Uusavuton kysyy: miten vierottaa lapsi yöpullosta mahdollisimman lempeästi ja onko se siltikin julmaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Mä en millään raaskis kiusata turhaan tuota meidän pikkumiestä, mutta nyt alkaa yöpullosta olemaan enemmän haittaa kuin hyötyä. Poika täyttää siis muutaman päivän päästä 1v4kk.

Hän pissaa aina vaipastaan läpi niin että vaatteetkin on märät. Päivisin hän on myös kovasti tuttipullon perään, esim. aamu-ja iltapuurot menee vellinä ja kovin mielellään hän hörppisi pullosta muutenkin. Sen seurauksena hän sitten kakkaa paljon ja sen seurauksena, kuten tälläkin hetkellä, pepun iho on todella huonossa kunnossa.

Eli taitaa tulla ajankohtaisesti olla antamatta yöllä pulloa. Hän herää kerran yössä sitä pyytämään. Mutta miten tuon voisi tehdä mahdollisimman lempeästi? En enää yhtään muista miten vierotin esikoisen, mutta epäilenpä että huudatettiin häntä vaan niin kauan että nukkui sitten yönsä läpi lopulta. Nyt en haluaisi pientä kiusata kuin sen minkä on pakko.

Vinkkejä?

Tästä ei ehkä ole mitään apua, kun meidän tilanne oli aika erilainen... Vieroitin lapsen yösyötöistä jo 7 kk:n iässä. Olin siihen asti hoitanut itse syötöt suurimmaksi osaksi, joten vieroituksen ajaksi (muutama yö) mies otti homman hoitaakseen.

Mies rauhoitti vauvan muilla keinoilla kuin syöttämällä ja se sujui hyvin, olettaakseni siksi, että vauva ei isältä osannut ruokaa odottaa. Tosin meillä kyllä lapsi ei vieläkään nuku öitään (on 2,5 v.), mutta rauhoittuupahan muulla kuin syömällä...

Mä vierotin aikaisemmin mutta vaihdoin sen maitopullon veteen - ei montaa yötä huolinu. Ja sit aina ensin silittelin vaan ja usein nukahtikin ilman pulloa, pari viikkoa siinä tais mennä.

Mä luulen, et ainoa tapa on on ns. huudattaa pari yötä. Mitenkä muuten tuon ikäiselle osoitat, että maitoa ei enää tipu? Meillä ainakin lapsi itki kolme yötä maitoa. Pidin kättä pinnasängyssä kunnes nukahti. Ekana yönä itki 1,5h, toisena tunnin ja kolmantena vartin. Sit loppui yöheräily. Tyttö oli tuolloin 1v2kk.

Mä luulen, et ainoa tapa on on ns. huudattaa pari yötä. Mitenkä muuten tuon ikäiselle osoitat, että maitoa ei enää tipu? Meillä ainakin lapsi itki kolme yötä maitoa. Pidin kättä pinnasängyssä kunnes nukahti. Ekana yönä itki 1,5h, toisena tunnin ja kolmantena vartin. Sit loppui yöheräily. Tyttö oli tuolloin 1v2kk.

meillä oli 6kk ikänen kun pikku hiljaa vähennettiin yösyöttöjä,eli tais mennä niin et siliteltiin vaan ja lopulta nukahti sit heräs taas yöllä ja sit siliteltiin ja annoin pullon sit loppuyöstä,sit lopulta jätettiin se loppuyön pullokin pois ja lopulta muutaman päivän päästä alkoi nukkua yöt putkeen;)

Kiitos vastauksista :flower: . Olis myös minun pitänyt vierottaa jo paljon aiemmin, mutta jotenkaan en ole raaskinut. No, nyt on vesipullo ens yöksi odottamassa. Ja vaan desin verran kun poika on aiemmin tottunut juomaan parin desin tuttelin. En siis muulloin juota tuttelia, mutta öisin tuo on näppärä kun voi säilyttää huoneenlämmössä.

Kait se on jo pakko myöntää ettei mun kullanmuru ole enää vauva :'(

Eikö kannattais heittää koko pullo jo mäkeen? Ei tuon ikäinen mitään vellejä tarvitse pullosta, vaan puuroa lautaselta. Viikon meillä on molemmat lapset ikävöineet pulloa ja siinä se on ollut, sen jälkeen kukaan muistakaan mikä on tuttipullo.

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Eikö kannattais heittää koko pullo jo mäkeen? Ei tuon ikäinen mitään vellejä tarvitse pullosta, vaan puuroa lautaselta. Viikon meillä on molemmat lapset ikävöineet pulloa ja siinä se on ollut, sen jälkeen kukaan muistakaan mikä on tuttipullo.

Mun mies just tiukkana totesi että samalla kun vierotetaan yöpullosta, niin vierotetaan pullosta kokonaan. Pakko kait se sitten on :(

mä varmaan antaisin yöllä vettä, mut ehdottomasti mukista. Jotenkin tuo imeminen pitäs unohtaa, niin että voi jatkaa unia ilmankin. Itse lopetin 1,5v pojalta iltapullon niin, että edellisenä iltana päätin, etten anna vaikka mikä olis. Levoton oli nukkumaan mennessä, mut koko yön nukkui. Sen jälkeen ei ole kaivannut. Niin iso lapsi, että ottaisin kerralla pois, unohtaa helpommin koko pullon. Voimia äidille!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:

Mun mies just tiukkana totesi että samalla kun vierotetaan yöpullosta, niin vierotetaan pullosta kokonaan. Pakko kait se sitten on :(

Kannattaa sitten samalla heittää ne pullot ihan oikeasti roskiin ettei tule sorruttua... Kokemusta on siitäkin itsellä :/ Parempi tuon ikäisen hampaillekin kun ei jatkuvasti juo pullosta, ja ehkä se pyllyn ihokin sitten rauhoittuis.

Yhteistyössä