Uusioperheiden perintäoikeus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kuka käyttää ja miten?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kuka käyttää ja miten?

Vieras
Kuvitellaanpa että menisin naimisiin miehen kanssa jolla on liuta omia lapsia. Meille syntyisi yksi yhteinen lapsi. Minun vanhempani kuolisivat eivätkä haluaisi miehen lasten perivän heidän omaisuuttaan, vaan että se joutuisi heidän biologisten sukulaistensa haltuun.
Miten tämä käytännössä hoituu, kun meillä on kuitenkin se yksi yhteinen lapsi? Jos esim. olisi kyse lomaosakkeesta Espanjassa ja siitä, kenellä siellä on oikeus käydä? Jätettäiskö me miehen lapset kotiin ja mentäis sinne oman lapsen kanssa? Vai ei käytäis siellä kukaan? Vai mentäis kaikki eikä välitettäis kenestäkään?
Miten nämä kiemurat oikeasti menevät?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos vanhempasi kuolisivat, sinä olisit perijä, ei lapsesi.

Niin toki, mutta miten näitä juttuja käytännössä hoidetaan? En kai minä yksinäni sinne Espanjaan lähtisi...tai ottaisi biologista lastani kainaloon ja jättäisi muita rannalle?
Nyt en niinkään tarkoittanut laillisia kuvioita, vaan käytännön kautta.

Lapset perivät vanhemmat ja esim sillä,että vanhempasi rajaisivat sinulle tulevan perinnön avio-oikeuden ulkopuolella olisi ongelma ratkaistu.Jos he taas testamenttaisivat omaisuuden suoraan lapsellesi,niin sama juttu.

Käymisoikeus olisi sitten varmaan kyseisen osakkeen omistajan päätettävissä.

Niin mietin vaan kun tällaisilla kohteilla usein on niitä sukulaisia käyttäjinä enemmänkin, että mitä ne tykkää kun sinne paukkaa kaikkien ex-puolisoiden yms. ei-biologisia lapsia bilettämään. Onko testamentti ainut tapa jolla tämä voidaan estää?

Alkuperäinen kirjoittaja Kuka käyttää ja miten?:
Kuvitellaanpa että menisin naimisiin miehen kanssa jolla on liuta omia lapsia. Meille syntyisi yksi yhteinen lapsi. Minun vanhempani kuolisivat eivätkä haluaisi miehen lasten perivän heidän omaisuuttaan, vaan että se joutuisi heidän biologisten sukulaistensa haltuun.
Miten tämä käytännössä hoituu, kun meillä on kuitenkin se yksi yhteinen lapsi? Jos esim. olisi kyse lomaosakkeesta Espanjassa ja siitä, kenellä siellä on oikeus käydä? Jätettäiskö me miehen lapset kotiin ja mentäis sinne oman lapsen kanssa? Vai ei käytäis siellä kukaan? Vai mentäis kaikki eikä välitettäis kenestäkään?

ei kannata mennä naimisiin miehen kanssa, jolla on lapsia, jos asenne on tuo, että hänen lapset jäävät kotiin kun sinä lähdet lomalle heidän isänsä kanssa. teet väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Niin mietin vaan kun tällaisilla kohteilla usein on niitä sukulaisia käyttäjinä enemmänkin, että mitä ne tykkää kun sinne paukkaa kaikkien ex-puolisoiden yms. ei-biologisia lapsia bilettämään. Onko testamentti ainut tapa jolla tämä voidaan estää?
Tuota en tiedä voiko testamentillakaan päättää,ketä kyseiseen asuntoon saa mennä?Kuka sitä pystyy valvomaan ja miksi pitäisikään?

Alkuperäinen kirjoittaja Kuka käyttää ja miten?:

ei kannata mennä naimisiin miehen kanssa, jolla on lapsia, jos asenne on tuo, että hänen lapset jäävät kotiin kun sinä lähdet lomalle heidän isänsä kanssa. teet väärin.
asenteesi on todella ällöttävä. älä ota toisten lasten isää, jos tarkoitus on kieltää häneltä isyyys lapsiinsa.

