uudellensynnyttäjän kivunlievitykset

Kyselisin kokemuksia uudelleensynnyttäjiltä, mitkä kivunlievitykset ovat olleet teille hyviä? olin jo laitoksella synnytyssalissa, mutta supparit loppuivat kuin seinään, ja laittoivat viel käymään kotona. Toinen tulossa ja kätilöt eivät suositelleet epiduraalia jälleensynnyttäjälle, sanoivat että spinaali olisi yksi hyvä vaihtoehto tai kohdunkaulapuudutus. Tuosta kohdunkaulapuudutuksesta en ole kuullut viel positiivista palautetta, ja spinaali on vain arvoitus. Epiduraali oli esikoiselta taivas, kun sen sai..kertokaahan kokemuksiakivunlievityksistä, mitkä ovat teille olleet hyviä, otan niitä mielellään vastaan :flower:
 
Moi
Mulle ei kohdunkaulanpuudutuksesta ollut mitään hyötyä. Spinaalia en ole päässyt testaamaan, kolmannessa synnytyksessä kätilö oli menossa sitä tilaamaan, mutta koskaan en sitä kerinnyt saamaan, mutta siitä olen kuullut vain hyviä juttuja. Se auttaa kuulemma ponnistusvaiheenkin kipuun, mutta ei vie ponnistustarvetta pois.
Tsemppiä rutistukseen!
 
Samaa täälläkin pähkäilen.Ekassa synnytyksessä epiduraali ei auttanut eikä muutkaan puudutukset ompeluvaiheessa tai välilihan leikkauksessa auttaneet. Huomasin kuitenkin sellaisen ettei esim. hammaslääkärissäkään puudutteet pure ja joudun niitä aina pyytämään lisää.Liekkö näillä yhteyttä.. Epiduraalista kuitenkin on kuullut niin paljon hyvää ja juuri sen mten voi vaikka nukkua välillä,että tekisi mieli itsekkin todeta tuo ihanuus.Ensimmäisellä kerralla kun meni kaksi vuorokautta valvoessa ja ilman ravintoa..
Jospa sairaalassa osaisivat sitten suositella :)
Onnea tulevaan!
 
Samaa täälläkin pähkäilen.Ekassa synnytyksessä epiduraali ei auttanut eikä muutkaan puudutukset ompeluvaiheessa tai välilihan leikkauksessa auttaneet. Huomasin kuitenkin sellaisen ettei esim. hammaslääkärissäkään puudutteet pure ja joudun niitä aina pyytämään lisää.Liekkö näillä yhteyttä.. Epiduraalista kuitenkin on kuullut niin paljon hyvää ja juuri sen mten voi vaikka nukkua välillä,että tekisi mieli itsekkin todeta tuo ihanuus.Ensimmäisellä kerralla kun meni kaksi vuorokautta valvoessa ja ilman ravintoa..
Jospa sairaalassa osaisivat sitten suositella :)
Onnea tulevaan!
 
Hei! Mä olen kaksi kertaa synnyttänyt ja molemmilla kerroilla sain epiduraalin. (tosin suosittelivat toisessa myös spinaalia, mutta kun puudutteen aika tuli todettiin että siinä vaiheessa epiduraali on parempi). Molemmilla kerroilla epiduraali on toiminut loistavasti. Toisessa synnytyksessä aukaisi paikat n.puolessa tunnissa. 4cm-10cm.
 
tää vieras
Mulla on kaks synnytystä takana. Ekassa sain epiduraalin, joka oli aivan huippu. Paitsi sain sen "liian myöhään" siihen nähen että heti ku alko vaikuttaa, sainki ponnistaa, mutta hienosti meni 8min ponnistus ilman kipuja :). Tokalta sain spinaalin ja myös se oli todella huippu, ei voi kuin suositella!! Myös siinä sain alkaa melkein heti ponnistaa ja pysty ponnistaa puudutuksen vaukutuksessaki (ponnistus 2min). Ei minkäänlaisia kipuja, vain tunne että nyt ehkä supistaa.. :)
 
mulla taas epiduraalista huonoja kokemuksia.kun ponnistamisen aika tuli en tuntenut mitään....auttoihan se tietty kipuihin mutta tuo jälkivaikutus oli ikävä.yritä nyt siinä ponnistaa kun ei tunne mitään.ja myös se oli inhottavaa kun jalat on niin poissa pelistä et oli hankalaa vaihtaa asentoa sängyssä eikä päässyt liikkeelle ollenkaan....
tää nyt ei ollut vastaus sun kysymykseen mutta tää oli mun kokemus epiduraalista
 
