Uusi työ + lomalle tahtoisin...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kääk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kääk

Vieras
no niin, jos kuvitellaan, että nyt olet varannut 4 viikon ulkomaan loman elokuulle. Sitten jäät työttömäksi tässä kesällä ja sattuisit saamaan töitä. Onko työnantajalla mitää intressiä antaa sulle sitä lomaa (matka varattu) vai miten? Tietty palkatonta... Vai pitäskö suoraan sanoa, jos saa töitä, että pystyy alottan vasta sen oman loman jälkeen...
onko koko homma jotenkin moukkamaista ja itsekästä...tuo loma siis.
 
Riippuu varmaan minkälaiseen työsuhteeseen sinua oltaisiin palkkaamassa. Jos sijaisuutta tekemään, tuskin on intressiä heti päästää palkattomalle. Mutta jos vakituiseen paikkaan, voisi onnistua neuvottelemaan aloittamisen vasta lomamatkan jälkeen. :)
 
Riippuu ihan työnantajasta ja kesän työtilanteesta - ts. pärjäävätkö ilman sitä yhtä tyyppiä ne neljä viikkoa vai eivät.

Lisään vielä, että mä itse vaihdoin vuosi sitten työpaikkaa juuri, kun olin saanut edellisessä työpaikassa kesälomani sovittua ja matkat varattua. Ja ainakin mun nykyinen työnantajani suhtautui hyvin ymmärtävästi siihen, että tahdoin pitää lomani silloin, kun liput oli varattu. Meillä tosin on muutenkin lomien suhteen melko vapaa meininki - pitkiäkin palkattomia lomia on saanut ihan vain ilmoittamalla aikovansa olla muutaman kuukauden poissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kääk:
no niin, jos kuvitellaan, että nyt olet varannut 4 viikon ulkomaan loman elokuulle. Sitten jäät työttömäksi tässä kesällä ja sattuisit saamaan töitä. Onko työnantajalla mitää intressiä antaa sulle sitä lomaa (matka varattu) vai miten? Tietty palkatonta... Vai pitäskö suoraan sanoa, jos saa töitä, että pystyy alottan vasta sen oman loman jälkeen...
onko koko homma jotenkin moukkamaista ja itsekästä...tuo loma siis.

Olin itse muutama vuosi sitten samassa tilanteessa ja yritin jopa perua matkaa, koska työpaikka oli minulle tärkeämpi kuin ko. matka. No, matkanjärjestäjä ei enää siinä vaiheessa ollut valmis korvaamaan maksettua matkaa siinä suhteessa, että se olisi ollut järkevä vaihtoehto. Työhaastattelussa en vielä sanonut matkasta yhtikäs mitään, mutta sopparin kirjoitustilanteessa ennen kynään tarttumista kerroin asiasta eikä se muuttanut mitään. Työnantaja sanoi, että olisi valinnut minut jokatapauksessa vaikka lomamatka olisi ollut tiedossa jo valintaa tehdessä. Tiedä häntä -pelasin varmanpäälle, mutta halusin kuitenin varmistaa matkallelähdön ennen sopparin allekirjoittamista.
 
elokuu on lomakuukausi, jolloin kussakin työpaikassa on kyllä sitä vakiväkeä lomalla. Itse jos palkkaisin uutta työntekijää joka pamauttaisi että haluaa sitten elokuun vapaaksi, niin jäisinpä hetkeksi miettimään että oliskos joku toinen työntekijä tarjolla joka tekisi elokuussa töitä, jotta saataisiin vietyä vakiväen jo suunnitellut lomat läpi.
kannattaa oikeasti miettiä mikä on tärkeämpi yksi yhden kesän lomamatka vai työpaikka. Matkalle ehtii ja maailma ei varmaan kaadu jos yhtenä kesänä jää lomamatkat tekemättäkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Itse jos palkkaisin uutta työntekijää joka pamauttaisi että haluaa sitten elokuun vapaaksi, niin jäisinpä hetkeksi miettimään että oliskos joku toinen työntekijä tarjolla joka tekisi elokuussa töitä, jotta saataisiin vietyä vakiväen jo suunnitellut lomat läpi.

Näin mäkin ajattelin ennen, mutta omakohtainen kokemus olikin sitten toisenlainen. Riippuu tietysti paljon tilanteesta. Jos kaksi samantasoista/yhtä vahvaa hakijaa tod.näk. se otetaan, joka voi työskennellä koko halutun ajan. Tai näin tosian minäkin tekisin. Mutta, jos olet ylivoimaisesti paras ko. hommaan niin tuskin lomamatkasta kehkeytyy ongelma. Minulle tosiaan sanottiin, että kyllä jokainen loman ansaitsee. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Reissaaja:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Itse jos palkkaisin uutta työntekijää joka pamauttaisi että haluaa sitten elokuun vapaaksi, niin jäisinpä hetkeksi miettimään että oliskos joku toinen työntekijä tarjolla joka tekisi elokuussa töitä, jotta saataisiin vietyä vakiväen jo suunnitellut lomat läpi.

