Uusin Kaksplus ja pottaharjoittelu-juttu ja vaipattomuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Siinä kerrotaan miten noin keskimäärin lapsi on valmis oppimaan kuivaksi jne jne erilaisia aikoja. Lisäksi jutussa lastenlääkäri kertoo siitä miten haitallista tämä vaipattomuus voi lapselle olla. Kertoo, että saattaa häiritä selvästi lapsen oikeaa kuivaksi oppimista, kun roikotetaan vauvasta alkaen lavuaarin päällä pissalla. Mainitaan myös, että nämä jotka bongaa joka ikisen pissan noin 1 vuotiaalta pottaan päivän mittaan ja puhuvat, että nyt on lapsi oppinut kuivaksi niin näin se ei ole.

Minusta asiallinen juttu ja tuo vaipattomuus on minusta niin järjetöntä mitä toiset idealistit harrastaa.

että suuriosa maailman lapsista ei käytä vaippoja ollenkaan vaan ovat vaipattomia ja ne pissatetaan puskaan tai pottaan.Vaipat on länsimaista kerskakulutus idealismia.

Alkuperäinen kirjoittaja k:
että suuriosa maailman lapsista ei käytä vaippoja ollenkaan vaan ovat vaipattomia ja ne pissatetaan puskaan tai pottaan.Vaipat on länsimaista kerskakulutus idealismia.

Mene sinä nina TT sinne itämaihin jos länsimaalainen elämäntyyli innosta

Alkuperäinen kirjoittaja ei vvv:lle:
Niin,eihän se lapsi opi tunnistamaan sitä hätäänsä ja menemään potalle vaan vanhempi tekee sen lapsen puolesta.Hippien hommia tommoset sanon minä

Nimenomaan.

Ja mitä tulee tuohon, että toiset roikottaa lapsia jo alle 1veenä heti potalle, kun on syöty, aamulla herätty, illalla viimeisenä ja siinä välissä sen seitsemän kertaa, kun sitä lasta OPETETAAN potalle ja kuivaksi. Itse kolmen lapsen äitinä voin sanoa, että turhaa on. Omiltani olen jättänyt vaipan pois ja todennut, että nyt pitää käydä potalla ja sillä hyvä. Tytöllä tämä toimi heti hiukan alle 2vuotiaana. Pojan kohdalla piti muutama kerta todeta, että homma ei toimi, mutta 2v8kk ikäisenä oli sitten laakista päivä ja yökuiva, vaikka ei ollut edes ikinä aiemmin kakannut pottaan. Pojan kohdalla siis otettiin vaipat vain taas käyttöön, kun kävi selväksi että hän ei ole valmis käymään vielä potalla.

Suurin osa maailman lapsista eli tarkoittanee kehitysmaita on sellaisia, että heillä ei ole vaatteitakaan saati jotain kerttisvaippoja joten mitkä on vaihtoehdot?

En ole juttua lukenut enkä vaipattomuutta harrasta, mutta ihmettelempä kuitenkin noin kriittistä suhtautumista asiaan. Vaipattomuus on uusi juttu, eikös kestovaippojakin kohtaan ollut vielä muutamia vuosia sitten ihan hillittömiä ennakkoluuloja? Mielestäni on ihailtavan viitseliästä pitää vauva vaipattomana, itse en jaksaisi pissoja bongailla.

Ei muuten lääkäri ole mikään auktoriteetti, joka välttämättä on perehtynyt joka asiaan. Tutkimuksia aiheesta on varmasti tehty ja päädytty moniin eri päätelmiin. Kyllähän vauvaa roikutetaan ihan kakkapyllyä pestessäkin aika monta kertaa päivässä?

mun mielestä se juttu oli naurettavan yksipuolisesti kirjoitettu enkä todellakaan pidä sitä (enkä voi suositella muillekaan) minkään arvoisena faktana, enintään mielipidekirjoituksena :wave:

Lähinnä idea varmaa oli se että lasta viedään pissalle vartin välein ja sitten sanotaan että se on kuiva. Eihän se sillon oo, koska pissaa joka tapauksessa, on sitten lattialla tai potalla, vaipalla tai ilman. Kuiva on vasta sitten kun osaa pidättää sen verran että ehtii potalle tai puskaan, missä nyt tapana onkaan käydä.

Piti lisätä, että ilman vaippoja kulkeminen on taatusti se luonnollisin vaihtoehto - eipä muutkaan eläimet niitä kaipaa. Kukin tekee tavallaan, miksipä se joitain aina niin suututtaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja maikki:
En ole juttua lukenut enkä vaipattomuutta harrasta, mutta ihmettelempä kuitenkin noin kriittistä suhtautumista asiaan. Vaipattomuus on uusi juttu, eikös kestovaippojakin kohtaan ollut vielä muutamia vuosia sitten ihan hillittömiä ennakkoluuloja? Mielestäni on ihailtavan viitseliästä pitää vauva vaipattomana, itse en jaksaisi pissoja bongailla.

Ei muuten lääkäri ole mikään auktoriteetti, joka välttämättä on perehtynyt joka asiaan. Tutkimuksia aiheesta on varmasti tehty ja päädytty moniin eri päätelmiin. Kyllähän vauvaa roikutetaan ihan kakkapyllyä pestessäkin aika monta kertaa päivässä?

No lastenlääkäri lienee perehtynyt niihin lapsiin...

Mä näin kerran dokkarin missä kiinalaiset lapset kulki sellasissa halkiohousuissa. Oli vaan reikä takapuolen kohdalla ja kikkareet tippu vaikka keskelle katua. Ihan paikallinen normaali tapa.

Alkuperäinen kirjoittaja maikki:

Meinaatko, että kyse oli siis siitä roikotuksesta? Kyse oli siitä, että lapsi ei opi itse tunnistamaan hätäänsä kun äiti vaapottaa heti lavuaarille kun "näkee ilmeestä ja eleestä" että kohta se vauva pissaa. Sitten tätä tehdään ja jatketaan eikä lapselle synny itselleen tajua siitä miten opitaan se pissahätä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meinaatko, että kyse oli siis siitä roikotuksesta? Kyse oli siitä, että lapsi ei opi itse tunnistamaan hätäänsä kun äiti vaapottaa heti lavuaarille kun "näkee ilmeestä ja eleestä" että kohta se vauva pissaa. Sitten tätä tehdään ja jatketaan eikä lapselle synny itselleen tajua siitä miten opitaan se pissahätä.

Etkö sä siis usko että lapsi huomaa kun pissahätä on vaikkei pystykään pidättämään sitä ja odottelemaan?

juu ei käytetä kertakäyttö vaippoja, mutta monesti käytetään jonkulaisia 'kangasrättivirityksiä'

Yhteistyössä