Miten ihmeessä sinä sekoitat omistus- ja käyttöoikeuden? Jos sinä perit osakkeen, niin sinä päätät ketä siellä käy. Ei testamentilla voi määrätä ketkä osaketta käyttävät, sillä määrätään hallinta- tai omistusoikeudesta.

Eiköhän se sinun sukusi tiedä, keitä kaikkia ihmisiä sinun perhekokoonpanoosi kuuluu ja myöskin sen, millä kokoonpanolla liikutte. Yleensä suku kuitenkin aika hyvin hyväksyy puolison, jolla on lapsia edell. liitosta.

MUTTA:
-jos miehesi lapset ovat teillä viikonloppulapsia, ja asuvat äidillään, voitte toki suunnitella lomanne niin, että miehen edellisen liiton lapset eivät tule sinne espanjan-lomalle.
-jos miehesi lapset asuvat teillä kokoaikaisesti, ja teette siten myös lomanne yhdessä, eikä sinun sukusi halua "vieraita" lapsia paikkaan, jossa myös itse lomailevat, menkää eri aikaan. Jos ongelma on se, että "vieraat" lapset tulevat paikkaan, johon myös heillä on omistusoikeus ja sananvalta eivätkä he sitä halua, voit myydä heille oman osuutesi eli he ostavat sinut ulos siitä osakkeesta.

Ja kuten tuolla sanottiin: sinä perit vanhempasi, eivät sinun lapsesi. Kun sinusta aika jättää, sinun lapsesi perivät sinut. Eivät miehesi lapset.
Kun miehesi kuolee, hänen lapset perivät hänet: ne edell, liiton lapset että teidän yhteinen / yhteiset.

Hankalaksi menee jos noin pitää ajatella. Ensinnäkään ei kannata ottaa sitä miestä jolla on lapsia ennestään jos oma suhtautuminen lapsiin on tuo. Ja mikäli kysymys nyt olio sukulaisten suhtautumisesta niin silloinkin kannattaa miettiä kumpi on sinulle tärkeämpä; mies ja perheenne (johon nämä ed. liiton lapsetkin kuuluvat) vai suku joka ei heitä hyväksy.

Ajattele asia mielummin toisinpäin; sinulla olisi lapsia edellisestä liitosta ja menisit yhteen lapsettoman miehen kanssa, saisitte sen yhteisen lapsen. Mies perisi noita kiinteistöjä ja lomaosakkeen. Miten suhtautuisit siihen jos mies ei haluaisi lomalle mukaan sinun edellisen liiton lapsia koska hän peri tuon osakkeen ja ei haluan sitä käyttävän kuin hänen, sinun ja yhteisen lapsenne? Tai jos sitten mies olisi valmis ottamaan koko pesueen mukaan mutta sukunsa ei hyväksyisi sinun lapsiasi yhteisille perhelomille?

olisiko tuo sellainen perhe johon kokisit kuuluvasi? Kumpi sinulle olisi silloin tärkeämpi; omat lapsesi vai miehesi ja tämän suku?

Yksinkertaistettuna miehelläsi tai hänen lapsillaan ei ole mitään tekemistä lomaosakkeen omistuksen kanssa PAITSI jos vanhemmillasi ei ole testamenttia, jolla kumotaan avioliittolaki tai sinulla ja miehelläsi avioehtoa. Esim. eron sattuessa jos näistä ei ole kumpaakaan, omaisuutenne menisin puoliksi, myös saamasi perintö. Olisiko miehelläsi osaa ja arpaa lomaosakkeeseen vai lunastaisitko sen rahalla itsellesi on asia erikseen.

Kuka osaketta käyttää on täysin sovinnonvarainen asia (esim. jos perijöitä on useampia). Sillä ei ole omistuksen kanssa tekemistä.

Hankalaksi menee jos noin pitää ajatella. Ensinnäkään ei kannata ottaa sitä miestä jolla on lapsia ennestään jos oma suhtautuminen lapsiin on tuo. Ja mikäli kysymys nyt olio sukulaisten suhtautumisesta niin silloinkin kannattaa miettiä kumpi on sinulle tärkeämpä; mies ja perheenne (johon nämä ed. liiton lapsetkin kuuluvat) vai suku joka ei heitä hyväksy.

