Uskovaiset, halloweenista

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
kyllä kai jokainen rajoittaa lapsiaan siten ettei anna heidän tehdä asioita jotka ovat mielestään heille haitallisia. mun mielestäni halloweenin juhliminen on haitallista, koska se on luonteeltaan saatanallista ja en siksi anna lapseni sitä juhlia. mutta ei tämä rajoitus tule uskonnosta, vaan halusta noudattaa Jumalan tahtoa.
Järki käteen nyt hyvä ihminen noissa uskonto asioissakin, tuohan on sama jos minä keksisin vaikka joulupukista hurjan tarinan, että se on paha ja jäädyttää kaikki lapset jääpuikoiksi ja me ei voida nyt joulua sen takia viettää?:D

Mut enhän mä voi ymmärtääkkään kun mulle jeesus ja saatana ovat mielikuvituksen tuotteita, verrattavissa satukirjoihin.

Jotenkin vaan tuntuu pahalta lasten puolesta, kun heitä rajoitetaan tai jopa peloitellaan kaiken moisella hömpällä(koskee kaikkia uskontoja)?:(
 
[QUOTE="vieras";29147333]Sinunkos aivoituksesi sitten ovat täyttä faktaa. Aikamoinen uskovainen sinäkin :-D[/QUOTE]

Väitinkö niin? Tuuleeko täällä vai kuulenko olkiukkojen havinaa? Väitän, että minun aivoitukseni eivät ole kokoelma kuvitelmia minkään jumalan tahdosta.
 
"vieras"
Väitinkö niin? Tuuleeko täällä vai kuulenko olkiukkojen havinaa? Väitän, että minun aivoitukseni eivät ole kokoelma kuvitelmia minkään jumalan tahdosta.
No, jos et väittänyt, niin mikä sitten olet väittämään uskovaisten ajatuksia pelkiksi kuvitelmiksi? Mä en tiedä, mikä on mitä ja mikä totta, mutta jotain säkin, ilmeisesti ateisti, uskovaisista väitit. Kyllähän ne olkiukot tuulessa havisoo, ei sille mitään mahda.
 
"vieras"
Järki käteen nyt hyvä ihminen noissa uskonto asioissakin, tuohan on sama jos minä keksisin vaikka joulupukista hurjan tarinan, että se on paha ja jäädyttää kaikki lapset jääpuikoiksi ja me ei voida nyt joulua sen takia viettää?:D

Mut enhän mä voi ymmärtääkkään kun mulle jeesus ja saatana ovat mielikuvituksen tuotteita, verrattavissa satukirjoihin.

Jotenkin vaan tuntuu pahalta lasten puolesta, kun heitä rajoitetaan tai jopa peloitellaan kaiken moisella hömpällä(koskee kaikkia uskontoja)?:(
Miten sä selität lapsille hyvän ja pahan?
 
ohhoh
[QUOTE="vieras";29147381]No, jos et väittänyt, niin mikä sitten olet väittämään uskovaisten ajatuksia pelkiksi kuvitelmiksi? Mä en tiedä, mikä on mitä ja mikä totta, mutta jotain säkin, ilmeisesti ateisti, uskovaisista väitit. Kyllähän ne olkiukot tuulessa havisoo, ei sille mitään mahda.[/QUOTE]

Onko sulla selkeää ja konkreettista faktaa uskovien ajatusten todenperäisyyksistä?
 
Ei vietetä meilläkään halloweenia, mut koulun iltapäiväkerhon halloween juhlissa tyttö on ollut.
Sen verran myönnytystä annoin viime vuonna ja tänäkin vuonna on menossa. Musta noitahattu ja violetin kirjava peruukki päässä, samaa peruukkia piti myös vappu juhlissa sitten keväällä.

Itse en kuitenkaan sitä krääsää kotiini osta, enkä leivo teeman mukaisesti. En oo jaksanut moisesta innostua ollenkaan. Kurpitsa lyhty ei niin paha ole mielestäni, mut se kaikki "kauhu" ym. siinä tökkii...:(
 
Viimeksi muokattu:
vastaan
[QUOTE="vieras";29147299]Kai silti ymmärrät mielipiteen ja faktaan perustuvan tiedon eron?[/QUOTE]


Kyllä, mutta mites se tähän asiaan liittyy? En elä elämääni, enkä kasvata lapsiani tiedon varassa, koen uskon olevan tärkeämpi asia.
 
"peace"
Aikamoista asenteellisuutta ja yleistämistä muutamalla ateistilla tässä ketjussa. Se on ok, että te ette anna lapsenne mennä vaikka helluntaiseurakuntaan, mutta jos uskova ei halua, että lapsi menee piruksi pukeutuneena halloween-juhliin tarkoittaa sitä, että on tiukkapipo ja aiheuttaa lapselleen traumoja.

Itse en kannata halloweenin juhlimista, kun se on mun mielestä turha tuontitavara amerikasta. Meidän helluntailainen perhe kyllä on käynyt noidiksi pukeutuneena pääsiäisenä virpomassa, enkä koe sitä uskon vastaisena, eivätkä siis vanhempanikaan kokeneet. Tiedän kyllä uskovia, jotka eivät kannata virpomista ja sen heille sallin, vaikka eri mieltä olenkin.

