Uskonto vs. järki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja skidmark
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

skidmark

Uusi jäsen
11.03.2010
2
0
1
Alustukseksi sanotaan että itse en usko jumalaan tai muihinkaan satuolentoihin mutta vaimoni on vastikään löytänyt uskonnon.

Tossa taas kiehahti aamulla vähän yli kun avasin vaimon kans keskustelun siitä että vituttaa sellainen asia että:
Kun nyt oli hukassa se 2v poika siellä Ristiinassa ja kun luin noita eri foorumeita(iltasanomat, iltalehti jne) ks. asiaan liittyen niin siellä monet laitto että "Nyt voimme vain rukoilla että löytyy". Noh sit sanoin vaimolle että vituttaa kun nyt sit nämä heput kiittelee jumalaa että poika löytyi ja annetaan kreditsit jumalalle. Ja jos poikaa ei ois löytynyt niin sitten nämä "rukoilijat" olisivat pitäneet turpansa kiinni.

Noh vaimo sit sano että hän ja hänen pikkuveljensä olivat menneet lekurista kirppikselle kun olivat pikkuveljen varpaanmurtuman todenneet sairaalassa. Olivat menneet ostamaan jotain halpoja sandaaleita joita hän voi käyttää sen kipsin kanssa. Olivat MOLEMMAT RUKOILLEET autossa että sandaalit löytyvät HALVALLA. Noh sitten oli löytynyt kirppikseltä 1e maksavat sopivan kokoiset sandaalit. Tämä tietysti on sitten jumalan tahto kun ne löyty. Siis MITÄ VITTUA?! Jos asia on joko kyllä tai ei (kyllä/ei) niin miten helvetissä se voi olla jumalan tahto jos se on kyllä. Sama jos minä rukoilen jotain itsestään selvää asiaa joko on tai ei(esim onko vessassa vessapaperia kun menen seuraavan kerran paskalle) niin se on sit jumalan tahto jos se on kyllä tai ei.miten se nyt omalta kannaltani on kannattavampaa. Ei helvetti vaan mee meikän jakeluun. Sit vaimo sanoo että mie oon vaan sokea kun en näe sitä jumalan tahtoa. Menee kyl toi paskanjauhanta vähän liian pitkälle jo.

Minkätakia se järki heitetään täysin romukoppaan kun uskotaan jumalaan.

Alkuperäinen kirjoittaja skidmark:
Alustukseksi sanotaan että itse en usko jumalaan tai muihinkaan satuolentoihin mutta vaimoni on vastikään löytänyt uskonnon.

Tossa taas kiehahti aamulla vähän yli kun avasin vaimon kans keskustelun siitä että vituttaa sellainen asia että:
Kun nyt oli hukassa se 2v poika siellä Ristiinassa ja kun luin noita eri foorumeita(iltasanomat, iltalehti jne) ks. asiaan liittyen niin siellä monet laitto että "Nyt voimme vain rukoilla että löytyy". Noh sit sanoin vaimolle että vituttaa kun nyt sit nämä heput kiittelee jumalaa että poika löytyi ja annetaan kreditsit jumalalle. Ja jos poikaa ei ois löytynyt niin sitten nämä "rukoilijat" olisivat pitäneet turpansa kiinni.

Noh vaimo sit sano että hän ja hänen pikkuveljensä olivat menneet lekurista kirppikselle kun olivat pikkuveljen varpaanmurtuman todenneet sairaalassa. Olivat menneet ostamaan jotain halpoja sandaaleita joita hän voi käyttää sen kipsin kanssa. Olivat MOLEMMAT RUKOILLEET autossa että sandaalit löytyvät HALVALLA. Noh sitten oli löytynyt kirppikseltä 1e maksavat sopivan kokoiset sandaalit. Tämä tietysti on sitten jumalan tahto kun ne löyty. Siis MITÄ VITTUA?! Jos asia on joko kyllä tai ei (kyllä/ei) niin miten helvetissä se voi olla jumalan tahto jos se on kyllä. Sama jos minä rukoilen jotain itsestään selvää asiaa joko on tai ei(esim onko vessassa vessapaperia kun menen seuraavan kerran paskalle) niin se on sit jumalan tahto jos se on kyllä tai ei.miten se nyt omalta kannaltani on kannattavampaa. Ei helvetti vaan mee meikän jakeluun. Sit vaimo sanoo että mie oon vaan sokea kun en näe sitä jumalan tahtoa. Menee kyl toi paskanjauhanta vähän liian pitkälle jo.

