uskomatonta käytöstä!!

La vida es un destino

Aktiivinen jäsen
11.12.2007
8 190
1
36
vein tänään kummityttöni heselle syömään ja siellä se pallomeressä leikki muitten lasten kanssa ja eräs poika siellä rupesi heittelemään palloja toisia päin ja pitkin lattioita. ja eräs mies oli lastansa vahtimassa siinä pallomeren "ovensuussa" ja yksi pallo osui hänen lastaan. sitte pojan omat vanhemmat kieltivät poikaa sieltä pöydästä ja poika ei tietenkä uskonut niin seuraavaksi tämä mies joka oli lastaan vahtimassa yritti ottaa poikaa kädestä kiinni ja kysyi todella vihaisesti että "oletko vähän tyhmä"
mie olin ihan että :o :o
en ikinä kehtais sanoa kenellekään tuntemattomalle lapselle noin ja varsinkaan yrittää riuhtasta kädestä kiinni. enkä kyl sanois omalle enkä tuttujenkaan.
älytöntä.

Jos lapsen omat vanhemmat eivät kyenneet lapsen riehumista lopettamaan niin miksei ulkopuolinen olisi voinut tilannetta rauhoittaa? Usein vieraan puuttuminen auttaa jos omia vanhempia ei uskota. Ei mitään ongelmaa minun mielestäni, olisiko pitänyt vain katsella kun vieras lapsi mahdollisesti satuttaa omia ja muita lapsia? Ei kai...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
surullista, että aikuiset käyttävät vahvemman voimaa noin. Toivottavasti menit ja revit miestä kädestä ja sanoit samat sanat hänelle!

Mutta totta on, että jos tuo poika ei uskonut, omien vanhempienkin olisi pitänyt tomerammin puuttua asiaan, eli viedä poika pois, jos ei kiellon jälkeen lopeta heittelemistä.

Mutta silti mies oli itse vähän tyhmä. Molemmat röyhkeitä vanhempia.

En mä nyt tyhmäksi olisi alkanut sanomaan, mutta olisin ihan kohteliaasti kieltänyt. Kyllä omia ja toistenkin lapsia saa puolustaa, mutta ei vahingoittaen tai loukaten muita.

Jos lapsen omat vanhemmat eivät kyenneet lapsen riehumista lopettamaan niin miksei ulkopuolinen olisi voinut tilannetta rauhoittaa? Usein vieraan puuttuminen auttaa jos omia vanhempia ei uskota. Ei mitään ongelmaa minun mielestäni, olisiko pitänyt vain katsella kun vieras lapsi mahdollisesti satuttaa omia ja muita lapsia? Ei kai...

Ei tietenkään, mutta eikö voi puuttua asiallisesti? Ihan kuten tekisi omien lasten ollessa kyseessä? Ei lapselle sanota että hän on tyhmä, vaan että tuo heitteleminen on tyhmää ja se pitää heti lopettaa, että keneenkään ei satu, tai hän tulee pois sieltä.

surullista, että aikuiset käyttävät vahvemman voimaa noin. Toivottavasti menit ja revit miestä kädestä ja sanoit samat sanat hänelle!

Mutta totta on, että jos tuo poika ei uskonut, omien vanhempienkin olisi pitänyt tomerammin puuttua asiaan, eli viedä poika pois, jos ei kiellon jälkeen lopeta heittelemistä.

Mutta silti mies oli itse vähän tyhmä. Molemmat röyhkeitä vanhempia.

kyllähän ulkopuolinen voi puuttua mut ei toisten lapsille pidä mennä noin sanomaan saatikka tarttua kiinni. sitä minä kauhistelin/ihmettelin

Vanhemmat olivat liian lepsuja, mutta vieras mies liian kovakourainen, sekä henkisesti (lasta ei sanota tyhmäksi) että fyysisesti.

Mutta periaatteessa miehen puuttuminen asiaan oli aivan oikein. Teko sen vain väärällä tavalla.

Kyllä muiden mukuloita voi komentaa, jos tyhmiä tekevät. Myös minun lastani.

