Uskonnottomat, miten te selitätte kuoleman ja hautajaiset pienelle lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uskonnoton äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uskonnoton äiti

Vieras
Miten te, jotka ette ole uskossa ja joiden elämässä uskonto/kirkko ei näyttele mitään osaa, olette selittäneet kuoleman pienelle lapselle? Tuli tuosta yhdestä toisesta ketjusta mieleen tämä kysysmys ja asia saattaa lähiaikoina tulla ajankohtaiseksi perheessämme. Lapset meillä 1v ja 3v. Mitkään enkeli- tai taivasselitykset eivät tule kyseeseen, joten miten selittää asia lapselle sopivalla tavalla?

No mä kerroin kyllä lapsille senkin, että jotkut uskoo taivaaseen ja enkeleihin, mutta äiti ei usko. Vastailin lasten kysymyksiin sen mukaan mitä kysyivät. Ja kerroin suoraan senkin, että kukaan ihminen ei oikeasti voi tietää minkälaista se on ja mitä sitten tapahtuu. Mutta että esimerkiksi kipuja ei ole enää, eikä ihmistä enää ole paitsi muistoissa.

onko enkeliys niin paha asia vaikka ette uskovia olekaan? Kuitenkin lasten "keskinäisessä" kielessä/puheissa käytetty ilmaisu, maalikkojenkin piirissä että lenti enkelinä pois. Ei siihen vallan uskontoa kai tarvitse sotkea.

Toinen voi olla ainakin vanhan tai hyvin sairaan kohdalla että kertoo nukkuneen pois. Että oli jo niin väsynyt ja vanha ja pääsi ikiunen maille. Missä on hyvä olla jne.

Ei lapselle ole hyvä sanoa että joku "nukkui pois". Varsinkaan noin pienille. Saattavat alkaa pelkäämään illalla nukkumaan mennessä, että jos hänkin nukkuu pois. Asioista pitää puhua oikeilla nimillä.

En kyllä muuten pysty vastaamaan kysymyksiisi, kun minä uskon että kuolemaa ei ole. Tästä elämästä sielu siirtyy Henkimaailmaan ja ruumis maatuu mullaksi.

Vaikka minulla ei ole jumalasuhdetta, niin olen lapsilleni kertonut kuolleen ihmisen sielun ja mielen matkanneen valon valtakuntaan. Juuri hiljan kuulin tosin teinipoikani selittävän 3-vuotiaalle taivaasta, jossa yksi tuttu koiramme nyt saa unimatkan jälkeen hyviä luita ja voi juosta mielin määrin perhosten perässä. En oikaissut häntä siitä, että ohjaa väärään pikkuveljeään.

Pirkko Surojeginin lumoava kirja "Juurimaahisen viimeinen matka" on ollut tällä kohtaa loistava apuväline.

[QUOTE="mie";23426435]onko enkeliys niin paha asia vaikka ette uskovia olekaan? Kuitenkin lasten "keskinäisessä" kielessä/puheissa käytetty ilmaisu, maalikkojenkin piirissä että lenti enkelinä pois. Ei siihen vallan uskontoa kai tarvitse sotkea.

Toinen voi olla ainakin vanhan tai hyvin sairaan kohdalla että kertoo nukkuneen pois. Että oli jo niin väsynyt ja vanha ja pääsi ikiunen maille. Missä on hyvä olla jne.[/QUOTE]

Mistään ikiunesta ei todellakaan voi näin pienille alkaa puhumaan, koska käsittävät asian konkreettisesti ja alkavat pian pelkäämään nukahtamista.

Enkelit eivät tule oikein kysymykseen, koska voin kuvitella, mitä jatkokysymyksiä siitä seuraa. Miksi vaarista tuli enkeli, mihin hän lensi, missä hän nyt on... Menee tosi vaikeaksi jos ja kun lapset innostuvat kyselemään. Ja vaikea selittää sellaista, mihin ei itse usko alkuunkaan. Meillä mies on vielä ehdottomampi "satujen" kertoilemisen suhteen. Hermostui jo siitäkin kun lapsille puhuin joulupukista ja tontuista, joten todellakaan enkeli/taivas-teema ei tule kysymykseen.

Minusta voisit kertoa miehellesi, että on asioita, jotka ovat niin suuria ja joita aikuinenkaan ei oikein tajua, ettei niistä voi kertoa lapselle ilman sadun ulottuvuutta.

Lapsihan omalla tavallaan elää ja leikkii satua, puhelee kukille ja kutsuu huuliharppua soittamalla perhoset juhliinsa, että minusta osa lapsuuden ja lapsen viattomuuden suojelemista on puhua heille näistä isoista asioista sadun kielellä ja keinoilla.