Jotku ihmiset tarvii uskoa mihin tukea, he haluavat että joku varjelee sekä auttaa heitä ja läheisiä vaikka mikä olisi.Järki on pelottavaa ja tieto lisää tuskaa jos näin vois sanoa =)

Joillakin usko menne vähän överiksi, ikävä kyllä. Tämä on se uskoon tulemisen huonompi puoli. Silloinhan voi heittäytyä täysin tekemättömäksi, koska Jumala on kine suunnitellut ja toteuttaa. Ei kannata edes suojatielle astuessaan katsoa tuleeko autoa, koska se jatko on Jumalan tahto. Lähipiiriin tuli yksi tällainen avuton. Onneksi kaikki uskossa olevat eivät ole samanlaisia, vaan niissäkin on järkeään käyttäviä.

Olen itse uskova, enkä nyt ihan ymmärtänyt, mikä tässä nyt oli ongelmana.

Uskovat usein kiittää Jumalaansa/jumaliansa jostain hyvästä ja odotetusta/toivotusta asiasta, joten tarkoititko, että uskovaisten pitäisi jotenkin jotain erityistä tehdä tai ajatella, jos jotain huonoa tapahtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Joillakin todellakin menee naurettavuuksiin, mutta eivät kaikki uskossa olevat ole samanlaisia. En mä kyllä käsitä että rukoillaan jotain halpoja sandaaleja ;D

No täytyy myöntää, etten ihan minäkään tuota sandaalien rukoilua ymmärrä.

Alkuperäinen kirjoittaja skidmark:
Sit vaimo sanoo että mie oon vaan sokea kun en näe sitä jumalan tahtoa. Menee kyl toi paskanjauhanta vähän liian pitkälle jo.

Ensimmäiseen kommentoisin vielä, että siis missämäärin menee paskanjauhanta liian pitkälle? Siinä, että vaimosi on uskossa, vai siinä, että hän sanoi sinua sokeaksi? Off-topic, mutta tulipahan vaan mieleen.

Toiseen komppaan muita: Jotkut uskovat heittäytyy täysin "Herran haltuun", ja kaikki tapahtuvat asiat tulisi ottaa jonkinmoisena merkkinä tms. Mutta osalla on järki edelleen hallussa, eikä sitä vessapaperia nyt oikeastaan tarvitse erikseen rukoilla olevaksi, kun sen nyt yleensä tietää onko sitä vai ei.

Toisaalta kyllähän Isä meidän-rukouksessakin kiitetään ruuasta sun muusta, vaikka se periaatteesa olisikin itselle itsestäänselvyys, että sitä on. Sille uskovallekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Mä olen joskus miettinyt, että eikö se ole melkein rienaamista rukoilla jotakin sellaista, kuin halpoja sandaaleita. Eikö jumalalla ole ns. roskapostinsuodatinta?

:D Ei tietääkseni ole, periaatteena lienee on, että kenenkään tarvetta ei ensisijaisesti vähätellä :D

Mutta onhan se hassunkuuloista kyllä, rukoilla alesandaaleja tms.

Joo, näitä juttuja kyllä kuulee, en tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa kun kahvipöydässä kuuntelee sukulaisten _lievästi_ sekopäisiä juttuja "rukousvastauksista" tai muista "ihmeistä"..
Ollaan miehen kanssa molemmat ateisteja,samoin lapset kasvatetaan vapaasti,ilman uskontopropagandaa, mut mun vanhemmat/suku on "vahvasti" uskossa ja jutut on sen mukaisia..
Suku kuvittelee että me haukotaan happea ihmetyksestä kun joku on "nähnyt" unen tulevasta ja muita satuja kuunnellessa.. Sukulaisvierailut on jäänyt koko ajan vähemmälle, järkyttävää kuunnella 4 tuntia putkeen jeesus-satuja kahvipöydässä, ei mekään paasata niille evoluution faktoista tunti tolkulla!
Hyvät naurut on kyllä kotimatkalle saatu, yks tosi uskova mm. rukoili et rikkinäinen auto menis katsastuksesta läpi, ja kun oli mennyt niin HAlleLuja! :D On siinä kans kaksinaismoralismia parhaillaan! Katsastusmies parka on mokannut.. ja ajoi muuten kolarin sillä samalla autolla pari kk myöhemmin, jalka vain katkes ja taas kiiteltiin Jeesusta! Eikö tää iso herra taivaassa olis fiksuudessaan ollut sen verran kaukonäkönen että olis jo katsastuksessa saatu auto korjattua,niin olis säästynyt kolarilta? Tai ehkä hänkin halusi vain pitää vähän hauskaa seuraajan kustannuksella? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Muusio:
Mä olen joskus miettinyt, että eikö se ole melkein rienaamista rukoilla jotakin sellaista, kuin halpoja sandaaleita. Eikö jumalalla ole ns. roskapostinsuodatinta?

