Uskotko feromoneihin?

• Viestiketjun aloittaja "Entinen Ksantippa S."
  • Ensimmäinen viesti
"Entinen Ksantippa S."
Tuolla karvaketjussa tämä menee vähän aiheen vierestä, joten pistetään alulle uusi ketju.

Uskotko ihmisten feromoneihin? Tai yleisemmin tiedostamattomiin tuoksuviesteihin?

Oletko vastakkaisen sukupuolen mielestä viehättävämpi ovulaation aikaan? Onko sinulla ystävä, joka pistää kuukautiskiertosi sekaisin käydessään kylässä useamman päivän ajan? Oletko rakastunut ensi silmäyksellä ihmiseen, joka ei ole yhtään sinun "tyyppiäsi", tai päinvastoin onko ihannekumppanin kriteerit täyttävä ihminen tuntunutkin oudosti veljeltä/siskolta?

"Entinen Ksantippa S."
Haju kertoo perimän erilaisuudesta ja erilaisuus tässä vetää puoleensa. Varsinaisia feromoneja ei ihmisillä ole.

Näin kolmen tunnin dokumentti minulle opetti.
No jos telkkarista tulee jotakin ihan kolmen tunnin mittaista, niin se on sitten varmasti totuus ;)

Tutkijat ovat tietääkseni erimielisiä siitä, aistivatko ihmiset feromoneja samalla tavalla kuin eräät eläimet. Mutta hajuviestit vetoavat meihin tiedostamattomalla tasolla, ja tässä on tutkijoille vielä paljon työsarkaa.

Vai kuinka sinä selität esimerkiksi sen, että minulla on ollut tapana estää ystäviäni ovuloimasta, jos vietän pidemmän aikaa saman katon alla heidän kanssaan. Haisen niin pahalle?

Peyote
Uskon että hajut vaikuttaa parinmuodostukseen ja hormoniehkäisy häiritsee sitä. Nykyisin ei olla totuttu vahvoihin hienhajuihin, joten ihan varmasti likaisuus ainakin voi estää kumppanin löytymisen.

Varsinaisia feromoneja ei taida olla ihmisessä , mutta ihminen taitaa silti poimia alitajuisia viestejä nenällään. Selkeämmin tietty huomaa monet sairaudet hajuista, esimerkiksi huono hammastilanne ainakin mut karkottais tehokkaasti.

Peyote
Pidän oman miehen hajusta. Sitten on ihmisiä joiden haju inhottaa. Naiset ei yleensä haise mielestäni miellyttävältä, eikä tule mielihalua koskea naisten ihoon, niinkuin miesten kohdalla joskus.

"Entinen Ksantippa S."
Itse ajattelisin, että ihminen on tässäkin asiassa kulttuurinen eläin.

Eli ihminen aistii tiedostamattomia tuoksusignaaleita (onhan meillä feromonireseptoreja siinä missä eläimilläkin) mutta tekee viime kädessä päätöksensä järjen ja kulttuurin ohjaamana, yksilöllisin eroin. Intuitiivinen ihminen ehkä seuraa vahvemmin tiedostamattomia nenän viestejä kuin rationaalinen.

Tiede-lehdessä ehdotettin, että ihmisten kohdalla puhuttaisiin mieluummin kemosignaaleista, koska ne eivät vaikuta yhtä suoraviivaisesti kuin feromonit eläimiin. Mutta jos kysymys on samankaltaisista yhdisteistä, joita aistitaan samalla mekanismilla, niin miksi eri sana?

"Entinen Ksantippa S."
Estät olemalla geneettisesti liian samankaltainen, ja tämän nainen tunnistaa hajusta.
Hyvin jännää. Olet siis sitä mieltä, että jos nainen kohtaa geneettisesti liian samanlaisen miehen, hän ainoastaan suhtautuu tähän välinpitämättömästi. Mutta jos tämä henkilö on geneettisesti samankaltainen ja vielä lisäksi nainen, kyseessä on niin epämielenkiintoinen kumppaniehdokas, että koko ovulaatio jää tulematta. Luonnon hieno keino ehkäistä väärien geenien yhdistymistä. Ymmärsinkö oikein?

