Uskonnosta taasen :)

• Viestiketjun aloittaja Miä
  • Ensimmäinen viesti
wieeras
Alkuperäinen kirjoittaja ----:
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja ------:
kristinuskoon tutustutaan koska se on ainoa oikea uskonto.
Sanoo suurin osa maailman ihmisistä? :)

"Kristinusko on monoteistinen eli yksijumalainen uskonto ja kannattajamäärältään maailman suurin. Sen kannattajia on tämän päivän maailmassa 2,1 miljardia eli noin kolmasosa maailman väestöstä. Se kuuluu abrahamilaisiin uskontoihin ja on kehittynyt juutalaisuudesta."
Eli enemmistö maailman ihmisistä EI OLE KRISTITTYJÄ!

vieras
Maailmassa on niin paljon (muutakin) mistä pitäisi kertoa mutta jää kertomatta. Tietokirjat sun muut historialliset opukset lapsen kirjahyllyyn, niiden parissa voitte pakerrella vapaa-aikana.

Kyllä minäkin kannatan sitä, että lapselle annetaan pienestä pitäen uskontoon oman kulttuurin ja kulttuuriperimän rakennuspalikat sikäli, mikäli perhe niitä kunnioittaa ja kuuluu kirkkoon. Uskontotunteja ei saisi missään nimessä poistaa, sillä moni saa uskonnosta sisäistä rauhaa ja toivoa elämänsä vastatuulissa.

Tottakai eri uskonnot täytyy koulussa opettaa, mutta ellei lapsi saa tärkeitä rakennuspalikoitaan pienenä, niin miten hän osaa ikinä erottaa näitä asioita toisistaan? Ellei "lapsenuskoa" säilytetä, kasvatetaan suomalaisista täysin ateisteja, jotka pitävät kaikkia uskontokuntia jonkun sortin hihhulointina. Siksi siis minusta on hyvä, että lapsi saa oman uskontonsa koulutusta lapsesta lähtien ja isompana, kun osaa jo erotella asioita järkevämmin, skaalaa laajennetaan. Aikuisena voi sitten erota kirkosta ja kääntyä vaikka taolaiseksi, jos sen aiheelliseksi näkee.

Ja siis, en nyt ole moralisoimassa vaan haluan vielä korostaa, että uskontokoulutusta vain kirkkoon kuuluville tai sellaisille, jotka sitä lapsilleen haluavat. Ei sekään ole oikein, että lapsi joutuu uskontoa opettelemaan, jos sitä kotona pidetään huuhaana.

Miä
Alkuperäinen kirjoittaja Mimoska:
Kyllä minäkin kannatan sitä, että lapselle annetaan pienestä pitäen uskontoon oman kulttuurin ja kulttuuriperimän rakennuspalikat sikäli, mikäli perhe niitä kunnioittaa ja kuuluu kirkkoon. Uskontotunteja ei saisi missään nimessä poistaa, sillä moni saa uskonnosta sisäistä rauhaa ja toivoa elämänsä vastatuulissa.

Tottakai eri uskonnot täytyy koulussa opettaa, mutta ellei lapsi saa tärkeitä rakennuspalikoitaan pienenä, niin miten hän osaa ikinä erottaa näitä asioita toisistaan? Ellei "lapsenuskoa" säilytetä, kasvatetaan suomalaisista täysin ateisteja, jotka pitävät kaikkia uskontokuntia jonkun sortin hihhulointina. Siksi siis minusta on hyvä, että lapsi saa oman uskontonsa koulutusta lapsesta lähtien ja isompana, kun osaa jo erotella asioita järkevämmin, skaalaa laajennetaan. Aikuisena voi sitten erota kirkosta ja kääntyä vaikka taolaiseksi, jos sen aiheelliseksi näkee.

Ja siis, en nyt ole moralisoimassa vaan haluan vielä korostaa, että uskontokoulutusta vain kirkkoon kuuluville tai sellaisille, jotka sitä lapsilleen haluavat. Ei sekään ole oikein, että lapsi joutuu uskontoa opettelemaan, jos sitä kotona pidetään huuhaana.
Hirveän vaikea aihe ja miä kirjoitan siltä kannalta että oma lapseni ei usko tietääkseni mihinkään. Uskonnoista kun puhutaan siis :D

Siä kirjoitit hienosti siitä miten uskoa pitää tukea jos se jo on olemassa. Meillä taas ei ole, miä en missään nimessä silti pidä uskontoa huuhaana. Miä kerron lapselle kotona kaikista uskonnoista sen minkä ehdin ja tiedän, ehkä tämä on vaan miun omia ennakkoluuloja kun tuo eskarin meininki tuntuu painostavalta =)

bdt
Kouluissa voisi esitellä uskonnot, ilman sen kummempaa fanitusta. Kirkko pois valtiosta ja valtio pois kirkosta. Jokainen uskokoon mihin lystää kunhan se ei ole lain vastaista .

BootyPeppi
Alkuperäinen kirjoittaja bdt:
Kouluissa voisi esitellä uskonnot, ilman sen kummempaa fanitusta. Kirkko pois valtiosta ja valtio pois kirkosta. Jokainen uskokoon mihin lystää kunhan se ei ole lain vastaista .
Meidän koulussa on näin, vaikkakin sitä raamattua lukevatkin (joitakin kertomuksia). Minusta raamattukin on hyvä tuntea kun lähtee omaa uskoaan etsimään. Niissä on paljon yhtymäkohtia.

