa työntekijä olisi velvollinen tekemään last.suojeluilmoituksen. (siis kuvitteellinen tilanne, tehän olette avun piirissä puheterapian suhteen)

missä vaiheessa sanoin, että lapsi joka tarvitsee erityistä tukea on lastensuojelun asiakas??? en sanonut enkä tarkoittanut niin...
Tarkoitin, että uuden lastensuojelulain tarkoituksena on, että myös peruspalveluissa lapsia tuetaan niin ettei tarvitse ottaa yhteyttä lastensuojeluun...tavallaan se onkin laajaa lastensuojelua.

Kuulin että nyt on tullut uuden säännöt että mite määritellään esim päiväkodeissa lastensuojelullisia juttuja. Ne on jotenkin luokiteltu 1-3 huolenasteisiin. Ja kuulemma ykköseen kuuluu pieni huolenaihe (pienet kengät,likaset vaattee yms.) Mutta tietääkö kukaan tästä enempi.

Ei lain tarkoituksena ole kytätä suurennuslasin kanssa onko sukan pohjat puhtaat ja kaikilla Reimatekkiä päällä, vaan rohkaista henkilökuntaa puuttumaan asiaan jos lapsella on jatkuvasti likaiset tai epäasianmukaiset vaatteet, hänen hygieniasta ei olla huolehdittu jne. Tarkoitus ei ole missään nimessä kiusata perheitä, vaan lastensuojelun tarkoitus on tarjota apua sitä tarvitseville. Usein kynnys ulkopuolisen avun pyytämiseen on kovin korkea, joten mielestäni on hyvä jos tätä kautta perheet saisivat paremmin tarvitsemaansa tukea.

Mutta kun tämä ei ole mikään mittari hyvästä perheestä !! tai siitä, että lapsella on tai ei ole kaikki hyvin kotona !!!!

Tämän ohi ja ulkopuolella menee monia perheitä, joissa lapsilla on paha olla, joissa on väkivaltaa tai laiminlyöntiä, vaikka hygieniasta huolehditaankin.

mutta edesllenkinjää ne perhee tjotkaapa tarvitsee huomaamatta. minä en ainkaan uskallailmoittaa, vaikka tiedän yhden ongelmaperheen. tietävät vielä että minä lmoitin niin ollaan "kusessa" :whistle:

Yksityishenkilöt voi tehdä lastensuojeluilmoituksen nimettömänä.

ihmettelen vaan miksi lastensuojelu on edelleen niin paha kirosana ihmisille. Media tietenkin antaa omat esimerkkinsä ja sitten ihmisillä on ihmeellisiä uskomuksia esim. lastensuojelu= huostaanotto. Itse ajatteln lastensuojelun olevan kaikkea sitä apua ja tukea jota lapselle voidaan antaa, jotta turvataan hänen ja hänen perheensä hyvinvointi. Vain joissain ääritapauksissa se tarkoittaa huostaanottoa!

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Mutta kun tämä ei ole mikään mittari hyvästä perheestä !! tai siitä, että lapsella on tai ei ole kaikki hyvin kotona !!!!

Tämän ohi ja ulkopuolella menee monia perheitä, joissa lapsilla on paha olla, joissa on väkivaltaa tai laiminlyöntiä, vaikka hygieniasta huolehditaankin.

Laitoin tuon hygieniajutun vain esimerkiksi kun täällä tunnuttiin olevan huolissaan nimenomaan siitä, että tädit alkaisivat kyttäämään sukkia ja muuta vaatetusta.

Ja aina se tuki ei edes ole sitä, mitä perhe tarvitsee tai haluaa vaan sitä, mitä nämä auttajat haluaa antaa tai haluaa tarjota.

Eli annetaan ylhäältä alaspäin: me tiedämme mikä on teidän ongelmanne ja me tiedämme millaisen avun te tarvitsette

vaikka perhe itse sanoo muuta, sanoo että ei, kun ratkaisun nimi olisi apu XXXX

ja sitä ei kuitenkaan perheelle suoda.

Näin ei tänä päivänä, mutta ikävä kyllä se menee näin yhä vaan vieläkin tänä päivänä.

ihmettelen vaan miksi lastensuojelu on edelleen niin paha kirosana ihmisille. Media tietenkin antaa omat esimerkkinsä ja sitten ihmisillä on ihmeellisiä uskomuksia esim. lastensuojelu= huostaanotto. Itse ajatteln lastensuojelun olevan kaikkea sitä apua ja tukea jota lapselle voidaan antaa, jotta turvataan hänen ja hänen perheensä hyvinvointi. Vain joissain ääritapauksissa se tarkoittaa huostaanottoa!