Ajattele asia mielummin toisinpäin; sinulla olisi lapsia edellisestä liitosta ja menisit yhteen lapsettoman miehen kanssa, saisitte sen yhteisen lapsen. Mies perisi noita kiinteistöjä ja lomaosakkeen. Miten suhtautuisit siihen jos mies ei haluaisi lomalle mukaan sinun edellisen liiton lapsia koska hän peri tuon osakkeen ja ei haluan sitä käyttävän kuin hänen, sinun ja yhteisen lapsenne? Tai jos sitten mies olisi valmis ottamaan koko pesueen mukaan mutta sukunsa ei hyväksyisi sinun lapsiasi yhteisille perhelomille?

olisiko tuo sellainen perhe johon kokisit kuuluvasi? Kumpi sinulle olisi silloin tärkeämpi; omat lapsesi vai miehesi ja tämän suku?

vieraan kommentit menee ohi aiheen. Vastaan tähän silti.
vieras ei itse elä uusperheessä? on todella vaikea asettua silloin uusperheessä elävän ihmisen asemaan. Se ei ole niin yksinkertaista tai mustavalkoista, eikä siihen elämän kulkuun, perheen toimivuuteen, edes vaikuta oma (aikuisen, äiti- tai isäpuolen) asenne tai suhtautuminen. JOS, niin valtaosalla uusperheissä ei olisi niitä ongelmia mitä niillä on. Mukana on niin paljon muita ihmisiä, ja oma osuutensa perhedynamiikkaan on myös niillä kumppanin lapsilla.

Miten määritellään perhe ja keitä perheeseen kuuluu - sen päättää jokainen yksilö itse , ulkopuolisen on aivan turha mennä sanomaan, että "kuule, sun perheeseesi kuuluu nyt nämä ihmiset..... " silloin, kun siinä on sinun, minun, yhteiset, eikä kaikki edes asu saman katon alla kokoaikaisesti.

Minä ja mieheni saimme aikoinaan miehen sukulaisilta joulukortteja. Kortissa oli pitkä rivi nimiä. Siinä oli mies, minä, meidän yhteinen lapsi ja miehen lapset, jotka eivät asuneet meillä, siinä osoitteessa minne kortti siis tuli, vaan omalla äidillään.

Minä loukkaannuin näistä suvun korteista. Minä koin, että he määittelevät meille perheen johon kuuluu heidän mielestään nämä ihmiset.

Miksi minä siis loukkaannuin niin valtavasti?? Enkö minä hyväksynyt mieheni lapsia osaksi perhettäni? Miksi sitten otin lapsellisen miehen ja plaaplaa..?

Vastaus:
Kortista puuttui pari nimeä. Siitä puuttui minun edellisen liiton lasten nimet. Toinen minun lapsistani asui meillä kotona, minun ja mieheni ja yhteisten lapsemme kanssa.

SIIS selkokielellä:´
Perhe Ö:n asuu Lempikadulla ja siellä asuu Äiti, Isi, Onni ja Hemmo. Hemmo on Äidin edellisen liiton lapsi. Onni on Äitin ja Isin yhteinen.
Äidillä on myös yksi lapsi, Kauko, joka ei asu Lempikadulla vaan Menotiellä muualla.
Isillä on myös lapsia, Nouto ja Haku, jotka asuvat oman Mammansa luona Muumaatiellä.
Miehen sukulaiset, oikein lähisuku, joka on käynyt kylässä ja siten tietää koko kuvion hyvin tarkkaan, laittaa joulukortin. He kirjoittavat kortin Lempikadulle perheelle Ö, ja luetteloivat korttiin kaikki perheen jäsenet: Äiti, Isi, Onni, Nouto, Haku.
Kortista puuttuu Ö:n perheessä Lempikadulla asuva Hemmo. Eikö Hemmo ole samalla tavalla perheen jäsen, hänhän asuu samassa osoitteessa? Jos muualla asuvat lapset pitää luetella, eikö sinne olisi pitänyt listata myös Kauko?

Sukulaiset tekivät tämän ajattelemattomuuttaan, mutta loukkasivat Äitiä.

Ymmärsitkö?

