Uskomattomia ihmisiä odotuspuolella!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No on kait se alkoholia juovillakin (säännöllisesti) varmasti stressi, kun sen käytön lopettaakin yhtäkkiä. Mutta en kyllä katso, että se kannattaisi jättää tekemättä. Sama koskee tupakointia. Mutta mun mielestä on ok, jos joku polttaa (vaikken pidä sitä hyvänä asiana), jos VÄHENTÄÄ. Mutta jos jatkaa samalla linjalla, varsinkin jos on polttanut paljon, niin kertoo mielestäni jo muuten noista äidin valmiuksista. Ainakin mitä itse noita tapauksia tiedän, niin olis ollu parempi että ois jäänyt lapsi syntymättä/syntynyt vaikkapa 5 vuoden päästä (vähän kypsempi asenne vaikkapa).

Tupakointi on siitä huono homma, että se vauva ei saa valita. Sama koskee äidin alkoholin käyttöä. Kuitenkin äiti on nimenomaan se, joka voi 100% vaikuttaa tulevan lapsen kehitykseen, joten on aika epäreilua että täsäs asiassa on näin selkeä diktatuuri. Näistä on ihan selkeesti kuitenkin tutkimusnäyttöä, että ne ei tee hyvää niin äidille kuin vauvallekaan, niin asiahan on sinänsä ihan selvä. On vaan tosi inhottavaa, että päihdeäidit esimerkkinä pilaavat lapsien tulevaisuutta..sitten vielä valitetaan, kun naisilla on niin huono asema ja blaablaa..vaikka nimenomaan tässä on kyse juuri naisten vallastakin periaatteessa. Varmasti moni mies voisi naisen puolesta lopettaa sen tupakoinnin/juomisen, jos vaan näin voisi tehdä.

Mun mielestä on kuitenkin ok polttaa vähäisiä määriä, sehän on huomattavasti parempi asia kuin polttaa vaikkapa koko aski! =) Eli ei kannata nyt älytöntä huonoa omaatuntoa siitä potea, jos ei mitenkään pysty yksinkertaisesti lopettamaan (ja on vaikka joskus yritellytkin). Mutta jos suunnittelisin itse lapsen tekemistä vaikkapa parin vuoden päähän, niin jättäisin ne tupakoinnit jo nyt. Ihan jo senkin tähden, että on paremmat mahdollisuudet saada niitä lapsia. Tai sitten voi ainakin vähentää sitä tupakointia jo hyvin paljon, joten voihan olla että pääsee koko tupakoinnista eroon sitten kun on lapsen aika.

Mieheni sisko ei pystynyt lopettamaan tupakanpolttoaan kun tuli raskaaksi ja on jatkanut sitä nyt tämän kuluneen neljän vuoden ajan kun neiti on ollut maailmassa. (HUOM polttaa myös sisällä!!!). Tämä viaton tyttö täytti joulukuussa neljä eikä osaa vielä puhua. Kaikki neurologiset, fyysiset ja henkiset kokeet ja testit on tehty eikä tytöstä ole löydetty mitään sairautta joka selittäisi tämän. Neurologian lääkärit ovat vakuuttuneet että äidin tupakointi raskausaikana on heikentänyt keskushermoston toimintaa joka vaikuttaa aivoihin suoraan tähän "puhealueelle". Muuten neitonen on täysin kehittynyt ja puolen vuoden puheterapian johdosta osaa jo sanoa "ätti" ja "isi", myös tytön oma nimi tulee hieman "jokellellen"...
Itse olen samaa mieltä näiden lääkäreiden ja asiantuntijoiden kanssa. Äiti on pilannut lapsensa elämän ja tulevaisuuden. Kahden vuoden päästä pitäisi neidin jo mennä esikouluun----> suoraan erityisryhmään joutuu! Hän myös kärsi syntyessään koliikista ja selvistä vierotusoireista!! Itse lopetin tupakoinnin heti plussauksen jälkeen eikä ollut vaikeaa, olihan siinä hyvä esimerkki tupakoinnin vaaroista ihan lähiperheessä!

Pitää vielä sanoa, että kukaan ei ole väkisin sitä tupakkaa toisen suuhun tunkenut. Se on tehty ihan itse. Myöskin se tupakka pitää ottaa siitä suusta pois itse, ei sitä kukaan muu voi tehdä! Sama koskee alkoholiakin. Nuo riippuvuudet ovat ihan itse aiheutettuja ongelmia. Ja niistä ei kuitenkaan pitäisi tehdä lapselle ongelmia.

Mielestäni osoittaa vastuuta jo sekin, että edes vähentää sitä tupakanpolttoa jos ei muuhun pysty. Ja määrähän pitäisi olla sitten aika pieni. Pahimmatkin korsteenit ovat tähän pystyneet, vuosikymmeniä polttaneet..niin kyllä siihen nyt muutkin pystyvät jos ei lopettamaan asti pysty.

