Taina Inkeri
Aloin ihmetellä kun 7 luokan oppilas teki jo kolmatta kuukautta keittiön pöydällä samaa ja varsin laaja-alaista portfolioa. Oppilas selitti, että uskonnonopettaja on antanut tehtävän joka vaikuttaa "ratkaisevasti" uskonnon numeroon. Tehtävänä on laatia portfolio uskontoaiheisista lehtiuutisista. Jokaisesta uutisesta tulee alleviivata keskeiset asiat ja lopuksi laatia tiivistelmä uutisista. Lisäksi merkitystä on myös sillä millaisen ulkoasun portfolio on saanut, miten siististi lehtileikkeleet on liimattu /koottu portfolioon.
Hämmästyin lähinnä sitä, että opettaja oli antanut minimimääräksi 150 uutista, ja jos hyvän numeron haluaa, niin 200 uutista.
Meidän oppilas selitti,että hän oli ajatellut etsiä joka päivä yhden tai kaksi uutista 150 koulupäivän aikana. Eli käyttää yhden tehtävän tekemiseen lähes koko lukukauden. Huomasin että jos tehtävän aikoo suorittaa hyvin, se halitsee koko kevätlukukauden opiskelua. Tehtävään käytettävä kokonaisaika on noin 100 tuntia. Lisäksi valtava lehtileikemäärä näyttää vievän kyllä itse sisällöstä huomion pois ja hankkeesta näyttää tulevan eräänlainen askartelukilpailu aikaa vastaan.
Onkohan tällä joku opetussuunitelmallinen tavoite? Ja tehdäänkö näin laajoja portfolio tehtäviä muualla suomessa?
Hämmästyin lähinnä sitä, että opettaja oli antanut minimimääräksi 150 uutista, ja jos hyvän numeron haluaa, niin 200 uutista.
Meidän oppilas selitti,että hän oli ajatellut etsiä joka päivä yhden tai kaksi uutista 150 koulupäivän aikana. Eli käyttää yhden tehtävän tekemiseen lähes koko lukukauden. Huomasin että jos tehtävän aikoo suorittaa hyvin, se halitsee koko kevätlukukauden opiskelua. Tehtävään käytettävä kokonaisaika on noin 100 tuntia. Lisäksi valtava lehtileikemäärä näyttää vievän kyllä itse sisällöstä huomion pois ja hankkeesta näyttää tulevan eräänlainen askartelukilpailu aikaa vastaan.
Onkohan tällä joku opetussuunitelmallinen tavoite? Ja tehdäänkö näin laajoja portfolio tehtäviä muualla suomessa?