Uskonnottomat tai muuten ev.lut. seurakuntaan kuulumattomat/toista uskontokuntaa edustavat: miltä tämä teistä kuulostaa?

Eli katkelma OPS:sta 1lk uskonnonopetusta:

Arvokas ja ainutlaatuinen elämä
Jumala Taivaan Isänä, Jumala kuulee rukoukset
minun juureni: minun perheeni erilaisia perheitä
toisen ihmisen ja luonnon kunnioitus
suvaitsevaisuus
muihin uskontoihin tutustuminen mikäli ne liittyvät oppilaiden elämään

Raamatun kertomuksia ja opetuksia
elämää Jeesuksen aikana
Jeesus lapsena
Eettisyyteen kasvattaminen
yhdessä elämisen kysymykset
(esim. yhteistyö, kilpailu, säännöt kiusaaminen, anteeksipyytäminen ja - anto hyvä ja paha, oikein vai väärin)

Luterilaisen kirkon elämä
kirkkorakennus: tutustumiskäynti kirkkoon tai kappeliin
virsikirja
seurakunnan työntekijöitä: esim. pappi ja lapsityöntekijä, suntio
kirkkovuoden juhlia
virsiä ja lasten hengellisiä lauluja

Kuulostaako tämä siltä, ettei uskonto painotu luterilaisuuteen ja laittaisitko lapsesi uskonnontunneille?

Mulle opettaja sanoi, että ei tässä nyt varsinaisesti keskitytä kristillisyyteen tms. ja ihan hyvin voin et:n sijaan laittaa lapseni tänne. Et-ryhmää ei tule.

Enpä tiedä.. :|

vieras
On kuitenkin hyvä lapsenkin ymmärtää, mitä tarkoittaa perinteissä, yhteiskunnassa ja historiassa se, eetä 85% suomalaisista kuuluu ev.lut. seurakuntiin ja vielä iso osa muista muihin kristittyihin kirkkokuntiin. On ymmärrettävää, että tuota taustaa vasten uskontotunnitkin keskittyvät ENSISIJAISESTI luterilaisuuteen, eikä buhhalaisuuteen tai islamiin. Uskontotunneilla ei oikein voida perehtyä ateismiin, koska väitteiden mukaan se ei ole uskonto, joten se kuuluu kyllä enemmän kemiaan tms.

Ihan OT:
Mä olin uskontotunneilla mukana silloin tällöin, vaikken kirkkoon kuulunukaan. Tunnit oli usein niin, että pikku-pmt:n olis pitäny leikkiä yksin koulun pihalla, jos ei olisi muun luokan kanssa ollut sisällä... Tiesin, että mun ei tarvitse seurata opetusta, mutta tottakai jotain jäi mieleenkin ja mun mielestä siitä ei ole ollut haittaa lainkaan. Osaltaan pidän noita uskontotunteja jopa yleissivistykseen kuuluvina, sillä vaikka pidänkin Raamattua vain hullun mielikuvituksellisena romaanina, niin on se silti maailman luetuin.

(Lisäksi, jos sattuu huvittamaan, pystyy saamaan hyvät "keskustelut" = tappelut aikaiseksi Jehovan todistajien kanssa, kun ne kuitenkin ovelle tuppaa. :D )

Kannattaa ihan mennä ja tutustua ainakin siihen oppikirjaan joka ekaluokkalaisilla on käytössä, niissä kun se teksti/kuvat ja tehtävätkin ovat todellakin ihan 'normielämään' liittyviä juttuja.Lähinnä omasta perheestä/kavereista/kaverisuhteista jne jne

Riippuu niin opettajasta millaiseksi nuoin tunnit muodostuu. Mutta hyvin voisin laittaakin, varsinkin jos fiksu opettaja. Paljonhan tuossa oli yleista ja varsinkin suomessa asuessa luterilaisuudesta tietaminen kuuluu yleissivistykseen. Tosin saahan noista tunneista tietysti sellaisiakin, mitka ei ehka mua aivan miellyttaisi.

x
Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
Riippuu niin opettajasta millaiseksi nuoin tunnit muodostuu. Mutta hyvin voisin laittaakin, varsinkin jos fiksu opettaja. Paljonhan tuossa oli yleista ja varsinkin suomessa asuessa luterilaisuudesta tietaminen kuuluu yleissivistykseen. Tosin saahan noista tunneista tietysti sellaisiakin, mitka ei ehka mua aivan miellyttaisi.
Juurikin tuo, että riippuu ihan opettajasta.

