Uskonnoton: osallituuko lapsesi koulussa uskontotunneille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja entäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Opetussuunnitelmassa sanotaan mm seuraavaa

7.11 Uskonto

Uskonnon opetuksessa tarkastellaan elämän uskonnollista ja eettistä ulottuvuutta oppilaan oman kasvun näkökulmasta sekä laajempana yhteiskunnallisena ilmiönä. Uskontoa käsitellään yhtenä inhimillisen kulttuurin vaikuttavana pohjavirtana. Uskonnon opetuksessa korostetaan oman uskonnon tuntemista sekä valmiutta kohdata muita uskontoja ja katsomuksia, etenkin suomalaisessa yhteiskunnassa vaikuttavia katsomusperinteitä.

Uskonnon opetuksen tehtävänä on tarjota oppilaalle tietoja, taitoja ja kokemuksia, joista hän saa aineksia identiteetin ja maailmankatsomuksen rakentamiseen. Opetus antaa valmiuksia kohdata uskonnollinen ja eettinen ulottuvuus omassa ja yhteisön elämässä. Opetuksen tavoite on uskonnollinen ja katsomuksellinen yleissivistys.

Opetuksen tavoitteena on
• perehdyttää omaan uskontoon
• perehdyttää suomalaiseen katsomusperinteeseen
• tutustuttaa muihin uskontoihin
• auttaa ymmärtämään uskontojen kulttuurista ja inhimillistä merkitystä
• kasvattaa eettisyyteen ja auttaa ymmärtämään uskonnon eettistä ulottuvuutta.

7.12 Elämänkatsomustieto

Elämänkatsomustieto oppiaineena on perustaltaan monitieteinen kokonaisuus, jonka lähtökohtiin kuuluu filosofiaa sekä yhteiskunta- ja kulttuuritieteitä. Elämänkatsomustiedon opetuksessa ihmiset ymmärretään kulttuuriaan uusintavina ja luovina toimijoina, jotka kokevat ja tuottavat merkityksiä keskinäisessä vuorovaikutuksessa. Opetuksessa katsomuksia, inhimillisiä käytäntöjä ja niitä koskevia merkityksiä pidetään yksilöiden, yhteisöjen ja kulttuuriperinnön vuorovaikutuksen tuloksina. Elämänkatsomustiedossa painotetaan ihmisten kykyä tutkia maailmaansa ja ohjata aktiivisesti omaa elämäänsä.

Opetuksen tehtävänä on antaa oppilaalle aineksia kasvaa itsenäiseksi, suvaitsevaiseksi, vastuulliseksi ja arvostelukykyiseksi yhteisönsä jäseneksi. Elämänkatsomustiedon opetus tukee kasvua täysivaltaiseen demokraattiseen kansalaisuuteen, joka globalisoituvassa ja nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa edellyttää eettisen ajattelu- ja toimintakyvyn kehittämistä, niihin liittyviä laaja-alaisia tietoja ja taitoja sekä katsomuksellisen ja kulttuurisen yleissivistyksen kartuttamista. Elämänkatsomustiedon opetusta ohjaa käsitys oppilaiden mahdollisuudesta kasvaa vapaiksi, tasa-arvoisiksi ja kriittisiksi hyvän elämän rakentajiksi.

TAVOITTEET
Tavoitteena on edistää oppilaan pyrkimystä
• etsiä ja rakentaa identiteettiään ja elämänkatsomustaan ja sen myötä oppia hahmottamaan kokonaisuuksia, kasvaa kohtaamaan epävarmuutta ja kehittää taitojaan ilmaista itseään
• kehittää arvostelukykyään ja kykyään eettiseen toimintaan ja oppia huomaamaan kohtaamiensa arkipäivän tilanteiden eettiset ulottuvuudet ja käyttämään eettisen ajattelun taitoja ja katsomuksellista harkintaa
• tutustua ihmisoikeuksien, suvaitsevaisuuden, oikeudenmukaisuuden ja kestävän kehityksen periaatteisiin ja oppia kantamaan vastuuta itsestään, toisista ihmisistä, yhteisöstä ja luonnosta
• tutustua lähiympäristönsä katsomuksiin ja kulttuureihin.

Minusta molemmissa opetussuunnitelmissa on tärkeitä asioita. Ja olen vahvasti sitä mieltä, että uskonto ja et voitaisiin yhdistää yhdeksi "uskontotieto" -nimiseksi oppiaineeksi (kuten ehdotuksia on ollut). Siinä yhdistettäisiin nykyisen uskonnon ja et:n oppisisältöjä.

[QUOTE="vieras";26238139]Onko tällaista tilannetta tullut sinulle oikeasti vastaan? Että uskonnontunti on lätkäisty päivän viimeiseksi? Ja missä koulussa ei järjestetä ET:n opetusta?? Oletko ottanut kouluun yhteyttä?

Ja jos sinua häiritsee, että lapsi joutuu eristyksiin muista kun ei osallistu tunneille, niin saahan jokainen osallistua uskontotunneille, sinne sekaan vaan! :)[/QUOTE]

Kyllä meillä ekaluokkalaisella on uskontotunti päivän viimeisenä. Ip-kerho onneksi alkaa siihen aikaan, että voi mennä sinne tuntia aikaisemmin.

