Uuden opettajan vanhempainilta - mitä tulisi käsitellä (huoltajien näkökulmasta)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei!

Olen nuori opettaja ja minulla on ensimmäistä kertaa oma luokka ja näin ollen myös vanhempainilta pidettävänä. Oppilaani ovat 4. luokalla. Ovat olleet keskenään samalla luokalla jo edellisen vuoden, joten "vain" minä olen uusi juttu heille.

Millaisia asioita huoltajan näkökulmasta olisi hyvä käydä vanhempainillassa läpi? Mitä te olette jääneet kaipaamaan tällaisissa tilaisuuksissa? Tällä hetkellä agendalla on:

- Uusi OPS ja se kuinka se näkyy meidän arjessa
- Tavotteisen asettaminen, itsearviointi ja arviointi
- Lukujärjestys
- Lapsen tukeminen koulunkäynnissä
- Tukevan lukuvuoden erikoisuudet (itsenäisyyspäivän tanssit, taidetalon kurssit yms)
- Open omia tapoja
- Vanhempien kysymykset

Kiitos jos haluatte auttaa :)

Kunhan on tiivis paketti asiaa eikä mitää yhteisöllistä hassun hauskaa askartelua.
Ja asiat myös paperilla, jotta toinenkin vanhempi kotona saa tiedon asioista. +koulun säännöt paperille.

Voin paremminkin kertoa, mitä en halua. En halua niitä kaikkia typeriä tutustumisleikkejä ja tekemisiä. Riittää, että vanhemmat sanovat nimensä ja kenen vanhempia ovat, se riittää tutustumiseksi. Kaikki luonnehdinnat ja kertomiset siitä omasta lapsestaan on tosi turhauttavia siinä tilanteessa. Monella on esiintymiskammokin selitellä muille jotain. Tuo oma nimi ja lapsen nimi nyt vielä heiltäkin menee. Tunnen yhdenkin äidin, joka tosissaan pelkää tuota toisille puhumista ja miettii sinne vanhempainiltaan lähtöä, että mennäkö vai ei, joutuuko hän siellä esiintymään.

Nopea tiivis paketti, kaikilla ei ole koko iltaa siellä olla, jotkut vanhemmista voi jaksaa jaaritella iänkaiken, toisilla on kiire kotiin laittamaan pienemmät yöunille, kunhan ensin hakee ne lapsenvahdilta, johon ne on saanut vanhempainillan ajaksi.

Jos siellä on joku jaaritteleva vanhempi, niin sovi hänen kanssaan aika keskustella asiasta tarkemmin erikseen (joko yhteisen osuuden jälkeen tai joku toinen kerta, mikä sinulle parhaiten sopii), jos kysesssä ei ole mikään kaikkia kiinnostava asia. Janipetterin vaikeat lähdöt ja läksyjen unohtelut, mitkä johtuvat hänen luonteestaan ei jaksa muita kiinnostaa muita vartista puoleen tuntiin pahimmillaan eli jämerä ote näihin ylimääräisiin puheenvuoroihin.

Koosteviesti illan asioista esim. wilmassa (tai mikä systeemi sitten onkin) ei ole pahitteeksi, kun kaikki eivät ole kuitenkaan paikalla, että ne voi lukea sieltä. Itse en noita paperisia versioita enää halua, mutta kannattaa varmistaa, että kaikki sieltä wilmasta pääsee ne myös lukemaan.

• Tykkää
Reactions: Echo
Miten ja milloin haluat pitää yhteyttä vanhempien kanssa? Wilma-viestit, puhelut, tapaamiset.

Miten poissaoloista ilmoitetaan? Onko poissaoloista jotain yleistä ohjetta? Lomamatkat kouluaikana.

Ja muut käytännön asiat.

Minä toivon myös vanhempainillan olevan mahdollisimman lyhyt ja ytimekäs. Meillä ei onneksi ole koskaan ollut mitään oppilaiden vanhempien esittelyä. Se olisi kauhistus. Haluan tietää, jos on tulossa jotain poikkeusjuttuja, esim. leirikoulua ja siihen liittyvää varainkeruuta. Ei mitään turhia jaaritteluja ja yksittäisten oppilaiden asioita koskevat kysymykset opettaja voi ottaa käsittelyyn vanhempainillan jälkeen.