Ulkopuolisten ei ikinä pidä puuttua siihen, miten perhe määräytyy, olkoon uus, vanha tai nykyperhe.

Siis minulla ei ole uusperhettä. Esitin retorisen kysymyksen miten näissä asioissa yleensä menetellään. Valtaosalla on se mielipide että uusperhe saa temmeltää miten tykkää, uudet ja vanhat lapset jjne. MUTTA jos olisi tällainen yhteinen lomailupaikka, niin miksi muitten sukulaisten täytyisi sietää kaikki, siis näitten "sukuun kuulumattomienkin" (esim. teini-ikäsiten lasten kavereineen) rällästys lomapaikassa eikä siihen olisi kellään sanomista. Tai jos sanoo ja huomauttaa, niin suututaan kauheasti.
Mietin vaan että onko laissa porsaanreikä jos ei tällaista olla huomattu? En osaa lakipykäliä, niin en ymmärtänyt sekoittaneeni käyttö- ja omistusoikeuden. Käyttöoikeudesta siis oli kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja uusperheellinen:

vieraan kommentit menee ohi aiheen. Vastaan tähän silti.
vieras ei itse elä uusperheessä? on todella vaikea asettua silloin uusperheessä elävän ihmisen asemaan. Se ei ole niin yksinkertaista tai mustavalkoista, eikä siihen elämän kulkuun, perheen toimivuuteen, edes vaikuta oma (aikuisen, äiti- tai isäpuolen) asenne tai suhtautuminen. JOS, niin valtaosalla uusperheissä ei olisi niitä ongelmia mitä niillä on. Mukana on niin paljon muita ihmisiä, ja oma osuutensa perhedynamiikkaan on myös niillä kumppanin lapsilla.

Miten määritellään perhe ja keitä perheeseen kuuluu - sen päättää jokainen yksilö itse , ulkopuolisen on aivan turha mennä sanomaan, että "kuule, sun perheeseesi kuuluu nyt nämä ihmiset..... " silloin, kun siinä on sinun, minun, yhteiset, eikä kaikki edes asu saman katon alla kokoaikaisesti.

Minä ja mieheni saimme aikoinaan miehen sukulaisilta joulukortteja. Kortissa oli pitkä rivi nimiä. Siinä oli mies, minä, meidän yhteinen lapsi ja miehen lapset, jotka eivät asuneet meillä, siinä osoitteessa minne kortti siis tuli, vaan omalla äidillään.

Minä loukkaannuin näistä suvun korteista. Minä koin, että he määittelevät meille perheen johon kuuluu heidän mielestään nämä ihmiset.

Miksi minä siis loukkaannuin niin valtavasti?? Enkö minä hyväksynyt mieheni lapsia osaksi perhettäni? Miksi sitten otin lapsellisen miehen ja plaaplaa..?

Vastaus:
Kortista puuttui pari nimeä. Siitä puuttui minun edellisen liiton lasten nimet. Toinen minun lapsistani asui meillä kotona, minun ja mieheni ja yhteisten lapsemme kanssa.

SIIS selkokielellä:´
Perhe Ö:n asuu Lempikadulla ja siellä asuu Äiti, Isi, Onni ja Hemmo. Hemmo on Äidin edellisen liiton lapsi. Onni on Äitin ja Isin yhteinen.
Äidillä on myös yksi lapsi, Kauko, joka ei asu Lempikadulla vaan Menotiellä muualla.
Isillä on myös lapsia, Nouto ja Haku, jotka asuvat oman Mammansa luona Muumaatiellä.
Miehen sukulaiset, oikein lähisuku, joka on käynyt kylässä ja siten tietää koko kuvion hyvin tarkkaan, laittaa joulukortin. He kirjoittavat kortin Lempikadulle perheelle Ö, ja luetteloivat korttiin kaikki perheen jäsenet: Äiti, Isi, Onni, Nouto, Haku.
Kortista puuttuu Ö:n perheessä Lempikadulla asuva Hemmo. Eikö Hemmo ole samalla tavalla perheen jäsen, hänhän asuu samassa osoitteessa? Jos muualla asuvat lapset pitää luetella, eikö sinne olisi pitänyt listata myös Kauko?