Iso Arki ja Karu Totuus tavoittavat heidät kyllä aikanaan.

Sadut ovat elintärkeitä lapsille. Ei niitä saa kokonaan lapsilta poistaa, kamala ajatus. :(

Enkeleistä tai uskonnollisista asioista ei tarvitse sanoa, itse kertoisin totuuden, sen miten sitä itse sen näät. sitä voi valottaa vaikka sadun voimin.

Itse en usko, mutta siitä huolimatta kun lähipiirissä kuoli lapsi, niin puhuimme tuosta lapsesta enkelinä. En usko, että lapseni kasvaa kieroon siitä huolimatta. Tärkeintä oli minusta, että rakkaan ihmisen menetys saatiin käsiteltyä kauniilla tavalla.

[QUOTE="hui";23426562]Sadut ovat elintärkeitä lapsille. Ei niitä saa kokonaan lapsilta poistaa, kamala ajatus. :(

Enkeleistä tai uskonnollisista asioista ei tarvitse sanoa, itse kertoisin totuuden, sen miten sitä itse sen näät. sitä voi valottaa vaikka sadun voimin.[/QUOTE]

No juu, kyllä kerron lapsilleni satuja joupukista, tontuista jne., vaikka mies ei oikein lämpene niille jutuille. Ovat vaan sisarustensa kanssa niin kovin yltiörealisteja, että näkevät sadut lasten huiputtamisena ja velehteluna. Miehen sisaren perheessä esim. on jo ihan pieneille kerrottu, että joulupukkia ja tonttuja ei ole olemassakaan. Mies oli lähtemässä sille linjalle, mutta en ole asiasta samaa mieltä.

Mutta sitten taas uskonto ja siihen liittyvät olennot eivät istu omaan maailmankuvaani missään muodossa, joten niistä tarinoiden sepittely ei tunnu luontevalta. En nyt kuitenkaan halua lapsille sanoa suoraa totuutta, että siellä se vaari on nyt mätänemässä ja peitellään multaan, että eipä nähdä vaaria enää koskaan. Vähän turhan karua lapselle.

Ehkä sitten tositilanteessa alkaa muotoutumaan sopiva selitys ja sitä muokataan sitten alsten kysymysten mukaan. Täytyypä tutustua tuohon kirjallisuuteen, mitä aiheesta on kirjoitettu.

Itse en ole uskovainen, mutta taivaaseen olen sanonut ukin menneen. Ukki on tähtenä taivaalla. Ruumis pantiin arkkuun ja se maatuu ja siitä tulee multaa ja siinä voi kasvaa kukkia ja puita. Näin olen kertonut asiaa 3-4-vuotiaalle.

Ihan vaan kuollut on lapselle minusta se selkein termi. Sen voi sitten selittää elämän vastakohdaksi, kun ei enää ole olemassa. Lakkaa olemasta olemassa, juoksemasta, nauramasta, itkemästä, tuntemasta, jopa nukkumasta. Unta ja kuolemaa ei siis tosiaankaan kannattane sekoittaa.

Ei se lapsi ala kuolemaa luultavasti kyseenalaistaa sen enempää. Senkin voi kertoa, että kuolema on luonnollista jossakin vaiheessa.

Tällaiseen kuolemakäsitykseen olen itse oppinut, siihen että vanhana kuollaan. Jossakin vaiheessa tajusin, että jotkut kuolevat nuorempanakin. Aika luonnollisesti nämä asiat ovat aikaa myöten tulleet, eli tosiaankaan lapselle ei kannata etukäteen liikaa selittää. Kysymyksiin vastaaminen usein riittää.

Ei tosiaan kannata pienille puhua mistään pois nukkumisesta, monet lapset voivat ruveta sitten pelkäämään sitä nukkumista!

Meillä ei uskota uskontojuttuihin, mutta ihan ollaan puhuttu enkeleistä, että on nyt enkelinä ja katsoo taivaasta meitä. Meillä on myös koirille oma taivas, kun on pari tärkeää koiraa kuollut.
Minullekkin on lapsena puhuttu noita enkelijuttuja, ja ajan myötä olen ruvennut ymmärtämään asiat niin kuin ne on, ja sitten kun on aika ymmärtää. Mutta mielestäni lapsille voi ihan hyvin puhua enkeleistä.

Mun oma isä kuoli, kun olin 7-vuotias. Mua ärsytti suunnattomasti ihmisten höpinät siitä, kuinka isä on nyt enkelinä taivaassa. Jotenkin tajusin jo silloin, että ihminen syntyy, elää ja kuolee ihan samalla tavalla kuin vaikka kukka. Ei siinä sen enempiä selittelemisiä ole. Hautajaiset - meillä ihmisillä on tapana hyvästellä rakkaamme pitämällä hänen muistokseen juhla, jossa hänet myös haudataan.