:D Ei tietääkseni ole, periaatteena lienee on, että kenenkään tarvetta ei ensisijaisesti vähätellä :D

Ei musta ole ollenkaan hullua tuollainen. Ole itsekin rukoilut esim tyttärelleni halpoja esiinymisasuja, oli kiire ja rahat vähissä. Ja ne löytyivät Jumala on uskovien Isä, joka haluaa pitää jatkuvati yhteyttä, antaa hyviä lahjoja ja vaikuttaa niin, että uskomme vahvistuu ja on aivan arkipäiväistä :).

Minäkin vielä ymmärrän(hyväksyn?) iltarukoukset ja ruokarukouksetkin, mutta tuollainen itsestäänselvien asioiden toivominen ja sitten sen toteutuminen ja siitä kiittäminen on perseestä. Toinen iso asia joka ottaa päähän on se että ihmisten panos "unodetaan" kun annetaan monissa asioissa kreditit sille jumalalle.

Ilmiö on vähän sama kuin nämä maailman lehdet kirjottelevat esim urheilijoiden siirtohuhuista ja sitten kun kirjotellaan mahdollisimman paljon ja joku niistä osuu kohdille niin noustaan seisomaan ja sanotaan että mepä kirjotettiin tosta jo ½vuotta sitten. Eli kun rukoillaan joka asiaan ja sitten kun jotain myönteistä (rukoilija kannalta) tapahtuu niin se on sitten kiitos jumalalle. Kyllähän aina osuu kun tarpeeks kauan heittelee...

Onhan se pieni pyyntö, mutta eikös se Jumala nimenomaan vastaa ihmisten rukouksiin, niin pienempiin kuin suurempiinkin pyyntöihin. Jokaiselle ihmiselle se oma ongelma on kuitenkin se suurin ongelma, ja helpotus myös sen mukainen kun asiat järjestyy.
Minusta uskon asiat on hyvin henkilökohtaisia, joten antaa niiden uskoa jotka uskovat ja suvaitaan se. Hekin sitten paremmin suvaitsevat sen että jotkut eivät ole samaa mieltä tästä asiasta heidän kanssaan - ainakin toivon mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ateisti:
Joo, näitä juttuja kyllä kuulee, en tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa kun kahvipöydässä kuuntelee sukulaisten _lievästi_ sekopäisiä juttuja "rukousvastauksista" tai muista "ihmeistä"..
Ollaan miehen kanssa molemmat ateisteja,samoin lapset kasvatetaan vapaasti,ilman uskontopropagandaa, mut mun vanhemmat/suku on "vahvasti" uskossa ja jutut on sen mukaisia..
Suku kuvittelee että me haukotaan happea ihmetyksestä kun joku on "nähnyt" unen tulevasta ja muita satuja kuunnellessa.. Sukulaisvierailut on jäänyt koko ajan vähemmälle, järkyttävää kuunnella 4 tuntia putkeen jeesus-satuja kahvipöydässä, ei mekään paasata niille evoluution faktoista tunti tolkulla!
Hyvät naurut on kyllä kotimatkalle saatu, yks tosi uskova mm. rukoili et rikkinäinen auto menis katsastuksesta läpi, ja kun oli mennyt niin HAlleLuja! :D On siinä kans kaksinaismoralismia parhaillaan! Katsastusmies parka on mokannut.. ja ajoi muuten kolarin sillä samalla autolla pari kk myöhemmin, jalka vain katkes ja taas kiiteltiin Jeesusta! Eikö tää iso herra taivaassa olis fiksuudessaan ollut sen verran kaukonäkönen että olis jo katsastuksessa saatu auto korjattua,niin olis säästynyt kolarilta? Tai ehkä hänkin halusi vain pitää vähän hauskaa seuraajan kustannuksella? ;)

Kasvatatte lasta "vapaasti"? Entä jos lapsi haluaa uskoa Jeesukseen, onko hänellä siihenkin vapaus? Ettette vaikuta siihen negatiivisesti?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Usko ja järki viihtyvät ihan hyvin samassa päässä. Ihmisen mieli on kuitenkin muutenkin ristiriitainen.