Niin sitä luulisi. Kokemusta on toisenlaisestakin, ylireagoinnista.

Ikävä kyllä se menee niin, että lastensuojelu TOISINAAN MYÖS ylireagoi ja perhe huomaa olevansa huostaanottouhan alla, vaikkei ole mitään oikeaa todellista syytä, lapsilla kaikki hyvin vaikka perheessä kriisi menossa olisikin ja perhettä voisi auttaa ihan oikeasti keveimmilläkin keinoilla.

JOS lastensuojelu suostuu ottamaan vastaan nimetöntä ilmoitusta!

Minulta eivät ottaneet.

Jos kokee tulleensa väärin kohdelluksi niin aina kannattaa valittaa esim. sosiaaliasiamiehelle. Pitäisi löytyä joka kunnasta joku joka ottaa vastaan valitukset. Lastensuojelun asiakkaat eivät valitettavasti kovin innokkaasti anna palautetta toiminnasta

Alkuperäinen kirjoittaja toisenlainen kokemus:

Ikävä kyllä se menee niin, että lastensuojelu TOISINAAN MYÖS ylireagoi ja perhe huomaa olevansa huostaanottouhan alla, vaikkei ole mitään oikeaa todellista syytä, lapsilla kaikki hyvin vaikka perheessä kriisi menossa olisikin ja perhettä voisi auttaa ihan oikeasti keveimmilläkin keinoilla.

Meistä tehtiin lasten suojeluilmoitus, jonkun yli innokkaan naapurikyttääjän toimesta kun kuopus oli vauva...
Sossu ensimmäisen käynnin jälkeen ilmoitti että on pieni syy huoleen, kun on piirrelty seinää... Siis piirrelty seinään??? Meillä oli kuitenkin silloin pieni vauva ja vanhin oli 2v9kk ja keskimmäinen 1,5vuotta.. Eli ihme jos jossain ei vähän taidetta olisi...
Ensimmäinen vaihtoehto oli että jos lapset sijoitettaisiin tukiperheeseen viikon lopuiksi...
Eli sossukin tekee välillä törkeitä ylilyöntejä... tämä meidän asia selvis kun tämän virkaintosen tädin tilalle vaihtui toinen...

Mie meen periaatteella: Jos tarhantädit uskoo kaiken mitä tuo miun lapseni heille tarinoi, mie uskon sitten kaiken minkä lapsi tarinoi mulle heistä :D Mutta en osaa loukkaantua sellaisesta jos hoitajat haluavat varmistaa jonkun lapseni sepostuksen, päinvastoin, olen iloinen että välittävät.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Alkuperäinen kirjoittaja toisenlainen kokemus:

Meistä tehtiin lasten suojeluilmoitus, jonkun yli innokkaan naapurikyttääjän toimesta kun kuopus oli vauva...
Sossu ensimmäisen käynnin jälkeen ilmoitti että on pieni syy huoleen, kun on piirrelty seinää... Siis piirrelty seinään??? Meillä oli kuitenkin silloin pieni vauva ja vanhin oli 2v9kk ja keskimmäinen 1,5vuotta.. Eli ihme jos jossain ei vähän taidetta olisi...
Ensimmäinen vaihtoehto oli että jos lapset sijoitettaisiin tukiperheeseen viikon lopuiksi...
Eli sossukin tekee välillä törkeitä ylilyöntejä... tämä meidän asia selvis kun tämän virkaintosen tädin tilalle vaihtui toinen...

