Uskotko kummituksiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen muuttamassa asuntoon jossa entinen vuokralainen oli asunut 13 vuotta ja sitten kuulemma kuollut pois. Ollut jo ennen kuolemaansa yli vuoden sairaalahoidossa. En tiedä oliko hän kuollut siellä sairaalassa vai kotonaan. Kaverini alkoivat pelotella minua kaikilla kummittelu jutuilla " onhan se nyt ollut hänen kotinsa " ja kertoivat kaikkea ikäänkuin yliluonnollista mitä heille oli tapahtunu. Mm. valot menny monta kertaa itsestään päälle. Kuulunu toisten ihmisten puhetta vaikka heitä ei ikinä näkyny. Piipittävää huonetta ympäri kiertävää ääntä joka oli heti loppunut kun valot laitettu päälle. Telkkari menny itsestään päälle. Kaapit avautunu joka yö itsestään ja taulut tippuneet seiniltä. Miten tollasessa paikassa pystyy elämään?

Sit mä sanoin et lopettakaa nyt noiden juttujen keksiminen! niin se minun kaveri painotti erittäin vakavasti että tämä tuttava keltä hän oli näitä asioita kuullut ei kuulemma puhu paskaa..

Tuo kerrostalo on aika vanhanaikainen jo, siellä on kerenny varmaan tapahtua monenmoista. Mutta se on kuulemma hyvin rauhallinen talo, josta ei ole kuulunut öisin äänen ääntäkään vaikka lapsiperheitäkin siellä asuu.

Silti mulla alkoi mielikuvitus juoksemaan ja pelottamaan jutut, kun kuulin että viimesin vuokralainen joka siinä on ollu, on oikeesti kuollu.

Sit pari muuta kaveria kyllä yritti rauhoitella minua, samoin isä ja se on kyllä onneksi auttanut.

Itse joskus pienempänä etenkin uskoin kaikkeen tuollaseen hömpön hömpötykseen mut nyt aikuisena oon lopettanu sen uskomisen, koska oma päähän siinä voi vaan sekasin mennä kun uskoo höpö höpöön. Kummituksiin uskominen on varmaan vähän sama asia kun uskoisi mörköihin! mut kyllähän se silti tuntu epämielyttävältä kuulla et viimesin tyyppi on kuollu joka on asunu siinä ja sitten kun vielä pelotellaan kaupan päälitteeks... Mut oli ne vuokranantajat nyt ollu yötä siellä ja ei kai siellä mitään ihmeellistä oo sit sillon tapahtunu. :) ja ne vuokranantajat on muutenkin tosi mukavia. Mä mietin vaan et miks ne ees kerto mulle sit siitä et siellä on kuollu joku? Mitä mä sillä tiedolla teen? Senkö takia, koska siellä kämpässä voi oikeesti tapahtua vähän jotain hämärää?

Oon lukenu aivan järkyttävistä kummittelu jutuista nyt netistä. Et jos se henki on vihamielinen niin se voi työntää vaikka sinut portaita alas tai kuristaa tai nostaa ilmaan tai viskoo pitkin seiniä...

Mitä mieltä sinä oot kummittelusta?

Tämän takia olen mm. pyrkinyt välttämään vähän 1800 luvulla rakennettuja taloja, koska ne on jo yleensä niin vanhoja ja niistähän sitä puhutaan yleensä et tuota vuosimallia olevissa kartanoissa yms. sitä kummittelua yleensä on tapahtunu...

Tai minusta heti kummittelu helposti yhdistetään ensimmäiseksi tuollaseen.

[QUOTE="Vieras";29194794]Ei semmosii oo haloo eikä ole oikeesti myöskään joulupukkia, Jeesusta, Saatanaa, Jumalaa, Lumikkia ja 7 kääpiötä, mörköjä, ufoja jne...[/QUOTE]

No näin minäkin oon ajatellu... Inhottavaa silti kun nuo alko pelottelemaan minua. Kun tosissaan siinä on kuollu joku. Eihän se mukavalta tunnu.

Mut sit onneks oli niitä mukaviakin tyyppejä jotka tsemppas mua ja sano että ei mitään tollasta tarvii pelätä. Et luota vaan nyt häneen ja pidetään yhteyttä ja katotaan miten se ensimmäinen yö on sit siellä menny ja viikko. Aww <3 :)

Etenkin vanhemmissa taloissa kaikkea nitinää ja natinaa kuuluu ihan luonnostaan. Jos sähköt on vedetty ns. vanhanaikaiseen tyyliin, valotkin voi välillä vilkkua. Ei se sitä meinaa, että talossa asuisi jotain kummituksia, maahisia tai muuta hevonkukkua.

