USKIKSET HOI! (ei muille)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huutomerkki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huutomerkki"

Vieras
En itse käy aktiivisesti missään seurakunnassa tai ole mitenkään ns. "julkiuskovainen". Uskon kyllä Jeesukseen, enkä ole IKINÄ elänyt päivääkään uskomatta. Mikä lie sitten kenenkäkin määritelmä uskovaiselle. En käy seurakunnassa ja käyn välillä ns. maailman viihteelläkin.

Ollaan kokoonnuttu paljon ns. nuorten naisten soluiltoihin. Eli jutellaan asioista kuin asioista, uletaan raamattua, rukoillaan ja ollaan yhdessä.
Ollaan kokoonnuttu aina eri vuoroittain eri tyypin luoksen. Mä kutsuin viimeksi ihmiset sitten minunkotiini.

Nyt onkin sitten noussut haloo. Miksi minä pidän solua, koska en ole uskovainen ja en käy seurakunnassa? Meille ei ole luontevaa tulla, koska en kuulu XXX-seurakuntaan.

Siis häh?! Valaiskaa mulle nyt asiaa, mikä on mennyt ohi? Miksi meille EI voisi tulla?!

Solukokoontumisetkin ovat seurakunnan sisällä tapahtuvaa toimintaa ja seurakunnalla on hengellinen vastuu siitä mitä seurakunnan sisällä opetetaan ja mitä siellä tapahtuu ja kuka opettaa. Seurakunnan johdon on oltava varmoja siitä, että opetus ja tilaisuudet ovat raamatun sanan mukaisia. Tästä syystä myös henkilön jonka luokse kokoonnutaan tai kuka antaa opetusta seurakunnan alla on oltava seurakunnan johdon tiedossa ja hänen on elettävä raamatun mukaista elämää myös seurakunnan ulkopuolella menemättä maailman mukana. Seurakunnan johdon on oltava varmoja siitä millainen hengellinen elämä sinulla on ollaksesi kykenevä opettamaan Jumalan sanaa myös muille sen mukaan mitä raamattu opettaa, tästä ei voida varmistua ellet ota aktiivisesti osaa seurakunnan elämään ja käyt "viihteellä" maailman tapaan kuten sanoit. Luultavasti juuri tästä on nyt kysymys. Voit kysyä kyseisen seurakunnan kantaa kuitenkin siihen, että nuoret kokoontuisivat luonasi, mutta opetuksesta huolehtii silloin joku muu henkilö.

Kukaan ei voi määritellä toisen uskoa niin että voisi sanoa kuka pääsee taivaaseen ja kuka ei, vain sinä itse ja Jumala tiedätte keskinäisen suhteenne laadun. Seurakunnassa kuitenkin ajatellaan, että usko on tultava todeksi myös ihmisen elämässä ja se on silloin oleva näkyvä osa vaellusta. Jos näitä asioita ihmisestä ei ole nähty tai häntä ei vielä kunnolla tunneta ei seurakunta kaikissa tapauksissa anna henkilön toimia opetusvastuussa tai järjestää tilaisuuksia seurakunnan nimen alla. Seurakunnalla on hengellinen opetusvastuu Jumalan edessä toimintansa suhteen ja sen vuoksi johdolla pitää olla varmuus kaikesta opetuksesta ja toiminnasta seurakunnan sisällä ja myös seurakuntalaiset tiedostavat tämän asian. Kenelläkään tuskin on ollut tarkoitus kuitenkaan vähätellä henkilökohtaista uskoasi tai loukata sinua. Jos näin on niin silloin toiset uskovat ovat vain tuoneet esille oman pienuutensa. Hieman sekava selitys ja vähän toistoa, mutta toivottavasti kuitenkin ymmärsit =) Siunausta elämääsi!

No meillä nuo solut eivät sinänsä liity siihen seurakuntaan mitenkään, vaikka suurin osa kuuluukin siihen tiettyyn seurakuntaan. Soluista ei ilmoiteta seurakunnassa millään tavalla. Solutoiminnan perusi yksi nuori nainen, joka kutsui soluunsa KAVEREITAAN tästä seurakunnasta ja seurakunnan ulkopuolelta. Se ei ole MILLÄÄN TAVALLA seurakunnan alla tapahtuvaa toimintaa. Ehkä solu on sitten väärä nimitys?
Ehkäpä parempi olisi uskovaisten ja uskosta kiinnistuneiden nuorten naisten kokoontuminen?

