uuden talon pihasuunnittelu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Owera
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Owera

Vieras
Me muutetaan viikon päästä uuteen ok-taloon. Mua hiostaa vaan ihan sikana se että mulla ei oo mitään hajua mitä tolle pihalle tehään. En osaa jotenkin ajatella mitään sen suhteen, ja sekin ahdistaa ettei mulla ole mitään ideoita. Harmittaa ihan sairaasti. Ja joo rakennuslupaa hakiessa piti olla alustava suunnitema mutta se on vain puiden ja pensaiden osalta. Miten täs nyt pitäs edetä?...

Me muutetaan viikon päästä uuteen ok-taloon. Mua hiostaa vaan ihan sikana se että mulla ei oo mitään hajua mitä tolle pihalle tehään. En osaa jotenkin ajatella mitään sen suhteen, ja sekin ahdistaa ettei mulla ole mitään ideoita. Harmittaa ihan sairaasti. Ja joo rakennuslupaa hakiessa piti olla alustava suunnitema mutta se on vain puiden ja pensaiden osalta. Miten täs nyt pitäs edetä?...

Eläkää rauhassa uudessa talossanne. Kyllä ne ajatukset siitä hahmottuvat, kunhan antaa niille aikaa ja kotinne persoonallisuus herää henkiin elämisen ja asumisen myötä.

Me ollaan vähän samassa tilanteessa. Muutetaan elokuun aikana. Tosin piha on tarkoitus tehdä vasta ensi kesänä. Ainoastaan pensasaita istutetaan nyt syksyllä yhdessä naapurin kanssa. Hyviä ideoita voi saada kiertelemällä lähialueella, jos siellä on valmiita pihoja. Ja sitten toki ammattilaisen tekemä pihasuunnitelma. Me ollaan sen kanssa kahden vaiheilla, että teetetäänkö suunnitelma vai ei. Yksi tuttavaperhe oli sitä mieltä, että ei kannata. He eivät kokeneet saaneensa rahalle vastinetta.

Jos jollain on ideoita tai ajatuksia, niin minäkin olisin kiinnostunut.

Kiitos järkevistä vastauksista :) olen harkinnutkin tuota ammattilaisen palkkaamista jos ei ala tulla selvyyttä tuohon pihaan tän ja miehen kupolin kautta :) paljonkohan sellaset mahtaa kustantaa?
Varmasti myös ajan kanssa ideoita tulisi enemmään, nyt kun tuo pihamaa on vielä niin täynnä työmaaroskaa yms. ne kun siivoaa ja saa pihaa siistimmäksi niin sekin voisi auttaa :)

Sisko ehdotti että kannattaisi kysellä oppilaitoksista mistä valmistuu piha/maisemasuunnittelijoita jos joku olisi halukas tekemään lopputyönä tälläisen. Onkohan ihan tuulesta temmattu idea?

Talven yli on hyvä katsoa, että mihin lumet tulee kolattua, mihin sitä kasaantuu, putoaa katolta jne. Muutenkin pureskella rauhassa, mihin haluaa näköestettä, mihin haluaa mitäkin..

[QUOTE="ookoo";28741633]Talven yli on hyvä katsoa, että mihin lumet tulee kolattua, mihin sitä kasaantuu, putoaa katolta jne. Muutenkin pureskella rauhassa, mihin haluaa näköestettä, mihin haluaa mitäkin..[/QUOTE]

hyvä pointti...

Me on katteltu ja kurkittu muitten pihoja ja etsitty niistä ideoita.Myös alan lehdet kandee selata läpi.Harvoin kai se millaisen pihan haluaa hahmottuu ihan ekassa vuodessa,pitänee asua hetken aikaa ennenkuin tietää:)
Naapurimme otti ammattilaisen suunnittelemaan pihaa eikä siinä ole mitään erityistä.Ison rahan maksoivat ja piha on ihan surkea.

