uusi raskaus km:n jälkeen

Tietääkö joku, että pitääkö paikkansa se, että keskenmenon jälkeen keho on jotenkin herkempi tulemaan raskaaksi? Kaksi gynekologia sanoi minulle näin km.n tultua. Olisin kiitollinen vastauksista!

Luin täältä, että monella on raskaus alkanut heti km:n jälkeen, jopa ennen ens.kuukautisia.
 
Voihan se hiukan olla helpompaa, mutta täytyy muistaa että jos normisti tärpin mahdollisuus on 20 prosentin luokkaa ja km jälkeisessä kierrossa vaikka 25 tai 30 prossaa niin edelleenkin arpapelillä mennään eikä ne mahdollisuudet siitä merkittävästi parane. Itselläni meni km jälkeen 9 kuukautta...
 
Nopea raskautuminen keskenmenon jälkeen johtuu luullakseni siitä, että kohdunsuu on tavallista avoimempi (oli sitten kaavinta tai muu tyhjentyminen kyseessä). Eli siis paikat ovat avoimemmat, siittiöt pääsevät helpommin kohtuun asti. Itse tulin raskaaksi toisesta kierrosta ekan km:n jälkeen. Toivottavasti niin käy nytkin tämän toisen km:n jälkeen. Omat keskenmenoni eivät ole perättäiset, välissä on syntynyt kaksi lasta.

Kaavinnan jälkeen suositellaan, että odotaa ne yhdet menkat ennen raskaaksituloa, koska kohdun limakalvo tuhoutuu kaavinnassa. Lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen ei tarvinnut odottaa menkkoja; näin mua ohjeistettiin km:n yhteydessä. Itse kuitenkin odotin ne yhdet menkat, jotta hormonitasapaino ehtisi edes hieman tasaantua.

Voimia kaikille km:n kokeneille!
 

Yhteistyössä