Uusimman tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat suvaitsemattomia rasisteja.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullista:((
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullista:((

Vieras
Kysely: Suvaitsevaisuus ei ole suomalaisille ykkösasia

12.6.2012 11:08 | 23 |
STT
Suomalaisten suvaitsemattomuus kohdistuu kansainvälisyyteen, kaksikielisyyteen, monikulttuurisuuteen, erilaisuuteen ja maahanmuuttoon.Suomalaisten arvot näyttävät koventuneen. Suvaitsemattomuus kohdistuu kansainvälisyyteen, kaksikielisyyteen, monikulttuurisuuteen, erilaisuuteen ja maahanmuuttoon.

Vaikka yhteisöllisyys, huolenpito ja välittäminen ovat keskeisiä asioita, joita kotikunnalta kaivataan, suvaitsevaisuus ja tasa-arvo eivät siihen näytä kuuluvan.

Asia tulee ilmi Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:n kuntakyselystä. Siinä kysyttiin internetin kautta lähes 12 000 suomalaiselta, minkälaisessa kunnassa he haluaisivat asua.

"Kun julkisuudessa keskustellaan leikkauksista, lisää se tunnetta niukkuudesta. Tämä nostaa osaltaan esille suvaitsemattomuutta. Suvaitsemattomuus on myös lisääntynyt edellisestä kyselystämme neljän vuoden takaa," arvioi tuloksia tiistaina esitellyt STTK:n pääsihteeri Leila Kostiainen.

Tärkeimmäksi nousivat odotetusti terveys- ja sosiaalipalvelut. Seuraavina ovat turvallisuus sekä nuorten- ja vanhustenpalvelut.

"Vastausten perusteella yhteisöllisyydessä korostetaan huolenpitoa kansalaisista ja välittämistä. Sivistyspalveluissa puolestaan puhutaan ennen kaikkia kouluista ja kirjastopalveluista", Kostiainen kertoo.

.

Jep. Kyllä vituttaa nämä maahanmuutaja pummit. Kuljetaan koreissa vaatteissa, ei viitsitä käydä töissä, hakataan kotona vaimo ja lapset ja raiskataan suomalaiset naiset. Näille syydetään rahaa kun moni oman maan kansalainen kärsii hätää ja puutetta (esim. vanhukset) ensin omat asiat kuntoon, sitten vasta muut.

mä olen pitänyt itseäni suvaitsevaisena mutta en enää.

Ottaa niin päähän kun suomessa hyysätään ulkomaalaisia minkä ehditään samalla kun huono-osaiset suomalaiset kärsii.

Ehkä suomalaiset voisi olla suvaitsevaisempia jos ulkomaalaisille pätisi samat säännöt.

Onhan se niin käsittämättömän suvaitsematonta jos Suomeen ei haluta rikollisia mamuja elätettäviksi ja opiskelijat saisivat ihan itse päättää mitä kieliä opiskelevat.

No menepäs vaikka Ranskaan niin siellä ei suvaitsevaisuudesta ole tietoakaan. Romanit häädetään välittömästi ja naisetkaan ei saisi käyttää niitä huntujaan. Ihan oikein. Maassa maan tavalla. Jokainen voi sitten kunnioittaa niitä oman maan tapoja ja perinteitä muutoin haluamallaan tavalla mutta muuten maassa maan tavalla.

Itseänikin on alkanut pikku hiljaa tympimään. "Valkoisesta" ihmisestä saa sanoa ihan mitä huvittaa mutta sanoppa jotain pahaa vaikkapa mamusta niin johan se on vihapuhetta. Mielipidettäkään ei saa enää sanoa kun kaikki tulkitaan rasistiseksi vihapuheeksi. Siiiiiis ihan kaikki puheet. Kyllä tympii.

Kaksikielisyyteen (=pakkoruotsiin) kielteisesti suhtautuminen on suvaitsemattomuutta, mutta muiden pakottaminen opiskelemaan kieltä jota he eivät koe tarvitsevansa on suvaitsevaisuutta...