Sukulaiset tekivät tämän ajattelemattomuuttaan, mutta loukkasivat Äitiä.

Ymmärsitkö?

Ulkopuolisten ei ikinä pidä puuttua siihen, miten perhe määräytyy, olkoon uus, vanha tai nykyperhe.

Siis sinä loukkaannuit siitä kun miehen sukulaisten lähettämässä joulukortissa luki miehen lasten nimet muttei sinun lapsesi? (myönnetään, tyhmästi toimittu heiltä. Tottakai korttiin olisi pitänyt kirjoittaa kaikkien taloutta asuvien nimet ja miehen lasten kohdalta sitten miettiä laittaako heidät siihen mukaan vai lähettääkö heille oman kortin äidilleen)

Kuitenkin samalla sinulle olisi ihan ok jos miehesi tai tämän suku ei suostuisi ottamaan sinun lastasi mukaan lomareissulle?

En ole uusperheellinen mutta jos sellaiseen päätyisin en voisi kuvitellakaan ettei lapsiani hyväksyttäisi osaksi tätä perhettä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap joka ei ole uusioperheellinen:
Siis minulla ei ole uusperhettä. Esitin retorisen kysymyksen miten näissä asioissa yleensä menetellään. Valtaosalla on se mielipide että uusperhe saa temmeltää miten tykkää, uudet ja vanhat lapset jjne. MUTTA jos olisi tällainen yhteinen lomailupaikka, niin miksi muitten sukulaisten täytyisi sietää kaikki, siis näitten "sukuun kuulumattomienkin" (esim. teini-ikäsiten lasten kavereineen) rällästys lomapaikassa eikä siihen olisi kellään sanomista. Tai jos sanoo ja huomauttaa, niin suututaan kauheasti.
Mietin vaan että onko laissa porsaanreikä jos ei tällaista olla huomattu? En osaa lakipykäliä, niin en ymmärtänyt sekoittaneeni käyttö- ja omistusoikeuden. Käyttöoikeudesta siis oli kyse.

Nämä täytyy ihmisten kyetä sopimaan keskenään. Ei laki sentään pysty hoitamaan kaikkea kommunikointia ihmisten välillä.

Nämä sukuun kuulumattomat ovat ihan yhtä sukuun kuulumattomia kuin esim. muidenkin perillisten puolisot. Omistusoikeuden haltija voi tuoda paikalle vaikka lätkäjengin jos haluaa. Suositelisin kuitenkin esim. vuoroviikkoja, pakkoko koko suvun on änkeä samaan aikaan paikalle.

Kuitenkin samalla sinulle olisi ihan ok jos miehesi tai tämän suku ei suostuisi ottamaan sinun lastasi mukaan lomareissulle?
Tää on muuten aika mielenkiintoinen kysymys. Junnu on lähdössä tänä syksynä isänsä kanssa Lontooseen. Mukaan lähtee myös exän nyxä. Exän nyxällä on 4 lasta, joista kukaan ei lähde mukaan. Exällä ei ole varaa maksaa 7 hengen Lontoon reissua. Exän nyxällä taas ei ole varaa maksaa edes omaa matkaansa, lastensa matkoista puhumattakaan. Niinpä he ovat päättäneet, että exän nyxän lapset menevät tuoksi ajaksi omalle isälleen ja nyxä lähtee exän ja junnun kanssa Lontooseen. Toinen vaihtoehto olisi ollut, että exä olisi mennyt kaksin poikansa kanssa ja exän nyxä olisi jäänyt omien lastensa kanssa kotiin. Exän nyxä kuitenkin haluaa lähteä Lontooseen, vaikkei hänen omat lapsensa pääsekään mukaan. Heille tämä ratkaisu sopii.

Mun pointti tässä asiassa oikeestaan oli se, että joillekin voi tulla järkytyksenä ja epämieluisana yllätyksenä tämä "muu suku" joka sivussa seuraa, vaikkei kellään välttämättä olisi mitään lapsia vastaan. Yleensä näkee vain sen näkökulman että uusioperheet täytyy hyväksyä ja tietysti ihmisillä on oikeus elämäänsä, uusiona tai ilman. Mutta voisko muillakin olla oikeus olla asiasta oma mieltään? Tietty tulla toimeen, mutta olla ihan erillään. Ei kai kukaan taida tajuta :D

Nämä täytyy ihmisten kyetä sopimaan keskenään. Ei laki sentään pysty hoitamaan kaikkea kommunikointia ihmisten välillä.

