Uuden vuoden kotibileet - ruokailun hinta 5€

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaikkea sitä..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaikkea sitä..

Vieras
Tuttavapariskuntani pitää kotonaan uuden vuoden kotibileet, eli siis tänä iltana. Sain juuri kuulla, että siellä olisi tarjolla pikkusuolaista, sipsejä, lihapullia, sulhaspiirakoita jne. ja paikalle kutsuttu noin 10 henkeä. Ja ruokailun hinta siis 5e jos haluaa siellä napostella. Siis mitä??

Kyseessä noin 30-vuotias pariskunta, joilla ei ole lapsia. Menee mulla todellakin nyt yli hilseen, että jos kerran halutaan kotibileet pitää niin eikö ne tarjoilut vähän kuuluisi siihen pakettiin? Ymmärtäisi, jos kyseessä olisi vaikka työtön pariskunta, mutta molemmilla hyvät vakiduunit. Tai jos kyseessä olisi nyyttärit. Mutta tällaista en ennen ole kuullut..

Ei se 5€ mulle mikään kynnyskysymys ole, mutta miten järjestävä aviopari voi kehdata sitä pyytää?

Jättäisin menemättä. Ystäväni kutsuu lapsensa synttäreille mutta koskaan ei ole mitään tarjottavaa joten synttäreille meno jäänyt väliin jo monena vuonna...jotku on niin sairaan pihejä

No miten asia on esitetty ja kenen ajatus se 5€ maksu on? Meinaan vaan, että onko tämä pariskunta suoraan itse ilmoittanut, että napostelun hinta on 5€, vai onko kenties joku kaveripariskunnista ehdottanut, että josko kaikki maksaisivat vaikka viitosen herkuista? Ja sitten asia kääntynyt jossain keskustelussa niin, että tämä pariskunta itse "vaatii" sitä maksua. Näinkin voi käydä kun on monta ihmistä sopimassa jostain asiasta...juttu vääntyy ja kääntyy matkan varrella.

[QUOTE="Satu";29398297]Jättäisin menemättä. Ystäväni kutsuu lapsensa synttäreille mutta koskaan ei ole mitään tarjottavaa joten synttäreille meno jäänyt väliin jo monena vuonna...jotku on niin sairaan pihejä[/QUOTE]

Joten sinä rankaiset siitä lasta? Mitäs jos seuraavalla kerralla viet tarjottavat itse, ostat vaikka pakastealtaasta jonkin kivan kakun ja vähän limsaa ja poppareita, ei sitä lapsen juhlissa muuta tarvita ja menet viettämään sen lapsen syntymäpäiväjuhlaa.

Me ainakin tehään vuorotellen eväät, kun kotosalla ollaan. Juomat ostaa jokainen ite, en rupea ostelemaan mitään 60 kympin viskipulloja tai muitakaan juomia tai jotn helvetin shampanjoita :D

Ymmärtäisin asian jotenkin, jos kyseessä olisi myös ns. juomabuffet, mutta omat juomat sinne olisi tarkoitus kuulemma viedä.. Tiedän, että pari säästää tällä hetkellä etelän lomaa varten, mutta onko tuo se paikka, missä pitää säästää.

Ja olen aina pitänyt tätä pariskuntaa todella mukavana, normaalina ja järkevänä. Nyt on vissiin jokin ruuvi jommalta kummalta löystynyt. Sosiaalinen itsemurha sanon minä. No ei ehkä sentään, mutta noloa..

Joltain persaukisilta 19-vuotiailta tollanen menisi ehkä vielä läpi, mutta tuon ikäisiltä aivan sairaan nolo veto. Säästäväisyys on hyve, mutta itaruus ja saituus ei...

Alkuperäinen kirjoittaja miten se nyt menikään;29398313:
No miten asia on esitetty ja kenen ajatus se 5€ maksu on? Meinaan vaan, että onko tämä pariskunta suoraan itse ilmoittanut, että napostelun hinta on 5€, vai onko kenties joku kaveripariskunnista ehdottanut, että josko kaikki maksaisivat vaikka viitosen herkuista? Ja sitten asia kääntynyt jossain keskustelussa niin, että tämä pariskunta itse "vaatii" sitä maksua. Näinkin voi käydä kun on monta ihmistä sopimassa jostain asiasta...juttu vääntyy ja kääntyy matkan varrella.

