Uskontoa tuputetaan yhä vain! :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Besserwisser
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ei uskovainen kirkkoon kuuluva.:
Sulla ei ole tainnut olla sitten kovinkaan hyvä lapsuus vaikka semmoisen kuvan olen saanut. Ja äitisikin ammatin tietäen. Mun mielestä siinä että käy joulupukki jouluna ei ole mitään pahaa vaikka se lapsi tietäiskin ettei se ole oikea se on kuitenkin pienelle tärkeä asia ainakin joillekkin. Ja ei sitä tarvi ajatella että se olisi jotenkin jeesukseen uskomisesta tai ei uskomisesta kiinni. En osaa sanoa sitä mitä tarkoitan.

Miten mun äidin diplomi insinööriys tähän liittyy? :D

On mulla ollu ihan hyvä lapsuus muutamaa poikkeusjuttua lukuunottamatta =)

Mutta olis se sitä ollu myös vaikken olis uskonukaan joulupukkiin. Mun mielestä se, että luo lapselle jonkunlaisen illuusiomaailman joka pikkuhiljaa murenee ei tee hyvää. Mun mielestä sen sijaan vois korostaa ihan oikean maailman hyviä puolia. Ja sen sijaan, että joulu olisi joulupukin juhlaa, se olisi perheen yhteinen juhla. Sama pätee kristillisiin juhliin. Kristinusko tekee niistä uskontojuhlia; mä haluan, että ne ovat meidän juhlia.

tarkoitin että kun on jonkun yhteis7yksinhuoltaja liiton joku?

Alkuperäinen kirjoittaja Kaukosäädin:
Joulupukki lahjoineen kuvaa kolmea itämaan tietäjää.

:laugh:

Tästä nyt ei ruveta väittelemään. Pakanallinen joulu on ollu olemassa pitkään ennen ku kristittyjen juhla valtas joulun. Ja siihen on eri maissa, eri aikoihin liittyny mitä erilaisempia traditioita.

Juujuu, ymmärsin, kunhan kettuilin :ashamed: Äidin päivätyö ja ammatti on siis jotain ihan muuta. Yksin- ja Yhteishuoltajien liiton PJ, tai onko se nykyään Yhden Vanhemman Perheet tms. ei ole sen ammatti vaa "harrastus" :xmas:

Sulla ei ole tainnut olla sitten kovinkaan hyvä lapsuus vaikka semmoisen kuvan olen saanut. Ja äitisikin ammatin tietäen. Mun mielestä siinä että käy joulupukki jouluna ei ole mitään pahaa vaikka se lapsi tietäiskin ettei se ole oikea se on kuitenkin pienelle tärkeä asia ainakin joillekkin. Ja ei sitä tarvi ajatella että se olisi jotenkin jeesukseen uskomisesta tai ei uskomisesta kiinni. En osaa sanoa sitä mitä tarkoitan.

Miten mun äidin diplomi insinööriys tähän liittyy? :D

On mulla ollu ihan hyvä lapsuus muutamaa poikkeusjuttua lukuunottamatta =)

Mutta olis se sitä ollu myös vaikken olis uskonukaan joulupukkiin. Mun mielestä se, että luo lapselle jonkunlaisen illuusiomaailman joka pikkuhiljaa murenee ei tee hyvää. Mun mielestä sen sijaan vois korostaa ihan oikean maailman hyviä puolia. Ja sen sijaan, että joulu olisi joulupukin juhlaa, se olisi perheen yhteinen juhla. Sama pätee kristillisiin juhliin. Kristinusko tekee niistä uskontojuhlia; mä haluan, että ne ovat meidän juhlia.

Ei meilllä ainakaan ollut joulu joulupukin juhlaa tai ole koskaan mulle tai mun 3 sisarukselleni koskaan tuottanut murhetta se kun se joulupukki ollukkaan se oikea Tuskin siihen edes oikeasti uskoo jollei ole jotain alta 3-4 vuotias. Meillä se on ollut perheen juhla kun välillä jouduttiin aika pitkäänkin odottamaan kun isä oli vuorotöissä joulunakin.

