uskaltaisitko synnyttää kotona?

  • Viestiketjun aloittaja "nyyti"
  • Ensimmäinen viesti
"xxx"
Mie olisin halunnut. Mutta se ei vain ollut mahdollista liikaa riskejä miun tapauksessa + pitkä matka sairaalaan.
Ja enää en missään nimessä uskaltaisi.



Mutta jos olisi asuttu lähempänä sairaalaa ja ekassa raskaudessa olisi ollut vähemmän ongelmia, kaikki olisi mennyt normaalisti. Niin olisin sitä vakaasti harkinnut.
Viimeistään toisen lapsen kohdalla.
 
"mii"
Mulla on epilepsia ja MS-tauti joten en uskaltais. Haluaisin synnyttää sairaalassa joka on kodinomainen, jossa pääsee halutessaan kylpyyn ja saa riittävästi omaa rauhaa, mutta jossa kuitenkin jatkuvasti saatavilla asiantuntevaa hoitoa. Ei vaan taida sellasta utopiaa ollakaan ja jos onkin jossain niin luultavasti on melko hinnakas paikka.
 
EN.
En. Miks ottaa turhia riskejä. AINA voi jotain sattua... Joo, siis niin voi ilman synnytystäkin, mutta synnytys nyt on kuitenkin sellainen juttu, että silloin voi tapahtua vielä helpommin. Vaikka kuinka mukamas senkin synnytys piti kotona olla aivan yhtä turvallinen kuin sairaalassa, niin todellisuus on se, että mitä vain yllättävää voi sattua ja sairaalassa on apu lähempänä. Et silleen.
 
"mii"
[QUOTE="minä";22017598]Ennenhän sitä on synnytetty kotona ja jotkut kuulemma syntyneet saunassakin :)[/QUOTE]

Ennen paljon suurempi osa äideistä ja lapsista kuoli tai vammautui pysyvästi synnytyksessä.
 
"sondersson"
Vaikee sanoa. Mua on toisaalta ahdistanut sairaalassa ja toisaalta tuntunut turvalliselta. Mutta synnyttäminen vois olla helpompaa ilman et tarviis keskittyä kätilöihin sun muuhun. Ja meillä on vaan 10 minsan ajomatka sairaalaan eli hoitoa sais tarvittaessa nopeesti. Kyllä mä varmaan uskaltaisin ja saattaisin halutakin, kun en kuitenkaan tahtois mitään lääkkeellistä kivunlievitystä niin miksei. Mukavampi ilmapiiri kotona.
 
"nora"
En missään nimessä.Mun kaksi lastani olisivat kuoleeet ellei olisi oltu sairaalassa.Esikoinen olisi selvitytynyt.Äitini on muuten syntynyt kotonaan,lienee tyypillistä 40-luvulla.Mummoni oli kätilö ja näki tuolloin monenlaisia vauvoja,monia kuolleina syntyneitä/synnytyksessä kuolleita,jotka nykymaailmassa olisivat selviytyneet.
 
Oon kyllä joskus aatellu kotisynnytystä, mut enpä tiedä silti, en ekaa ainakaan. Ja toinen arveluttava asia olis se kun synnärille tai isompaan sairaalaan on suht pitkä matka..jos jotain hätää tuliskin.
 
Kyllä. Toisessa synnytyksessä tuli oltua synnytyssalissa pari tuntia ennen kuin vauva syntyi (ekalla kertaa neljä tuntia), joten en tällä kolmannellakaan kertaa aio pitää kiirettä sairaalaan, eikä yhtään haittaisi vaikka kotiin ehtisi syntyäkin. Tosin tilanteen tullen saan myös ambulanssin paikalle ihan muutamassa minuutissa.
 
"vieras"
Mkä järki ? Meillä on rakennettu vaivalla ja rahalla turvallinen synnytyssairaalajärjestelmä, jossa lapsi- ja äitikuolleisuus on maailman pienin. Samoin lapsen terveyteen liittyvät riskit voidaan minimoida paremmin sairaalassa ammatti-ihmisten toimesta kuin "saunassa synnyttäessä".
 
...
En ja itsellä on negatiivisia tuntemuksia niitä kohtaan, jotka synnyttävät. Ymmärrän tavallaan selitetyt syyt miksi halutaan kotisynnytys. Syyt eivät kuitenkaan poista sitä mahdollisuutta, että lapselle (tai itselle) voisi tulla komplikaatioita, joten näen kotisynnytyspäätöksen itsekkäänä. Vaikka mahdollisuus komplikaatioille olisi miten pieni yms. niin minusta se riittää, että sellainen mahdollisuus yleensä vaan on. Enkä pysty ymmärtämään, tavallaan lapsen henki asetetaan vaaraan.
 
"laura"
Kyllä. Toisessa synnytyksessä tuli oltua synnytyssalissa pari tuntia ennen kuin vauva syntyi (ekalla kertaa neljä tuntia), joten en tällä kolmannellakaan kertaa aio pitää kiirettä sairaalaan, eikä yhtään haittaisi vaikka kotiin ehtisi syntyäkin. Tosin tilanteen tullen saan myös ambulanssin paikalle ihan muutamassa minuutissa.
mitä jos lapsesi ei hengitä itse?Silloin muutama minuuttikin on jo liikaa.
 
"jaana"
en uskaltaisi ottaa niin suurta vastuuta,jos jotain sitten tapahtuisi,en antaisi itselleni anteeksi.Nykyään on kyllä todella vaikeaa saada kätilöä kotisynnytykseen,juuri tuon vastuun takia..
 
"sondersson"
[QUOTE="vieras";22017753]Mkä järki ? Meillä on rakennettu vaivalla ja rahalla turvallinen synnytyssairaalajärjestelmä, jossa lapsi- ja äitikuolleisuus on maailman pienin. Samoin lapsen terveyteen liittyvät riskit voidaan minimoida paremmin sairaalassa ammatti-ihmisten toimesta kuin "saunassa synnyttäessä".[/QUOTE]

se järki, että joillekin synnyttäminen voi olla helpompaa kotona. Jotkuthan voi pelätäkin sairaaloita.
 
AnniHelena71harmaana
En missään tapauksessa. Toka synnytys päätyi ponnistusvaiheessa hätäsektioon ja jos kotona olisin ollut synnyttämässä, lapsi olisi joo kuollut tai saanut pahan aivovaurion hapenpuutteesta.
 

Yhteistyössä