Uuden työpaikan soveltuvuustestit - miten päästä livahtamaan nykyisestä työstä?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nemesiss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nemesiss

Jäsen
30.04.2010
75
0
6
Olen aikamoisessa ongelmatilanteessa. Hain työpaikkaa, joka on aika unelmaduuni, ainakin nykyiseen työhöni verrattuna ja tänään sain tietää, että pääsin jatkoon eli soveltuvuustesteihin. Nykyisestä työstäni en kuitenkaan noin vaan pääse käymään ko. testeissä. Teen sellaista työtä, etten voi olla työpisteeltäni poissa puoltakaan tuntia ilman tuuraajaa, saati sitten koko päivää, minkä testit kestävät.

Tuuraajaa en itselleni onnistu saamaan näin lyhyellä varoitusajalla, kun työntekijöitä on vielä kesälomalla ja meitä on muutenkin vähän. Ainoa vaihtoehtoni on ilmoittautua edellisenä iltana sairaaksi (jolloin esimieheni hoitaa vuoroni). Mutta sitten en pääse edes lääkäriin hakemaan saikkutodistusta, kun tuo testi vie koko päivän.

Haluaisin ihan hirveästi saada tuon uuden työn, vihaan nykyistä työtäni enkä kestä sitä kohta enää päivääkään ja tämä uusi työ vaikuttaa tosi kivalta. Soveltuvuustesteihin haluan tietysti mennä, muuten saan varmasti sanoa saman tien hyvästit tälle työpaikalle. Ilmoitinkin jo sinne pääseväni tulemaan... Mutta mitä ihmettä ilmoitan työnantajalleni? Eihän nyt ilman syytäkään voi jäädä pois töistä. Eikä tuo valehdeltu sairaslomakaan tunnu kovin hyvältä.

Neuvoja?? Miten tekisitte?

Tämä on todella tuttu ongelma työnhaussa. Sinuna kysyisin pomolta, voisitko pitää vapaapäivän, kun on vaikkapa "perhesyy" ja ilmoittaisin uuteen työpaikkaan että silloin ja silloin sopii. Hankalaahan se on, mutta valheella on yleensä lyhyet jäljet eli jos siis tekeydyt sairaaksi tms.

Mä pyytäisin palkattoman vapaapäivän. Syyksi sanoisin vain henkilökohtaiset syyt ja että tarkemmin et halua kertoa. Voivat itse miettiä, menetkö gynelle vai työhaastatteluun. Näin et joutuisi valehtelemaan tai huijaamaan.

[QUOTE="jenny";21903505]no oot jo edellisen päivän saikulla ja käyt silloin lääkärissä.[/QUOTE]

Mites sitä saikkua haetaan/saadaan jos ei ole sairas? Teeskentelemällä jotain tautiako? Ala-arvoista puuhaa.
Tätä en todellakaan suosittele, sillä mitä jos joku vaikka näkee ap:n "joka on siis sairauslomalla". On siinä sitten selittelemistä.

Mites sitä saikkua haetaan/saadaan jos ei ole sairas? Teeskentelemällä jotain tautiako? Ala-arvoista puuhaa.
Tätä en todellakaan suosittele, sillä mitä jos joku vaikka näkee ap:n "joka on siis sairauslomalla". On siinä sitten selittelemistä.

No jos on vaikka käsi tai selkä kipee niin voi kyllä liikkua ihmisten ilmoilla saikullakin. <<<mun on ollut joskus ihan pakko ottaa saikkua kun muuten ei oo mitään keinoa olla pois töistä.

[QUOTE="jenny";21903618]No jos on vaikka käsi tai selkä kipee niin voi kyllä liikkua ihmisten ilmoilla saikullakin. <<<mun on ollut joskus ihan pakko ottaa saikkua kun muuten ei oo mitään keinoa olla pois töistä.[/QUOTE]

Aivan sama, silti se on ala-arvoista toimintaa, johon ei tule ketään kannustaa.

Niin ajattelinkin, että tällainen tilanne on varmasti monille tuttu. Itselleni kuitenkin ihan uutta, kun aiemmin ei ole ollut tällaisia soveltuvuustestejä edessä. Ja työhaastatteluajat on aina saanut jotenkin sovittua työajan jälkeen tms.

Tämä soveltuvuustestipäivä on siis jo ensi maanantai... Tuo palkaton vapaapäivä (tai saldopäivä) sopisi minulle kyllä oikein hyvin. Muttan en usko, että se on mahdollista. Kun varoitusaika on näin lyhyt. Työnantaja luultavasti sanoisi, että ei onnistu. Ja että jos oikeasti tarvitsen päivän vapaaksi esim. jostain terveydellisistä syistä, hän vaatisi sairaslomatodistuksen. Meillä on tosiaan aika tiukat käytännöt.. Ehkä jos olisin tiennyt tästä jo vaikka viikkoakin aiemmin, olisi voinut jotenkin järjestyä. Näin perjantai-iltapäivänä aika mahdotonta :(

Ja sitten se, että jos nyt kysyisin tuota päivää vapaaksi enkä saisi ja sitten kuitenkin olisinkin sattumalta maanantaina sairas, koska aion siihen testipäivään osallistua keinolla millä hyvänsä, mielestäni se olisi paljon pahempi juttu kuin valehdeltu sairasloma.