Niillä tunneilla opetetaan yleissivistystä, joka Suomessa on ihan tarpeen. Että lapsesi sitten aikuisena tietää miksi vietetään pääsiäistä, joulua, juhannusta, loppiaista, laskiaista jne. Oppii erilaisten sanontojen merkityksen, oppii etiikkaa ja moraalia.. kannatan ehdottomasti uskonnon opetusta kaikille. Ja vaikket sinä uskoisi Jumalaan, toivon, että lapsesi voisi uskoa.

Alkuperäinen kirjoittaja selma-rouva:
Niillä tunneilla opetetaan yleissivistystä, joka Suomessa on ihan tarpeen. Että lapsesi sitten aikuisena tietää miksi vietetään pääsiäistä, joulua, juhannusta, loppiaista, laskiaista jne. Oppii erilaisten sanontojen merkityksen, oppii etiikkaa ja moraalia.. kannatan ehdottomasti uskonnon opetusta kaikille. Ja vaikket sinä uskoisi Jumalaan, toivon, että lapsesi voisi uskoa.
Sinäkö uskot ettei näitä asioita käsitellä ET-tunneilla?

Joulu on pakanajuhla, aina se yritetään omia ;D

Alkuperäinen kirjoittaja Liptoni:
No meidän kulttuurissa se ei sitä enää ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Sinäkö uskot ettei näitä asioita käsitellä ET-tunneilla?
No ei. Kävin itse molempia.

Alkuperäinen kirjoittaja Liptoni:
No meidän kulttuurissa se ei sitä enää ole.
Niin, ei ehkä sulle. Mulle se on keskitalven juhla, pakanajuhla parhaimmillaan :) Juhannus tulee hyvänä kakkosena.

Lapseni tietävät tämän, mutta tietävät myös miksi sitä juhlitaan muualla maailmassa ja miksi sitä juhlittiin aikoinaan Roomassa ja Skandinaviassa. Tietävätkö sinun lapsesi? :)

Ooo
Lapsi saattaa itse haluta sinne us-tunnille. Tuntia ei saa vapaaksi, koska kouluviikossa on tietty määrä tunteja, mutta sitten opiskellaan jotain muuta. Uskonnollista ei se opetus ole eikä täysin opsin mukaistakaan aina. Minusta lapsen olisi hyvä tietää nämä samat asiat kuin muutkin ihan yleissivistyksen vuoksi. Mutta mikään pakkohan se ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Lapsi saattaa itse haluta sinne us-tunnille. Tuntia ei saa vapaaksi, koska kouluviikossa on tietty määrä tunteja, mutta sitten opiekellaan jotain muuta. Uskonnollista ei se opetus ole eikä täysin opsin mukaistakaan aina. Minusta lapsen olisi hyvä tietää nämä samat asiat kuin muutkin ihan yleissivistyksen vuoksi. Mutta mikään pakkohan se ei ole.
Oletko ihan tosissasi, että ainoa keino oppia "nämä asiat" on mennä uskonnontunneille? Moni ei ole oppinut, vaikka olisi ne tunnit käynytkin. Moni tietää vähemmän... Minusta koulun tehtävä ei ole antaa lapselle uskonnollista kasvatusta, ei ainakaan sellaiselle lapselle joka ei kuulu mihinkään uskontokuntaan.

x
mä kyllä tiedän raamatusta paljon enemmän kuin uskjontotunneilla käyneet oppilaat koska oon käynyt raamattukursseja ja tiedän kyllä sen yleis sivistävät opetukset. Silti mun mielestä olis fiksua että uskontotunneilla opetettais uskontoa yleisesti, ehkä enemmän suomen valtauskontoa mutta tällä hetkellä se painottuu liikaa siihen. En laittais lastani uskontotunneille koska mun mielestä virsien laulaminen ym ei oo pelkästään yleis sivistävää uskontoihin tutustumista vaan oikeastaan uskontotunneilla on paljon itse uskonnon harjoittamista.

