\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 12:27 Maria kirjoitti:
Perustan ajatukseni omaan elämänkokemukseeni eikä tämä siis ole faktaa vaan mutu tuntumaa, mutta pätee ainakin minun kohdallani. Siis...
Esikoisesta olin erittäin tarkka kuka häntä hoitaa ja milloin. En siis jättänyt häntä hetkeksikään ilman valvontaani. -- Toisen lapsen synnyttyä hermostuin kun isovanhemmat hakivat vauvan kolmen kuukauden ikäisenä hoitoon ja sanoivat että minun täytyy olla esikoisen kanssa. -- Odotan kolmatta ja tämä kolmas lähtee hoitokierrokselle jo varhain. Ihmettelet varmaan miksi...
Ei olisi riittänyt että mieheni olisi hoitanut lapsia kotona ja minä olisin levännyt. Enhän voinut levätä koska kaikki muut tekivät asiat väärin. He eivät olleet mielestäni tarpeeksi turvallisia lapsilleni, ei edes mieheni. -- Se että lapseni vietiin hoitoon on myös asia joka piti liittomme kasassa. -- Nyt kun odotan kolmatta olen jo päättänyt että heti kun vauva oppii ottamaan maitoa pullosta tai kupista, on aika että meillä alkaa joka toisen viikon yökyläilyt. Kyseessä on koko perheen hyvinvointi.
Ensiksikin: olen pahoillani, että tilanne johti kohdallasi masennukseen.
En kuitenkaan lähtisi yleistämään, että jos vauvaa ei mahdollisimman pian viedä yöhoitoon, tämä tilanne toistuisi kaikilla muillakin. Olemme kaikki yksilöitä, enkä ole kyllä mistään Lionheartin viestistä saanut sitä kuvaa, etteikö hän luottaisi mieheensä lapsen hoitajana tai yrittäisi vain suorittaa äitiyttään. Ilmeisesti toisilla äitiys on enemmän osa normaalia elämää, kun taas toisilla se voi suistaa elämän raiteiltaan, kellä enemmän kellä vähemmän. Ja tätähän ei voi nähdä päällepäin.
Silti en menisi kenellekään suoralta kädeltä suosittelemaan lapsen yöhoitoon viemistä tai väittämään, että mikäli näin ei tehdä, parisuhde romuttuu puhumattakaan suhteesta muihin lapsiin tai oma mielenterveys menisi.
Luonnollisesti on tilanteita, jolloin jonkun muun kuin äidin on hoidettava lastaan. Esimerkkinä äidin lääkärissäkäynti tai vastaava, tai ihan vain äidin tarve saada olla ilman lasta ja siitä aiheutuvaa vastuuta jokunen tunti. Tällöinkin, jos vauvaa hoitaa ihminen, kenen kanssa hän on ainakin lähes päivittäin tekemisissä (oli se sitten lapsen isovanhemmat tai isä), en usko mitään suurta vahinkoa tapahtuvan. Ja Lionheartin referoimassa jutussahan puhuttiin lapsen lähivanhemmasta - joka ei todellakaan aina ole äiti.
Ei se, että lasta ei halua (tai tarvitse) viedä pitkäksi aikaa (yli yön tai vuorokauden) hoitoon tarkoita sitä, että äiti yrittäisi päteä tai, kuten täällä on osuvasti sanottu, kiillottaa sädekehäänsä. Eikä se tarkoita sitä, että niin tekevät ja tuntevat äidit haluaisivat syyllistää niitä vanhempia, jotka taas pitävät lapsen yöhoitojärjestelyjä tarpeellisina ihan pienestä pitäen, että vauvasta ei tulisi liian riippuvaista äidistä / vauva tottuisi muihinkin hoitajiin.