Vaikka tiedän kuinka kamalan väärin se on, kallistun ehkä kuitenkin tuon feikki-sairasloman puoleen... Tajusin juuri, että sairaanhoitajan päivystysaika ilman ajanvarausta alkaa klo 8.00 ja tuo testipäivä 8.30 niin hyvällä tuurilla ehtisin käydä siellä ensin.. Ja sairaslomaa saa helposti teeskentelemällä, valitettavasti. Esimerkiksi minulla on migreeni (sekä työterveyden että työnantajan tiedossa), joka pahimmillaan saattaa vielä työkyvyn eikä siinä kuitenkaan ole sellaisia näkyviä oireita, mitä kukaan pystyisi epäilemään... En kai tästä voi mitenkään kiinnikään jäädä, jos olen vain yhden päivän poissa ja vietän senkin visusti tämän uuden firman tiloissa.

Niin ja edellisenä päivänä en voi jäädä saikulle, kun se on sunnuntai ja viikonloput on vapaata.

Häpeän kyllä itseäni suuresti tästä tempusta :(

No eikö sitä soveltuvuustestipäivää voi siirtää niin, että saisit tuuraajaan etsiä rauhassa?? Yleensähän kaikki on neuvoteltavissa.

Varmasti saa siirrettyä. Ei sinne kutsuta muita kuin sellaisia, mitkä ovat potentiaalisia ehdokkaita. Ihan järkeenkäypä selitys on, että "en saanut sovittua vapaapäivää nykyisen työntantajan kanssa juuri maanantaiksi. kävisikö loppuviikosta". Ei ole uuden työnantajan kannalta mitään etua, että työntekijäkandidaatit LINTSAAVAT töistä,,,

En tiedä voiko testipäivää siirtää, en kysynyt. Oletin että se on ainoa vaihtoehto, että joko se tai sitten ei ollenkaan. Kun en tosiaan näistä jutuista hirveästi mitään tiedä... Ehkä olisi ollutkin mahdollista, mutta kun ilmoitin jo heille, että se sopii niin paha mennä enää perään soittelemaan etten pääsekään.

Ja kun heillä on tarkoitus saada uusi työntekijä mahdollisimman pian, katson edukseni olla heidän suuntaansa mahdollisimman joustava. Minulla on kuitenkin vielä irtisanomisaika nykyisestä työstä, jos nyt edes tuota uutta saan, joten mahdollisimman pian haluan niissä testeissä käydä. Ja kun ei ole mitään takuita, että sitä vapaapäivää saisin loppuviikoksikaan.

Sitä paitsi, miksi tämän uuden työnantajan edes tarvitsisi tietää, että "lintsaan"? Eikä siitä heille mitään haittaa ole, ei minulla ole todellakaan tapana olla sairaslomilla turhaan.

Sitä paitsi, miksi tämän uuden työnantajan edes tarvitsisi tietää, että "lintsaan"? Eikä siitä heille mitään haittaa ole, ei minulla ole todellakaan tapana olla sairaslomilla turhaan.
Minusta vaan on aika huvittavaa, että sinä mietit lähinnä lintsaamista ennenkuin olet a) kysynyt vapaapäivästä ("ei ne kuitenkaan anna") tai b) kysynyt päivän siirtämistä ("ei kai"). No rekrytoimistot/työvoimatoimisto varmasti järjestää useampana päivänä viikossa sessioita... Päivä tai kaksi ei merkkaa mitään, jos on hyvä ehdokas.

No onhan se noinkin. Mutta tosiasia vain on se, että jos EI OLE ketään jota laittaa tuuraamaan toista työntekijää, niin eihän työnantaja tällöin myönnä vapaata. Miksi myöntäisikään? Että pääsisi itse hoitamaan tämän kohteen ja samalla jäisi päivän jälkeen omissa tehtävissään ja aikatauluissaan? Eivätpä ne tällaiseen suostu kuin hätätapauksissa (= sairasloma). Ja kuten sanoin, testipäivän siirtäminen tuskin tätä ongelmaa ratkaisee, kun tuuraajaa ei edelleenkään ole loppuviikostakaan.

Kyllähän tietysti voisin soittaa pomolleni näin perjantai-iltapäivästä ja kysyä saisinko maanantain vapaaksi. Luultavasti aiheuttaisin hyvät naurut siellä päässä. Samalla voisin soittaa mahdolliseen uuteen työpaikkaan ja kysyä, voisinko sittenkin tulla toisena päivänä, mutta että en osaa vielä sanoa minä päivänä enkä luultavasti tule tietämäänkään vasta kuin päivää ennen. Nolaisinpa itseni molempien silmissä.

Toki olisin voinut toimia toisinkin, mutta tehty mikä tehty. Yksi vaihtoehto on tietenkin jäädä palkattomalle vapaalle ja ilmoittaa työnantajalle, että en pääse henk.koht. syistä töihin maanantaina. Olettaen että esim. viikonloppuna olisi tapahtunut jotain. Mutta onko tämä muka työnantajalle ok? Eivätkö vaadi mitään selitystä, vaikkei palkkaa maksettaisikaan? Tuntuu aika hullulta...

Toisinaan noita soveltuvuustestejä voi tehdä iltaisinkin. Ainakin pk-seudulla joillain rekryfirmoilla on iltatestejä kerran viikossa. Jos testiin kuuluu jotain ryhmätehtäviä, niin niissä tietenkin pitää olla samaan aikaan kaikkien. Mutta tuskin on mitään ryhmätehtäviä parin päivän varoitusajalla, koska ei tosiaan kaikki pääse ihan niin helposti vapautumaan nykyisestä työstä.

Eli soittaisin nyt kuitenkin sinne rekryfirmaan ensin vaihtoehdoista.

Yhteistyössä