Uskovaiset ovat yksilöitä siinä missä muutkin, ja yksilölliset tavat ja mieltymykset vaihtelevat.
Jos pitäisi miettiä, miten uskonto (nimenomaan kristinusko) mahdollisesti vaikuttaa seksuaalisuuteen ja mikä seksuaalisuudessa koetaan synnilliseksi ja mikä ei, niin koetan oman kokemukseni a arvomaailmani pojalta vastailla.
Kristinuskohan näkee ihmisen, miehen ja naisen, Jumalan kuvana ja ruumiin lisäksi Pyhän Hengen temppelinä. Lisäksi käsitys avioliitosta on perinteisesti se, että siinä mies ja nainen tulevat "yhdeksi lihaksi". Muodostavat ikäänkuin yhden olennon, menettävät tietyllä tavalla -joskaan ei yksilöllisyyttään - niin ainakin erillisyytensä. Avioliitto on siis jotakin paljon enemmän kuin asunnon, tulojen, pöydän ja vuoteen jakamista. Katoliset kirkot (niin roomalaiskatolinen kuin ortodoksinen) näkevät avioliitossa jopa ikuisuusulottuvuuden, sen solmiminen on sakramentti.
Lisäksi kristillisen etiikan mukaan toiseen ihmiseen, lähimmäiseen, ei saa suhtatua kuin välineeseen ("mitä hyvää minä hänestä/hänellä saan") vaan kuin päämäärään ("mitä hyvää hänelle voin tehdä"). Puoliso on tietenkin lähimmäisistä läheisin.
Täten seksissäkään ei kristillisten puolisoiden välillä pääasiana tulisi olla oma nautinnonhalu vaan toisen hyvä. Pyhän Hengen temppeliä ei tulisi häväistä. Vaikka pääsääntöisesti kaikki on sallittua, mikä tuntuu molemmista hyvältä ja mihin liittyy keskinäinen rakkaus ("rakasta ja tee mitä haluat", on vanha kristillinen ohje tilanteisiin, joihin ei löydy mitään selviä sääntöjä), niin jotkut asiat, vaikka niistä molemmat nauttisivatkin, voivat olla ongelmallisia.
Esimerkiksi sadomasokistiset leikit voivat arveluttaa, koska toisen edes leikkimielinen alistaminen tai häpäisevä kohtelu ei ole kovin krisitllistä - vaikka se houkuttelisi ja kiihottaisi.
Jos esimerkiksi anaaliseksin motiivina on se, että jompaa kumpaa tai molempia kiihottaa tietty "likaisuus" tai kokemus naisen äärimmäisestä alistamisesta (vaikkakin yhteisymmärryksessä ja kummankin nauttien) niin kyse on synnistä, mistäpä muusta.
Siitä ei pääse mihinkään, että kristinusko on seksuaalikielteinen uskonto, jos seksin motiivina ja kaiken mittapuuna on nautinnon maksimointi. Samoin se on syömiskielteinen uskonto, jos syömisen tarkoituksena pidetään ravitsemisen sijasta herkuttelua. Se on työkielteinen uskonto, jos ponnistelun päämääränä on riittävän toimeentulon ylittävä vaurastuminen ("kun meillä on elatus ja vaatteet, niin tyytykäämme niihin", opettaa apostoli), se on kulttuurikielteinen uskonto, jos kulttuuria aletaan epäjumaloida, se on valtionvastainen uskonto, jos valtio korottaa itsensä jumalaksi jne.