Täällä on jo hyviä vinkkejä: odottakaa talven yli ja suunnitelkaa näköestetoiveiden ja lumien kolausten yms. mukaan. Tosin jos jonkin kukkapenkin paikan jo uskaltaa päättää ja laittaa sipuleita, niistä on suuri ilo keväällä vaikka muu puutarha olisi vielä mullinmallin.

En oikeastaan tiedä pihasuunnitelusta muuta kuin oman kokemukseni. Miettikää, millaisen ulkoalueen haluatte, mitä siellä tehdään. Onko lapsia, onko puutarhanhoito harrastus vai kauhistus, haluatteko omasta maasta uudet perunat, pitääkö pihaan mahtua kerralla monta autoa, ja ties mitä. Siten saa vastauksia moniin kysymyksiin: iso piha vs. paljon puutarhaa; nurmikkoa vs. niittyä tai kiveystä; pihaan kiveys, asfaltti vai maapohja (viimeistään tässä kohtaa budjetti olisi hyvä päättää); yksittäisiä kukkivia pensaita (ei kitkemistä), kesäkukkaistutuksita ja/vai perennapenkkejä; talvella peittäviä ikivihreitä vai/ja nopeasti kasvavia pensaita; hyötypuutarhan koko.

Itse olen varsin laiska, joten kaikki helpotukset on hyviä. Esim. mahdollisimman hyvin rajatut kukkapenkit (ei leviä nurmikko), mutta rajattuna niin että voi leikata ruohonleikkurilla kaikki eikä jää nypittäviä ruohonkorsia; penkeissä perinteisiä, isoiksi kasvavia ja kestäviä perennoja; pensaat rivissä niin ei tarvi "pyöriä" niin paljon ruohonleikkurilla. Vanhoista alueen puutarhoista saadut alut ovat menestyneet, kun monet ostotaimet ovat kuolleet - ainakin tällaisella, jolla ei oikein viherpeukaloa ole.

Nyt vaan rupeat miettimään, mitä sinne pihaan haluat. Nurmikkoa, kasvimaata, marjapuskia, hedelmäpuita, kukkia, kivetystä? Kunhan noita on ensin mietitty, niin sen jälkeen voi ruveta miettimään, mihin niitä sitten olisi parasta pistää ja lähteä siitä liikkeelle.

Tykkään huseerata puutarhassa ja vaikka osaan itsekin laitella halusin kokeilla pihasuunnittelijaa, joka maksoi n. tonnin. Se oli iso investointi, mutta meillä menit suunnittelijan kanssa ajatukset yksiin ja kokemus oli hauska. OLin siihen aikaan väsynyt töistä ja monesta muustakin, etten edes jaksanut ajatella puutarhaa ison kaivuutyön jäljiltä ja aloittaa kaikkea taas alusta.

Suunnittelija
1. säästää rahaa= ei tarvitse kokeilla , mikä sopii maaperään ja vallitsevaan valoon
2. ottaa huomioon omistajan elämäntavat, tarpeet ja jaksamiset
3. tarjoaa uusia näkökulmia ja vinkkejä, mitä ei itse osaisi ajatella harrastipa kuinka puutarhanhoitoa tahansa ja lukisi alan kirjallisuutta/lethtiä/etsii netistä
4. suunnitelman voi tilata hyvinkin yksityiskohtaisesti ja suurpiirteisesti eli mitä haluaa maksaa
5. hyvä suunnitelma toimii ja pitää sisällään myös hoito-ohjeet

Koeta kysellä vasta valmistuneita ja yrityksen perustaneita. Soita useammalle, jos mahdollista ja kuulostele kenen kanssa tulet toimeen. Kyse on ihan samasta kuin menet kampaajalle tai lääkärille, että palvelu on parempaa mitä enemmän tajuatte toisianne. Ei riitä, että suunnittelija käy kerran ja sanot hänelle haluavasi helppohoitoisen pihan. Hyvä suunnittelija haastattelee ja kuuntelee sinua ymmärtääkseen, mitä tarvitset.

Piha ei ole koskaan valmis, joten älä vaan stressaa liikaa. Teiltä pyydetty suunnitelma koskee lähinnä piharakennuksia ja suurikokoisia istutuksia.