uskovaiset tai jotka ymmärtävät raamattua, suun soittajien ei kannata vaivautua

isoäiti mölykylästä

Aktiivinen jäsen
04.05.2007
26 699
2
36
kun pappi suorittaa ruumiin siunaamisen sanoen: että vapahtaja herättää kuolleista viimeisenä päivänä, niin tarkoittaako se, että kaikki pääsee taivaaseen vasta sitten kun se maailman loppu tulee, vai mitä se tarkoittaa. tyhmä kysymys, mutta jos joku viitsisi vastata

Mä olen käsittänyt, että kuolleet herätetään kerralla, mutta eivät siihen asti tiedä ajankulusta mitään. Eli tuntuu samalta olla vartin kuin kolmesataa vuotta kuolleena ennen ylösnousemusta.

Se viimeinen päivä on nimenomaan se kaikista viimeinen päivä, eli maailmanloppu. Siihen asti kuolleet lepäävät haudoissaan. En ole varsinainen uskovainen, mutta teologia on tuttua.

Johannes 5:28-29, Ilmestys 20:13, Apostolit 24:15 käsittelevät aihetta, mutta eivät taida antaa ihan suoraa vastausta asiaan.. Jossakin se oikeakin tekstinpätkä varmasti on, mutta Raamattu on aika heikosti hallussa näin tapakristityllä...

No minä uskon kyllä siihen että sielu menee taivaaseen ikuiseen valoon kuoleman jälkeen heti. Tuo on tullut ihan oman kokemuksen kautta, äidin kuollessa. Lienee vähän käännösongelmia myös Raamatussa. Alkuperäsen kielen sanomasta en tiedä.

Joo, mulla on kyllä kanssa vähän kumma olo, jos vaikka pappa ei olekaan hyvissä voimissa jo odottamassa tuolla jossakin. Raamattu toki sanoo yhdellä tapaa, kukin kokee omallaan. Eiköhän se sitten omalla vuorolla selviä, miten on.

Alkuperäinen kirjoittaja Mama the Strange:
Se viimeinen päivä on nimenomaan se kaikista viimeinen päivä, eli maailmanloppu. Siihen asti kuolleet lepäävät haudoissaan. En ole varsinainen uskovainen, mutta teologia on tuttua.
mutta kun sanotaan, että se on vain ihmisen maallinen maja, joka sinne hautaan lasketaan, että siitä on sielu poistunut, eli missä se sielu sitten majoittuu siihen maailmanloppuun saakka :o

ja toivoo kanssa asiallisia vastauksia.. Kun esimerkiksi lapsille sanotaan, jonkun kuollessa, että tämä kuollut ihminen on taivaassa, niin se kuollutko ei raamatun mukaan olekaan taivaassa, vaan odottaa sitä viimeistä päivää ja herätystä? Mun äitini on uskovainen, ja hän aina puhuu kuolleista, että he odottavat meitä taivaassa kun meidän aikamme on..

Tuo on tosiaan kaikki kiinni siitä, mikä uskonnollisten ryhmien tulkinta on kyseessä. Jehovan todistajien mukaan esimerkiksi sielu tai henki ei jää elämään, vaan lakkaa kokonaan olemasta. Kaikki kuolleet ovat kuitenkin Jumalan muistissa ja he saavat uuden ruumiin tomuksi hajonneen tilalle, elämänvoima, joka on kuollessa palannut antajansa eli Jumalan luo palautetaan sitten siihen uuteen ruumiiseen. Sielun kanssa on ymmärtääkseni myös näin. Mutta heidän käsityksensä mukaan myös sielu siis kuolee, eikä odota elävänä missään henkimaailmassa tms. (Henki ja sielu ovat siis Jehovan todistajien käsityksen mukaan kaksi erillistä asiaa.)

Mua on aina huvittanut ikuinen kiista uskovaisten ja tiedeyhteisön välillä. Uskovaiset eivät hyväksy alkuräjähdystä, koska se on "mahdoton", tiedeväki ei usko luomiseen samasta syystä. Mutta hiton pitkän väittelyn siitä saa. =)

Yhteistyössä