Jopas! :o

Ennenkuin noita pilkkuja aletaan n*ssia perheiden kohdalla (likaiset vaatteet yms) olisi syytä kiinnittää huomio siihen kuinka ylibuukattuja nykyajan päiväkodit on: henkilökuntaa ei ole riittävästi, tai tuloshakuisuus pk:ssakin on viety niin pitkälle että joka kuukausi pk:n sairaslomia toimittaa uusi eri sijainen.
Lapsia on jatkuvasti ylipaikoilla (mahtuu 30 lasta, hoidossa liki 40). Sijaisia otetaan niin lyhyille pätkille ettei kukaan voi suunnitella sellaisen varaan elämäänsä: pari päivää työtä tarjolla, seurauksena menetät 1-2vkon tuet, mutta palkkaa et kuitenkaan saa kuin 2 pvältä.
Lapset kärsii henkilökunnan palaessa loppuun ja aina vaan uusien ja uusien kasvojen tullessa tilalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Pupu T:
No voi herranjumala taas! Uusi lastensuojelulaki on tosiaan tullut voimaan, mutta ei se mitään tollaista tarkoita. Uuden lastensuojelulain tarkoituksena on alentaa lastensuojeluilmoituksen tekokynnystä, eli lapsen ei todellakaan tarvitse olla välittömässä vaarassa ja selkeässä lastensuojelun tarpeessa vaan riittää, että esim. päiväkodissa nähdään, että jonkun lapsen lastensuojelun tarve olisi selvitettävä.
Ihan samallalailla työtä edelleen tehdään päiväkodeissa kun on aiemminkin tehty! Toivottavasti siis kuitenkin ottaen erityisesti huomioon lapset joilla on erityisen tuen tarvetta ja tarvittaessa otetaan yhteys lastensuojeluun ettei käy niin, että lastensuojelussa tiedetään lapsen/ perheen ongelmista kun on liian myöhäistä.

mutta eihön lasten erityiset tuet tarkoita että kuuluu lastensuojeuun :o , vai minunko vika on että meidän poika ei osaa kirjaimia ja puhuu huonosti ja kun ei toiset ymmärrä, suuttuu. näissä asioissa apuna puhe ja toimintaterapeutit apuna. siis ollaanko me nyt jonkun " tarkkailun " alla vai? ja vanhimmalal pojalal hahmottamisvaikeuksia, nämä lapet tarvitsevat erityistä tukea, muta muten se liittyyy lastensuojeluun :o

Ei se,että lapsenne tarvitsee erityisiä tukitoimia,tee teistä lastensuojelun asiakkaita mutta jos kieltäytyisitte antamasta näitä aputoimia,niin sitten periaatteessa työntekijä olisi velvollinen tekemään last.suojeluilmoituksen. (siis kuvitteellinen tilanne, tehän olette avun piirissä puheterapian suhteen)

missä vaiheessa sanoin, että lapsi joka tarvitsee erityistä tukea on lastensuojelun asiakas??? en sanonut enkä tarkoittanut niin...
Tarkoitin, että uuden lastensuojelulain tarkoituksena on, että myös peruspalveluissa lapsia tuetaan niin ettei tarvitse ottaa yhteyttä lastensuojeluun...tavallaan se onkin laajaa lastensuojelua.

Vastasin Hernetädin viestiin,jos huomasit :whistle:

mieitityttää että ruvetaanko tekeen turhasta juttua? Ja kytätään kaikkea?

En usko. Yhteiskunnalla on tekemistä että saa todella apua tarvitsevia autettuja. Rahat ja ihmiset ei kyllä riitä ylimääräiseen hömppään.

Tunnen huonosti uutta lakia, mutta se on hyvä että jos lapsi, joka on lastensuojelun asiakas, muuttaa asiasta on ilmoitettava uuteen asuinkuntaan.

Joo.
Siis kyse nyt käsittääkseni "huolipisteytyksestä"?
Me pph:tkin saatiin lomake, jolla arvioidaan pisteytyksen perusteella, onko lapsi ns. huolilapsi.
Ja siis nämä asiat yleensä liittyy kasvuun ja kehitykseen. Toki siinä huomioidaan kaikki muukin lapsessa,mutta lähinnä siis nuo em. asiat.
Esim. kehitysviivästymiä, puheen tuottamisen/ymmärtämisen vaikeuksia. Ja näitä siis kartoitetaan ihan sen lapsen parhaaksi, ja sen takia että vanhempia osattaisiin ohjata hakemaan apua/tukea lapselleen.
li ei suinkaan ole mitään pelkoa "kyttäämisestä" :laugh:

