Uskaltaisitko ottaa näillä tuloilla 100 000e lainaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Miehen tulot nettona 2000e/kk, mun tulot riippuen paljon olen töissä nettona 500-1000e/kk ja lapsilisä 210e ja tuosta lähtee jo yks laina 370e/kk.
Vai kannattaako edes hakea?
Ajateltiin että aluksi otettais 25vuoden maksuaika ja sitten kun mä pääsisin ihan täyspäiväseen työhön, niin lyhennettäis maksuaikaa..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo, jos saa ni uskaltaisin ottaa. Nääh, miks me ei aikanaan saatu? :(

Paljon teillä on sitten tulot? Me oltais saatu puolivuotta sitten 1600e + lapsilisät 80 000e lainaa mutta ei otettu sitä silloin. Nyt kuitenkin kun lainan saanti on tiukentunut, niin mietin että onko edes järkeä hakea..

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Uskaltaisin.

Myö otettiin miehen kanssa suurinpiirtein saman verran lainaa, ku mie olin työtön (työkkäsin kautta koulutuksessa) ja mies oppisopimuksella. Laina-aika on 25 vuotta.

Meillä on vuokrakin 700e, että mieluusti omaa lyhentäis, entä kuin vuokraa..

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Joo, jos saa ni uskaltaisin ottaa. Nääh, miks me ei aikanaan saatu? :(

Paljon teillä on sitten tulot? Me oltais saatu puolivuotta sitten 1600e + lapsilisät 80 000e lainaa mutta ei otettu sitä silloin. Nyt kuitenkin kun lainan saanti on tiukentunut, niin mietin että onko edes järkeä hakea..

Meillä on lainanotosta jo muutama vuosi aikaa. Mutta juuri tuon verran saatiin. Ilmeisesti se vaikutti, että mä olin äippälomalla minimirahalla. Miehellä kuitenkin yksinään ton verran tuloja mitä alkuperäisessä mainitsit ja nykyään hieman noussutkin.

Hakekaa ihmeessä. :) Anteeks kun valitan omiani, mutta välillä ärsyttää kun ihmiset tuntuu saaneen hurjan suuria summia lainaa ja sit on ongelmia maksun kanssa. Meillä ei oo ollut mitään maksuongelmia, on nostettu kk-erää. Aikoinaan vaan tolla 20 tonnilla olis saanut yhden huoneen kerrostaloon lisää tai jopa rivarista asunnon.

meillä tulot on juuri tuota luokkaa ja laina ihan sama. Paskaa tää on, ei elämä ole kivaa, kun kaikessa joutuu laskemaan riittääkö raha. Lyhennys on vakio, vaikka menisi enemmän laskuihin. Hyvähän se on, että saa omaa maksettua, mutta sitä mukaa, kun ollaan maksettu, ilmenee remonttitarpeita talossa. Eri asia, jos ap ottaa lainaa uuteen asuntoon, silloin tuskin remonttiyllätyksiä enää tulisi lähiaikoina. Vuokralla on niin paljon helpompi hengittää, ei huolta remonteista. Sama raha meni siihen kuin nyt lyhennykseen. Itselläni on ihan hirveä paine mennä työhön koko ajan. Lapsetkin tarvitsevat äitiä, en voi koko ajan olla työssäkään :(. Miettikää tarkasti. Jos teillä on lujat hermot, siitä vaan. Mulla ei taida olla :(

Alkuperäinen kirjoittaja :(:
meillä tulot on juuri tuota luokkaa ja laina ihan sama. Paskaa tää on, ei elämä ole kivaa, kun kaikessa joutuu laskemaan riittääkö raha. Lyhennys on vakio, vaikka menisi enemmän laskuihin. Hyvähän se on, että saa omaa maksettua, mutta sitä mukaa, kun ollaan maksettu, ilmenee remonttitarpeita talossa. Eri asia, jos ap ottaa lainaa uuteen asuntoon, silloin tuskin remonttiyllätyksiä enää tulisi lähiaikoina. Vuokralla on niin paljon helpompi hengittää, ei huolta remonteista. Sama raha meni siihen kuin nyt lyhennykseen. Itselläni on ihan hirveä paine mennä työhön koko ajan. Lapsetkin tarvitsevat äitiä, en voi koko ajan olla työssäkään :(. Miettikää tarkasti. Jos teillä on lujat hermot, siitä vaan. Mulla ei taida olla :(

No onneksi mies on sähkö-asentaja ja rakentaa työkseen taloja,niin osataan katsoa ettei mitään paskaa osteta jos nyt edes laina saatais ja mies kun saa tehdä niin paljon remppaa ja työnsä puolesta ostaa - 50% että eiköhän me pärjättäis. Ja laskuja meille ei tule, ku puhelimet, netti ja vakuutus.
Toivottavasti saatte asianne parempaan suuntaan :hug:

Meillä on lainanotosta jo muutama vuosi aikaa. Mutta juuri tuon verran saatiin. Ilmeisesti se vaikutti, että mä olin äippälomalla minimirahalla. Miehellä kuitenkin yksinään ton verran tuloja mitä alkuperäisessä mainitsit ja nykyään hieman noussutkin.

Hakekaa ihmeessä. :) Anteeks kun valitan omiani, mutta välillä ärsyttää kun ihmiset tuntuu saaneen hurjan suuria summia lainaa ja sit on ongelmia maksun kanssa. Meillä ei oo ollut mitään maksuongelmia, on nostettu kk-erää. Aikoinaan vaan tolla 20 tonnilla olis saanut yhden huoneen kerrostaloon lisää tai jopa rivarista asunnon.