Mitäs jos te ateistit kerrankin suvaitsisitte uskovia?
 
vastaan
Järki käteen nyt hyvä ihminen noissa uskonto asioissakin, tuohan on sama jos minä keksisin vaikka joulupukista hurjan tarinan, että se on paha ja jäädyttää kaikki lapset jääpuikoiksi ja me ei voida nyt joulua sen takia viettää?:D

Mut enhän mä voi ymmärtääkkään kun mulle jeesus ja saatana ovat mielikuvituksen tuotteita, verrattavissa satukirjoihin.

Jotenkin vaan tuntuu pahalta lasten puolesta, kun heitä rajoitetaan tai jopa peloitellaan kaiken moisella hömpällä(koskee kaikkia uskontoja)?:(
No mutta mä en olekaan keksinyt Jumalan tahtoa vaan yritän noudattaa sitä. Ja vaikket ymmärtäisikään niin ei ole kovin kohteliasta sanoa toisen uskoa hömpäksi. Minusta taas tuntuu pahalta nähdä pieniä lapsia sekaantumassa saatanallisiin asioihin.
 
siinä on eroa noudattaako uskontoa (joka on ihmisten määrittämä käsite ja järjestelmä), vai noudattaako Jumalan tahtoa.
Jep, mutta maailmalla tuntuu olevan hämmästyttävän paljon erimielisyyksiä siitä, mikä tämän Jumalan tahto oikeastaan on. Siitä olemme varmaan samaa mieltä, että kaikki ihmisten kirjoittamat kirjat kuten Raamattu ja Koraani voidaan hylätä suoralta kädeltä, eikös joo?
 
vastaan
Jep, mutta maailmalla tuntuu olevan hämmästyttävän paljon erimielisyyksiä siitä, mikä tämän Jumalan tahto oikeastaan on. Siitä olemme varmaan samaa mieltä, että kaikki ihmisten kirjoittamat kirjat kuten Raamattu ja Koraani voidaan hylätä suoralta kädeltä, eikös joo?
Raamattu on Jumalan Sanaa ja siinä Hän ilmaisee tahtonsa. Näin minä uskon.
 
[QUOTE="peace";29147479]Aikamoista asenteellisuutta ja yleistämistä muutamalla ateistilla tässä ketjussa. Se on ok, että te ette anna lapsenne mennä vaikka helluntaiseurakuntaan, mutta jos uskova ei halua, että lapsi menee piruksi pukeutuneena halloween-juhliin tarkoittaa sitä, että on tiukkapipo ja aiheuttaa lapselleen traumoja.[/QUOTE]

Teitä uskiksia me täällä äimistelemme. Miksi juuri teidän taikauskonne olisi parempaa kuin muiden taikausko?
 
vastaan
[QUOTE="Vieras";29147581]Kummitusbileet koulussa tai päiväkodissa tuskin käännyttävät uskosta Jumalaan. Tuskin siitä aletaan saarnaamaan sen kummemmim sielä lapsille. T. Uskovainen[/QUOTE]

Eksytystä se on kuitenkin antaa lapselle mielikuva että saatanan ilmenemismuodot ja eksytykset olisivat jokin juhlimisen arvoinen asia.
 
vastaan
Teitä uskiksia me täällä äimistelemme. Miksi juuri teidän taikauskonne olisi parempaa kuin muiden taikausko?
et kommentoinu mulle mut vastaan kuitenkin tähän. minusta usko Jeesukseen ei ensinnäkään ole taikauskoa ja toisekseen usko Jeesukseen on parempi kuin taikausko sen takia että usko Jeesukseen pelastaa kadotukselta, kun taas taikausko johtaa kadotukseen.
 
"vieras"
Voisko suvaitsemattomuus pirunaamareita kohtaan olla myös sukupolviukysymys? Omassa lapsuudessani niitä ei näkynyt eikä halloweenia vietetty.

Ei kuva ja naamiot itsessään pahoja ole, mutta jos jollekin piru edustaa pahuutta, niin ei sellaiseksi tietenkään halua pukeutua. Pientä siedätystä olen jo saanut, mutta kumminkaan ei kivaa pirun ja pahojen henkien ottaminen mukaan kekkereihin, siltikin vaikka olisivat mielikuvitusolentoja.
 
"vieras"
Järki käteen nyt hyvä ihminen noissa uskonto asioissakin, tuohan on sama jos minä keksisin vaikka joulupukista hurjan tarinan, että se on paha ja jäädyttää kaikki lapset jääpuikoiksi ja me ei voida nyt joulua sen takia viettää?:D

Mut enhän mä voi ymmärtääkkään kun mulle jeesus ja saatana ovat mielikuvituksen tuotteita, verrattavissa satukirjoihin.

Jotenkin vaan tuntuu pahalta lasten puolesta, kun heitä rajoitetaan tai jopa peloitellaan kaiken moisella hömpällä(koskee kaikkia uskontoja)?:(
Oletko tietoinen joulun ja joulupukin alkuperästä?
 

Yhteistyössä