[QUOTE="vieras";26238309]Tuolla on aika hienot perustelut, käyhän lukemassa:
Uskonnonopetus Suomessa

Uskonto on osa minun elämääni ja haluan, että lapseni elämäksi se tulee myös. Ja kun kouluissa kerran on sitä opetettu vuodesta miekka ja kypärä, niin en näe mitään syytä sitä opetusta poistaa, kun se ei mielestäni ketään vahingoita ja lapseni saa yleissivistyksen lisäksi tietoa siitä, mihin me vanhemmat uskomme. Kaikin puolin hieno juttu siis! :)

Mutta siinä olen kyllä samaa mieltä, että jos vanhemmat ei halua lastaan uskonnon tunneille laittaa, niin pitäisi olla sitten mahdollisuus ET-tunneille osallistumiseen. Jotenkin en kyllä edes usko, että ET:tä ei jossain päin Suomea opeteta.[/QUOTE]

Mutta meitä on paljon, joiden mielestä se ei ole hieno juttu. Meidän kannalta paskempi homma. Tehän voisitte opettaa omat uskomuksenne kotona lapsillenne.

[QUOTE="kolmen äiti";26238388]
Minusta molemmissa opetussuunnitelmissa on tärkeitä asioita. Ja olen vahvasti sitä mieltä, että uskonto ja et voitaisiin yhdistää yhdeksi "uskontotieto" -nimiseksi oppiaineeksi (kuten ehdotuksia on ollut). Siinä yhdistettäisiin nykyisen uskonnon ja et:n oppisisältöjä.[/QUOTE]

Samaa mieltä.

Se mitä uskonnonopetus käytännössä on, riippuu kyllä paljon opettajasta. Itse opetin viiem vuonna sijaisena alakoulussa muutaman tunnin uskontoa (olen itse kieltenopettaja, en luokanopettaja) ja niiden jälkeen päätin että meidän perhe eroaa kirkosta ennen kun vanhin lapsi menee kouluun! Minä itseasiassa uskon itse jonkin sortin Jumalaan, mutta en usko kirkkoon enkä seurakuntaan enkä halua että lapseni pakotetaan opiskelemaan sellaista asiaa mitä esim 6. luokan uskonnossa on.

[QUOTE="vieras";26238408]Mutta meitä on paljon, joiden mielestä se ei ole hieno juttu. Meidän kannalta paskempi homma. Tehän voisitte opettaa omat uskomuksenne kotona lapsillenne.[/QUOTE]

Ja tämä kommentti taas todistaa sen, ettet ole käynyt lukemassa linkin sisältöä. Eli en ala sulle edes muuta vastaamaan :)

[QUOTE="vieras";26238510]Aamen. Ja muista viis![/QUOTE]

Ja missäköhän olen noin sanonut? Koko ajan olen painottanut, että ET-tunnit pitäis olla vaihtoehtona, ettei kenenkään ole pakko niille pelätyille aivopesutunneille osallistua.

Alkaa vaikuttaa siltä, että enemmän te ateisit haluatte hallita uskovien elämää, kuin me teidän...

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;26238391:
Kyllä meillä ekaluokkalaisella on uskontotunti päivän viimeisenä. Ip-kerho onneksi alkaa siihen aikaan, että voi mennä sinne tuntia aikaisemmin.

Eli asiahan on sitten hoidettu? Missäköhän edes on niin, että jos uskonnonopetus lopettaa päivän, niin lapsille ei ole järjestetty edes iltapäiväkerhoa siihen väliin?

[QUOTE="vieras";26238490]Samaa mieltä.[/QUOTE]

ET:tä ei voi opettaa uskontotietotunnilla, ET ei ole uskonto. Uskontoa voisi opettaa kulttuurihistoriana ja ET voitaisiin tehdä pakolliseksi.

[QUOTE="vieras";26238536]Ja missäköhän olen noin sanonut? Koko ajan olen painottanut, että ET-tunnit pitäis olla vaihtoehtona, ettei kenenkään ole pakko niille pelätyille aivopesutunneille osallistua.

Alkaa vaikuttaa siltä, että enemmän te ateisit haluatte hallita uskovien elämää, kuin me teidän...[/QUOTE]

Tiedän varsin tarkasti, millaista on koulujen uskonnonopetus ja minkälaista toimintaa siellä seurakunnan toimesta toteutetaan. Siinä on myös paljon hyvää, mutta meidän kirkkoon kuulumattomien kannalta siellä on myös paljon epämukavia piirteitä. Siksi yllä jo muutamaan kertaan ehdotetut uskonnon opetuksen ja ET:yhdistäminen olisi mielestäni mielekästä.

[QUOTE="vieras";26238561]Eli asiahan on sitten hoidettu? Missäköhän edes on niin, että jos uskonnonopetus lopettaa päivän, niin lapsille ei ole järjestetty edes iltapäiväkerhoa siihen väliin?[/QUOTE]

Kaikki tuo sumpliminen olisi turhaa, jos...

Oikeastaan tämä keskustelu on aivan turhaa. Kukaan ei kuitenkaan muuta kantaansa ja täällä ei mitään päätöksiä tehdä. Poistun paikalta. Mukavaa päivänjatkoa!

[QUOTE="vieras";26238657]Uskonto (oman uskontokunnan uskonto siis) pitäisi opettaa kotona ja pyhäkoulussa. Ei valtion kouluissa.[/QUOTE]

Ihan samaa mieltä liikunnasta, musiikista ja käsitöistä. Ihan turhia, niitä voi harrastaa kotonakin.

• Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
[QUOTE="vieras";26238727]Ihan samaa mieltä liikunnasta, musiikista ja käsitöistä. Ihan turhia, niitä voi harrastaa kotonakin.[/QUOTE] Kyllä, sitä OMAA lajia pitäisikin harrastaa kotona ja perheen tuella. Nykyinen uskonnonopetus on sama kuin koulussa opetettaisiin liikunnassa pelkää pesistä ja yhdellä tunnilla kerrottaisiin mitä muita lajeja maailmassa on.

Yhteistyössä