Herää kysymys: MIKSI suomalaisten asenteet ovat jyrkentyneet? Jos maahanmuuttajien sopeuttaminen suomalaiseen yhteiskuntaan ja suomalaisiin arvoihin olisi onnistunut niin kuin olisi toivonut, yhteentörmäystä ei olisi näin pahasti päässyt syntymään. En ole ulkomaalaisvastainen, mutta olen sitä mieltä, että tässä on nyt yritetty sopeuttaa suomalaisia maahanmuuttajiin, mutta ei maahanmuuttajia suomalaisiin. Kuten kaikessa vuorovaikutusta vaativissa tilanteissa, myös tässä touhun pitäisi olla vuorovaikutteista ja molemminpuolista, myös suomalaisia tulisi kohdella tasavertaisesti.

Ja mitä tähän kaksikielisyyteen tulee: miksi meidän pitää olla kaksikielisiä? Minusta on mukavaa, että välit Ruotsiin on hyvät. On mukavaa, että meillä asuu ruotsinkielisiä ihmisiä, mutta niinhän Ruotsissakin asuu suomenkielisiä, eikä Ruotsi ole kaksikielinen. Ruotsissa asuvat suomalaiset yksinkertaisesti opettelevat ruotsia. Miksi Suomessa asuvat ruotsinkieliset eivät voisi opetella suomea? Miksi ruotsinkielen oppimisen pitää olla pakko, vaikka emme elä Ruotsin vallan alla? Suomalaisten ymmärrykseen ei tällainen pakko ole koskaan mahtunut. Siksihän me taistelimme itsemme itsenäisiksi, jotta ulkopuoliset eivät meitä pakolla uhkaisi. Nyt sitten pakotamme toinen toisiamme. Mikä "vapaa maa" tämä on?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Herää kysymys: MIKSI suomalaisten asenteet ovat jyrkentyneet? Jos maahanmuuttajien sopeuttaminen suomalaiseen yhteiskuntaan ja suomalaisiin arvoihin olisi onnistunut niin kuin olisi toivonut, yhteentörmäystä ei olisi näin pahasti päässyt syntymään. En ole ulkomaalaisvastainen, mutta olen sitä mieltä, että tässä on nyt yritetty sopeuttaa suomalaisia maahanmuuttajiin, mutta ei maahanmuuttajia suomalaisiin. Kuten kaikessa vuorovaikutusta vaativissa tilanteissa, myös tässä touhun pitäisi olla vuorovaikutteista ja molemminpuolista, myös suomalaisia tulisi kohdella tasavertaisesti.

Ja mitä tähän kaksikielisyyteen tulee: miksi meidän pitää olla kaksikielisiä? Minusta on mukavaa, että välit Ruotsiin on hyvät. On mukavaa, että meillä asuu ruotsinkielisiä ihmisiä, mutta niinhän Ruotsissakin asuu suomenkielisiä, eikä Ruotsi ole kaksikielinen. Ruotsissa asuvat suomalaiset yksinkertaisesti opettelevat ruotsia. Miksi Suomessa asuvat ruotsinkieliset eivät voisi opetella suomea? Miksi ruotsinkielen oppimisen pitää olla pakko, vaikka emme elä Ruotsin vallan alla? Suomalaisten ymmärrykseen ei tällainen pakko ole koskaan mahtunut. Siksihän me taistelimme itsemme itsenäisiksi, jotta ulkopuoliset eivät meitä pakolla uhkaisi. Nyt sitten pakotamme toinen toisiamme. Mikä "vapaa maa" tämä on?

Peesaan.

Olisi mukava kuulla ns suvaitsevaiston mielipide suomalaisten "suvaitsemattomuudesta. Pitäisikö kansa vaihtaa toiseen, vai riittäisikö loputon propaganda kääntämään kansan mielipiteet "oikeiksi"?

Jep. Kyllä vituttaa nämä maahanmuutaja pummit. Kuljetaan koreissa vaatteissa, ei viitsitä käydä töissä, hakataan kotona vaimo ja lapset ja raiskataan suomalaiset naiset. Näille syydetään rahaa kun moni oman maan kansalainen kärsii hätää ja puutetta (esim. vanhukset) ensin omat asiat kuntoon, sitten vasta muut.