Oma poikani (5 v.) tuntuu suhtautuvan asiaan samalla tavalla, kun joskus jotakin asiaan liittyvää on tullut puheeksi.

Kaikki kuolevat joskus ja kuoleminen on luonnollinen osa elämän kiertokulkua. Meillä kuoli ensin kissa ja se haudattiin ilman mitään taivashöpinöitä. Sitten kuoli miehen isä ja lapsi kysyi miksei paapaa haudattu kissan viereen. Sanoimme, että ihmisille on oma hautausmaa ja eläimille oma, eikä 3-vuotias ole sen enempää kysellyt.

Kun lapset olivat/ovat alle 3v ollaan kyllä puhuttu taivaasta. Nyt kun ovat kasvaneet, niin vanhimmille ollaan jo selitetty tarkemmin mitä se kuolema tarkoittaa ja kerrottu, että taivas-juttu on sellanen symbolinen asia, että jos tulee ikävä niin voi kuvitella sen ihmisen vaikkei sitä enää olekaan. Alle 3-vuotiaalle oli vaan jotenkin mahdoton selittää, eivät ymmärtäneet sitä, että joku menee "pois", ainahan ihminen jonnekin menee... :/ Kuollut henkilö on siskon lasten isä, joten asiaa käsitellään vielä nyt jo pari vuotta tapahtuneen jälkeen. Ja varmasti kun nämä nuorimmat (omani kohta 3v ja siskon nuorin 2,5v) tästä vielä kasvavat niin käydään taas tapahtumia läpi.

[QUOTE="a p";23426629]No juu, kyllä kerron lapsilleni satuja joupukista, tontuista jne., vaikka mies ei oikein lämpene niille jutuille. Ovat vaan sisarustensa kanssa niin kovin yltiörealisteja, että näkevät sadut lasten huiputtamisena ja velehteluna. Miehen sisaren perheessä esim. on jo ihan pieneille kerrottu, että joulupukkia ja tonttuja ei ole olemassakaan. Mies oli lähtemässä sille linjalle, mutta en ole asiasta samaa mieltä.

Mutta sitten taas uskonto ja siihen liittyvät olennot eivät istu omaan maailmankuvaani missään muodossa, joten niistä tarinoiden sepittely ei tunnu luontevalta. En nyt kuitenkaan halua lapsille sanoa suoraa totuutta, että siellä se vaari on nyt mätänemässä ja peitellään multaan, että eipä nähdä vaaria enää koskaan. Vähän turhan karua lapselle.

Ehkä sitten tositilanteessa alkaa muotoutumaan sopiva selitys ja sitä muokataan sitten alsten kysymysten mukaan. Täytyypä tutustua tuohon kirjallisuuteen, mitä aiheesta on kirjoitettu.[/QUOTE]

Joo siis en mäkään oo uskovainen, enkä mitään uskonnollisia juttuja lapselle kerrokaan. Kuolemasta voi puhua ihan luonnollisesti, totuudenmukaisesti (ei ehkä tarvii sanoo että siellä se mätänee..), mutta sellasta värittämistä ja mielikuvia voi käyttää, jos se on lapselle helpompi ymmärtää (riippuu aika paljon lapsesta ja iästä).

Ja todellakin sadut on mun mielestä aivan ehdottomia lapsille, niillä oppii käsittelemään itseään ja mielikuvitustaan ja luodaan pohjaa tulevaisuudelle. En oikein itse tajua ettei nykyään lapsille saisi satuja lukea. :/ Uskonto on eri asia, siitä puhutaan ja ne luetaan myös saduiksi, mutta omat päätöksensä saavat sitten tehdä kun ovat vanhempia.

Meillä ei ole paljoa kyselty, mutta olen kertonut, että sitten kun ihminen kuolee, häntä ei enää ole muualla kuin meidän muistoissa. Että meidän muistot ja ajatukset ja kertomukset pitävät ihmisen mielessä ja mukana omassa elämässä. Äitini kuoli kun esikoinen oli 1½ v, silloin kyseli vähän, mutta ei enää juurikaan, toteaa vaan että mummo on kuollut, ja muistelee mitä juttuja on tehnyt hänen kanssaan, "muistaa" lähinnä mitä valokuvista on nähnyt.

Meiltä kun kissa lopetettiin niin kerroin et kissa meni kissojen taivaaseen jossa on aina lämmin ja hyvä olla. Mä halusin antaa jonkin nimityksen mihin kissa meni ja toi taivas oli ainoo mikä tuli sillon mieleen, mitään enekli juttuja tai jumalan valoja en aio kertoa jatkossakaan.

Yhteistyössä