Uusi verokortti

• Viestiketjun aloittaja kelaan?
  • Ensimmäinen viesti
muutoskortti
Näin siis jos et muuta veroprosenttia. Mutta jos haet prosentin esim. alhaisemmaksi (viime vuoden kaikki tulot vaikuttavat prosentin suuruuteen) kotiin jäämisen takia niin sitten se ns. muutosverokortti täytyy toimittaa itse kelalle.

Anu
Usein se veroprosentti muuten nousee,eikä laske,kun jää kotiin!Kantsii käydä lasketuttamassa oikea veroprossa,niin ei tuu ikäviä jälkimaksuja! Mulla nousi vuosi sitten yhdeksän prosenttiyksikköä! Ja nyt kun käyn osa-aikatöissä,sain verotstosta palkoille eri veroprosentin,joka on pienempi kuin Kelan hoitovapaarahaan veroprossa!!

Anu
Väärin. Niin se vaan menee että kun töistä jää sosiaalietuuksille,niin veroprosentti nousee useimmille.Palkoista verottaja vähentää mm.tulonhankkimiskulut,työmatkat,vakuutusmaksuja jne. ja vasta sitten vähennetystä summasta maksetaan verot. Sosiaalietuuksista(mm.vanhempainraha ja hoitoraha) näitä vähennyksiä ei saa.

alex
Voisko joku auttaa minua....kerran verojutuista tässä keskustellaan. Miten verotus kotihoidontuesta? Onko joku vakio? En ole vielä kerennyt käydä Kelalla kyselemässä. Olen vain olettanut, että se olisi n.20%.

mn
kun jää äitiyslomalle työstä otettu veroprossa nostetaan kelan toimesta 2% yksikköä, sosiaalietuuksita siis menee enemmä.
mutta nyt kun olen jo hoitovapaalla koko tän vuoden kävin laskettamassa uuden verokortin, koska kotiin tulleessa oli palkkatulot laskettuna, mitä tänä vuonna on max 400€( jotain henkilöstörahaston rahoja). Kyllä mulle näistä sosiaalietuuksiin lakettu prossa oli vain 7%, siitä kun vähennettiin talolainen korot, vapaaehtoiset eläkemaksut.

kannattaa käydä laskettamassa se oikea.

En lukenut nyt loppuun asti viestejä, mutta niin vain ON, että vero% nousee, jos jää kotiin, eikä tee töitä. Eli taas, palkkatulo""laskettaa"" sos.etuuden vero%:ia. näin vain on. Itelläni tulot PIENENIVÄT 2/3 vuodelle 2006 verrattu 2005 tuloihin, mutta vero% NOUSI 7 yksikköä! Joten...kiva. Joskus kaikki ei vain käy järkeen...Mutta näin vain on. Eli kannattaa ehdottomasti lasketuttaa vero% uudelleen, jos jää kotiin ja on sosiaalietuuksilla. Ettei tosiaan sitten tule niitä ikäviä ylläreitä...Veroja ei ikinä ole kiva maksaa takaisin sitten isoja potteja.

Asian hoitanut
Itse soitin verokorttipuhelimeen ja pyysin korjaamaan veroprosentin, joka olisi ollut liian korkea. Virkailija sanoi tiedon menevän heiltä suoraan kelaan, minulle tuli kotiin tieto uudesta veroprosentista.

Jos omalla kohdalla tuntuu olevan epäselvyyttä, kannattaa hoitaa itse asia suoraan verottajan kanssa, vaikka vielä tarkistaa kelasta, koska jokainen tapaus voi olla vähän erilainen. Täällä palstalla kun vastaavat kotiäidit ja virastoissa asioita oikeasti hoitavat virkailijat. Saa ainakin varmuuden asialleen ja mielenrauhan, eikä tule ikäviä yllätyksiä.

eewi
Mun mielestä on kaikkein helpointa soittaa verotoimistoon ja sanoa että tienaan tänä vuonna X summan rahaa jonka maksaja on kela. Näin laskevat veroprosentin oikein ja kaikki on kondiksessa.

Verotoimistosta menee muutosverokortti kelaan mutaa meillä ainakin kuntalisästä pitää toimittaa erikseen kortti kaupungintalolle.

*
Minä lasketutin veroprosentin veroviranomaisella,enkä ymmärrä miten joillakin on veroprosentti noussut. Itselläni se laski yli10%.

Äitiyspäivärahasta maksoin 15% veroa ja nyt 4%. Tuloni ovat ainoastaan se kotihoidontuki ilman korotuksia tai kuntalisiä. Mulla opintolainaa, maksan liiton jäsenmaksun ja vähennyksiä saan vapaaehtoisesta eläkevakuutuksesta.

Tuohon ei enää lisätä mitään 2%, niin kuin joku kertoi. Kysyin asiaa. Olisihan se kohtuutonta maksaa vajaasta 300e veroa 20%, liki sen mitä palkasta maksais.

Kannattaa todella käydä laskettamassa veroprosenttinsa.

**
no kyllä vaan jotkut maksaa. mun vajaan 500e kotihoidontuesta menee 20% veroa... että näin. ja mä lasketutin viime vuodelle sen prossan puhelimitse.
ja siis ainakin mulle on sanottu verotoimistossa, että kun työstä jää tukien varaan, niin silloin palkkasta menevään veroprosenttiin lisätään se 2% juuri siitä syystä kuin joku tossa jo mainitsikin (ei mee tellejä ym juttuja).
mutta soittakaapa joku verotoimistoon jolla tarvetta ja tulkaa kertomaan miten asia oikeesti on!

**
niin ei tietenkään lisätä. silloinhan niillä on vuoden tulot tiedossa ja voivat laskea oikean prosentin. mutta jos joku ei hae muutosverokorttia niin silloin siihen palkkaprosenttiin lisätään se 2%. oma vika sitten jos maksaa liikaa veroa. paitsi et saahan ne sit mukamas takasin...

eewi
Mulle sanoi verotoimiston täti että sosiaalietuuksista verotetaan enemmän kun palkkatulosta. Mulla menee 650 eurosta veroa 20.5 %. Outoa sitten että jollain prossa on alle 10. Onko heillä sitten jotain asuntolainoja yms ja vaikuttaako ne yleensä tuohon sosiaalietuuden prosenttiin??

Mielummin kyllä maksan vähän liikaa veroa kun että makselis jouluna takaisin. Kaveri maksoi 600e mätkyjä kotihoidon tuesta kun sokeasti luotti postissa tulleeseen verokorttiin.

Yhteistyössä