uusi yritys, koulutehtään siis

• Viestiketjun aloittaja "Tia"
  • Ensimmäinen viesti
"Tia"
Kerään tietoa koulutehtävää varten siitä millaisia asenteita ihmisillä on mielenterveysongelmista kärsiviä kohtaan? Kerro mitä itse ajattelet tästä ihmisryhmästä sekä se tunnetko ihmisä joilla ko. ongelmia on?

"pop"
Mielenterveysongelmia pidetään usein "keksittyinä", tai jos ovat pahoja, pelottavina. Usein törmää myös ennakkoluuloon, että mielisairaudet ovat heikkojen, omituisten, köyhien tai muutenkin huono-osaisten tauteja.
Sairautta ei pidetä sairautena,vaan jonain josta voi "ryhdistäytymällä" päästä eroon esim. masentuneita pidetään laiskoina ja saamattomina.
Monesti mielisairautta myös pidetään jotenkin enemmän itse-aiheutettuna kuin kehollisia sairauksia. Jos ei mielisairautt aole omassa lähiperheessä tai itsellä asiasta yleensä tiedetään hyvin vähän, ja mielisairauksista puhuminen on edelleen hyvin vähäistä. Niistä ennemminkin juorutaan, kuin keskustellaan järkevästi tai otetaan selvää.

Freefall harmaana
Työllistävät eri viranomaisia hurjasti. Yhden hullukan casen hoitaminen saattaa kestää tunteja ja sitoa useita eri toimijoita, mikä taas heikentää muiden avunsaantimahdollisuuksia.

Avohoito kuntoon..

Masennustakin on montaa eri tyyppistä. Lievissä tapauksissa masennus on mielestäni jokseenkin psykosomaattinen oire ja hoidettavissa placebolla. Toista luokkaa on sitten esimerkiksi maanis-depressiiviset ihmiset.

Itse tunnen hyvin läheisesti yhden maanis-depressiivisen ihmisen, jonka oireet tuntuvat lähinnä huijaukselta. Keksii milloin mitäkin ongelmaa saadakseen huomiota. Käyttäytyy lapsellisesti, kiristää / manipuloi ihmisiä tautinsa verukkeella tekemään mitä tahtoo. Samaista henkilöä voi myös vaikka pyytää elokuviin, sanoo että "en jaksa keskittyä elokuviin, en pysty", mutta parin viikon päästä kertoo olleensa elokuvissa. Wtf?
^ Kyseinen tyyppi kyllä varmasti erilainen kuin monet muut maanis-depressiivisyydestä kärsivät, mutta tuossa omia kokemuksiani..

"pop"
Alkuperäinen kirjoittaja Äm-mä;26214178:
Lievissä tapauksissa masennus on mielestäni jokseenkin psykosomaattinen oire ja hoidettavissa placebolla.
Mikä siinä on, että psykosomaattinen on monelle yhtäkuin teeskennelty, itse poistettavissa oleva? psykosomaattine on siis psyykkistä, mikä aiheuttaa aivan yhtä aitoa fyysistä kuin vaikkapa joku virus. Hoito vain on eri, mutta apua tarvitaan yleensä silti. Ei ihminen pysty tietoisesti saamaan psykosomaattisia oireita aikaan vaikka miten yrittäisi.

Yhteistyössä