Koska en ole ollut paikalla, en osaa sanoa, oliko tyyli niin tökerö kuin kuulosti vai ei. "oletko vähän tyhmä"-lauseen voi sanoa kiivaasti (tarpeetonta) tai vähän eri tavallakin (rauhallisesti). "tyhmä"-sanaa en itse käyttäisi.

Ei tietenkään, mutta eikö voi puuttua asiallisesti? Ihan kuten tekisi omien lasten ollessa kyseessä? Ei lapselle sanota että hän on tyhmä, vaan että tuo heitteleminen on tyhmää ja se pitää heti lopettaa, että keneenkään ei satu, tai hän tulee pois sieltä.

ja siis käydä käsiksi lapseen, senkin olisi voinut jättää väliin.

Alkuperäinen kirjoittaja educator:
Vanhemmat olivat liian lepsuja, mutta vieras mies liian kovakourainen, sekä henkisesti (lasta ei sanota tyhmäksi) että fyysisesti.

Mutta periaatteessa miehen puuttuminen asiaan oli aivan oikein. Teko sen vain väärällä tavalla.

juuri näin. Miksi toisten lapsia ei voi kohdella samoin kuin omiaan? Kannustamalla ja pyytämällä nätisti?

Ennen vanhaan vanhemmat oli kovia omille lapsilleen, toisten lapsille naureskeltiin mutta omat pidettiin risulla kurissa. NYkyään on juuri toisinpäin. Kaikki sallitaan omille mutta toisten lapsiin käydään kiinni karjumalla, jos eivät ole mallikelpoisesti.

Noinhan se usein menee. Vanhemmat istuvat kuin ois liimaa pers**ssä pöydässään kun oma kullannuppu terrorisoi muita. Olisi miehen oikeesti pitänyt käydä esittämässä kysymys vanhemmille siihen pöytään jos eivät ymmärtäneet hakea pikkuterroristiaan pois kun ei osaa käyttäytyä.
Muuten ihan oikein tehty mutta tyhmän tilalle olisin pojalle sanonut tuhma.

ja siis käydä käsiksi lapseen, senkin olisi voinut jättää väliin.

Jos toinen paiskoo tavaroita niin, kyllä aikuinen voi ottaa kädestä kiinni. Niin minäkin teen omalle lapselleni ja päiväkodissa otetaan kiinni minun lapsesta.

Kädestä voidaan ottaa kiinni eri tavoin - oliko aikuinen kiihtynyt vai asiallinen - siinä on eroa.

Alkuperäinen kirjoittaja hoplaahoplaa:

kyllähän ulkopuolinen voi puuttua mut ei toisten lapsille pidä mennä noin sanomaan saatikka tarttua kiinni. sitä minä kauhistelin/ihmettelin

Mitä pahaa on ottaa kädestä kiinni? Meillä ainakin paras tapa lopettaa lasten tuhmuuden on ottaa kädestä tai olalta kiinni ja pysäyttää. Mutta tyhmäksi ei saa omaa saatikka toisen lasta sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja No just joo:
Noinhan se usein menee. Vanhemmat istuvat kuin ois liimaa pers**ssä pöydässään kun oma kullannuppu terrorisoi muita. Olisi miehen oikeesti pitänyt käydä esittämässä kysymys vanhemmille siihen pöytään jos eivät ymmärtäneet hakea pikkuterroristiaan pois kun ei osaa käyttäytyä.
Muuten ihan oikein tehty mutta tyhmän tilalle olisin pojalle sanonut tuhma.

Niinpä. Tottakai on normaali lapsi, että tekee mieli paiskoa, ei joko ymmärrä vielä, että siinä voi sattua, tai ei muista, tai ei usko. Mutta vanhemmat oli tässä se vikapää. Siitä on kiinni, tuleeko lapsesta tyranni vai ei. LÄhes kaikki koettelevat, mutta riippuu vanhempien reagoinnista minkälainen lapsesta kasvaa.