Eikä sielä ole siis kukaan ns. opetusvastuussa. Me luetaan yhdessä raamattua. Jokainen voi halutessaan etsiä raamatunpaika, josta keskustellaan. Tai sitten porukalla päätetään, että luetaan raamatusta yhdessä X osuus. Yleensä rukoillaan yhdessä ja kenenkään ei ole pakko rukoilla ääneen tai edes rukoilla, ellei jostain syystä halua. Saatetaan kuunnella hengellistä musiikkia. Välillä keskustellaan ihan muustakin..

[QUOTE="Aloittaja";26890537]No meillä nuo solut eivät sinänsä liity siihen seurakuntaan mitenkään, vaikka suurin osa kuuluukin siihen tiettyyn seurakuntaan. Soluista ei ilmoiteta seurakunnassa millään tavalla. Solutoiminnan perusi yksi nuori nainen, joka kutsui soluunsa KAVEREITAAN tästä seurakunnasta ja seurakunnan ulkopuolelta. Se ei ole MILLÄÄN TAVALLA seurakunnan alla tapahtuvaa toimintaa. Ehkä solu on sitten väärä nimitys?
Ehkäpä parempi olisi uskovaisten ja uskosta kiinnistuneiden nuorten naisten kokoontuminen?[/QUOTE]
Vaikka tämä olikin tarkoitettu vain uskiksille, niin mulle tuli mieleeni, voisiko tuollainen toiminta kuullostaa seurakuntalaisten mielessä mahdolliselta "harhaoppisuudelta"? En siis tarkoita, että se sitä olisi, mutta voisivatko muut ajatella sen olevan ja sen vuoksi eivät halua osallistua?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26890576:
Vaikka tämä olikin tarkoitettu vain uskiksille, niin mulle tuli mieleeni, voisiko tuollainen toiminta kuullostaa seurakuntalaisten mielessä mahdolliselta "harhaoppisuudelta"? En siis tarkoita, että se sitä olisi, mutta voisivatko muut ajatella sen olevan ja sen vuoksi eivät halua osallistua?

Niih..

Meitä on kokoontunut siis aina 3-15 vähän riippuen siitä, kuinka moni pääsee paikalle. Hän, kuka yleisimmin on pitänyt näitä soluja, on yleensä kutsunut paikalle kaikkia mahdollisia tuttujaan aina Aino ateistista Seija Saarnaajaan. Mun mielestä sillä fyysisellä paikalla ei ole mitään tekemistä sen illan kanssa.
Pidetäänhään mm. telttakokouksiakin sillä samalla torilla, jossa seuraavana viikonloppuna saattaa olla hevikonsertti. Ihmiset ja sisältä on sama kuitenkin. En siis ymmärrä, mitä merkitystä sillä on, kenenkotona kokoonnutaan.

[QUOTE="Aloittaja";26890620]Niih..

Meitä on kokoontunut siis aina 3-15 vähän riippuen siitä, kuinka moni pääsee paikalle. Hän, kuka yleisimmin on pitänyt näitä soluja, on yleensä kutsunut paikalle kaikkia mahdollisia tuttujaan aina Aino ateistista Seija Saarnaajaan. Mun mielestä sillä fyysisellä paikalla ei ole mitään tekemistä sen illan kanssa.
Pidetäänhään mm. telttakokouksiakin sillä samalla torilla, jossa seuraavana viikonloppuna saattaa olla hevikonsertti. Ihmiset ja sisältä on sama kuitenkin. En siis ymmärrä, mitä merkitystä sillä on, kenenkotona kokoonnutaan.[/QUOTE]
Entä jos vika ei olekaan paikassa vaan siinä, kuka kutsuu? Voisiko tilanne olla toinen, jos tämä sama henkilö edelleenkin kutsuisi nämä muut, mutta paikaksi ilmoittaisi tällä kertaa sinun kotisi? Jos siis tämä ko henkilö on sellainen, joka kelpaa seurakunnalle opettajaksi ja jonka johdolla muut voivat Raamattua lukea ja joka pitää huolen siitä, että luettua ei aleta tulkitsemaan muulla tavalla kuin juuri seurakunnan oppien mukaisesti? Ehkä sulla ei ole seurakunnassa tällaista "luottamusasemaa" ja sen vuoksi sinun kutsuusi suhtaudutaan kielteisesti?

Yhteistyössä