Nää lastensuojlu paikat natisee liitoksistaan jos jokainen lapsi jolla on likainen paita tai rikkinäiset sukat sinne pasitettaisiin ja valitettavasti ne todelliset avun tarvitsevat jää sitä vailla.
Uskon että henkilökunnalla on kokemusta monen vuoden takaa että tunnistavat nämä "satuilijat". Lisäksi minusta tuntuu että he tietävät koska on aihetta todellakin puuttua tuskimpa he alkavat nipottamaan jos muuten moiteetomasti puettu lapsi tuleekin likaisessa paidassa tai rikinäisissä vaatteissa hoitoon satunnaiseti. Kyllä he tietää että kiireisenä aamuna on keinot vähissä kun uhmaikäinen päättäkin haluta lempipaitansa pyykkkikorista päälleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kreecher:
LTO-äitini kanssa kun näistä puhuin, niin totesi, että aina on katsottu lasten hyvinvoinnin perään ja keskusteltu asioista vanhempien kanssa. Nyt vaan ovat ylempänäkin tajunneet, että näin tulee tehdä.

juu näin sanoisin. ei lastensuojelu ilmoituksia tehdä likaisista vaatteista mutta tottakai aina on seurattu ja katsottu millainen lapsi on ja millaista on kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja niinkö:

JOS lastensuojelu suostuu ottamaan vastaan nimetöntä ilmoitusta!

Minulta eivät ottaneet.

Ei voi tehdä nimettömänä, mutta voi kieltää kertomasta kuka ilmoituksen teki.. (iso ero.. )

Mä en ole noihin uusiin juttuihin perehtynyt, mutta hyvä se vain on että tiukennetaan valvontaa. Niin paljon jää huomaamatta ja niin paljon lapset voi huonosti. Voihan sitä joku virkaintonen olla liiankin tarkka, mutta ne vie vain asiaa eteenpäin. Lastensuojelu sitten tarkistaa tilanteen. Ja jos ihan turha ilmotus on niin ei siinä sitten sen kummempaa. Kyllä mä toki loukkaantuisin, jos omasta lapsesta tehtäisiin ilmotus, mutta tarkistaanhan ne vain asian tulee ja jos (ja kun) on syytön niin ei se nyt niin kamalaa olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Verokarhu laiskana:
Ennenkuin noita pilkkuja aletaan n*ssia perheiden kohdalla (likaiset vaatteet yms) olisi syytä kiinnittää huomio siihen kuinka ylibuukattuja nykyajan päiväkodit on: henkilökuntaa ei ole riittävästi, tai tuloshakuisuus pk:ssakin on viety niin pitkälle että joka kuukausi pk:n sairaslomia toimittaa uusi eri sijainen.
Lapsia on jatkuvasti ylipaikoilla (mahtuu 30 lasta, hoidossa liki 40). Sijaisia otetaan niin lyhyille pätkille ettei kukaan voi suunnitella sellaisen varaan elämäänsä: pari päivää työtä tarjolla, seurauksena menetät 1-2vkon tuet, mutta palkkaa et kuitenkaan saa kuin 2 pvältä.
Lapset kärsii henkilökunnan palaessa loppuun ja aina vaan uusien ja uusien kasvojen tullessa tilalle.

??
no eipä niitä sijaisiakaan ihan puissa kasva.. itse olen hyvin tyytyväinen jos sijainen sille parille päivälle saadaan, muuten ne muut joutuu venymään liian pitkään. Ja vaikka se vanhemmista tuntuu että joka päivä eri sijainen, lapset tottuu nopeasti ja välillä on jopa kivaa että tulee uusia sijaisia koska eri ihmisillä on aina eri vahvuudet..
Mutta juu.. ymmärrän (ehkä ) pointin, kuntien pitäisi palkata lisää kiertäviä sijaisia, siis vakkareita jotka kävisivät sijaistamassa tietyllä alueella, aina vaan hekään eivät riitä..

Itselläni on tilanne, että jos sairastun ei pakosti ketään saada sijaiseksi.. siinä sitten on 12 perhettä kiukuttelemassa kun heidän lapset pitää hakea liian aikasin hoidosta.. (no, aika kärjistetty, mutta työskentelen yksin ja sijaispalvelusta ei aina sijaisia riitä.. pomo tulisi ehkä sijaiseksi tai joku toimistolta.. )

no, meni vähän asiasta toiseen.. Onko siis tuosta uudesta määrittelystä mustaa valkosella? siis tuossa linkissä oli lastensuojelulaki, olisiko siinä ollut? en jaksanut sitä lukea? mikä pykälä?

Onko tarkoitus tehdä tosi poikkeavia yksilöitä: joko seksuaalisesti tai näin täysin piittaamattomia kuten Nekalan kaksoissurmaan osallistuneet nuoret olivat?

Mihin huostaanotoilla pyritään

http://vanhemmat.com/phpbb/viewtopic.php?t=2466&start=0