Alkuperäinen kirjoittaja kirs:
Alkuperäinen kirjoittaja kirs:
Haista nyt kukkanen. Otat vähän liian vakavasti. Sama asia sitten varmaan on että lakataan lukemasta mitään satuja lapsille!

Kun mä luen satuja lapselle, teen selväksi, että tämä on satu. Tämä ei ole totta.

Milloinkohan viimeks oot kuullu kirkon edustajan sanovan noin kertoessaan jeesuksesta?

Tiedätkö että se mitä toinen kertoo ei aina ole totta! Se sunkin pitäisi ymmärtää! Kuten moni muu peruskoulua käyvä oppilas niin luuletko että kovin monella on lemppari aineena uskonto? Käsiteltiin siellä paljon muutakin kuin jotain jeesus jumala pöpinöitä.
Esimerkiksi mitä muuta?

No ihan muuta kuin jeesuksesta tai jumalasta. Tai no oon aika huono sanomaan kun sain ehdot siitäkin aineesta.

HAHAHAHAHAHA! Oot nähny unta! :D

Voi hyvinkin olla niin :D

Ja minkälainen on se sukupolvi joka ei muka sestä sitä että Joulupukkia ei ole .... Hei hyvää päivää vaan teille ja onnea lastenkasvatukseen.

Ehkä semmoinen joille on vaikea kestää pettymyksiä tai siis niitä hyvinkin paljon säästellään. Tai jotain vaikee sanoo. Kukin tietysti tavallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Besserwisser:
Ja minkälainen on se sukupolvi joka ei muka sestä sitä että Joulupukkia ei ole .... Hei hyvää päivää vaan teille ja onnea lastenkasvatukseen.

Kiitos, kiitos ja sitä samaa sinulle. =)

Siis mitä pahaa on joulupukissa? Ei sen tarvi olla lapselle se tarkoitus jos on joulupukki niin on jeesuskin. Tietyssä iässä ne itse tajuaa sen ettei se joulupukki oikeasti ole olemassa. Eikä siinä tule mitään pettymystä. Kun he saavat sen itse huomata.

Ehkä semmoinen joille on vaikea kestää pettymyksiä tai siis niitä hyvinkin paljon säästellään. Tai jotain vaikee sanoo. Kukin tietysti tavallaan.

Kyllä meille ainakin joulupukki tuo lahjoja (joskin niitä antavat myös ihan tavalliset ihmiset), Nukkumatti heittää unihiekkaa ja Nalle Puh on ihan oikea karhu, mutta aika aikaansa kutakin. Uskonnollisia kertomuksia me ei haluta lapsillemme lukea, kun ollaan vissiin molemmat ukon kans saatu niitä aikanamme liikaa kuunnella.

Siis mitä pahaa on joulupukissa? Ei sen tarvi olla lapselle se tarkoitus jos on joulupukki niin on jeesuskin. Tietyssä iässä ne itse tajuaa sen ettei se joulupukki oikeasti ole olemassa. Eikä siinä tule mitään pettymystä. Kun he saavat sen itse huomata.

Mulle se on sellanen periaate, että lapselle ei valehdella =) Ei se mikään iso juttu ole, en mä aio siitä numeroa tehdä. Mutta aivan kuten kerron, että jeesus on fiktiivinen hahmo, niin on joulupukkikin.

Lapset kestää pettymyksiä ihan vallan hyvin myös ilman että heitä koulutetaan niitä järjestämällä.

Tälläkään ei ole merkitystä.

Häh? Mä en ymmärrä nyt. Meen ihan sekasin ku yrittää kahdessa ketjussa tähän aikaan yöstä :D

Mutta siis pitäiskö kouluissa myös kertoa Hitleristä ja kuinka hyviä tekoja hän teki? Paransi maailmaa jne? Hitlerhän oli olemassa myös.

No joo.Kyllä Hitleristäkin pitää kertoa. Itsehän sä oot peräänkuuluttanut sitä totuudenmukaisuutta. Ja ihan oikeesti kyllä kouluissa kerrotaan myös Hitleristä Stalinita ja kumppaneista. Pitäiskö nekin kieltää?