Alkuperäinen kirjoittaja Mieti hiukan helvetti!:
mä lopetin tupakan polton rv 14+3 kun sain vasta kuulla olevani raskaana ja viikko myöhemmin keskenmeno koska vierotusoireet veivät mut sairaalaan asti ja hermot olivat ihan loppu että mieti kakskertaa ennenku syyttelet ketään. Jos tietää noista asioista hiukan enemmän ni tietää että kaikki ei vaan voi vierotusoireiden takia lopettaa. Mä en ainakaan lopeta ku uudestaan raskaaksi joskus vielä tulen. Mulle neuvola lupas että eivät koko lopetus puuhaa edes ehdota koska asioiden kanssa kävi näin.

Mitä jos lopetat ENNEN kuin tulet raskaaksi...

Ja täällä taas vauhti sekun kasvaa... Lisätäänpä vettä myllyyn, MINUN mielestä ne tulevat/olevat äidit pitäisi laittaa käytöskouluun/pakkohoitoon jotka eivät ymmärrä olla puuttumatta toisten ihmisten asioihin.

Alkuperäinen kirjoittaja jahas:
Ja täällä taas vauhti sekun kasvaa... Lisätäänpä vettä myllyyn, MINUN mielestä ne tulevat/olevat äidit pitäisi laittaa käytöskouluun/pakkohoitoon jotka eivät ymmärrä olla puuttumatta toisten ihmisten asioihin.

Siksi ettei hyväksy raskaudenajan polttamista ym.? Mielenkiintoista... Monihan on asiansa ilmaissut ihan asiallisesti, siihen on jokaisella oikeus.

Mites täällä nyt kukaan puuttuu toisen asioihin? Ketjuun vastanneet nimenomaan kertovat omia mielipiteitään, liitty mihin liitty. Eihän se siis ole puuttumista toisten asioihin. Se on puuttumista, jos mennään vaikkapa naapurin tädille neuvomaan, miten pitää lakaista lumet rapusta =D

Se on kumma, kun valitellaan sitä että "puututaan asioihin". Sitten samat tyypit valittaa muualla, kun on yhteisöllisyys ja kaikki muu pois ja kukaan ei välitä. Hah!

Mun on pakko myös ihmetellä näitä selityksiä, että nikkiksistä aiheutuva stressi on niin älytön ettei voi tupakointia lopettaa. Entä se huono omatunto? Mä olen molemmissa raskauksissa lopettanut tupakanpolton ja vaikka "vieroitusoireet" oli suoraan sanottuna pas..maiset, niin olinpahan polttamatta ja perhana, että olin ylpee ittestäni.
Mulla meni/menee reilu puol askia päivässä.
En vaan olis voinut elää itteni kanssa ja miettiä joka tupakan jälkeen kuinka kökkö olen.

mä lopetin tupakan polton rv 14+3 kun sain vasta kuulla olevani raskaana ja viikko myöhemmin keskenmeno koska vierotusoireet veivät mut sairaalaan asti ja hermot olivat ihan loppu että mieti kakskertaa ennenku syyttelet ketään. Jos tietää noista asioista hiukan enemmän ni tietää että kaikki ei vaan voi vierotusoireiden takia lopettaa. Mä en ainakaan lopeta ku uudestaan raskaaksi joskus vielä tulen. Mulle neuvola lupas että eivät koko lopetus puuhaa edes ehdota koska asioiden kanssa kävi näin.

Oisko ehkä parempi sitte lopetella jo nyt, ku et paksuna ole? Mikä pakko sitä röökiä on polttaa? Myrkyttää itseään..

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Miksi se on pakko olla joko tai? Joko polttaa samanlailla ku enneki, tai lopettaa ku seinään. Miksei vois lopettaa pikkuhiljaa?

Pikkuhiljaahan se lopettaminen oliskin kaikista parhainta, jos lapsi on ihan suunnitelmissa. Jos olisin ollu fiksu niin näin olisin tehnykkin, mutta tulipa sitten kärvisteltyä alkuraskaudesta :) .

on joillain onkelmia... mitä sitte jos joku polttaa..? on niitä polttavia äitejä ollu iät ja ajat ja hyviä lapsia ovat saaneet. ite kylläkin lopetin raskauden aikana tupakoinnin pikku hiljaa, vielä raskauden puolivälissä polttelin yhen sillon tällön. enkä usko sillä olleen mitään vaikutusta lapseen. iso, 4600g poika synty, 10 pisteen lapsi. eikä ole kärsiny mistään kmahakivuista yms. ihana ilonen tyytyväinen lapsi. varmasti tyytyväisempi ku monen ei polttaneen.