Joo, kyllä uskova saa ajatella järjellä aivan vapaasti ja se on jopa suotavaakin =)! Jumala meille on järjen antanut ja sitä pitää käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja :):

Ei musta ole ollenkaan hullua tuollainen. Ole itsekin rukoilut esim tyttärelleni halpoja esiinymisasuja, oli kiire ja rahat vähissä. Ja ne löytyivät Jumala on uskovien Isä, joka haluaa pitää jatkuvati yhteyttä, antaa hyviä lahjoja ja vaikuttaa niin, että uskomme vahvistuu ja on aivan arkipäiväistä :).

Ei ole minustakaan hullua, mutta ei-uskovista tai muuten asian ulkopuolisista se saattaa kuulostaa hassulta.

Ei ole minustakaan hullua, mutta ei-uskovista tai muuten asian ulkopuolisista se saattaa kuulostaa hassulta.

Niin varmasti kuulostakin :). Mutta ei sillä ainakaan mulle ole väliä. Muistan itsekin ennen uskoon tuloani, että uskon asiat kuulosti tosi ufojutuille :). Uskoon tultuani olen päässyt siihen sisälle. Ja niin, tulin uskoon aivan yksikseni, ilman mitään "painostuksia". En edes tuntenut ketään uskovaa ennen uskoon tuloani :).

Meillä on sen verran tasapainoinen perhe-elämä että tuskin lapsille tulee koskaan tarvetta turvautua satuolentoihin, toki elämää ei voi ennustaa, kriisitilanteissa ihmiset kun usein "hurahtavat" uskoon, näin kävi mun vanhemmillekin.
Lapset saavat uskoa ja kokeilla mitä haluavat,mutta kotoa annamme eväät siihen että heitä ei aivopestä seuraamaan mitään kiihko-pappeja tai muita sekopäitä.
Omilla aivoilla pitää ajatella ja olla vastuussa teoistaan sekä niiden seurauksista.(yksi asia josta uskovaisten on helppo luistaa)
Lapsen tulevat koulussa menemään elämänkatsomus-tunneille jne..
Itseni lapsena yritettiin aivopestä ihan totaalisesti noihin helluntai-juttuihin, onneksi kotoa muutettua pääsin eroon siitä ahdistavasta ilmapiiristä ja tunsin elämässäni ensimmäistä kertaa todella vapaaksi. Kukaan ei hengittänyt niskaan ja koko ajan ei tarvinnut itkeä synnintunnossa ties mitä ihmeellisimmistä asioista!
Ala-ikäisinä lapsiamme emme altista tuollaiselle manipuloinnille, uskonto asiat jos aikuisena heitä kiinnostavat, on vain luotettava siihen että olemme antaneet heille tarpeeksi hyvät eväät( terveen itsetunnon ja kyvyn ajatella kriittisestikin) niin että heille ei käy niin kuin vanhemmilleni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Usko ja järki viihtyvät ihan hyvin samassa päässä. Ihmisen mieli on kuitenkin muutenkin ristiriitainen.

Joo, kyllä uskova saa ajatella järjellä aivan vapaasti ja se on jopa suotavaakin =)! Jumala meille on järjen antanut ja sitä pitää käyttää.

:laugh:

ainakaan tällä palstalla ei ainutkaan uskova osaa järkeään käyttää, sen kyllä näkee.

:flower: alkuperäiselle. totta puhut. mut varo vaan, kohta joku uskovaishörhö tulee tähän rukoilemaan sun uskoontulon puolesta ja höpisemään etsikkoajoista... :whistle: :D

Kyllä sillä varmaan onkin. Me emme vain ole sitä huomanneet ja Raamattuun siitä ei yhteystietoihin ole laitettu.

Yhteistyössä