neljättä odotellaan
Mulla on kolme synnytystä takana ja neljäs (vipa!) edessä kesällä. Mietityttää muakin toi kivunlievitys... Ekalla en ottanut mitään puudutusta (olis kannattanut, kun olis tosi hyvin ehtinyt. Poika painoi 4,530 kg joten oli aika urakka...) Tokalla sain spinaalin ja se oli huippu. Kolmannella supistukset oli tosi epäsäännöllisiä, olisivat laittaneet kotiin, mutten lähtenyt, anoin saada odotella siellä, kun hoitaja oli lapsilla kotona ja mies oli mukana, kyllä ne antoi jäädä... Välillä oli yli puolikin tuntia supistuseten välillä, joten eihän siinä mitään kivunlievityksiä ajateltu. Yhtäkkiä 5 tunnin päästä supistukset alkoi niin ettei oikeastaan ollut juuri mitään väliä, ja sitten pyysin spinaalia. MUTTA piti siirtyä saliin, puhkaista kalvot, laittaa tippa, seurata vauvan sydänääniä puoli tuntia ja vauvahan syntyi siinä välissä! Hyväniin, mutta oli aika kivulias tunti.... Joten mietin täs nyt, että ehtiiköhän ensi kerralla saada mitään.... Spinaalia kyllä suosittelen, jos sen vaan ehtii saada, kun synnytys pitää olla kunnolla käynnissä ja sitten kun se on, pitää seurata puoli tuntia niitä sydänääniä ym... Jännittää vähän tää neljäs synnytys, mutta sitten on mun osalta urakka ohi. Neljä lasta on hyvä meille.
 
Minulla 4 synnytystä takana ja viides kesäkuussa edessä. Ensimmäisessä ja toisessa ei ollut minkäänlaista kivunlievitystä, ei hyvä vaihtoehto!

Kolmas synnytys oli kuin unelma, sain epiduraalin, joka ehti vaikuttaa 2 tuntia ennen kuin poika syntyi maailmaan, ei minkäänlaista kipua, paitsi ponnistusvaihe.

Neljäs synnytys oli kuin kauhuelokuva, kaikki tapahtui reilu 3 tunnissa, ilokaasua kokeilin ja sain myös kohdunkaulan puudutuksen, eikä kummastakaan ollut minkäänlaista apua, tuntui että kuolee! Kammo jäi, poika oli vielä kaikista suurin lapsistamme 4380, muut olleet keskimäärin 3500.

Viidennen synnytyksen kohdalla olen ajatellut, että jos vain ehtii, niin otan kyllä epiduraalin, se on ainut mistä on hyviä kokemuksia!


äiti4 15+4
 
Mulla takana kaksi synnytystä. Ekasta jäi paha maku suuhun vaikka sainkin epiduraalin ja ennen sitä hengittelin ilokaasua. Poika oli kyllä niin iso ensi synnyttäjälle että olisiko siihen auttanut mikään(4200g).

Tokassa synnytyksessä hengittelin taas ekaks ilokaasua ja sitten sain epiduraalin. Mulle kivuliainta on se kun vauva "valuu" synnytyskanavaan. Nyt ratkaisin ongelman niin että hengittelin edelleen ilokaasua vaikka epiduraali jo vaikutti. Se oli hyvä ratkaisu! Ponnistusvaiheen alkaessa kätilö nappasi ilokaasut kädestä että nyt riittää. :LOL:

Kolmannen kohdalla aion toimia samoin kuin kakkosen kohdalla. Se toimi minulla. Voi sanoa että synnytys oli hieno kokemus!
 
Minä sain esikisen synnytyksessä epiduraalin,keskimmäisessä kohdunkaulan puudutteen(joka ei ollut hyvä,sen laittokin sattui kauheasti)ja kuopuksen synnytyksessä sain spinaali puudutuksen joka oli tosi hyvä,kipu helpotti lähes hetikun puudutus laitettiin ja se vei kivut kokonaan pois reilu 1,5 tunniksi ja sitten poitsu syntyikin..Suosittelen siis oman kokemuksen pohjalta tuota spinaalia:)
 
Hei, ja kiitos teille kaikille vastanneille! on mukava lukea, millaisia kokemuksia synnyttäjillä on. Mulla nyt viikkoja 39+2, esikoinen syntyi päivälleen näillä viikoilla, ja kivuliaita suppareita mulla jo ollut paljon, mutta eivät ole vielä johtaneet synnytykseen.. :) Onnellista odotusta teille odottaville äideille ja hyvää alkavaa uutta vuotta 2007 teille kaikille!! :wave:
Tuo spinaalipuudutus ilmeisesti on kertapistos selkäydinkanavaan ja sen kesto on n.1,5-2 h, vastauksena edellä kysyvälle
 
Niin no minä, uudelleensynnyttäjä en ehtinyt saamaan minkäänlaista puudutetta tällä toisella kerralla.Vauva syöksyi kätilöiden käsiin...
Mutta pelkopolilla kävin aikasemmin puhumassa puudutuksista kun ensimmäisessä synnytyksessä epiduraalipuudutus epäonnistui ja en sitä enää halunnut.
Suosittelivat juuri sitä spinaalia tai kohdunkaulanpuudutetta...Jälkimmäinen pitäisi olla kuulemma teholtaan vähän samanlainen kuin epiduraalin mutta niin kuin sanoit, eipä ole ollut mielipiteet kummoisia tuosta...
Spinaalissa taas menee tunto alaraajoista jotenka...

Eräs tuttava on saanut kohdunkaulanpuudutuksen molemmissa synnytyksissä ja ainakin hänelllä se oli toiminut...

Mutta eipä voi mitään sanoa kun ei ole itse kokeillut, että se pitää vain kokeilla!!!!
 

Yhteistyössä