Itse ajattelin lähinnä tuota summaa siksi, kun ollaan löydetty kiva sen hintainen talo.
Ei kuule mitään haittaa, enkä ottanut tekstiäsi mitenkään valituksena :)

uskaltaa, riippuu tietty vähän myös siitä, että millaiset asumiskulut muuten on siinä asunnossa, jota varten otatte. Meillä 90 000 e laina 20 vuoden maksuajalla. Meillä lainan ohella saa varata n. 450-500 kuussa muihin asumiseen liittyviin laskuihin kuussa (sähkö, vesi, jätehuolto, tontin vuokra, kotivakuutus). Opiskelija olen itse, ennen lapsia olin töissä opiskelujen ohella jonkin verran. Miehellä oli hieman ap:n miestä parempi palkka, kun laina otettiin, mutta minä tosiaan opiskelijana ap:ta pienemmillä tuloilla. Niin suurta lainaa ei ikinä kannata ottaa, että laskee tämä hetkisillä koroilla selviävänsä lainanmaksusta maksimilaina-ajalla. Tuotakin kuulemma hullumpina vuosina tehtiin melkoisen paljonkin ja siksipä moni nyt onkin vaikeuksissa, kun talous ei kestä edes pientä koronnousua. Eikä vielä edes olla sellaisella korkotasolla, mihin meille pankissa kerrottiin olevan realistista varautua. Pankkien sivuilla on niitä laskureita, jotka auttaa pohtimaan omia tuloja, menoja ja lainanottokykyjä. Itsekin olen kyllä sillä kannalla, että jos vaan rahkeet riittää, niin mieluumin maksaa omaa pois kuin vuokraisännälle omaisuutta kerryttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Varmaankin:
uskaltaa, riippuu tietty vähän myös siitä, että millaiset asumiskulut muuten on siinä asunnossa, jota varten otatte. Meillä 90 000 e laina 20 vuoden maksuajalla. Meillä lainan ohella saa varata n. 450-500 kuussa muihin asumiseen liittyviin laskuihin kuussa (sähkö, vesi, jätehuolto, tontin vuokra, kotivakuutus)..

Meillä menee nyt tässä asunnossa, tosiaan se 700e vuokraan, 60e veteen, n.100e sähkölaskuu (tämän kuun lasku 112e). Tontti siinä olisi oma. On pikkuisen isompi kuin tämä missä nyt asutaan. Kotivakuutusta maksetaan nyt tästäkin, kun on pakollinen.

Äskeiseen kirjoittamaani lisäyksenä, että tähän on kyllä ikäväkseni pakko yhtyä. Meillä on siis vanha ok-talo ja lainaa olisi oikeasti tarvittu paljon enemmän, että olis saatu tää siihen kuntoon alunperin, missä haluaisimme tämän joskus nähdä. Jatkuva remontointi stressaa kyllä meilläkin! Mutta mitä tulee vielä noihin raha-asioihin, niin meillä on toiminut loistavasti sellainen systeemi, että ensinnäkin laina menee heti kärkeen suoraveloituksena miehen tililtä, kun palkka tulee. Sitten minä siirrän heti palkan tultua meidän "talon tilille" kuukausittain sellaisen määrän rahaa, joka on saatu summaksi, kun on ynnäilty pakollisia asumiseen liittyviä laskuja ja jaettu saatu summa kahdellatoista. Siten on varmistettu se, että rahat riittää ainakin pakollisiin menoihin (=katto pään päällä, vettä, sähköä). Sitten katsotaan, mitä jäljelle jää, funtsataan, mitä laskuja kussakin kuussa on odotettavissa (Meillä on aina tammi-helmikuu sellaisia kuukausia, kun tulee enemmän laskuja) ja suunnitellaan sen mukaan ruoka-ym. välttämättömät talousmenot. Ja sitten pohditaan, jääkö jotain vielä muuhun "hummailtavaksi".

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

No onneksi mies on sähkö-asentaja ja rakentaa työkseen taloja,niin osataan katsoa ettei mitään paskaa osteta jos nyt edes laina saatais ja mies kun saa tehdä niin paljon remppaa ja työnsä puolesta ostaa - 50% että eiköhän me pärjättäis. Ja laskuja meille ei tule, ku puhelimet, netti ja vakuutus.
Toivottavasti saatte asianne parempaan suuntaan :hug:

Peni korjaus sun juttuun.... ei sähkäri taloa rakenna vaan sähköistää sen!!! Rakennusmies rakentaa... En luottais pilkun vertaa sähkärin mielipiteeseen talon kunnosta!

Siksi mainitsin tossa vastauksessani myös kotivakuutuksen kuluna, kun se on ok-talossa paljon suurempi kuin kerrostalossa, missä tarvii maksaa vaan sitä oman kämppänsä sisältöö, mut ei niitä seiniä ympärillä. Teillä kuullostaa kyllä pieniltä kulut verrattuna meihin. Meillä ainoastaan vesimaksun suuruus on käytännössä sellainen, jota pystyttäisiin ehkä himmailemaan hieman, muttei siitä mitään isoa säästöä tule tohon mainitsemaani summaan. Suuri syöppö meillä on sähkö, koska meillä on sähkölämmitys. On meillä kyllä tulipesiä, jolla sitä voisi jonkin verran pienentää, mutta loppuu vuorokauden tunnit pienten lasten kanssa kesken, jos alkaa työkseen puulla lämmittää.

Yhteistyössä