Ortodoksi
Mä olin 7 luokalle asti luterilaisessa uskonnon opetuksessa kun meille ei järjestetty edes ort. uskontoa (mikä kuitenki on toinen virallinen) eikä annettu muuta mahollisuutta. En mä nyt sitä pahana pitäny, musta just noi alakoulujutut on sitä ihanaa lapsen uskoa ja opetellaan kaikkia niitä "perusasioita" mitä jokaisen tulis tietää Suomessa asuessa. Mua ainaki sit myöhemmin jonkun verran häiritsikin, kun siirryin ort. uskontoon, etten tienny kaikista niistä kavereiden jutuista koska valtaosahan siellä lut. uskonnossa oli. Tuli sitte käytyä ihan muuten vaan jossain riparijutuissa ym kun kaveritkin kävi :D

Kyllä mä laittaisin, suuremmaks syyks ehkä siks että vaikka lapset ei oo luterilaisia niin niiden isä kuitenki on. Ja ihan kiva jos lapset tuotakin kautta tutustuis siihen. Mutta kyllä tuo aika uskonnolliselta tekstiltä vaikutti :D

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Lapsi saattaa itse haluta sinne us-tunnille. Tuntia ei saa vapaaksi, koska kouluviikossa on tietty määrä tunteja, mutta sitten opiekellaan jotain muuta. Uskonnollista ei se opetus ole eikä täysin opsin mukaistakaan aina. Minusta lapsen olisi hyvä tietää nämä samat asiat kuin muutkin ihan yleissivistyksen vuoksi. Mutta mikään pakkohan se ei ole.
Oletko ihan tosissasi, että ainoa keino oppia "nämä asiat" on mennä uskonnontunneille? Moni ei ole oppinut, vaikka olisi ne tunnit käynytkin. Moni tietää vähemmän... Minusta koulun tehtävä ei ole antaa lapselle uskonnollista kasvatusta, ei ainakaan sellaiselle lapselle joka ei kuulu mihinkään uskontokuntaan.
Tuota 8kk vanhaa ei vielä kauheesti oo kiinnostanut, eikä 2,5-vuotaista. Mutta kerron kyllä aikanaan. Ei varmasti ole aino keino oppia ja on ihana, että olet selvästi aktiivinen ja lapsiasi laajasti sivistävä vanhempi, sellaisia tarvitaan! Mutta valitettavasti on vanhempia paljon, jotka eivät itsekään tiedä vaikkapa loppiaisen tai juhannuksen merkitystä, ainoastaan sen, että yksi lomapäivä lisää ja viinaa.

vieras
Lapsi saattaa itse haluta sinne us-tunnille. Tuntia ei saa vapaaksi, koska kouluviikossa on tietty määrä tunteja, mutta sitten opiskellaan jotain muuta. Uskonnollista ei se opetus ole eikä täysin opsin mukaistakaan aina. Minusta lapsen olisi hyvä tietää nämä samat asiat kuin muutkin ihan yleissivistyksen vuoksi. Mutta mikään pakkohan se ei ole.
Minä laittaisin taas korvaavaan opetukseen. Jos ei opiskella ET:tä tai uskontoa, niin ainakin lapsi saa yksilöllistä opetusta. Mitä tuo opetus taas on ja miten järjestetään, niin vanhempien tulee olla siitä kiinnostuneita ja vaatia kunnon opetusta. Joskus tosin opettajat eivät halua nähdä vaivaa järjestämisestä jolloin oppilas saattaa tehdä vaikka kotitehtäviä tuon tunnin aikana. Itse olin aikoinaan ekan luokan uskonnon opetuksessa ja sen jälkeen et:ssä. ET:ssä meitä oli kolme oppilasta ja yksi opettaja oli meitä opettamassa koko ajan. Se oli mukavaa opetusta jossa sai keskustella.

Yhteistyössä