Valinnaisaineet on hyvä käydä läpi ja tosiaan kooste kaikesta puhutusta wilmaan. Samoin haluan tietää turvallisuusasiat ja sen, onko lapseni koulussa partalapsia, joiden taustoja ei tunneta.

Samoin on kiva tietää, miten opettaja käyttää wilmaa. Toisen lapsen opettaja ei sinne juuri mitään kirjoita, jos kaikki on hyvin ja se on ollut hyvä tyyli. Toiselle lapselle tuli uusi opettaja, joka kirjoitti wilmaan lähes päivittäin jokaisen tunnilla hölisimisen, käytävillä juoksentelun, välituntinahistelut yms. Vanhemmille tuli stressi asiasta, että pitäisikö näihin kaikkeen reagoida jotenkin, mutta opettja pitää sitä kuulemma samalla omana päiväkirjanaan ja merkitsee sinne kaiken. Tuo tyyli on todella ahdistavaa vanhemmille ja oppilaalle. Jos asia on pieni ja selvitetty koulusssa, niin siitä on turhe tehdä numeroa enää kotona. Opettajan pitäisi tehdä selväksi rajanveton tähän. Nyt näin ei ole ollut.

Kiitos vastauksista.

Ehdin näitä nyt vasta täällä lukemaan :) Olen lukuvuoden alussa lähettänyt huoltajille todella kattavan "infokirjeen", jossa olen käynyt läpi ohjeet yhteydenpitoon, poissaoloihin, läksyihin (niiden merkisteminen, tekeminen ja seuraus jos läksyt tekemättä), puhelimen käyttö yms.

Täällä muutama mainitsi turvallisuusasiat. Mitä näihin liittyen tarkemmin? poistumisharjoitus/sisäänsuojautumisharjoitus?

En tosissaan aio vanhempia leikittää yms. En ollut ajatellut edes mitään esittelykierrosta.

Lisää kommentteja otetaan ilolla vastaan!

Joskus oppilaan vanhemmalle tulee asiaa toisen oppilaan vanhemmalle. Olisiko mahdollista laittaa lista kiertämään johon suoraan yhteydenottoon halukkaat vanhemmat voisivat laittaa oman puhelinnumeronsa tälläisiä yhteydenottoja ajatellen ? Kenenkään ei tietenkään ole pakko paljastaa puhelinnumeroaan.

Joskus oppilaan vanhemmalle tulee asiaa toisen oppilaan vanhemmalle. Olisiko mahdollista laittaa lista kiertämään johon suoraan yhteydenottoon halukkaat vanhemmat voisivat laittaa oman puhelinnumeronsa tälläisiä yhteydenottoja ajatellen ? Kenenkään ei tietenkään ole pakko paljastaa puhelinnumeroaan.

Tämä on hyvä. Halutessaan voi laittaa puhelinnumeron ja sähköpostin listaan.

Noihin wilma merkintöihin oisi kyllä hyvä saada jotain selkeyttä. Meillä 10 oppilas on harvoin saanut mitään merkintää, siis ei positiivisiakaan. Kun taas toiset jotka ei ole niin hyvä koulussa saa useasti myös sellaisia 'hyvä tunti' merkintöjä (saavat myös niitä negatiivisiakin merkintöjä) ja samoja opettajia kaikilla. Hyvä tietenkin että kannustetaan, mutta on toisaalta ikävää sen lapsen kannalta joka panostaa kouluun ja saa harvoin sitä positiivista palautetta.

Noihin wilma merkintöihin oisi kyllä hyvä saada jotain selkeyttä. Meillä 10 oppilas on harvoin saanut mitään merkintää, siis ei positiivisiakaan. Kun taas toiset jotka ei ole niin hyvä koulussa saa useasti myös sellaisia 'hyvä tunti' merkintöjä (saavat myös niitä negatiivisiakin merkintöjä) ja samoja opettajia kaikilla. Hyvä tietenkin että kannustetaan, mutta on toisaalta ikävää sen lapsen kannalta joka panostaa kouluun ja saa harvoin sitä positiivista palautetta.