Näin mäkin ajattelin ennen, mutta omakohtainen kokemus olikin sitten toisenlainen. Riippuu tietysti paljon tilanteesta. Jos kaksi samantasoista/yhtä vahvaa hakijaa tod.näk. se otetaan, joka voi työskennellä koko halutun ajan. Tai näin tosian minäkin tekisin. Mutta, jos olet ylivoimaisesti paras ko. hommaan niin tuskin lomamatkasta kehkeytyy ongelma. Minulle tosiaan sanottiin, että kyllä jokainen loman ansaitsee. =)


mutta tähän aikaan vuotta on jo työpaikoilla lomat päätetty. Ajatellaas vaikka näin että työapaikalta irtisanoutuu joku ja tarvitaan uusi työntekijä. elokuussa on lomalla jo joku ja kun on vain yksi kesälomasijainen eikä oikein päällekkäiset lomat sovi. Pitäisikö paikan vakiväen alkaa miettiä lomiaan uudelleen uuden työntekijän vuoksi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja Reissaaja:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Itse jos palkkaisin uutta työntekijää joka pamauttaisi että haluaa sitten elokuun vapaaksi, niin jäisinpä hetkeksi miettimään että oliskos joku toinen työntekijä tarjolla joka tekisi elokuussa töitä, jotta saataisiin vietyä vakiväen jo suunnitellut lomat läpi.

Näin mäkin ajattelin ennen, mutta omakohtainen kokemus olikin sitten toisenlainen. Riippuu tietysti paljon tilanteesta. Jos kaksi samantasoista/yhtä vahvaa hakijaa tod.näk. se otetaan, joka voi työskennellä koko halutun ajan. Tai näin tosian minäkin tekisin. Mutta, jos olet ylivoimaisesti paras ko. hommaan niin tuskin lomamatkasta kehkeytyy ongelma. Minulle tosiaan sanottiin, että kyllä jokainen loman ansaitsee. =)


mutta tähän aikaan vuotta on jo työpaikoilla lomat päätetty. Ajatellaas vaikka näin että työapaikalta irtisanoutuu joku ja tarvitaan uusi työntekijä. elokuussa on lomalla jo joku ja kun on vain yksi kesälomasijainen eikä oikein päällekkäiset lomat sovi. Pitäisikö paikan vakiväen alkaa miettiä lomiaan uudelleen uuden työntekijän vuoksi?

Peesaan iseäni, eli "riippuu tietysti paljon tilanteesta". Selväähän tuo, että jos todella tarve on elokuulle niin ei sellaista työntekijää oteta, joka ei silloin voi töitä tehdä -tämä lienee selviö.

Mutta esim. teollisuudessa valtaosa porukasta on lomalla elokuussa ja tehdas käy tuolloin vajaalla, jolloin kapasiteettia ei niin kovasti silloin tarvita ja vähäisillä järjestelyilla saadaan homma pyörimään sujuvsti. Palvelualoilla tilanne on valitettavasti aivan toinen -siellä ei joustoa näissä asioissa paljoa tunneta. Minulla on kokemusta sekä teollisuus- että palvelualalta ja voin tosiaan sanoa, että ero näillä on kuin yö ja päivä mitä tulee palkkaukseen ja työntekijöiden kunnioittamiseen / hyvinvointiin ja teollisuus vie tässä skapassa voiton ihan 6 - 0.
 
Itse työskentelen sos./terveysalalla ja todennäköisesti siellä olis niitä pätkätöitä tarjolla, et en sitten tiedä mitä teen. Matka olis aika tärkeä, kun mies ei ole nähnyt perhettään kolmeen vuoteen, eikä perhe lastenlastaan vielä kertakaan... Et ehkäpä en niin stressaa töistä, kyllä se matka olis meille tärkeä, sen takia myös oltaisi siellä sen 28 päivää, kun kerta mennään.

No, eihän mulla tosiaa vielä ole työpaikkaa, hoitovapaalla heinäkuun alkuun. Sitten jään työttömäksi. Ilmoitan tietysti työkkäriin mikäli matkalle lähdetään. Matkalle lähtö olis 18.8. -> 4 viikkoa jos nyt varataan se...
 
Varaa pois! Ethän sä voi elämääs sen varaan suunnitella, että jos saat mahdollisesti töitä. Sitäpaitsi olen ymmärtänyt, että hoitoalalla on pulaa työntekijöistä, joten varmasti ottavat lyhyemmäksikin aikaa töihin. =)
 
Tuota, kyllä sitä kai saa olla, jos siis ilmoittaa, ettei ole 4 viikkoon työmarkkinoiden käytettävissä, eikä tietty sinä aikana nosta mitään työmarkkinatukea. En kyllä muista alkaako sitten kun palaa lomalta se 5 päivän omavastuuaika alusta, mutta so... ;)
 

Yhteistyössä