Uskotko, että läpeensä pahoja ihmisiä on olemassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Minä en usko..Ajattelen asian näin: Suurin osa ihmisistä on hyviä, mutta ne harvat pahat ihmiset ovat jollain tavalla sairaita/mielenterveyden ongelmaisia yksilöitä..en voi usko, että joku vain syntyy pahana, lapsi on viaton, mutta kokemukset/jotkin biologiset tekijät voivat aiheuttaa ihmisen pahuuden. Uskotko, että joku voi olla luonteeltaan paha ja sadistinen ilman mitään mielenvikaa..???

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
En usko, kun haluaahan se "pahakin" itselleen hyvää.

No eikös ihminen ole aika paha, jos haluaa vain itselleen hyvää, muista piittaamatta? Tulee mielen narsisti tai psykopaatti. Mun mielestä ihminen on luonnostaan hyvä, mutta erilaiset tekijät voivat saada hyvänkin ihmisen tekemään vääriä ratkaisuja mielenterveyden häiriöiden takia.

Mä en usko synnynnäiseen pahuuteen. Vai onko joku tavannu vauvan joka jo toimii "sinne päin", pienen lapsen joka selvästi haluaa pahaa ja koittaa sen kaikin tavoin toteuttaa? Kyllä mä luulen että pahuuden näkökulmasta ihminen on "tyhjä taulu" ja kokemukset kirjoittaa sen pahuuden ihmiseen.

Turun psykiatrisen vankisairaalan ylilääkäri Hannu Lauerma sanoi, että hänen mielestään jotkut murhiin ryhtyneet ihmiset vain ovat pahoja, eikä taustalla aina ole sairautta. Sitä vain on ihmisten vaikea myöntää, koska esim. tappamisen laittaminen mielisairauden piikkiin on inhimillsempää ja helpompi ymmärtää.

Ei se mulla uskon asia ole :D
Mutta kun mietin joitain tiettyjä ihmisiä niin en näe niissä mitään hyvää :/
Esim. Ystäväni elämän pilannut ihminen. Teki niin pahoja asioita, ettei ansaitsi omassa elämässän mitään hyvää. (Minun mielipiteeni.) Ystäväni kärsii yhä vaikka tapahtumista yli vuosikymmen.
Ehkä jos katuisi tekojaan, voisin jopa ajatella että hänessä on jotain ihmisyyttäkin/hyvää. Mutta kun vain puolustelee tekojaan ja syyttää toisia/olosuhteita teoistaan :x

Alkuperäinen kirjoittaja Unna S harmaana:
Mä en usko synnynnäiseen pahuuteen. Vai onko joku tavannu vauvan joka jo toimii "sinne päin", pienen lapsen joka selvästi haluaa pahaa ja koittaa sen kaikin tavoin toteuttaa? Kyllä mä luulen että pahuuden näkökulmasta ihminen on "tyhjä taulu" ja kokemukset kirjoittaa sen pahuuden ihmiseen.

näin itsekin ajattelen. toisaalta mietityttää, mitä se mies on kokenut, joka tappoi vaimonsa ja lapsi katseli vieressä. Ei kaduta sitä miestä kirjoituksista päätellen. (mikä se nimi oli, alkoiko B:llä?=

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Turun psykiatrisen vankisairaalan ylilääkäri Hannu Lauerma sanoi, että hänen mielestään jotkut murhiin ryhtyneet ihmiset vain ovat pahoja, eikä taustalla aina ole sairautta. Sitä vain on ihmisten vaikea myöntää, koska esim. tappamisen laittaminen mielisairauden piikkiin on inhimillsempää ja helpompi ymmärtää.

Mutta normaali ihminen ei ole paha, eihän sitä ole voitu kenenkään geeneihin kirjoittaa, valtaosa ihmisistä kun on ns. hyviä.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Unna S harmaana:

näin itsekin ajattelen. toisaalta mietityttää, mitä se mies on kokenut, joka tappoi vaimonsa ja lapsi katseli vieressä. Ei kaduta sitä miestä kirjoituksista päätellen. (mikä se nimi oli, alkoiko B:llä?=

Mutta aina ei tarvitse olla taustalla konkreettista kokemusta pahasta. Tekijällä siis. Kyllähän selitysmalleja ja diagnooseja saadaan joka lähtöön, eikä kaikkiin tapauksiin varmaa selitystä saada koskaan. Mutta yhtäkaikki, jos joku ihminen on puhtaasti paha, hänen olisi oltava sitä jo syntyessään. Onko joku sellaisen tavannut? Jos ei ole syntyessään paha, jokin on sen pahan saanut siinä ihmisessä itämään? Ja silloin se on tullut ihmisen ulkopuolelta, tai ainakin ärsyke siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja maria:
Ei se mulla uskon asia ole :D
Mutta kun mietin joitain tiettyjä ihmisiä niin en näe niissä mitään hyvää :/
Esim. Ystäväni elämän pilannut ihminen. Teki niin pahoja asioita, ettei ansaitsi omassa elämässän mitään hyvää. (Minun mielipiteeni.) Ystäväni kärsii yhä vaikka tapahtumista yli vuosikymmen.
Ehkä jos katuisi tekojaan, voisin jopa ajatella että hänessä on jotain ihmisyyttäkin/hyvää. Mutta kun vain puolustelee tekojaan ja syyttää toisia/olosuhteita teoistaan :x

Tuo taitaa olla yleinen vika meillä ihmisillä, ettei osata tai haluta nähdä omia virheitä, vikoja tai vääriä tekoja. Ja yritetään syyttää niistä jotain muuta kuin itseä.

Yhteistyössä