Alkuperäinen kirjoittaja ----:
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja ------:
kristinuskoon tutustutaan koska se on ainoa oikea uskonto.
Sanoo suurin osa maailman ihmisistä? :)

"Kristinusko on monoteistinen eli yksijumalainen uskonto ja kannattajamäärältään maailman suurin. Sen kannattajia on tämän päivän maailmassa 2,1 miljardia eli noin kolmasosa maailman väestöstä. Se kuuluu abrahamilaisiin uskontoihin ja on kehittynyt juutalaisuudesta."
Jos maailmassa on pyöreästi 6mrd ihmistä joista reilu 2mrd kannattaa jotakin kristinuskon osa-aluetta, se on suurin osa? :)

Kun Suomen valtionuskonto on evankelis-luterilainen ja koulussa täten tätä opetetaan, niin sitäkö kannattaa myös se 2,1mrd ihmistä maailmassa? ;)

Ja tiesitkö että lainauksiin kuuluu merkitä lähteet?

vieras
Toisaalta ihan sama mitä opetatte lapsillen. Mutta ajatelkaa sitä lasta mikä lapselle on hyväksi...olen itsekasvanut ei uskonnollisessa perheessä ja minulle ei ole annettu mitään uskonnon opetusta.On vain annettu hieno mahdollisuus päättää itse ja ottaa omaksi sen minkä haluan. ikinä ei ole otettu mitään kantaa mihinkään uskontoon tai uskonnottomuuteen ... Ja ette usko kuinka ahdistavaa se on pienen ihmisen mielestä.

Toisaalta jos te kiellätte uskonnon ja olette vaapaa ajattelijoita silloin te myös ajatte omaa ei uskonnottomuuttanne lapsen mieliin. Ja opetatte sitä lapselle. lapsi kysyy onko jumalaa te vastaatte, että sen ja sen uskomuksen mukaan on sitä ja tätä päätä itse...Miltä lapsesta tuntuu? Lapsi kysyy mihin sinä uskot...mitä vastaat?
Ja jos et usko jumalaan tai muihin hihuleihin ...niin kuitenkin uskot johonkin hihhuuliin =)
Uskotpa mihin uskot, niin omaa mielipidettä yleensä puollat...

x
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kristinuskostahan tulee ne parhaat arvot ja opetukset hyvään.
Kristinuskon nimissä on tapettu uskomaton määrä viattomia ihmisiä. Minä ne näe kristinuskossa mitään mikä olisi paremmin kuin muissakaan valtauskonnoissa. Hyvyys pitää tulla ihmisistä itsestään eikä siksi että kuuluu kirkkoon.

Toisaalta ihan sama mitä opetatte lapsillen. Mutta ajatelkaa sitä lasta mikä lapselle on hyväksi...olen itsekasvanut ei uskonnollisessa perheessä ja minulle ei ole annettu mitään uskonnon opetusta.On vain annettu hieno mahdollisuus päättää itse ja ottaa omaksi sen minkä haluan. ikinä ei ole otettu mitään kantaa mihinkään uskontoon tai uskonnottomuuteen ... Ja ette usko kuinka ahdistavaa se on pienen ihmisen mielestä.

Toisaalta jos te kiellätte uskonnon ja olette vaapaa ajattelijoita silloin te myös ajatte omaa ei uskonnottomuuttanne lapsen mieliin. Ja opetatte sitä lapselle. lapsi kysyy onko jumalaa te vastaatte, että sen ja sen uskomuksen mukaan on sitä ja tätä päätä itse...Miltä lapsesta tuntuu? Lapsi kysyy mihin sinä uskot...mitä vastaat?
Ja jos et usko jumalaan tai muihin hihuleihin ...niin kuitenkin uskot johonkin hihhuuliin =)
Uskotpa mihin uskot, niin omaa mielipidettä yleensä puollat...
Ikävä että sulla on tuollainen kokemus. Ei munkaan lapsuudenperheessä ole koskaan mihinkään uskontoon kantaa otettu, tapakristittynä mut on kastettu ja olen joutunut koulussa uskonnontunnit istumaan, siksi tiedän etten niitä omalle lapselleni halua.

On eria asia kieltää kaikki uskonnot ja kieltää lasta avaamasta korviaan millekään, kuin haluta lapselle mahdollisuus tietää kaikista uskonnoista, ei vain "siitä yhdestä oikeasta" kuten Suomessa niin usein ajatellaan.

Olisiko todella parempi opettaa lapselle että olemassa on vain yksi jumala joka sanoo niin ja näin ja sitten voit itse ottaa aikuisena selvää ettei asia olekaan niin mustavalkoinen ja koko maailma romuttuu siihen?

&/(=
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Kristinuskostahan tulee ne parhaat arvot ja opetukset hyvään.
Kristinuskon nimissä on tapettu uskomaton määrä viattomia ihmisiä. Minä ne näe kristinuskossa mitään mikä olisi paremmin kuin muissakaan valtauskonnoissa. Hyvyys pitää tulla ihmisistä itsestään eikä siksi että kuuluu kirkkoon.
Niin, kristinuskon nimissä. Ei se ole kristinuskon vika, jos ihmiset tulkitsee sen sanoman väärin ja tekee väärää sen nimissä.

Yhteistyössä