Kyllä meille ainakin joulupukki tuo lahjoja (joskin niitä antavat myös ihan tavalliset ihmiset), Nukkumatti heittää unihiekkaa ja Nalle Puh on ihan oikea karhu, mutta aika aikaansa kutakin. Uskonnollisia kertomuksia me ei haluta lapsillemme lukea, kun ollaan vissiin molemmat ukon kans saatu niitä aikanamme liikaa kuunnella.

Niin ihan tätä mäkin tarkoitin. Tosin mulle ei olla vanhempien kautta luettu. Ylipäätään mitään satua.

Mulle se on sellanen periaate, että lapselle ei valehdella =) Ei se mikään iso juttu ole, en mä aio siitä numeroa tehdä. Mutta aivan kuten kerron, että jeesus on fiktiivinen hahmo, niin on joulupukkikin.

Lapset kestää pettymyksiä ihan vallan hyvin myös ilman että heitä koulutetaan niitä järjestämällä.

jeesus ja joulupukki on täysin eri asia. Ja lapselle joka on alta 3v ei siitä tarvi valehdella.

No ehkä mä sitten tapauskovaisena ja samanlaisten lapsena pidän tätä asiaa jotenkin naurettavana. Turha silti väittää etteikö meidän tavat ja moraali olisi kotoisin kristinuskosta. Ei niitä kukaan noin vaan keksi.

No joo.Kyllä Hitleristäkin pitää kertoa. Itsehän sä oot peräänkuuluttanut sitä totuudenmukaisuutta. Ja ihan oikeesti kyllä kouluissa kerrotaan myös Hitleristä Stalinita ja kumppaneista. Pitäiskö nekin kieltää?

Ärh, sulta meni mun pointti ohi... Tietenkin Hitlerist, Stalinista yms pitää kertoa... Totuudenmukaisesti. En mä ainakaan halua, että Hitleristä kerrotaan pelastajana eikä mainita niitä satoja tuhansia jotka kuolivat hänen toimestaan.

Samoin en haluais, että jeesuksesta kerrottaessa vakavissaan puhuttaisiin siitä, miten hän muutti vettä viiniksi jne. Se ei ole historiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ainoastaan tuollaiselle besserwisserille, joka luulee tietävänsä kaikesta kaiken. Mutta katsos, tiedekin on erehtyväistä ja nykyajan "totuudet" voivat olla sadan vuoden päästä naurettavia. Näinhän se menee. Mutta se mikä säilyy ikuisesti, on usko!

Juuh. :whistle:

Niinhän ne sadut yleensä tulee säilymään pitkään!

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Ja ihminen, jolle usko on elämän kulmakivi, ei voi ymmärtää, että jollekin se ei ole.

itse asiassa mulle se on just se kulmakivi, mut en mä sitä ala muille tuputtaa. VAan ymmärrän tosiaankin ettei kaikkia kiinnosta nää jutut.

Poikkeus vahvistaa jne... :D

mullekkin s eon suuressa osassa just kulmakivi,mut en mäkään siitä lähe taistelee,enkä varsinkaa täällä.mulla menee hermot vaan :snotty: eih jokainen uskoo mihin tahtoo sama se mulle..

Lapset kasvaa nykyään aikuiseksi jo muutenkin liian varhain, miksi heiltä pitää viedä se sadun maailma. Mä en ymmärrä mitä haittaa siitä on. Ei mulle ainakaan ole ollut siitä mitään haittaa. Mä en enää usko Joulupukkiin enkä pääsiäispupuihin ja jeesuksesta mä ymmärrän sen pääsisällön. Mulle ei ole näistä mistään jäänyt mitään traumoja eikä kenellekään keitä tunnen. Päinvastoin. Turhaa vouhotusta. Ihan kuin tosta ateismista olis tullut uusi uskonto, jota puollustetaan henkeen ja vereen. Mutta niinhän se näyttää olevankin.

tää on suoraa kun mun suusta!hyvä kaukosäädin!! :xmas:

Uusimmat

Yhteistyössä