Mieheni tämän minulle äskettäin kertoi kun oli isännän kanssa puhelimessa sopinut monelta sinne mennään. Eli isäntä oli puhelimessa siis kertonut.

[QUOTE="jenni";29398321]Joltain persaukisilta 19-vuotiailta tollanen menisi ehkä vielä läpi, mutta tuon ikäisiltä aivan sairaan nolo veto. Säästäväisyys on hyve, mutta itaruus ja saituus ei...[/QUOTE]

Olet ihan oikeassa, muistan yhden mökkireissun missä yksi äijä kilahti kun olin leikannut hänen juustostaan siivun. No ei sillä kaverilla muutenkaan ole kaikki ihan kotona :D

Voihan sitä itestään tehdä ääliön monella tapaa.

Jestas, mitä porukkaa. Pihiys on sitten raivostuttava piirre! Aikanaan sain kutsun tuttujen kautta bileisiin erään mulle tuntemattoman pariskunnan luo. Monta vierasta ja kaikki toivat tullessaan hienoja viinejä, kukkia, jälkkäriäkin tai suklaata taisi olla. Siellä sai mukin glögiä, mutta ei enempää, eikä tuotuja viinipulloja edes avattu. Isäntä otti itselleen kulhon sipsejä tarjoamatta siitä muille. Rouva tarjosi laihaa keittoa. Yksi toisensa jälkeen porukka päätti lähteä ja isäntäpari jäi sitten kotiin runsaiden lahjojen keskelle..

[QUOTE="Aapee";29398324]Mieheni tämän minulle äskettäin kertoi kun oli isännän kanssa puhelimessa sopinut monelta sinne mennään. Eli isäntä oli puhelimessa siis kertonut.[/QUOTE]

Ok, no sitten on vähän noloa. Tosin ruoka on nykyään niin kallista, että kyllä 10-12 aikuisen ruokkimiseen ja juottamiseen(vaikkakin oltaisiin ihan mehu/limsa linjalla) menee ihan sievoinen summa. Entäs te vieraat, oletteko tarjoutuneet osallistumaan tarjoiluihin tai kustannuksiin mitenkään? Ehkä tämä isäntäpari oli ajatellut alunperin lähinnä tarjota kotinsa kemujen viettopaikaksi ja että tarjoilut hoidettaisiin yhdessä, mutta jos kukaan ei ole puhua pukahtanut osallistuvansa menoihin, niin ovat ärsyyntyneet ja pistäneet maksun tarjoiluille. Siis tulee nyt vaan mieleen selityksiä, miksi joku voisi tuolla tavalla käyttäytyä, en sano että mielestäni asiallista, mutta jos "lieventäviä asianhaaroja" yrittää etsiä...

minkälaisten kavereiden kanssa porukka oikein viettää aikaansa?

tällaiset ketjut saa mut aina tuota miettimään..me vietetään aikaa sellaisten kavereiden kanssa joiden kanssa tuollaisista asioista on ihan normaalia puhua..
voitteko maksaa osan syömisistä, tai et voitteko tuoda vaikka salaatit jne tullessanne..kenenkään ei tarvii ihmetellä miten tuollaisia kysellään

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;29398367:

tällaiset ketjut saa mut aina tuota miettimään..me vietetään aikaa sellaisten kavereiden kanssa joiden kanssa tuollaisista asioista on ihan normaalia puhua..
voitteko maksaa osan syömisistä, tai et voitteko tuoda vaikka salaatit jne tullessanne..kenenkään ei tarvii ihmetellä miten tuollaisia kysellään

Ymmärrän toki tuonkin pointin. Minulle on kuitenkin opetettu pienestä pitäen, mitä on kohteliaisuus, vieraanvaraisuus sekä ns. normaali sosiaalinen käyttäytyminen. Minusta tämä ketju ja aloituksen saama tuki kuitenkin kertoo ihan normaalien ihmisten normaaleista mielipiteistä.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;29398367:

Meillä on aina ollut sellainen sanomaton sopimus kavereiden kanssa, että se kenen luona ollaan niin tarjoaa eväät. Ei se budjetti nyt siihen kaadu ja ei niitä pippaloita joka viikko vietetä. Jos joku sanoo, että ny on sellanen tilanne että fyrkat on tiukoilla, niin jeesataan, ostetaan jopa juotavaakin jos niikseen tulee.