Sun mielestäkö on ok kutsua lasta TYHMÄKSI?? En koskaan kutsuisi omaani enkä muiden lapsia tyhmäksi. Puuttua voi, mutta tuo on TÄYSIN ASIATONTA käytöstä! Lapsia ei nimitellä!!!

Kummallista tuo että toisten lapsille ollaan heti huutamassa, jos eivät ole täydellisiä. Esim. kerhossa oma lapsi katsoi kun pienemmät heittelivät tavaroita ja vahingossa innostui mukaan, heitti itsekin yhden tavaran ja heti oli ohjaaja monta kertaa sanomassa isolla äänellä, ei saa heittää, ei saa heittää, siinä voi sattua, pitää heti lopettaa ym. vaikka lapsi lopetti heti kun joku käski lopettaa, ja heittäminenkin tapahtui vain kun näki toisten heittävän. Uskoo heti jos joku vieras aikuinen jotain käskee. Kummallista, että toisten pitää päteä ja huutaa lapselle, joka ei kaikkea muista. Muiden heittelyä ohjaaja ei huomannut.

kerran näin vastaavanlaisen tilanteen ja siihen "ulkopuolinen" mies reakoi nousemalla lähellä olevasta pöydästä seisomaan ja löi napakasti käsiään yhteen ja huusi pojille (riehuivat vaarallisesti) HEI ja osoitti!
minusta tämä mies toimi todella mallikelpoisesti...
p.s Pojat olivat jo vähän vanhempia.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
kerran näin vastaavanlaisen tilanteen ja siihen "ulkopuolinen" mies reakoi nousemalla lähellä olevasta pöydästä seisomaan ja löi napakasti käsiään yhteen ja huusi pojille (riehuivat vaarallisesti) HEI ja osoitti!
minusta tämä mies toimi todella mallikelpoisesti...
p.s Pojat olivat jo vähän vanhempia.

Tuo on ok. Käsiksi käyminen ja tyhmäksi haukkuminen ei. Olisi voinut vanhemmille käydä sanomassa, että hakisivat lapsensa pois, koska hän vaarantaa muiden olon ja tekee heille epämukavaksi pallomeren.

Tyhmiä oli ne vanhemmat, jotka ei lopettaneet pojan touhuja. Näitä herranterttusia riittää... Mies olis voinut jättää sen tyhmä-sanan sanomatta, olisi vain napakammin kieltänyt. Sinänsä olen jo aivan ärsyyntynyt siihen, ettei vanhemmat puutu tilanteisiin, joissa lapset heittelee toisia tavaroilla, heittelee hiekkaa tai kiviä toisiin, huitovat lapioilla päähän, tönivät ja tuuppivat. Seisotaan tumput suorina ja vikistään hiljaa sen sijaan, että vietäisiin lapsi pois tai puututtaisiin tomerasti (ilman väkivaltaa, tietenkin!).

Muo ottaa kans aivoon kun vanhemmat eivät ede sano mitään pikkuterrorilleensa vaikka huomaavat että kiusaa toisia noissa leikkipaikoissa. Vaikka kiusattava oli puolet nuorempi. Itse kyllä sanoin asiasta mutta eipä siitäkään mitään vaikutusta ollut. Ja sanoin vielä sen niin ääneen että äitikin sen kuuli mut oli kuin ei ois ollukkaan!

Ovatko täällä äidit oikeasti sitä mieltä, että vieraat eivät saa koskaan koskea lapseen, vaikka tekisi tyhmyyksiä. Vai tulkitaanko tässä miehen käytös agressiiviseksi ("käydä käsiksi") ja sen takia epäsopivaksi? Ihan mielenkiinnosta...

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Niin tuota... eikös se POIKA siinä tehnyt väärin. Mies käyttäytyi mielestäni varsin luonnollisesti.

Aikuinenko saa haukkua lasta tyhmäksi?!

Lapset ne riehuvat useinkin ja on aikuisen asia ojentaa heitä. Mutta tyhmäksi haukkuminen on yhtä paha kuin jos olisi itse heitelyt palloja: niin lapsellista ja epäaikuista se mielestäni on!