Onneksi Suomi-poika ei osaa lyödä.

Ps. painuisin Afrikkaan heti, jos voisin. Toivottavasti siellä kaikkialla ei mene asiat niin päin vittua, että tarvitsee pelätä rasismia ja väkivaltaa (ja kyllä, niitä todella vaarallisiakin maita on ja kyllä, ei ihme jos ei sieltä selväpäänä palaa).

Suomessa on asiat ihan hyvin ja mulla on ex-sossulaisena varaa auttaa myös niitä Afrikkalaisia (erittele maita kummemmin).

Joillain ole edes vettä :/ Ja tippa tulee linssiin, kun katsoo lasten onnea yhdestä kananmunasta.
Täällä rutistaan, kun ei voida hyvin, vaikka on mitä.

[QUOTE="tiina";26455139]ja edellisen kirjoitti joku läski mamupatja.[/QUOTE]

Tuossa lähellä asuu oikein kohtelias "mamu", eikä ole kertaakaan käyttänyt siten hyväksi miten Suomi-pojat. Enkä siltikään leimaa jokaista Suomi-miestä.

Mä joudun myöntämään olevani jollain tasolla rasistinen. Pääasiassa romaneja kohtaan. Olen kuitenkin tavannut kymmeniä romaneja ja näistä suurin osa on ollut todella röyhkeitä, huonokäytöksisiä ja olenpa kerran joutunut todistamaan kun romanilapset näpistivät teltasta tavaraa.. En vaan pysty ajattelemaan niistä kovin kivasti tuollaisten kokemusten jälkeen.

Maahanmuuttajia näen paljon työssäni päivittäin. Tiedän paljon työssäkäyviä (tai opiskelevia), ystävällisiä, "normaaleja" ihmisiä, mutta myös paljon näitä, jotka pyöräyttävät kotona kielitaidottomana kuudennen lapsensa ja silmät pyöreinä ihmettelevät hoitolassa (tulkin välityksellä, jonka valtio maksaa..), että "mitä?? Maksaako tämä hoito jotain?? Minä haluan laskun pois!" Näin kärjistetysti. Viime viikolla viimeksi joku kävi valittamassa, miksi tuli lasku hoidosta. Ilmeisesti se ei kaikille ole ihan niin selvää, että hoito maksaa. Kyse siis kunnallisesta hammashoidosta.

mä olen pitänyt itseäni suvaitsevaisena mutta en enää.

Ottaa niin päähän kun suomessa hyysätään ulkomaalaisia minkä ehditään samalla kun huono-osaiset suomalaiset kärsii.

Ehkä suomalaiset voisi olla suvaitsevaisempia jos ulkomaalaisille pätisi samat säännöt.

Juuri näin. On se kumma, ettei oman maan kansalaisia kohtaan olla läheskään yhtä suvaitsevaisia kuin näitä loisivia ja rikoksia tehtailevia mamuja kohtaan.

Aijaa, enpä ole kylläkään Suomi-neitona kokenut, että saisin vähemmän tukia sillä perusteella, että niitä saa muutkin (myös ne ulkomaalaiset), enkä ole koskaan jäänyt hoidotta sen vuoksi, että kun muutkin käy siellä hoidossa, saatika kohdannut vittuilua valkean ihonvärini vuoksi tässä maassa...

Valitusta, myös omasta suustani, olen kyllä kuullut joka asiasta.
Milloin ruoka on pahaa tai muuten vaan väärää, työt on paskoja ja palkka aina pielessä, ei kuulu lapsia, lapsettomuushoidot maksaa liikaa, pitäisi olla isommat/pienemmät rinnat, kauheat selliksetkin häiritsee perseessä, hyi yök nakkisoppaa ruoaksi, raskausarvet nolottaa biitsillä, mamut on sieltä ja täältä, natsitkaan ei kivoja, tumma väri huono mutta vaaleakin nolo...

About mikään ei ole hyvin tässä hyvinvointivaltiossa. Sen näkee tästäkin ketjusta, maa menee piloille muiden vuoksi, jeps...

Perskäpäkin on finski.

Yhteistyössä