Meillä on vielä sellainenkin sopimus, että se tekee ruuat ketä osaa. On meinaan kokemusta kun pistetään joku tumpelo sinne keittiöön, niin koko keittiö tulessa :D

Alkuperäinen kirjoittaja miten se nyt menikään;29398363:
Ok, no sitten on vähän noloa. Tosin ruoka on nykyään niin kallista, että kyllä 10-12 aikuisen ruokkimiseen ja juottamiseen(vaikkakin oltaisiin ihan mehu/limsa linjalla) menee ihan sievoinen summa. Entäs te vieraat, oletteko tarjoutuneet osallistumaan tarjoiluihin tai kustannuksiin mitenkään? Ehkä tämä isäntäpari oli ajatellut alunperin lähinnä tarjota kotinsa kemujen viettopaikaksi ja että tarjoilut hoidettaisiin yhdessä, mutta jos kukaan ei ole puhua pukahtanut osallistuvansa menoihin, niin ovat ärsyyntyneet ja pistäneet maksun tarjoiluille. Siis tulee nyt vaan mieleen selityksiä, miksi joku voisi tuolla tavalla käyttäytyä, en sano että mielestäni asiallista, mutta jos "lieventäviä asianhaaroja" yrittää etsiä...

ei popparit, sipsit tai ruokaisapastasalaatti niin paljon maksaa 10:lle.....todella noloa

[QUOTE="kukkuu";29398378]Ymmärrän toki tuonkin pointin. Minulle on kuitenkin opetettu pienestä pitäen, mitä on kohteliaisuus, vieraanvaraisuus sekä ns. normaali sosiaalinen käyttäytyminen. Minusta tämä ketju ja aloituksen saama tuki kuitenkin kertoo ihan normaalien ihmisten normaaleista mielipiteistä.[/QUOTE]

juu, ymmärrän itsekkin :D

mä vaan sitä mietin et tuntuu ihmisten lähtevän iltaa viettämään lähes tuntemattomien luo kun näitä ketjuja lueskelee.

itse taas toisaalta tälle illalle kutsun saaneena sanoin et tuon jotain tullessani, koska mun mielestä sekin kuuluu hyviin tapoihin, ja toisaalta olis paljon helpompaa kun isäntäperhe sanoiskin et ei tarvii, kaikkea on tarpeeks, maksakaa 5e per nuppi ni asian on ok.

Parempi tosiaan olisi ollut sopia tuosta heti kutsuttaessa, mutta en oikein ymmärrä miksi kaveriporukassa yhden pariskunnan tarvitsisi maksaa koko tarjoilu. Omassa ystäväpiirissä olemme useasti järjestäneet nyyttäriperiaatteella bileitä, ja joskus joku on järjestänyt jotain kalliimpaa niin, että olemme maksaneet järjestäjille.

Onhan se tietty jännä tolleen yhtäkkiä ilmottaa. Yhtenä juhannuksena kaverin kemuista saatiin lasku jälkikäteen (olihan siellä hulppeat tarjottavat, ja vietiin kyllä itsekin mm. kallista lihaa tarjolle). :D Mutta olen mä sellasissakin ollut, että ihan reilusti sovittiin etukäteen, että järjestäjä hommat kaikki safkat ja jotain juomaakin, ja laskutti meitä muita sitten. Tyyliin just sen 5 euroa.

En mä jättäis menemättä tollasen takia, kyllähän niillä nyt jokunen kymppi menee tarjottaviin kuitenkin. Olettaen, että tarjolla muutakin kuin pussillinen sipsiä ja dippi. :P Jos on boolia, niin siihen ei kannata koskea, saattaa olla 2 euroa/lasi. :D

Noloa. Meillä on ruunsas illallispöytä tiedossa ja olemme sopineet, että yksi tuo viinejä ja minä tiettyjä ruokia jne. Mielestäni toimii, koska kukaan meistä ei ole erityisen rikas, ja tarkoituksena syödä ja juoda hyvin. Jos tarjolla olisi vain naposteltavaa kuten ap:lla, rahan vaatiminen olisi todella outoa.

Yhteistyössä