Alkuperäinen kirjoittaja pp:
on joillain onkelmia... mitä sitte jos joku polttaa..? on niitä polttavia äitejä ollu iät ja ajat ja hyviä lapsia ovat saaneet. ite kylläkin lopetin raskauden aikana tupakoinnin pikku hiljaa, vielä raskauden puolivälissä polttelin yhen sillon tällön. enkä usko sillä olleen mitään vaikutusta lapseen. iso, 4600g poika synty, 10 pisteen lapsi. eikä ole kärsiny mistään kmahakivuista yms. ihana ilonen tyytyväinen lapsi. varmasti tyytyväisempi ku monen ei polttaneen.

Pisteet sulle.

ja muutenki ärsyttää että täällä monesti näkee näitä syyllistäviä viestiketjuja. otetaan yhenlainen ryhmä aina käsittelyyn. voisinki ehdottaa että aletaanko nyt jauhaan näistä täydellisistä äideistä jotka tekevät kaiken oikein???

"Polttelin yhen silloin tällöin"=tarkottaen mitä? On ihan eri asia vetää vaikka aski kuin yks tupakka päivässä!

Lueppa, pp, vähän tutkimuksia aiheesta. Tupakkahan tappaa ihmisenkin, niin kyllä se sen lapsenki tappaa! Ja koska tuon 9kkn aikana se ei ehdi välttämättä tappaa, mutta se kyllä ehtii ongelmia aiheuttaa. Mitä enemmän vetää sitä enemmän ongelmia. Joillakin voi tulla ongelmia jo vähäisestä määrästä. Aika vastuutonta minun mielestäni, että synnytetään maailmaan lapsia, joilla on jo heti alusta alkaen VIEROTUSOIREITA. Pieni määrä ok, iso ei. Sit voi harkita, et tarviiko niitä lapsia tehä.

pp, no mut onko näissä täydellisissä äideissä jokin vika? Toki, jos aiheuttavat henkisiä paineita täydellisyydentavoittelussa lapsilleen.. mutta jos puhutaan tupakoinnista, niin voit etsiä siitä tutkimustuloksia vaikka kuinka paljon..ja ei niistä yksikään ole kovin positiivinen. Eli siihen on ihan selkeät PERUSTEET, miksi se käyttö pitäisi rajoittaa tai miksi se pitäisi lopettaa.

Ihan hyvin voidaan ottaa käsittelyyn päihdeäidit, masentuneet..mitkä tahansa. Pitäähän näistä aiheista keskustella. Eikä se käsittääkseni ole keneltäkään pois? Jos et kestä, pp, keskustelua..niin minkä takia täällä palstalla pyörit? Voit hyvin rajoittaa käyntisi tiettyihin osioihin, jos tulee paha mieli. Se on ihan ok!

joo en todellakaan tarkota että tupakointi on jees odottavalle. paha asia sinänsä. mutta ei sitä auta täällä jauhaa. tuskin ykskään polttava odottaja tän viestiketjun perusteella lopettaa.

Mitäpä. jos lopettasit ennen kuin edes raskautta yrität. Saisit kärsittyä vierroitusoireet.

joo en todellakaan tarkota että tupakointi on jees odottavalle. paha asia sinänsä. mutta ei sitä auta täällä jauhaa. tuskin ykskään polttava odottaja tän viestiketjun perusteella lopettaa.

Mutta tämä keskustelu aiheesta on meille sallittua,pidit siitä tai et.

Niin että ihan keskenmenon sait tupakan lopettamisen takia, ja vakavat vieroistusoireet veivät sinut ihan sairaalaan. Huh huh mitä paskaa.

Ja siksi toisekseen, miksi et lopeta jo ennen raskautta jos kerran lapsista haaveilet?
Naurettaa että joku ajatteelee oikeasti tupakoinnin pelastavan raskautensa, asenteellaa että nyt en kyllä lopeta jne.
ÄÄLIÖ mikä ÄÄLIÖ, älä tee lapsia ollenkaan, koskaan, niin ei tarvitse luopua tupakastakaan.

ja näistä täydellisistä äideistä.. nehän täällä syyllistelee ja keskustelee että tuntevat itse olevansa niitä hyviä ja kaikki oikein tekeviä.

Minä en ole lähelläkään täydellistä.
Ja toivottavasti minusta ei sellaista koskaan tule.
Se että on jossain asiassa ehdoton,ei todellakaan tarkoita että kaikki täydellistä.

Esikoista kun odotin reilu 10v sitten ja neuvolassa sanoin, että hermo menee kun yritän tupakkaa lopettaa. Täti sitten sanoi, että parempi jos poltan vähän ja olen hermoilematta. Tyhmä uskoin.
Olen kaikissa raskauksissa polttanut vähän. Yhden kerran sain kesken, kun vaihsoin tupakan nikotiinipurkkaan, siinä olikin sitten sitä nikotiiniä paljon enemmän. No tiedä sitten johtuiko siitä...

Lapseni ovat olleet nelikiloisia ja itkuisia vauvoja. Uskon tuon itkuisuuden johtuvan tupakasta. Olen niin koukussa tuohon tupakkaan etten itsekkyydessäni saanut lopetettua. Itsesyytös on valtava.

Yhteistyössä