Minä taas en halua saada mitään kehumislässytysviestejä wilmaan. Toivon, että wilmalla hoidetaan vain pakolliset asiat tehokkaasti. Nykyään jokapaikasta tuutataan ihan liikaa kaikkea turhaa informaatiota. En halua sitä enää wilman kautta.

Meillä on sekä kympin tyttö että rasavilli poika. Tuntuu hyvältä saada vastapainoksi kymmenien moiteviestien jälkeen edes yksi kehuva tai kannustava viesti pojasta.

Tytön opettajan linjaan olen ollut myös tyytyväinen, kun ei ole erikseen lähtenyt kehumaan. Ei ole tarvettakaan, koska tyttö on hoitaa koulunkäyntinsä moitteettomasti, eikä huonoa palautetta ole tullut koskaan. Todistus puhuu puolestaan.

Samaa mieltä, että lyhyt ja ytimekäs vanhempainilta. Keskity siihen, miten uusi ops pääpiirteittäin konkreettisesti vaikuttaa perheen elämään ja lapsen koulupäivään. Kaikki ylimääräiset liirumlaarumit voi laittaa linkkeinä Wilmaan, ja sanoa että katsokaa sieltä keitä kiinnostaa.

Itse toivon, että kaikki itsestäänselvyydet jätetään vanhempainillasta pois (eli valistus liikunnasta, unesta, kasviksista ja ruutuajasta). Samoin pois kaikki tutustumisleikit. Suoraan asiaan, ripeä eteneminen ja kotiin laittamaan lapsia nukkumaan.

Vanhemmille tuli stressi asiasta, että pitäisikö näihin kaikkeen reagoida jotenkin, mutta opettja pitää sitä kuulemma samalla omana päiväkirjanaan ja merkitsee sinne kaiken. Tuo tyyli on todella ahdistavaa vanhemmille ja oppilaalle. Jos asia on pieni ja selvitetty koulusssa, niin siitä on turhe tehdä numeroa enää kotona. Opettajan pitäisi tehdä selväksi rajanveton tähän. Nyt näin ei ole ollut.
Älä sotke varsinaisia wilman viestejä ilmoituksiin tuntimerkinnöistä. Jos opettaja lähettää varsinaisen viestin wilman kautta, niin siihen tulee reagoida. Nuo tuntimerkinnät on enemmän merkintöjä opettajalle itselleen (jotka tulevat samalla perheenkin tietoon). Tieten jos niissä merkinnöissä on jatkuvasti läksyt tekemättä, opiskeluvälineet puuttuivat tai myöhästyi tunnilta, niin silloin on syytä katsoa vähän sen lapsen perään itsekin. Vain poissaoloselvitykset pitää noteerata ja kuitata.

Riippuu paljon opettajasta, kuinka paljon hän niitä merkintöjä kirjoittelee. Täytyy sanoa, että yhteen vaiheeseen ne merkinnät tuntuivat liiallisilta (vaikka olivat positiivisia merkintöjä) meidän yhden lapsen kohdalla, kun niitä tuli lähes joka tunnilta. Etenkin kun jos on sellaiset asetukset päällä, että jokaisesta merkinnästä tulee aina heti viesti sähköpostiin. Meillä oli nuo kaikki aina heti moodissa, kun yhden lapsen kohdalla niissä oli jotain häikkää yhdessä vaiheessa, eikä ilmoituksia tullut edes viesteistä missään vaiheessa muuten.

Turvallisuusasioista voit kertoa sen verran, että onko partalapsia luokalla.
Jos on tulossa vokin porukkaa halimaan koululaisia niin ilmoitus asiasta ajoissa, jotta halukkaat voivat olla juuri sen päivän poissa.

Minä taas en halua saada mitään kehumislässytysviestejä wilmaan. Toivon, että wilmalla hoidetaan vain pakolliset asiat tehokkaasti. Nykyään jokapaikasta tuutataan ihan liikaa kaikkea turhaa informaatiota. En halua sitä enää wilman kautta.

Minä taas haluan kaiken tiedon wilmaan. En halua mitään helvetin allekirjoitettavia lippulappusia, jostain keksien myymisestä yms.

Yhteistyössä