Nämä sukuun kuulumattomat ovat ihan yhtä sukuun kuulumattomia kuin esim. muidenkin perillisten puolisot. Omistusoikeuden haltija voi tuoda paikalle vaikka lätkäjengin jos haluaa. Suositelisin kuitenkin esim. vuoroviikkoja, pakkoko koko suvun on änkeä samaan aikaan paikalle.
Aivan. Siitä lomaosakkeen käytöstä päättää se, joka sen lomaosakkeen omistaa. Voi vaikka halutessaan lahjoittaa koko lomaosakkeensa jollekin moottoripyöräjengille.

Mun pointti tässä asiassa oikeestaan oli se, että joillekin voi tulla järkytyksenä ja epämieluisana yllätyksenä tämä "muu suku" joka sivussa seuraa, vaikkei kellään välttämättä olisi mitään lapsia vastaan. Yleensä näkee vain sen näkökulman että uusioperheet täytyy hyväksyä ja tietysti ihmisillä on oikeus elämäänsä, uusiona tai ilman. Mutta voisko muillakin olla oikeus olla asiasta oma mieltään? Tietty tulla toimeen, mutta olla ihan erillään. Ei kai kukaan taida tajuta :D
Jokaisella on toki oikeus omaan mielipiteeseensä. Mä luulin, että sä kysyt, mitä laki sanoo tuosta omistus- tai käyttöoikeudesta.

Perintäoikeus on perintäoikeus ja määrittelee vain omistussuhteet. Sen kuka kiinteistöjä käyttää määrittelee sitten niiden omistaja.

Jos nuo ovat sukulaisten yhteisomistuksessa niin tokihan sitä sovitaan etukäteen ketä tuonne menee lomailemaan milloinkin. Ihan niin kuin tehtäisin ydinperheiden kanssa. Uusperhe on tässä taoauksessa siis naisen perhe ja hän itse määrittelee miten sen näkee. Oman perheensä lisäksi hän voi ottaa mukaan muita sukulaisia ja ystäviä, eli halutessaan ne miehen lapset vaikkei nämä nyt sattuisi hänen itse määrittelemään (tai sukulaisten määrittelemään) perheeseen kuulumaan.

Eli todellakaan testamentti ei määrittele ketkä lomaosaketta saa käyttää, ainoastaan sen kuka saa omistusoikeuden.

Täähän meni ihan sekoboltsijutuksi loppujen lopuksi millä ei ollut mitään tekemistä lain tai omistusoikeuden kanssa. Jos uusperhe lähtisi lomailemaan Espanjaan, miten se yhtäkkiä muuttuikin vieraiden teinien ja kavereidensa rällästykseksi? Uusioperheet voivat rällästää miten vaan ja muiden tätyy sitä sietää? No joo kyllä, kyllähän uusperhe voi omistamallaan mökillä lomailla tai elää yhdessä kuten haluaa, ei siihen nyt sukulaistädeiltä ja -sediltä lupia kysellä. Ydinperheellisenä en käy kyselemässä keneltäkään, voinko ottaa tuon miehen puolisokseni ja voinko hankkia hänen kanssaan lapsia vai olisiko jollakulla ehkä jotakin sitä vastaan. En usko, että uusperheellisten täytyy omilta sukulaisiltaan perheen perustamiseen lupia kysellä.

Eihän sinun, ap, tarvitse sietää ketään tai hyväksyä ketään, voit hyvin vaatia, että kaikki sellaiset hlöt, jotka eivät ole sinulle verisukua, poistuvat esim. veljesi tai sisaresi luota kun sinä siellä kyläilet. Eikä sen sisaresi tai veljesi tarvitse sinun vaatimustasi hyväksyä, vaan voivat halutessaan katkaista kaikki siteensä sinuun. Ja toki sinulla on se sama oikeus.

Yhteistyössä