Uskaltaisko ottaa epiduraalin toistamiseen....?

Mitenhän tuo lienee..mikä kivunlievitys ois paras toisessa synnytyksessä kun ekassa mulle laitettiin epiduraali, mikä kipuihin auttoikin hyvin mutta mulla tuli siitä sivuvaikutuksia, eli tärinää, lämmönnousua...jne...mikä lähti sit petidin-piikillä vaan pois...että vähä mietityttää! Ilman sitäkään en ois kyllä kestäny...mutta ponnistusvaihekkin meni vähän pipariksi ekassa synnytyksessä mutta suurin syy oli varmaan avotarjonta....vielä ois vähä aikaa miettiä mut ei paljon...
 
Tuleekohan spinaalipuudutuksesta myös noita samoja sivuvaikutuksia, mitä epiduraalista usein tulee? Sen olen kuullut olevan hyvä uudelleen synnyttäjällä tai jos on nopeahko synnytys. Mulle tuli myös kamala tärinä epiduraalista, mutta se ei minua yhtään haitannut, voisin toistamiseen ottaa sen tärinän, kun kivut kuitenkin helpotti niin mahtavasti. Kohdunkaulanpuudutuksen moni tuttu on saanut tokassa.
 
Epiduraalista ei kokemusta, mutta tärinä on tullut 2 luomusynnytyksen jälkeen, ekasta huomattavasti pahempi. Ilmeisesti johtui vain siitä valtavan suuresta fyysisestä ja henkisestä ponnistelusta.
Vai tuliko tuo tärrä siis heti epiduraalin laiton jälkeen, synnytyksen aikana?
 
Mulla oli molemmissa epiduraali. Molemmilla kerroilla tuli tärinää, mikä ei sinänsä haitannut, mut ei se kovin kivaakaan ollu. Tokalla kerralla tuli vielä ihon kutinaa(älytön syyhy), joka on myös epiduraalin sivuvaikutus. Meni kumminkin aika pian ohi. Kivut meni pois ja se oli pääasia mulle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MillaMagia75:
Epiduraalista ei kokemusta, mutta tärinä on tullut 2 luomusynnytyksen jälkeen, ekasta huomattavasti pahempi. Ilmeisesti johtui vain siitä valtavan suuresta fyysisestä ja henkisestä ponnistelusta.
Vai tuliko tuo tärrä siis heti epiduraalin laiton jälkeen, synnytyksen aikana?

Epiduraalista tuleva tärinä todellakin tulee aika nopeesti puudutuksen laiton jälkeen siis ihan siinä synnytyksen aikana. Mulla se kyllä lakkasi noin puolen tunnin jälkeen ja aika nopeesti siitä puudutus lopetettiinkin, kun alkoi ponnistusvaihe. Mutta kyllä se tärinä oli aika kovaa ja hallitsematonta, nauroin miehelle, että voisin sekoittaa sulle tässä samalla drinkin, kun kädet vapis niin kamalasti.
 
KYLLÄ! Auttoi se niin paljon... Ajattelin etukäteen, että en tahto kivunlievitystä, tai ainakin mahdollisimman vähän. Olin niin kipeä, että en muista juuri mitään melkein koko avautumisvaiheesta. Vaivoin sain käveltyä synnytyssaliin, jossa matkan päätteksi oksensin... Sen jälkeen sain epiduraalin, kun anestesia lääkäri viimein ehti (naapurisalissa oli kaksossektio:)). Ja ah sitä autuutta! Ei sattunut enää paljon yhtään ja muistankin taas jotain :) Pian alkoikin sitten ponnistuttamaan.
 
Mie en kyllä halua epiduraalia toistamiseen. Ekassa synnytyksessä kyllä tärisin aika kovasti jo ennen epiduraalin laittoa. Avauduin 5 senttiin ihan iisisti, mutta synnytys pysähtyi sit siihen tuntikausiksi. Lopulta varmaan väsymyksenkin takia pikkusupparitkin sattuivat tosi paljon ja olin alkanut täristä, en kai enää osannut rentoutua ja jännitin ja sain epiduraalin. Kaikki kivut kyllä hävisivät ja relasin (vaikkei tärinä hävinnytkään) ja avauduin suht nopsaan. Mutta kaikki muutkin tuntemukset hävisivät, mikä oli todella epämiellyttävää. Olin synnytyksen kulusta ulkona kuin lumiukko, ei mitään tietoa suppareista tai ponnistuksen tarpeesta. Eli seuraavalla kerralla yritän kyllä kaikkea muuta ennemmin kuin epiduraalia, jos jotakin tarttee.
 
mä kyllä mietin tosi tarkkaan otanko enää epiduraalia.ekassa synnytyksessä se vei ponnistyustarpeen eikä pystynyt olemaan liikkeellä...kivut kyllä vei mutta eipä sitten muuta hyvää ollutkaan
 
Minulla onnistui epiduraalipuudutus hyvin molemmissa synnytyksissä. Mitään tärinää ei tullut kummallakaan kertaa. Spinaalipuudutuksessa (repeämien korjailussa leikkaussalissa) minulla taas sen sijaan tuli tuo tärinä, ja lähti petidiinillä.
 
Mulla ei epiduraalin kanssa ollu mitään sivuvaikutuksia, autto tosi hyvin. Vähän liiankin hyvin kylläkin, jouduttiin ottamaan oksitosiiniä loppu vaiheessa ku en tuntenut ponnistus supistuksia :D
Joten seuraavan kanssa yritän pärjätä pelkällä ilokaasulla.
 
Mä olen miettinyt sen uudelleen ottamisista vain sen takia kun se laittaminen sattui niin jumalattomasti et koko synnytys oli siihen verrattuna helppo...sillon pääs kaikki kirosanat mitä tiesin...! Sen ei kuulema pitäis sattua mut mulla kramppas selkä ja se oli ihan kamalaa...!
Tärinä tuli mullekkin ja palelsi mut on se vaan ihme aine kun se vei kaiken kivun pois ja sit melkein alkoikin ponnistuttaa...
Spinaalia olen kans miettiny mut sitä ei kait voi tarpeentullen lisätä...?
 

Yhteistyössä