Mielenkiintoista on sekin, että olen teoriasi perusteella geneettisesti samankaltainen useammankin, keskenään geneettisesti erilaisen naisen kanssa.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27401246]Hyvin jännää. Olet siis sitä mieltä, että jos nainen kohtaa geneettisesti liian samanlaisen miehen, hän ainoastaan suhtautuu tähän välinpitämättömästi. Mutta jos tämä henkilö on geneettisesti samankaltainen ja vielä lisäksi nainen, kyseessä on niin epämielenkiintoinen kumppaniehdokas, että koko ovulaatio jää tulematta. Luonnon hieno keino ehkäistä väärien geenien yhdistymistä. Ymmärsinkö oikein?

Mielenkiintoista on sekin, että olen teoriasi perusteella geneettisesti samankaltainen useammankin, keskenään geneettisesti erilaisen naisen kanssa.[/QUOTE]

Todellisia syitä voi olla vaikka miljoona erilaista.

Olet itse todennut ovulaation estymisen?

Peyote
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27401246]Hyvin jännää. Olet siis sitä mieltä, että jos nainen kohtaa geneettisesti liian samanlaisen miehen, hän ainoastaan suhtautuu tähän välinpitämättömästi. Mutta jos tämä henkilö on geneettisesti samankaltainen ja vielä lisäksi nainen, kyseessä on niin epämielenkiintoinen kumppaniehdokas, että koko ovulaatio jää tulematta. Luonnon hieno keino ehkäistä väärien geenien yhdistymistä. Ymmärsinkö oikein?

Mielenkiintoista on sekin, että olen teoriasi perusteella geneettisesti samankaltainen useammankin, keskenään geneettisesti erilaisen naisen kanssa.[/QUOTE]

Mä taas ajattelisin, että ovuloimattomuus voisi johtua lähettyvillä olevasta niin ylivertaisesta naisesta, ettei toiseksi jäävän kannata ovuloida suotta, vaan säästellä munasoluja myöhempää hetkeä varten, kun hänelläkin on mahdollisuus suvunjatkamiseen. No ei vaiskaan.

Tai mitä ihan oikeasti ajattelen, on se, että kyseessä on vain kierron epäsäännöllinen. Vaikkapa stressin aiheuttamaa heittoa kuukautiskierrossa. Joku ihminenhän voi aiheuttaa stressiä.

"Entinen Ksantippa S."
Todellisia syitä voi olla vaikka miljoona erilaista.

Olet itse todennut ovulaation estymisen?
On ihan todistettu seikka, että yhdessä asuvilla tai tiiviisti toistensa kanssa tekemisissä olevilla naisilla kuukautiskierrot usein synkronoituvat. (tämä ei tietenkään tapahdu, jos käytetään hormonivalmisteita)

Olen aikuisiällä asunut useiden kymmenien kämppiksien kanssa ja todennut tuon ilmiön ainakin puolenkymmentä kertaa. Joka kerta synkronoituminen on tapahtunut siten, että minun kiertoni säilyy ennallaan, kun taas kämppikset ovat alkaneet ihmetellä, miksi kuukautiset ovat kateissa. Koska kuukautiset seuraavat aina tietyn, yksilöllisen ajan päästä ovulaatiosta, ainoa keino synkronoitumiseen on ovulaation viivästyminen.

Enkä keksi ilmiöön mitään muuta syytä kuin feromoneihin verrattavat kemialliset signaalit, millä nimellä niitä sitten ihmisten keskuudessa halutaan kutsua.

Peyote
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27401526]Anteeksi kevennys. Se oli yritykseni konkretisoida, että jos nainen vaikuttaa läsnäolollaan toisten naisten kuukautiskiertoon, on mielestäni kysymys pikemminkin feromoneista tai kemosignaaleista kuin henkilökohtaisista hajupreferensseistä.[/QUOTE]

Kyllähän oikeasti hormonaalisia muutoksia voi tapahtua jonkun läsnäollessa. Ainakin miehillä on todettu, että testosteronitaso nousee heti, kun huoneeseen tulee nainen. Siis kuka tahansa nainen käy. Ties mistä johtuu, hajuista vai mistä, mutta varmasti naisiinkin vaikuttaa sama mekanismi.

