Uskonto vs elämänkatsomustieto

Mitenkäs mitenkäs... Luin vertaukset kyseisistä oppiaineista, ja jäin miettimään. En kaipaa lapselleni luterilaista uskonnonopetusta, mutta toisaalta olisi hyvä tietää kaikista maailmanuskonnoista. Onko elämänkatsomustiedossa lainkaan tätä, vai opetanko näistä sitten kotona lapselle?

Filosofinen pohdinta, kulttuuritieto ja tavoite "antaa oppilaalle aineksia kasvaa itsenäiseksi, suvaitsevaiseksi, vastuulliseksi ja arvostelukykyiseksi yhteisönsä jäseneksi" kuulostavat minun mielestäni oman maailmankatsomukseni kannalta sopivammilta kuin että "korostetaan oman uskonnon tuntemista" ja tavoitteena "uskonnollinen ja katsomuksellinen yleissivistys"

Mielipiteitä, kokemuksia? Itse olen käynyt läpi perinteisen uskonnonopetuksen.
 
Et:ssä perehdytään myös uskontoihin, mutta objektiivisemmin, kuin uskonnontunneilla :)
No kiva, tuossa edu.fi kuvauksessa se jäi mainitsematta. Eli se on sitten just sitä mitä toivoinkin :)
Koulu on pieni ja järjestely on nyt niin, että pojalta jää äidinkielen tunti väliin kun menee yhdistetylle et:n tunnille, mutta silti ajateltiin, että se on parempi ja "filosofinen" poika varmaan tykkää tuosta enemmän. Nyt on eka tunti parhaillaan menossa, iltapäivällä sitten kuulen kommentteja :)
 
"kieppi"
Uskontotunnille.

En halua erottaa lasta omasta luokastaan. kokee olevansa liian erilainen jos siirtyy johonkin muuhun.
Hui kamala, mitäs jos joku on ortodoksi ja menee eri tunnille sen takia? Pitäisikö vanhempien kieltää semmoinenkin, että ei tunne lapsi oloaan oudoksi?

Minä en ole edes miettinyt, että tuommoinen voisi olla syy uskonnon tuputtamiseen.
 
vierass
No kiva, tuossa edu.fi kuvauksessa se jäi mainitsematta. Eli se on sitten just sitä mitä toivoinkin :)
Koulu on pieni ja järjestely on nyt niin, että pojalta jää äidinkielen tunti väliin kun menee yhdistetylle et:n tunnille, mutta silti ajateltiin, että se on parempi ja "filosofinen" poika varmaan tykkää tuosta enemmän. Nyt on eka tunti parhaillaan menossa, iltapäivällä sitten kuulen kommentteja :)
Varmasti mennyt mukavasti, meillä ainakin lapsi tykkää kovasti :) Toisen luokan aloitti juuri.
 
ggg
Minä voin molemia aineita lukeneena lämpimästi suositella ET:tä, uskonnontunnit olivat aivan hyödyttömiä loppupeleissä. Sekin kannattaa ottaa huomioon, että ei välttämättä saa vaidettua pois enää valitusta oppiaineesta.
 
  • Tykkää
Reactions: HoitoonVaan
viras
Mitenkäs mitenkäs... Luin vertaukset kyseisistä oppiaineista, ja jäin miettimään. En kaipaa lapselleni luterilaista uskonnonopetusta, mutta toisaalta olisi hyvä tietää kaikista maailmanuskonnoista. Onko elämänkatsomustiedossa lainkaan tätä, vai opetanko näistä sitten kotona lapselle?

Filosofinen pohdinta, kulttuuritieto ja tavoite "antaa oppilaalle aineksia kasvaa itsenäiseksi, suvaitsevaiseksi, vastuulliseksi ja arvostelukykyiseksi yhteisönsä jäseneksi" kuulostavat minun mielestäni oman maailmankatsomukseni kannalta sopivammilta kuin että "korostetaan oman uskonnon tuntemista" ja tavoitteena "uskonnollinen ja katsomuksellinen yleissivistys"

Mielipiteitä, kokemuksia? Itse olen käynyt läpi perinteisen uskonnonopetuksen.
mutta olen katsonut elämää muulta kantilta mitä vois olla ja itse päädyin että ihan hyvä uskonto. Siis se että sinulle opetettiin pienenä mutta sinä voit isona tehdä ratkasun kuka mitä haluat olla..ja aina kokemus opettaa.Elämä on oppimista!
 