"Kummituksiin uskominen on varmaan vähän sama asia kun uskoisi mörköihin."

Lähempänä suomalaista kulttuuria olisi vertaus: kummituksiin uskominen on sama asia kuin jumaliin uskominen. Kummatkin ovat samanlainen taikauskon tuote, jolla on aikanaan pyritty selittämään ilmiöitä, joita ei ole aiemmin ymmärretty. Ne, jotka eivät vielä nykyaikanakaan ole saaneet ymmärrystään hääville tasolle, yrittävät yhä selittää luonnonilmiöitä kaiken maailman keijuilla ja tontuilla.

Summa summarum, elele rauhassa. Ei siellä mitään yliluonnollista ole.

Jaa, muuten. Tämä:
"Sit mä sanoin et lopettakaa nyt noiden juttujen keksiminen! niin se minun kaveri painotti erittäin vakavasti että tämä tuttava keltä hän oli näitä asioita kuullut ei kuulemma puhu paskaa.."

Kuulostaa ihan helvetin vakuuttavalta :D Jokainen poppamies uskoo aina vakaasti, ettei puhu paskaa.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
[QUOTE="Vieras";29194794]Ei semmosii oo haloo eikä ole oikeesti myöskään joulupukkia, Jeesusta, Saatanaa, Jumalaa, Lumikkia ja 7 kääpiötä, mörköjä, ufoja jne...[/QUOTE]
Joulupukki on, oon ollu itkki monta kertaa,saatanaa oon kuullu monenkin kutsuttavan, ja Jumalaa kans,lumikista en tiija , mutta kaapioita oon tavannut useammankin kuin vain seihteman ja ufoja kans on.

Olen oikeasti kokenut lapsena kerran yliluonnollisen näyn ja se oli luultavasti Jumalan suojelusenkeli, koska siinä ei ollut mitään uhkaavaa. Mutta uskonko kummituksiin, niin en usko. En ole kiinnostunut tuonpuoleisesta ja uskon, että kuolemaa ei ole olemassa niille, jotka uskovat Jumalaan ja Raamatun sanaan.

No minä uskon, en ole nähnyt, mutta läheisiä on. Uskon, että henki jää taloon, jos jää jotain epäselvää yänne eikä tavallaan pysty jättämään asioita taakseen. Suurin osa hengistä on vaarattomia, en ole kuullut vaarallisista hengistä. Jos tavarat liikkuu, on vähintään kyse hengestä joka voisi jotain tehdä, mutta henget joista olen kuullut ja joihin enemmänkin uskon, eivät pysty liikuttamaan tavaroita vaan tuottamaan esimerkiksi ääntä ja olemaan läsnä. Aistin henkiä omasta mielestäni, olen asunut lapsuuden talossa, jossa on kuollut joku ja talossa lähes jokainen lapsi on nähnyt aaveen yhdessä tietyssä paikassa. Jokainen samassa, mikä on aika jännä. Aistin siinä huoneessa jotain kummallista.

Kannattaa kysyä tuttavilta miten tämä ihminen kuoli ja voisiko olla jäänyt tänne ja oliko minkälainen kuolema tai traumoja taustalla.

No minä uskon, en ole nähnyt, mutta läheisiä on. Uskon, että henki jää taloon, jos jää jotain epäselvää yänne eikä tavallaan pysty jättämään asioita taakseen. Suurin osa hengistä on vaarattomia, en ole kuullut vaarallisista hengistä. Jos tavarat liikkuu, on vähintään kyse hengestä joka voisi jotain tehdä, mutta henget joista olen kuullut ja joihin enemmänkin uskon, eivät pysty liikuttamaan tavaroita vaan tuottamaan esimerkiksi ääntä ja olemaan läsnä. Aistin henkiä omasta mielestäni, olen asunut lapsuuden talossa, jossa on kuollut joku ja talossa lähes jokainen lapsi on nähnyt aaveen yhdessä tietyssä paikassa. Jokainen samassa, mikä on aika jännä. Aistin siinä huoneessa jotain kummallista.

Kannattaa kysyä tuttavilta miten tämä ihminen kuoli ja voisiko olla jäänyt tänne ja oliko minkälainen kuolema tai traumoja taustalla.

Lisään vielä, että tätini on nähnyt monesti saman aaveen talossaan, mutta hän ei niitä pelkää tai koe uhaksi. Talo on vanha.

Ihminen ei yleensä usko asioihin, joita ei voi ymmärtää. Sen takia ihminen ei yleensö usko aaveisiin tai yliluonnollisiin asioihin. Harva olisi uskonut esimerkiksi puhelimen keksimistä joskus kauan sitten. Kun ei pidä jotain mahdollisena, on helpompi olla uskomatta.

Yhteistyössä