Kepsis
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27401526]Anteeksi kevennys. Se oli yritykseni konkretisoida, että jos nainen vaikuttaa läsnäolollaan toisten naisten kuukautiskiertoon, on mielestäni kysymys pikemminkin feromoneista tai kemosignaaleista kuin henkilökohtaisista hajupreferensseistä.[/QUOTE]

Jahas, missäs on tämä faktualinen tieto että näin oikeasti käy, eikä vaan että ajatellaan niin käyvän. Toinen juttu, miksi sen pitäisi olla nimenomaan feromoneista kiinni? Vaikuttaahan mielialat ja empatian kautta koetut asiat fysikaalisestikin, ainakin joillain.

"Entinen Ksantippa S."
Jahas, missäs on tämä faktualinen tieto että näin oikeasti käy, eikä vaan että ajatellaan niin käyvän. Toinen juttu, miksi sen pitäisi olla nimenomaan feromoneista kiinni? Vaikuttaahan mielialat ja empatian kautta koetut asiat fysikaalisestikin, ainakin joillain.
Luonnonkansojen keskuudessa tätä ilmiötä on muistaakseni ainakin tutkittu.

Mielialat vaikuttavat moneen asiaan. Stressikin voi aiheuttaa ovulaation viivästymisen. Mutta sen verran monenlaisissa olosuhteissa olen itse todennut ilmiön, että itse etsin helpointa selitystä, ja tuntuisi olevan se että oma hormonitoimintani kommunikoi toisten naisten hormonitoiminnan kanssa ilman välityksellä.

Kepsis
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27401703]Luonnonkansojen keskuudessa tätä ilmiötä on muistaakseni ainakin tutkittu.

Mielialat vaikuttavat moneen asiaan. Stressikin voi aiheuttaa ovulaation viivästymisen. Mutta sen verran monenlaisissa olosuhteissa olen itse todennut ilmiön, että itse etsin helpointa selitystä, ja tuntuisi olevan se että oma hormonitoimintani kommunikoi toisten naisten hormonitoiminnan kanssa ilman välityksellä.[/QUOTE]

Selvä, eipä meillä varmaan enempiä juteltavaa sitten olekkaan :D Mielipide tasollehan tämä jääpi, kun en jaksa alkaa etsimään tutkimuksia :p

"Entinen Ksantippa S."
Selvä, eipä meillä varmaan enempiä juteltavaa sitten olekkaan :D Mielipide tasollehan tämä jääpi, kun en jaksa alkaa etsimään tutkimuksia :p
Taidan ilmaista itseäni tosi huonosti tänään. Eli ihan nenän kautta välittyviä kemosignaaleita tarkoitin, en mitään voodoo-ilmiöitä. Ja tarkoittamani ilmiö on tosiaankin todettu muun muassa luonnonkansojen keskuudessa.

Olen mielestäni varsin tieteellisellä maailmankuvalla varustettu ihminen. Joten rakastan sellaisia keskustelukumppaneita, jotka jaksavat etsiä tutkimuksia. Mutta mukavat päivänjatkot sinulle :)

"Entinen Ksantippa S."
Mä taas ajattelisin, että ovuloimattomuus voisi johtua lähettyvillä olevasta niin ylivertaisesta naisesta, ettei toiseksi jäävän kannata ovuloida suotta, vaan säästellä munasoluja myöhempää hetkeä varten, kun hänelläkin on mahdollisuus suvunjatkamiseen. No ei vaiskaan.

Tai mitä ihan oikeasti ajattelen, on se, että kyseessä on vain kierron epäsäännöllinen. Vaikkapa stressin aiheuttamaa heittoa kuukautiskierrossa. Joku ihminenhän voi aiheuttaa stressiä.
Stressiä minä varmasti aiheutan monellekin. Sitten kun joku palstalainen raportoi ovulaationsa jääneen väliin kirjoituksieni lukemisen vuoksi, voidaan ainakin varmasti todeta ettei feromoneilla tai kemosignaaleilla ole osuutta asiaan :D

Yhteistyössä