"vieraana"
Suosittelen et-tunteja lämpimästä, on pelkästään hyviä kokemuksia kahdesta koulusta :) Lapset ovat oppineet vaikka mitä (hui, erilaista!), esim. ystävyydestä, muista uskonnoista, tunteista ja niiden tunnistamisesta/käsittelemisestä, maailmasta.. voin sanoa, että olen ollut tyytyväinen. Lisäksi olen tykännyt siitä, että et-ryhmä on pienempi kuin tavallinen koululuokka ja lapsilla on siellä hurjan hyviä keskusteluja! :)
 
  • Tykkää
Reactions: HoitoonVaan
viras
[QUOTE="vieraana";30234567]Suosittelen et-tunteja lämpimästä, on pelkästään hyviä kokemuksia kahdesta koulusta :) Lapset ovat oppineet vaikka mitä (hui, erilaista!), esim. ystävyydestä, muista uskonnoista, tunteista ja niiden tunnistamisesta/käsittelemisestä, maailmasta.. voin sanoa, että olen ollut tyytyväinen. Lisäksi olen tykännyt siitä, että et-ryhmä on pienempi kuin tavallinen koululuokka ja lapsilla on siellä hurjan hyviä keskusteluja! :)[/QUOTE]

se avaa sitä että erillainen olen entäs sinä.
 
vierass
[QUOTE="vieraana";30234567]Suosittelen et-tunteja lämpimästä, on pelkästään hyviä kokemuksia kahdesta koulusta :) Lapset ovat oppineet vaikka mitä (hui, erilaista!), esim. ystävyydestä, muista uskonnoista, tunteista ja niiden tunnistamisesta/käsittelemisestä, maailmasta.. voin sanoa, että olen ollut tyytyväinen. Lisäksi olen tykännyt siitä, että et-ryhmä on pienempi kuin tavallinen koululuokka ja lapsilla on siellä hurjan hyviä keskusteluja! :)[/QUOTE]

Näin :) Eli aivan oikean päätöksen teit, ap.
 
kokee olevansa liian erilainen jos siirtyy johonkin muuhun.
Meillä poika on niin "outo", että tykkää muutenkin mennä "erilaisiin" juttuihin, ei ole vielä asiaa missään suhteessa kyseenalaistanutkaan. Tosin, eipä me taideta koko perheenäkään olla ihan niitä vähiten erottuvia.

Poika kuuluu kirkkoon ja kävi pienenä vähän aikaa srk:n kerhossakin, eli on jo tuttua Jeesuksen ristilläriiputukset yms. Kotonakin on luettu jotain uskonnollisia kirjoja mitä on tullu vahingossa kirppikseltä ostettua, ja on niistä juteltu. Enkä aio dissata mitenkään esim. rippikoululeiriä kun sen aika tulee, itelläkin oli kivaa. Eli eiköhän tota evl:ääkin tule vielä riittämiin.
 
viras
[QUOTE="vieraana";30234779]Rippileirin sijaan voi mennä Prometheus-leirille :)[/QUOTE]

niin että kolme päivää ja luottamus oli sinä että tiput kaiteelta ja joku ottaa kiinni otti luotin....toinen mikä oli että muista raamatun käskyt kun menet teipattua pitkin.
 
Ketään ei Protulla pakoteta saunaan kene45nkään kanssa, saa käydä vaikka ihan yksin pesulla jos haluaa. Ja mitähän mahtavat nuo muut säädyttömyydet olla? :)

Terv. Protun toiminnassa mukana jo 20v.
Lerssi tapansa mukaan liioittelee, mutta itse olen aikanani käynyt protun ja nostanut esiin mielestäni ihan perustellun kysymyksen pienestä nuorten ryhmästä ja mahdollisista sosiaalisista paineista yhteissaunan suhteen. Mutta tästä on jo aikaa ja ilmeisesti protussakin systeemit vähän muuttuneet. (?) Mutta en ehdi tästäkään enempää nyt keskustella, välikommenttina vaan.
 
Ketään ei Protulla pakoteta saunaan kene45nkään kanssa, saa käydä vaikka ihan yksin pesulla jos haluaa. Ja mitähän mahtavat nuo muut säädyttömyydet olla? :)

Terv. Protun toiminnassa mukana jo 20v.
Kunhan provoilin. Olen niiiin kyllästynyt sekasaunakohun jatkajiin vähäisemmillä keskustelupalstoilla. Minä olen ollut Protun toiminnassa mukana huomattavasti vähemmän aikaa ja olisi kiva, jos rekkautuisit, niin voisin tentata sinua vanhoista ajoista.
 
viras
Lerssi tapansa mukaan liioittelee, mutta itse olen aikanani käynyt protun ja nostanut esiin mielestäni ihan perustellun kysymyksen pienestä nuorten ryhmästä ja mahdollisista sosiaalisista paineista yhteissaunan suhteen. Mutta tästä on jo aikaa ja ilmeisesti protussakin systeemit vähän muuttuneet. (?) Mutta en ehdi tästäkään enempää nyt keskustella, välikommenttina vaan.
ja munaansa telkussa bb
jarno ja markku näytti kun saivat olutta.
 

Yhteistyössä