uskaltaisitko yrittää toista lasta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "stella"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"stella"

Vieras
ensimmäinen raskaus vaikea, stressasin koko ajan lapsen terveydestä, synnytys päättyi sektioon, josta toipuminen meni pitkään.

lapsi on onneksi terve. ennen raskautta oli lapsettomuutta 3vuotta. 1 keskenmeno, lisäksi 50% mahdollisuus saada terve lapsi, koska perinnöllinen sairaus suvussa, aiheuttaa vakavaa kehitysvammaisuutta.

lisäksi miehellä krooninen sairaus.

mietin vain että pitäisikö tyytyä tähän yhteen kun nyt kaikki meni hyvin, en tiedä miten jaksaisin sairaan lapsen kanssa. toisaalta miettii tuleeko lapsesta yksinäinen jos vain ainoa. ja tietysti mietityttää miten oma terveys kestäisi toista raskautta.

kyllä sen voi tutkia juuri lapsivesitutkimuksella, mutta se menee n.17 viikolle raskautta. itsekkäästi ehkä sanottu mutta haluaisin terveen lapsen, en tiedä miten voisin pitää sairaan lapsen. toisaalta joka raskaudessa on samat riskit, en tiedä miten voisin tehdä useamman abortinkaan. on kuitenkin aika rankkaa odotella 4kk raskauden aikana onko se nyt terve vai ei.

meillä on suvussa noita vaikeasti ja syvästi kehitysvammaisia lapsia/aikuisia, ja olen nähnyt hyvin läheltä millaista se on. sitä en halua.

Nauti ainokaisestasi ja liikkukaa sellaisissa paikoissa että saa kavereita. Ei sisarus mikään pakollinen ole, etenkään, jos hän sattuisi olemaan vaikeasti vammainen, niin olisihan sisaruksen hoitoon menevä aika esikoiselta pois.

Koeputkilapsi - alkioista voi tutkia kromosomit ja istuttaa vain terve alkio. Kyselkää perinnöllisyysneuvonnasta, oisko tämä mahdollista teijän tapauksessanne. Ei tietty sulje kaikkia riskejä pois, mutta jos pystyis just ton teijän sairautenne näkemään jo varhaisvaiheessa.

En hankkisi tilanteessasi toista biologista lasta.
Jos kokisin kovaa tarvetta laajentaa perhettä, lähtisin ehkä miettimään adoption/sijaisperheenä olemisen mahdollisuuksia. Kun se yksi terve lapsi jo on niin keskittyisin olemaan onnellinen hänestä.

Hanki toinen biologinen lapsi vain jos olet täydellä sydämellä valmis siihenkin että kaikki ei onnistukaan ja lapsi ei olekaan terve. Tiedät riskit, jos hankkiudut raskaaksi niin ne on hyväksyttävä.

Eikä ainoa lapsi ole sen onnettomampi kuin monien sisarusten keskellä olevakaan. Ainakin minun tuntemani jo aikuiset ainoat lapset ovat kaikki sanoneet että no kieltämättä ovat miettineet joskus miten siistiä olisi jos olisi sisaruksia mutta eivät ole kokeneet olevansa sen johdosta mitenkään onnettomia tai surreet ainoana olemistaan.

Itselläni on veljiä muttei biologisia siskoja. Olen kuitenkin törmännyt elämäni varrella ihmiseen josta on tullut isosiskoni henkisellä tasolla ja pidän häntä aivan yhtä siskona kuin biologisia veljiäni veljinä. Siltikään en ole koskaan edes lapsena ollut onneton siitä ettei minulla ollut samaa verta olevaa siskoa.

menkää perinnöllisyys neuvontaan. Minusta istukkabiobsiasta voi tutkia kromosomit jo aikaisemmilla viikoilla. Onko tauti perinnöllinen sekä tytöille että pojille? Jotkut sairaudet kun periytyy vain jommalle kummalle jos molemmat vanhemmat ei ole kantajia. Menkää siis perinnöllisyys neuvontaan arvioimaan tilannetta ja mahdollisuuksia. Tai hankkikaan adoptiolapsi jos et halua ottaa riskejä mutta haluat toisen lapsen.

perinnöllisyysneuvonnassa on käyty, tauti on perinnöllinen sekä tytöille että pojille.

ja valitettavasti alkiodiagnostiikka ei tehdä tämän taudin osalta. joskus on tehty mutta ei ollut onnistunut. luotettavasti voidaan todeta vasta kun raskaus pidemmällä eli lapsivesitutkimus tai istukka. mutta jos istukka ei ole edesssä niin menee lapsivesitutkimukseen saakka. ja tässäkin tutkimuksessa n. 2% keskenmenoriski.

lisäksi tässä se lapsettomuus taustalla. kokeiltu inseminaatiot, myöskään ivf ei tuottanut tulosta. meille suositeltiin jo adoptiota 5 lääkäriä.

sitten sattui tällainen luomuihme lapsi, jonka saimme. minulla on korkea fsh tasot joten tarkoittaa sitä että toista lasta ei edes välttämättä tulisi...harmittaa vain kun tällainen sairaus on suvussa eikä sille voi itse mitään.

mies toivoisi toista lasta ja on sitä mieltä että jos yksi terve saatiin niin toinenkin voisi olla mahdollista. no hänellehän nuo raskaudet ei ole niin rankkoja kuin naiselle.

Yhteistyössä